برنامه یاد بعضی نفرات
 
سوز سرما مخاطبان را لرزاند
در نخستین روز از بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر؛
سوز سرما مخاطبان را لرزاند
صبا رادمان: بیست وهفتمین جشنواره موسیقی فجر درحالی روزآغازین خود را پشت سرگذاشت که هیچ مراسم افتتاحیه ای برای آن تدارک دیده نشده بود و اجراهای کاملا عمومی ( و نه تنها ویژه بانوان ) بدون هیچ تشریفات و مراسمی با اجرای گروه احسان خواجه امیری در برج میلاد درساعت 18.15 دقیقه و سپس با اجراهای گروه کرنامیرا به رهبری فرهاد هراتی، بازار بلو از کشورسوئد، ارکستر مجلسی چنگ و گیتار نوازی کلاسیک دانشجویان وگروه کر آوای ماهان راس ساعت 18.30 درتهران گشایش یافت.

در این میان اما نکته مهم و چشم گیرنخستین شب این جشنواره حضورکم رنگ و سالن های خالی از تماشاگر درسالن های حرفه ای همانند تالار وحدت و رودکی و ایوان شمس بود اگرچه که همانند همیشه کنسرت موسیقی پاپ از طرفداران و مخاطبان پروپا قرص خود برخوردار بود و کنسرت پاپ «احسان خواجه امیری» با حدود 1500 مخاطب شلوغ ترین اجرا از میان 10 گروه آغازگربیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به شمار می آمد .
استقبال خوب مردم از کنسرت احسان خواجه امیری(خواننده) که اولین کنسرت بخش جنبی پاپ جشنواره در نخستین شب برگزاری این دوره بود گرمای خاصی به تنور سرد و خاموش سالن های دیگر جشنواره بخشید.

اگرچه که به دلیل ازدحام جمعیت پس از تاخير سي دقيقه‌اي، برق‌هاي سالن خاموش و با پخش نماهنگي از معرفي گروه برنامه آغازو موسيقي اين كليپ توسط نوازندگان گروه نواخته شد.

احسان خواجه‌اميري پس از حضور بر روي صحنه از حاضران كه تقريبا سالن را پر كرده بودند قدرداني كرد و پس از بیان کلماتی چند مبنی برتشکر از مخاطبانی که همیشه به او و آثارش لطف داتشه اند ، اجرا خود را آغاز کرد .

از برج میلاد وکنسرت پر مخاطبش بیرون رفته و با سرعت به نخستین اجرای تالار وحدت ، گروه «کرنامیرا» می رویم . گروهی که در تازه‌ترين اجراي خود كنسرتي براساس فيلم مستند «راز» را اجرا كرد.

فرهاد هراتی رهبر این ارکستر، در بروشورجشنواره درباره کنسرتش نوشت : « در كتاب «راز» به سه موضوع اشاره شده است كه تلاش كردم در ساخت قطعات و سفارش اشعار بر روي اين سوژه‌ها كار كنم، البته دو قسمت اصلي «شكرگذاري» و«عشق» بخش عمده اين كنسرت را شامل مي‌شود».

هراتی در این ارکستر موسيقي تركيبي را دنبال کرده و شكل كارش تنها براساس موسيقي كلاسيك نيست. زیرا چناچه خود می گوید: تمام دنيا موتزارت و بتهوون را مي نوازند و معتقداست ما بايد حرف خودمان را بزنيم تكرار آثار كلاسيك غربي دراجراي خارج از ايران زيره به كرمان بردن است. ما در پي يك اجراي بشدت تكنيكي كه تنها قوانين موسيقي اهميت داشته باشد نيستيم بلكه مي خواهيم دل مخاطب را بلرزانيم و اجرايي ارائه دهيم كه مخاطب بعد از كنسرت ديگر ضبط ماشينش را روشن نكند و با موبايلش كار نكند و بر آن باشد آلبوم هاي گروه را تهيه كند و آثار ما را بشنود، هدف مان انتقال هنر به دل تماشاگر است و اميدواريم بتوانيم در اين مسير به درستي قدم برداريم.

از تالاروحدت وگروه کرنامیرا که بگذریم به تالار ایوان شمس و کنسرت گروهی از سوئد می رویم ؛ کنسرتی که سفیر سوئد به همراه خانواده و همچنین جمعی از کارکنان سفارت استرالیا درآن حضور داشته و توجه برخی ازمنتقدان را به خود جلب کرد؛حال این که آیا این توجه از بیگانه پرستی ایرانیان نشات می گیرد یا نه ؟ سوالی است که باید در سطرهای بعدی به آن پاسخ داد .

بی تردید مجالی برای تحلیل و نقد کامل یک اثر در حد تنها چند سطر وجود ندارد اما از ويژگي‌هاي مهم كنسرت «بازار بلو» می توان به بكر بودن ملودي‌هاي محلي اسپانيايي و سوئدي آن اشاره كرد. رهبر اين گروه يعني بيورن مه ير (نوازنده سازهاي باس) در گفت‌وگويي كوتاه با مخاطبان سالن از حضور در ايران اظهار خوشحالي كرد و چندين جمله به زبان فارسي صحبت كرد. وي گفت كه زياد نمی‌تواند فارسي کند اما دوست دارد بستني بخورد. همچنین وی اظهار امیدواری کرد که دوباره به ایران بیاید و شاید این چند جمله کوتاه تاثیری ناخودآگاه بر ضمیر مخاطبان گذاشته تا تلاش کنند لااقل در ذهن خود آتش خاموش و تنور سرد روز اول جشنواره را کمی گرم کنند کسی چه می داند شاید هم واقعیت همین باشد دیگر!!

اما اتفاق عجیبی در نخستين روزازجشنواره، تعجب اهالی رسانه را برانگیخته وعلامت سوال را برپیش چشم مخاطبان و اصحاب رسانه به وجود آورد. داستان از این قرار بود که امسال برای نخستین بار در مسئولان برگزاری جشنواره، غرفه‌اي برای نمايش و فروش ساز‌هاي ساخته شده توسط يكي از شاگردان ابراهيم قنبري‌مهر درسالن انتظار تالار اصلي برپا کرده بودند تا درآن یکی از شاگردان جوان ابراهیم قنبری ، ماکت سازهای خود را به نمایش گذاشته تا مخاطبان برای سفارش ساخت و خرید به او مراجعه کرده و تجارت سازدر آن جا صورت گیرد. جالب این جاست که در کنار این ماکت ها ، نمونه‌هايي از يادداشت‌هاي حسن رياحي ( دبیر بیست وهفتمین جشنواره موسیقی فجر ) ،ابراهيم قنبري مهر و دكترهيبرگ كه تاييدي بر فعاليت‌هاي اين هنرمند بود نیز برای تبلیغات بیتشر این غرفه به نمايش گذاشته شده بود.حال این که در شرایطی که بسیاری ازاجراهای موسیقی به دلیل کمبود امکانات سخت افزاری ( همانند کمبود سالن ) به جشنواره راه نیافتند ، دلیل این که فضایی هرچند کوچک برای تبلیغات ساخت یک سازنده جوان اختصاص یابد سوالی است که شاید مسئولان باید به آن پاسخ دهند .

سوالی که تاکنون کسی برای پاسخ دادن به آن حاضر نشده و تنها دو سوال را درذهن مخاطبان ایجاد می کند ؛ این که آیا جشنواره به دلیل کمبود بودجه، فضای جشنواره را برای فروش و تبلیغات اختصاص داده یا این وسیله ای است برای شاید گرم شدن تنور سرد جشنواره ، کسی چه می داند درهرحال تنها یک روز از جشنواره سپری شده و باید نشست و دید آیا مسئولان برگزاری جشنواره می توانند روزهای آینده بیست و هفتمین جشنواره خود را گرم تر کنند یا خیر ؟ !
منبع: 
ویژه‌نامه روزنامه هدف و اقتصاد
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سوز سرما مخاطبان را لرزاند | موسیقی ما