برنامه یاد بعضی نفرات
 
بابک احمدی و ناصر تقوایی میهمانان ویژه «صدای مناظر مخدوش»؛
تاملی میان موسیقی کلاسیک و ادبیات
موسیقی ما - زهرا نجفی:کنسرت کلاسیک «صدای مناظر مخدوش» با آهنگسازی و نویسندگی مانی جعفرزاده در ۱۳و ۱۴ دی ماه در تالار رودکی برگزار شد. «صدای مناظر مخدوش» یک کنسرت تلفیقی بین موسیقی و ادبیات بود که داستان زنی غمگین و آواز خوان در دهه ۵۰ را روایت می‌کرد. زنی که در مقابل آیینه نشسته و از تنهایی‌هایش می‌گوید. جعفرزاده در بروشور کنسرت نوشته است: «دست و پا زدنی ست ولو شکسته_ بسته میان ادبیات و موسیقی. جستجویی و تقلایی برای یافتن ادامه‌ای شهری شده از سنت قصه گویی و نغمه‌پردازی توامان که روزگاری بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ شنیداری مردم همهٔ نقاط جهان بوده است.» رویا تیموریان، بازیگر تئا‌تر، سینما و تلویزیون راوی نقش زن بود و پریوش نظریه، بازیگر تئا‌تر، سینما و تلویزیون نقش آینه این زن را بازگویی می‌کرد. صحنه کنسرت به نوعی طراحی شده بود که راویان این مناظره رو به‌ آیینه‌ای نشسته بودند و حاضران از داخل آیینه چهره آنان را می‌توانستند ببینند و صدایشان را بشنوند.

این روایت به همراه یازده قطعه و چهار نوازنده اجرا شد، قطعاتی که آهنگسازی و اجراگردانی آن‌ها را مانی جعفرزاده بر عهده داشته است. «آتنا مستعان اشتیاقی» (نوازنده ویلنسل)، «سهراب بره‌مندی» (نوازنده ویولا)، «علی جعفری‌پویان» (نوازنده ویلن) و «گلنار شعاری» (نوازنده کلارینت) گروه نوازنده‌ای بودند که رد این اجرای یک ساعت بعد از یک ماه تمرین «صدای مناظر مخدوش» را به گوش همگان رساندند. قطعاتی که بازگو کننده احساسات و حال و هوای خاطرات زن قصه بودند، جایی که زن غمگین می‌شد موسیقی هم اندوه او را نشان می‌داد و جایی که شاد بود، موسیقی با او همراهی می‌کرد.

مانی جعفرزاده در تمام طول اجرا در انتهای سالن ایستاده بود و به اولین کنسرتش در ایران نگاه می‌کرد و گوش می‌داد. آهنگسازی که موسیقی را نزد استادان وارطان سا‌ها کیان، فرهاد فخر الدینی، شاهین فرهت، شریف لطفی و احمد پژمان آموخته، در تاریخ هنر شاگرد آیدین آغداشلو و در ادبیات شاگرد رضا براهنی بوده و دارای مدرک معادل دکترا از دانشگاه ترنیتی مالاگا (اسپانیا) است. صندلی در دو شب اجرای این کنسرت کلاسیک معاصر خالی نمانده بود و به نظر می‌رسد این نوع موسیقی هم مخاطبان دل مشغول و با دغدغه خودش را پیدا کرده است. «صدای مناظر مخدوش» بازگو کننده جهان شخصی مانی جعفرزاده است که بیش از ده سال به عنوان آهنگساز فیلم برای‌ آثار تصویری و نمایشی موسیقی نوشته و حالا با برگزاری این کنسرت خواسته است تا قدمی تاثیرگذار در فرهنگ شنیداری مردم بردارد و کار روشنفکری کند. بابک احمدی مؤلّف، مترجم و منتقد هنری می‌ه‌مان شب اول و ناصر تقوایی، کارگردان سینما می‌ه‌مان شب دوم این کنسرت بود، مانی جعفرزاده اجرای هر شب را به می‌ه‌مان ویژه آن شب تقدیم کرد.

عکاسان در این کنسرت نتوانستند عکاسی کنند، چون سالن رودکی آکوستیک است و هر صدایی در سالن پخش می‌شود به طوری که تمرکز نوازندگان را از بین خواهد برد.

از دیگر عوامل این کنسرت؛ طراح صحنه: مریم صادقیان، مدیر برنامه: علی قادری، صدا بردار: اُرُد انزابی‌پور، دستیار صدا: سهیل احمدی، نور‌پرداز: محمد ابوالحسنی، صحنه: سعید پوش نگاه، خداداد احمدی‌نژاد و یوسف داوری، طراح پوس‌تر و بروشور: محیا فرمانی، عکس: سمیه جعفری
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 دی 1392 - 11:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تاملی میان موسیقی کلاسیک و ادبیات | موسیقی ما