برنامه یاد بعضی نفرات
 
در تالار رودکی
کنسرت بداهه نوازی تنبور و سازهای کوبه‌ای اجرا می‌شود
موسیقی ما - کنسرت بداهه نوازی «تنبور و سازهای کوبه‌ای» ششم و هفتم مهر ماه - ساعت ۲۰- برمبنای رپرتوآر مقام‌های باستانی، مجلسی و حقانی سازهای تنبور و دف و همچنین رپرتوار موسیقی شهری و عرفانی ساز تنبور، به صورت دونوازی اجرا می‌شود.

در این اجرا نقش مدگردی (مدلاسیون) در حوزه مقام و تغییر ریتم (میزان بندی) حائز اهمیت است و ملودی‌ها با استفاده از سازهای کوبه‌ای، دف، بندیر و کوزه رنگ آمیزی شده‌اند و نوازندگان با تکنیک و ذوق شخصی تجربه‌ای متفاوتی از بداهه‌نوازی را رقم می‌زنند.

در این اثر «رضا علی‌آبادی» تنبور و «امین هنرجو» دف، بندیر و کوزه می‌نوازند. بداهه‌نوازی در موسیقی شرقی جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از مهم‌ترین شیوه‌های اجرایی در موسیقی سنتی محسوب می‌شود. در این سال‌ها، کنسرت‌های رسمی در حوزهٔ موسیقی مقامی و عرفانی به این شیوه اجرایی بهای کمتری داده شده و از این‌روی، این کنسرت تأکیدی بر هنر بداهه-نوازی و ترویج آن دارد.

 بداهه‌نوازی در این کنسرت برمبنای رپرتوآر‌ مقام‌های باستانی، مجلسی و آیینی در سازهای تنبور و دف و ترکیب آن‌ها با رپرتوآر موسیقی شهری و عرفانی اجرا می‌شود. بخش عمده‌ای از این اجرا، حاصل پژوهشی در حوزه‌ی نوازندگی موسیقی مقامی و عرفانی است و دو نوازنده‌ِ جوان بعداز سال‌ها نوازندگی در گروه‌های موسیقی مقامی، سنتی و تلفیقی تلاش کردند تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارند و اجرایی متفاوت در حوزه بداهه نوازی بیافرینند.

در این کنسرت، «رضا علی آبادی» با ساز تنبور به صورت بداهه‌ و تأویل مقام‌های تنبور و معرفی جفت مقام‌ها تکنوازی می‌کند و علاوه بر او، «امین هنرجو» با ساز دف بر مبنی ترکیب ریتم‌ها، تکنیک‌ها و ذکر‌های آیینی ساز دف تکنوازی خواهد کرد و دونوازی تنبور و سازهای کوبه‌ای به صورت بداهه که نقش مدگردی در حوزه مقام و تغییر ریتم (میزان بندی) دیگر بخش این کنسرت است و ملودی‌ها در ساز تنبور با استفاده از سازهای کوبه‌ای؛ دف، بندیر و کوزه رنگ‌آمیزی شده‌اند.

 در این اجرا «رضا علی‌آبادی» و «امین هنرجو» تلاش کرده‌اند با تکنیک و ذوق شخصی تجربه‌ای متفاوت از هنر بداهه نوازی را رقم بزنند. امید است که مورد استقبال علاقه‌مندان در عرصه هنر و موسیقی قرار بگیرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 شهریور 1394 - 11:08

دیدگاه‌ها

سه شنبه 31 شهریور 1394 - 17:47

اقای علی ابادی یکی از بهترین تنبور نوازان کشورموون است...امیدوارم دوستانی که شرکت میکنند بیشترین بهره و لذت رو از این هنر اسمانی ببرند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرت بداهه نوازی تنبور و سازهای کوبه‌ای اجرا می‌شود | موسیقی ما