برنامه یاد بعضی نفرات
 
یک یادداشت احساسی برای «شب باران عشق» ناصر چشم‌آذر و بازگشت اسطوره موسیقی پاپ به صحنه
امان از بی‌مهری برخی مدیران فرهنگی و سرهنگی
[ رضا مهدوی - سردبیر «مقام موسیقی» ]
 
ناصرخان چشم‌آذر به موسیقی نگاهی زندگی‌وار دارد و زندگی را موسیقی‌وارانه لمس و مزه می‌کند. موسیقی در خون و شریان‌های وجودش معتدل و گاه شتابان در حرکت است. فرقی نمی‌کند قبل یا بعد از انقلاب؛ درون و بیرون و موسیقی‌اش یکی است. انسان است. سیل خروشان ملودی و ضرباهنگ از بُن‌مایه‌های جسم و روح‌اش آن‌چنان می‌تراوشد که گویی «ناصر» خود موسیقی است. «یاوری» که با چشم‌های آتشین، فائق‌وار غوغا به پا می‌کند و موسیقی پاپ حقیقی این سرزمین را یاوری.
 
به‌درستی هر آنچه را خلق و ابتکار می‌کند، خاصه هنر و فرهنگ ایرانی است. ذره‌ای از حال و هوای موسیقی‌های غیروطنی -چه غربی و چه شرقی- در آثارش نتوانی یافت! انگاری تمام هویت این موسیقی وام گرفته شده از دیار مغرب‌زمین را مصادره به مطلوبِ کلیت موسیقی وطنی کرده و حقیقت هم جز این نیست. خوب علوم موسیقی کلاسیک در سطح بین‌الملل را می‌داند اما خوب هم می‌داند که باید با تمام وجود، حرف موسیقی ایرانی در ژانر موسیقی پاپ بزند ولاغیر... در صورتی که معتقد باشیم چنین ژانری اساساً وجود دارد.
 
لحظه‌لحظه ترنم جاری نغمات و ضمائم نغمگی تک‌تک آثارش -چه باکلام و چه بی‌کلام- سرشار از حس نوع‌دوستی و انسانیت و علایق ایرانی عاشق ملت و دیانت است. گاه در کلام‌اش عمیقاً از الطاف الهی یاد می‌کند و بالطبع در کارش نمود پیدا می‌کند. «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک پیکرند» که او گوهر پدید آمده از استعداد ودیعه باری‌تعالی است که پیکر معنوی موسیقی در بین مردم خود شده و دارد پیکره موسیقی را جانی تازه می‌بخشد، به شرط آنکه مجالی به او بدهند و مجالی نگیرندش!
 
فرقی نمی‌کند قطعه‌ای ملایم و یا هیجانی و حماسی و با تندای در نشیب و فرازی که از طبیعت الهام گرفته و یا از عشق و عاشقی و خداجویی و روح پُرخروش خود در لحظه و آنیت بر سریر جرار باریدن گرفته باشد. در هر صورت، در سویدای وجودش در ذات هستی‌بخش فن موسیقا می‌کاود و می‌پوید و می‌تازد تا جان مطلب و حق جان را ادا کند. مطلب و جانی که انسان را به بالا می‌برد و پله‌پله تا ملاقات خدا رهنمایی می‌کند.
 
درست است که سال‌ها از وجود حضورش در صحنه‌های اجرا غافل بوده‌ایم -به دلایلی نادلیل که عده‌ای از موسیقی‌دانان با بی‌مهری و بی‌توجهی برخی مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگی و سرهنگی در طی سال‌ها راه را بر ایشان و امثال ایشان هموار نکردند-، اما روح پر از فضای مهر و عشق بارانی او پژواک و انعکاسی دیگر در ژانرهای موسیقی فیلم و سریال و آهنگسازی برای تولید آلبوم و موسیقی کودک با شاهکاری در این عرصه با نام «بوی ماه مهر» همواره در مسیر پرگهر موسیقی این کیان ساکت ننشست. از هر اثر ناصر که بخواهیم بگوییم، در زمان حال جدید او و نه گذشته، لاجرم «باران عشق» شروع به باریدن می‌کند و جای پایی نه‌فقط در گذر زمان و تاریخ موسیقی ایران، بلکه در عرصه بین‌الملل نیز حرفی بر گفته‌ها و تصنیف‌های پیشین و متقدمین از عارف قزوینی تا روح‌الله خالقی تا همین امروز از هم‌دوره‌ای‌های او می‌گذارد و شناسنامه و گذرنامه‌ای می‌شود برای اعلام وجود و توسعه و پیشرفت با بهره‌گیری از علوم زمان در بهره‌دهی و سودآوری در معنا برای موسیقی و موسیقیدان ایرانی. (برای «باران عشق» در شماره 2834 مجله «اطلاعات هفتگی» آذر 1376 مطلبی نگاشته‌ام.) اما افسوس که برخی نابخردان خوشحال از حضور امثال «کیتارو» در ایران می‌شوند و غافل از «چشم‌آذر»ی که در موسیقی چشمی آتش‌بار دارد و جان آدمی را شعله‌ور می‌سازد. آری، گویی مرغ همسایه همیشه غاز است. از این دست موسیقیدان‌های کلاسیک با طعم وطنی کم نداریم که در دیگر ژانرها جایگاه بین‌المللی دارند؛ همچون هرمز فرهت، احمد پژمان، هوشنگ کامکار و...
 
آن شبِ فراموش‌ناشدنی کنسرت «ناصر چشم‌آذر» 19 مهر 94 در تالار وحدت نقطه عطفی بود برای احیا و اعتلای موسیقی ناب پاپ وطنی یا بهتر بگویم «آهنگ‌فارسی به شرط سلامت» و فراموش‌شدگانی که همچنان نسل نو، نیازمند یادگیری از او هستند. پس از سال‌ها احساس کردیم یک کنسرت حقیقی می‌بینیم و تالار وحدت هویت خود را بازیافت. همراهیِ مودبانه، بانزاکت و باشکوه حاضران که هفتاد درصدشان نسل بعد از انقلاب بود از آهنگ ترانه‌ها و حتی نغمه‌های بی‌کلام جای شگفتی داشت. حرکات و سکنات ناشایست در اجراهای برج میلاد و تالار کشور و نمایشگاه بین‌المللی و غیره در آنجا دیده نشد و هرچه بود، سلامت بود که حق هم جز این نبود.
 
نوازندگیِ پرقدرت و روان پیانو و کیبورد و آکاردئون در کنار آهنگسازی‌های منحصربه‌فرد و بی‌بدیل بر چند وجهی بودن‌اش صحه گذارد. انتخاب هارمونی متناسب با وسعت در فرهنگ موسیقی ایرانی در تک‌تک آثارش موج می‌زد و لاجرم، شنونده را مسحور خود می‌کرد تا جایی که او می‌تواند بهترین موسیقی‌های ملی و میهنی را به وجود آورد. ارکستر سرحال و بانشاطی را شاهد بودیم به رهبری «فرهاد هراتی» که به‌حق حرفه‌ای و قدرتمند عمل می‌کرد و چشم و گوش نوازندگان را دقیق به خود. یک قطعه آهنگ ترانه زیبا در مدح مولا علی (علیه‌السلام) که استاد چشم‌آذر مددگیر این یگانه‌مرد روزگار است با خوانندگی فنی و زیبا و مؤثر «حمیدرضا گلشن» همراه بود و نشان از دقت‌نظر استاد دارد که چگونه کشف و اعتماد می‌کند و نسل تازه را میدان می‌دهد و باعث می‌شود مجموع آن شب، ستودنی و خاص بماند.
 
افتخار داشتم که استاد ناصر چشم‌آذر افتخار همکاری برای تعدادی سفارش اثر حماسی و ملی-میهنی در زمان مسئولیت در حوزه هنری به یادگار بگذارند. امید است این رویه جذب حداکثری از نخبگان هنر ایران استمرار یابد و بیش از این از مرد موسیقی بیشتر ببینیم و بشنویم با گوش هوش جان. هرچه بگویم از علم و ادب و هنر این مرد، باز هم به پای صحبت حاج‌آقا سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از ایشان نخواهد بود که خاطراتی ارزنده از هنرمندان و شخصیت‌ها بر دل و زبان دارد.
 
ناصرخان چشم‌آذر! منتظر اجرای تو هستیم. شاید بهترین وقت‌اش در جشنواره موسیقی فجر باشد در چندین شب. به امید آن روز.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 22 آبان 1394 - 15:29

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 14 آبان 1394 - 22:18

عالي ، تا بحال مطلب إحساسي در عين حال فني اينجوري نديده بودم . مرسي حق مطلب رو نسبت به استاد چشم آذر ادا نموده ايد برادر.

جمعه 15 آبان 1394 - 09:50

مرسي اقاي مهدوي كه هميشه سورپرايز ميكنيد و مطالب جالبي مينگاريد . واقعا ناصر خان هستنداستاد چشم آذر و نهايت عشق . كاراشون از جذابيت بيشماري برخورداره . دوستشون دارم . كاشكي منم با خبر ميشدم و كنسرتشونو ميديدم.

شنبه 16 آبان 1394 - 12:11

خیلی خوبه ناصر چشم آذر دوباره کنسرت بزاره و ترانه سازی بکنه بجای ساخت موسیقی فیلم . خیلی از آهنگسازها بعد از انقلاب که فعالیتهاشون ناخواسته کم یا تعطیل شد روی آوردند به موسیقی متن فیلم . مطلب خوبی اقای مهدوی زحمت کشیده اند و استاد رو نواخته اند که میتونه زمینه ساز مطالب بعدی برای چهره های درجه یک موسیقی ایرانی از این ببعد اتفاق بیفته...

یکشنبه 17 آبان 1394 - 09:03

آهنگهاي جاودانه ناصر چشم آذر ورد زبون جوانهاي ديروز و امروزه . پرتوان و سرحال ادامه بديد و مردم و سرشار كنيد از آهنگترانه هاتون استاد .

دوشنبه 18 آبان 1394 - 14:43

ناصر چشم آذر واقعا یک مرد موسیقی تمام عیاره . داداشش هم منوچهر خان همینطور . اصالتا موسیقی زاده هستند . آفرین و صد افرین بر موسیقی ما این مطلب نازنین را چاپ کرده . حض بردم و کیف کردم . زنده باشی ناصرخاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان.

چهارشنبه 20 آبان 1394 - 09:34

آهنگهای ناصر چشم آذر فرقی نمیکنه قبل یا بعد از انقلاب پر از عشق و امید و تحرکه . خدا کنه همونطور که رضا مهدوی نوشته قدر این مرواریدهای موسیقی ایرونی رو متولیان مملکت بدونن و ساده از کنارشون عبور نکنن و زمانی که دیگه نیستن و دستشون از این دنیا کوتاهه تمجید و تکریم کنن ...

شنبه 23 آبان 1394 - 10:44

حرف نداره آهنگهای چشم آذر . واقعا آتشینه و آتیش میزنه به دلها. ما منتظر کنسرت بعدی هستیمممممم

شنبه 23 آبان 1394 - 14:00

موزيك هاي ناصر چشم آذر همش دلنشين و خاطره انگيزه . چرا درست حسابي خبر نميدين مردم باخبر بشن و كنسرت استاد رو بيان ؟!!!؟ مگه اينجوري با خبر بشيم يكماه بعده ... لطفا اگه بازم كنسرت دارن زودتر خبر بدين ، سالهاست منتظر ديدنشون ايم .مرسي .

دوشنبه 25 آبان 1394 - 12:19

سلام و خسته نباشید به این سایت خوشگل و نازنین . جدا لذت بردم از این مطلب که خالصانه حرف دل زدن این آقای نویسنده . سالهاست که از این آهنگساز بینظیر خبری نبود و با خاطراتش و آهنگهاش حال میکردیم . خوبه که دوباره به صحنه برگشتند . استاد زنده باشی و آهنگای جدیدتونو بشنویم .

دوشنبه 25 آبان 1394 - 18:21

عالی عالی عالی

دوشنبه 25 آبان 1394 - 20:40

يعني ميشه دوباره تالار وحدت شاهد كنسرت ناصر چشم آذر اين اسطوره موسيقي پاپ ايران باشه؟ آقاي مهدوي اشاره ي خوبي كردن كه تالار وحدت هويت خودشو باز يافت و يك كنسرت واقعي برگزار شد . واقعا فوق العاده بود آن شب بي سابقه ، منكه حسابي لذت بردم ...

سه شنبه 26 آبان 1394 - 10:22

خوبه ایشون در مقاله شون نام بزرگان موسیقی ایران هرمزفرهت و احمدپژمان و هوشنگ کامکار رو آوردن . درست میگن در هر نوعی از موسیقی ما در کشورمون بزرگانی داریم که باید شان و مرتبه اشون رو نگه داریم و توجه کنیم . مثلا استاد هوشنگ کامکار آهنگسازیهای جاودانه ای داره ولی بهش پرداخته نمیشه !!

پنجشنبه 28 آبان 1394 - 11:15

سلام و صد سلام به سايت خوب موسيقي ما . ممنون كه اين مصاحبه زيبا و دلنشين رو از جناب مهدوي موسيقي دان شناخته شده گذاشتيد كه آدم واقعا منصفيه و حسود نيست . همين كه باعث شديد اين صحبتها رو درباره ي استاد چشم آذر بخونيم بازم ممنونم . منتظر كنسرت بعدي استاد هستيم شايد حداقل اين يكيشو با خبر بشيم و بياييم .

یکشنبه 1 آذر 1394 - 21:56

ما منتظر كنسرت تو هستيم استاد چشم آذر ملودي ساز خاطره آفرين ايران ، دوستت داريم زياد . راستي استاد مهدوي كاشكي راجع به خوانندگي محسن چاووشي در سريال شهرزاد چيزي مينوشتي بدونيم نظرتون چيه ؟ حرفهاي تو هميشه از چاووشي درست بوده . كاشكي چشم آذر هم براي محسن آهنگ بسازه ، وأي خداي من چي ميشه ،،،،،،،،،

دوشنبه 2 آذر 1394 - 21:38

تیتر مطلب غلطه. باید می شد سرهنگی کردن مدیران فرهنگی.
آقای مهدوی تا زمانی که میرعلینقی کنار دستش بود خیلی مطالبش ژوست و تمیز بود؟؟؟؟

شنبه 7 آذر 1394 - 08:59

جه ترکیب جالبی از اسامی نخبگان موسیقی در کنار هم آورده اید : هوشنگ کامکار ، احمد پژمان ، هرمز فرهت. خوب میبود توضیح میدادید که اینها هریک سرشاخه های یک ژانر موسیقایی مثل ناصر خان چشم آذر در موسیقی ایران میدرخشند یا در کنار هم موضوعیت میابند . در هر صورت ممنون .

پنجشنبه 26 آذر 1394 - 12:47

lمطلب جذابی بود . سالها ز ناصر چشم آذر خبری نبود . چقدر ماها به بزرگانمون بی تفاوت بودیم در این سالها . خیلی ممنون از شما سایت موسیقی ما . بامید کنسرت دوباره ی استاد .

جمعه 18 دی 1394 - 07:34

خوشحالم ناصرچشم آذر كنسرت زيباي تالار وحدت رو تكرار ميكنه و امروز شاهد هنر نمائي اين موزسين اسطوره موسيقي پاپ خواهيم بود در برج ميلاد هرچند كه معتقدم بهترين سالن براي چشم آذر تالار وحدته . سيستم صوتي و آكوستيك خوبي نداره برج ميلاد!

جمعه 25 دی 1394 - 10:41

برج ميلاد مناسب كنسرت نيست . حيف از اينهمه سرمايه كه خرج اين سالن شده . ناصر چشم آذر بهتره فقط تالار وحدت كنسرت بزاره . وأي كه چقدر حرص خورديم اين كنسرت فوق العاده رو ديديم با صداي بد !

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امان از بی‌مهری برخی مدیران فرهنگی و سرهنگی | موسیقی ما