برنامه یاد بعضی نفرات
 
سازِ جان لنون با قیمت 2.4 میلیون دلار چه تغییری در فهرست گران‌ترین‌های دنیا به وجود آورد
10 گیتار گران قیمت دنیا با دستان چه کسانی نواخته شده است
موسیقی ما - روز گذشته خبری منتشر شد منبی بر اینکه یکی از گیتارهای آکوستیک  جان لنون که در سال‌‌های 1962 و 1963 از آن استفاده می‌کرده، در یک حراجی در کالیفرنیا به قمیت 2.41 میلیون دلارفروش رفت. این اتفاق آنقدری شگفت انگیز بود که اغلب رسانه‌های مشهور جهان از جمله بی.بی.سی، اسوشیتدپرس،گاردین و فاکس‌نیوز آن را پوشش دادند و اینگونه لنون 35 سال پس از مرگش یک رکورد افسانه‌ای رقم زد و صاحب  گران‌ترین گیتار دنیا شد. بی بی سی نوشت که لنون تعدادی از آثار  مشهورخود از جمله «لاو می دو (Love Me Do)» و «من می‌خواهم دستت را بگیرم»  را با این گیتار آکوستیک ساخته و نواخته است
.
البته تنها یک گیتار دیگر هست که گران‌تر از گیتار جان لنون فروخته شده اما آن گیتار متعلق به کسی نبود، سازی بود که در یک حراج خیریه به دلیل داشتن امضاهای هنرمندانی بزرگ به قیمت 2.7 میلیون دلار فروخته شد اما گیتاری که مشخصا متعلق به یک نوازنده بوده و بالاترین بها برای آن پرداخته شده، گیتار گیبسون جان لنون است که رتبه دوم گران قیمت‌ترین گیتار دنیا را به خود اختصاص داد.

 سال گذشته تلگرف گزارشی از 10 گیتار گران قمیت منتشر کرد . گزارش مختصری با تکیه بر تصویر این گیتارها بود در ادامه از 10 گیتار قمیت دنیا برای شما می‌نویسم که گیتار آکوستیک جان لنون تغییر کوچکی در آن به وجود آورده است.
 
  • وقتی اریک مدام گیتار می‌خرید
اریک کلپتون، گیتاریست نامدار راک و بلوز که هنوز عاشقانه به موسیقی و ساز ومطبوعش عشق می‌ورز و هر سه سال به اجترام بلوز و گیتار فستیوال برگزار می‌کند، در این فهرست صاحب بیشترین گیتار است. رتبه‌های دهم،هفت ،  ششم و پنجم متعلق به اوست. یعنی 4 گیتار از گران‌ترین‌های دنیا با دستان اریک کلپتون قیمت نجومی پیدا کرده و 6 تای دیگر متعلق به دیگران است.  4 گیتار  کلپتون  که روی هم  دو میلیون و 763 هزار و 341 دلار قیمت دارند را پشت سر هم همین جا معرفی می‌کنیم و بعد می‌پردازیم به بقیه.

رتبه دهم به گیتار طلایی مشهور اریک کلپتون تعلق دارد. این گیتار که خیلی قدیمی نیست را کلپتون در سالگرد 50 سالگی شرکت مشهور سازهای الکترونیکی فندر سفارش داد. فندر در ساخت روکش سفارشی این گیتار 23 قیراط طلا به کار برده است. شکل این گیتار برگرفته از کیتار سیکنیچر(سفارشی ساخته شده برای یک نفر) استروتکستری بود که سال 1988 برای اولین بار برای اریک کلپتون ساخته شد. این اولین گتیار بودی که فندر به عنوان سازی سیگنیچر برای یک نوازنده ساخت.
دومین گیتار اریک کلپتون که در این فهرست رتبه پنجم را دارد، گیتار آکوستیکی بود که سال 1939 ساخته شده بود. این گیتار مدل سی اف مارتین برای جمع‌آوری کمک مالی برای مرکز توانبخشی معتادان به الکل و مواد مخدر که خود کلپتون پایه‌گذار آن بود به قیمت 791,500 دلار فروخته شد. سومین گیتار اریک کلپتون که  در رتبه چهارم  ایستاده ، گیتار گیبسون مدل ES0335 TDCساخت 1964 بود که گیتار محبوب کلپتون در همان سال بود ولی بعد از آن خیلی به ندرت در دستان این نوازنده دیده شده. این گیتار هم به قیمت 847,500 دلار به فروش رفته است.

اما گران قمیت‌ترین ساز  اریک کلپتون که در رتبه سوم ایستاده همان گیتار مشهور سیاه و سفید ‌رنگش است که به نام «بلکی» شهرت دارد. این گیتار با قمیت 959,500 به فروش رفته است. در سال 1970 اریک کلپتون از گیتارهای مدل گیبسون به مدل استرتوکستر روی آورد. او 6 گیتار مدل استرتوکستر را یک‌جا از یک مغازه گیتارفروشی خرید که هر یک از آنها 100 دلار قیمت داشت. او سه گیتار را به جرج هریسون، پیت تاونسند و استیو وینوود (سه نوازنده برجسته دهه 1960 ) هدیه داد، سپس سه گیتار باقیمانده را تکه تکه کرد و گیتار معروف «بلکی» خود را از سرهم کردن قطعات این سه گیتار ساخت. کلپتون سال 1970 از گیتار گیبسون دست کشید و  متاثر از جیمی هندریکس و استیو وینوود(رفیق و هم گروهی‌اش در یادربردز) به گیتار فندر روی آورد. اریک کلپتون برای اولین بار در ژانویه سال 1973 در کنسرت گروهی رینبو از این گیتار استفاده کرد. دلیل گران قیمت بودن این ساز به استفاده زیاد این نوازنده باز می‌گردد. او در کنسرت‌های بسیاری از جمله کنسرت « آخرین والس» که برای پایان کار گروه مشهور «دِ بند» برگزار شد هم به عنوان نوازنده مهمان از این گیتار استفاده کرد. بیش از 10 سال کلپتون بطور مستمر از این گیتار استفاده کرد و قطعات مشهوری از جمله «لیلا»، «من به کلانتر شلیک کردم» و «تو امشب بی‌نظیری» را با بلکی نواخته است. 
 
  • 570,000 دلار برای گیتار دیگری از بیتلز
 رتبه نهم متعلق به گیتار الکتریک مدل گیبسون اس جیِ جورج هریوسن است که در 1964 ساخته شد. هریسون از این ساز حدود  سال های 1966 و 1968 در گروه بیتلز استفاده کرد. . دو عضو فقید بیتلز یعنی جرج هریسون، هنگام ضبط آلبوم و برگزاری تور کنسرت "هفت‌تیر" (Revolver) و جان لنون، درجلسات ضبط "آلبوم سفید" (The white Album) از این گیتار استفاده کرده‌اند. البته این ساز بیشتر در دستان جورج هریسون دیده شده که خب در قیاس با جان لنون نوازنده تکنیکی‌تر و کامل‌تری هم بود. جورج هریسون از سال 1966 تا 1968 از این گیتار استفاده می‌کرد. پس از دو سالی که از این گیتار استفاده کرد آن را به رفیقش ، اریک کلپتون هدیه داد.  و با حساب سهم کلپتون در این فهرست را می‌توان چهار نیم گیتار دانست!
 
  • 623,500 دلار برای گیتار بداهه پرداز بزرگ بلوز
 استیو ری ون و جیمی هندریکس در میان اغلب منتقدان و علاقمندان به عنوان برجسته‌ترین بداهه پردازان گیتار بلوز شناخته می‌شوند. رتبه هشتم این فهرست برای ری ون فقید شاید کم به نظر بیاید و جایی بالاتر از می‌توانست متعلق به او باشد که کلپتون در مدح بداهه پدازی او گفته بود: «همه ما نوازندگان هنگام بداهه‌نوازی از یک جایی به بعد فکر می‌کنیم که چه چیزی بنوازیم ولی استیوی  هیچگاه فکر نمی‌کرد.»

رتبه هشتم متعلق به گیتار فندر مدل کامپوزیت استرتوکستر (ساخت 1965) متعلق به استیوی ری وان  است که در سال 1980 به مناسبت تولد 26 سالگی‌ آن را از همسرش" لنی" هدیه گرفته بود. استیوی علاقه خاصی به این گیتار داشت و تا زمان مرگ دلخراشش در 1990 بارها از آن استفاده کرده بود. استیوی این گیتارش را لنی صدا می‌کرد. استیوی ری وان در زمان مرگ ۳۵ ساله بود. در "رده‌بندی ۱۰۰ گیتاریست برتر همهٔ دوران" جایگاه هفتم به او اختصاص داد و در سال ۲۰۰۷ نشریهٔ کلاسیک راک در "رده‌بندی ۱۰۰ قهرمان رام‌ناشدنی گیتار" وان را در رتبهٔ سوم قرار داد. ون یکی از نابغه‌های موسیقی معاصر در بداهه نوازی بود.
 
 
  • 1.2 تا 2 میلیون دلار برای گیتار مردی از جامائیکا
 گیتار ِباب مارلی، موسیقیدان مشهور جامائیکایی که یک سبک بومی را به تنهایی جهانی کرد، صاحب  چهارمین رتبه در میان گران قمیت‌ترین کیتارهای دنیاست. گیتار واشبرن سری 22 هاوک که به سفارش باب مارلی خواننده و موزیسین نامدار جامائیکایی ساخته شده است، در حال حاضر جزو گنجینه‌های ملی دولت جامائیکاست. این ساز یکی از 7 گیتار متعلق به بزرگان سبک رگی در دنیاست. باب مارلی شخصیتی ورای یک خواننده و آهنگساز داشت و در کشورش به عنوان افسانه‌ای برای فعالیت‌های صلح آمیز مطرح است. این افسانه طرفداران بسیاری در جاهای مختلف دنیا از جمله ایران دارد.
 
  • 2 میلیون دلار  برای گیتار بهترین گیتاریست دنیا
شاید خیلی از علاقمندان موسیقی که در حال خواندن این گیتار  هستند تا اینجا از خودشان پرسیده باشند چرای نامی از سازهای جیمی هندریکس تا کنون مطرح نشده. هندریکس نابغه خودآموخته گیتار الکتریک که ستاره راک  و بلوز بود در سال 1969 پرفرمنس درخشانی در کنسرت برزگ ووداستاک داشت. می‌گویند آن چند صدهزار نفر مخاطبی که به مزرعه ووداستاک رفته بودند تا اجرای هنرمندان محبوب‌شان را ببیند، آنجا را ترک نکردند تا هندریکس هم پس از دو روز از راه برسد و برای آنها برنامه اجرا کند. گیتار استروتکستر سفید رنگ هندریکس  که در رتبه سوم نشسته است همان سازی بود که در ووداستاک به دست گرفت. پل آلن از بنیانگذاران مایکروسافت این گیتار را در سال 1998 به قیمت 2 میلیون دلار خریداری کرده است.
 
  •  2.7 میلیون دلار برای امضای ریچی بلکمور، جف بک، جیمی پیج و دیگران
 گران‌قیمت‌ترین گیتار دنیا تا امروز یک فندر استرتوکستر است که در سال 2005 در یک حراجی در کشور قطر برای جمع آوری کمک مالی به قربانیان سونامی شرق آسیا فروخته شد. این گیتار سفیدرنگ گران‌بها به دست جمعی  نامدارترین موزیسین های دنیا شامل میگ جگر، کیت ریچاردز، اریک کلپتون، برایان می، جیمی پیج، دیوید گیلمور، جف بک، پیت تاونسند، مارک نافلر، ری دیویس، لیام گالاگر، رونی وود، تونی لومی، آنگس و مالکوم یانگ، پل مکارتنی، استینگ، ریچی بلکمور، دف لپارد و برایان آدامز امضا شده است
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آبان 1394 - 09:07

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 10 دی 1398 - 11:27

2.7 میلیون دلار قیمت یک کارخانه گیتار الکتریک و کلاسیک تووی ایران

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود 10 گیتار گران قیمت دنیا با دستان چه کسانی نواخته شده است | موسیقی ما