برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشتی برای لمى کیلمیستر خواننده، بیسیست و مؤسس گروه مشهور «موتور هد» که صبح دیروز درگذشت
لمى یک یاغى به تمام معنا بود

[ بابک ریاحی‌پور - آهنگساز و نوازنده ]

لمى کیلمیستر، یکى از مردان بزرگ موسیقى راک، در سن ٧٠ سالگى درگذشت. او خواننده، بیسیست و مؤسس گروه مشهور «موتور هد» بود و به قول بسیارى از ستارگان موسیقى، از پیشگامان سبک هارد راک و متال بشمار مى آید.

جیمز هتفیلد خواننده و گیتاریست متالیکا او را پدرخوانده سبک هوى متال می‌نامد. کسانى که آهنگ‌هاى موتور هد از جمله «Ace of Spades» را شنیده‌اند، حتما به تأیید حرف جیمز هتفیلد می‌رسند. به عقیده من شاید کمتر گروه هوى متالى که در دهه ٨٠ یا ٩٠ میلادى شکل گرفته، پیدا شود که از گروه موتور هد و بخصوص لمى کیلمیستر تأثیر نگرفته باشد.

سبک لمى و موتورهد را دریک کلام و به زبان عامیانه می‌توان راک نخراشیده وعریان نامید. ویژگى و به اصطلاح امضاى این گروه، صداى بم خشدار لمى و همچنین صداى بیس او با افکت overdrive و distortion بود.

تجربه شخصى من با لمى و موتورهد به سن ١۵ سالگى برمی‌گردد، زمانى که براى اولین بار آهنگ Ace of Spades را شنیدم و به قول بچه هاى امروزى به طاق چسبیدم. موجى از انرژى که از این موسیقی بیرون می‌زد تمام وجودم رو گرفته بود؛ شاید بشود آن را به یک اسب وحشى تشبیه کرد که دارد با تمام توان و سرعتش می‌دود.

بى‌شک موسیقی موتور هد بازتاب احساسات شخصى لمى کیلمیستر است. لمى یک یاغى به تمام معنا بود؛ همیشه اون کارى رو که دوست داشت انجام می‌داد و در هیچوقت تسلیم جریان‌هاى مد ساز در موسیقى راک نشد و از موضعش کوتاه نیومد.

همین وفادارى او به خودش و سبکش باعث جذب طرفداران بسیارى شد که دل و جرأت و تعهد یک آدم رو مهم‌تر از یکرنگ شدن او با جریانهاى اقتصادى بازار موسیقى می‌دانند. این هم دقیقا‌‌ همان چیزى است که من در این انسان خاص، یاغى و صاحب سبک موسیقى راک تحسین می‌کنم. روحت شاد لمى. خیلى چیز‌ها می‌شه هنوز از تو یاد گرفت، مرد بزرگ.

بابک ریاحى‌پور، ٩ دى ١٣٩۴
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 دی 1394 - 12:01

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 9 دی 1394 - 23:28

خوشحالم که در کنار پرداختن به تین ایج پاپ استارها به امسال موتورهد و باکلی ... هم میپردازید !

سه شنبه 8 بهمن 1398 - 22:38

لمی برای همیشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لمى یک یاغى به تمام معنا بود | موسیقی ما