برنامه یاد بعضی نفرات
 
درگذشتگان موسیقی جهان در سال 2015
از خاموشی بنیانگذارِ فری جَز تا مرگ پادشاه بلوز
موسیقی ما - در سال 2015 نیز مثل هرسال انسان‌های زیادی از دنیا رخت بربستند و درگذشتند. دنیای موسیقی نیز بزرگانی را از دست داد. فهرستی که در ادامه مشاهده خواهید کرد حاوی اسامی  بخش مهمی از موزیسین‌ها، خوانندگان و افرادی است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کردند  و در سال 2015 درگذشتند.  برخی از آن‌ها بر اثر یک حادثه و برخی هم به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند. هرچند شاید دوره‌ی فعالیت آن ها روی کره زمین به پایان رسیده باشد اما موسیقی آن‌ها همواره نواخته خواهد شد و صدای آن به گوش ما خواهد رسید.
 
  • * جیمز هورنر(James Horner)
آهنگساز صاحب نام و پرکار هالیوودی در یک حادثه‌ی سقوط هواپیما درگذشت. او در زمان مرگ 61 سال داشت. هورنر برای برخی از مشهورترین و به یادماندنی ترین آثار سینمایی موسیقی ساخته است از جمله فیلم «شجاع دل» و «تایتانیک». او در طی فعالیت حرفه‌ایش دو جایزه اسکار برد که یکی از آن‌ها به خاطر قطعه‌ی «قلبم ادامه خواهد داد» آهنگ تیتراژ فیلم تایتانیک بود.
 
  • * ادگار فروزه (Edgar Froese)
 موزیسین آلمانی، پایه‌گذار گروه تنجرین دریم (Tangerine Dream) و از پیشروان موسیقی الکترونیک در 20 ژانویه در 70 سالگی به‌دنبال یک بیماری ریوی در شهر وین درگذشت. استفاده از سینتی‌سایزر و کیبورد در ساخت صداهای روانگردان و فضاسازی‌های الکترونیک در موسیقی تنجرین دریم تأثیر بسیار زیادی بر موسیقی الکترونیک بعد از خود گذاشت.
 
  • * دمیس روسس (Demis Roussos)
خواننده‌ی یونانی در 25 ژانویه در سن 68 سالگی در شهر آتن درگذشت. او در ابتدا به‌عنوان خواننده‌ی گروه راک  Aphrodite’s Child شهرت پیدا کرد، گروهی که ونجلیس نیز عضوی از آن بود. او سپس به فعالیت انفرادی خود ادامه داد و آثارش در جهان با استقبال خوبی روبرو شد و بیش از 60 میلیون نسخه از آثارش در جهان به‌فروش رفت. او در سال‌های پیش از انقلاب در ایران هم کنسرت برگزار کرد و در میان ایرانیان هم طرفداران بسیاری دارد.
 
  • * بن ای. کینگ (Ben E. King)
خواننده‌ی آر اند بی و سول، در 30 آوریل در سن 76 سالگی بدرود حیات گفت. او در ابتدا عضو گروه دریفترز بود و سپس به فعالیت انفرادی پرداخت. مهم‌ترین اثر او ترانه‌ی جاودانه‌ی Stand by Me است که در سال 1961 منتشر شد. این ترانه توسط افراد زیادی از جمله جان لنون بازخوانی شده است. ترانه‌ی دیگر معروف او Spanish Harlem است. او در تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شده است.
 
  • * بی‌بی کینگ (B.B. King)
 معروف به سلطان بلوز، گیتاریست و خواننده‌ی افسانه‌ای بلوز، کسی که موسیقی بلوز را وارد جریان اصلی موسیقی کرد، در 14 می در 89 سالگی درگذشت. کار خود را 1948 شروع کرد، تقریباً با اکثر موزیسین‌های بلوز و راک هم‌دوره‌ی خود همکاری کرد و چنان تأثیر ژرفی بر موسیقی بلوز و راک گذاشت که این سبک‌ها بدون او قابل تصور نیست.‌ سبک خاص و تکنیک‌های منحصر به‌فرد او در تکنوازی گیتار به امضای صوتی او تبدیل شده است. این موزیسین پرکار و محبوب 15 بار برنده‌ی جایزه‌ی گرمی شد.
 
  • * اُرنت کلمن (Ornette Coleman)
 موزیسین برجسته‌ی جز، نوازنده‌ی ساکسفن آلتو و یکی اصلی‌ترین مبدعین سبک فری‌جز در سن 85 سالگی در 11 ژوئن بر اثر ایست قلبی درگذشت. نام سبک فری‌جز (یا جز آزاد) از آلبومی از او به همین نام گرفته شده است. او علاوه بر نوآوری در آهنگسازی، ساکسفن را نیز با صدای منحصر به‌فردی می نواخت. آثار او همواره به‌دلیل نوآوری و بدعت‌گذاری‌هایش مورد بحث بوده است. او در سال 2007 برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر موسیقی شد.
 
  • * کریس اسکوایر (Chris Squire)
 بیسیست و از پایه‌گذاران گروه راک پروگرسیو یِس (Yes) در سن 67 سالگی به‌دلیل ابتلا به نوع نادری سرطان خون در 26 ژوئن درگذشت. او تنها عضوی از گروه بود که در تمام آلبوم‌های استودیویی آنها حضور داشت. گروه بریتانیایی یس در موسیقی راک پروگرسیو و روانگردان دهه‌ی 70 میلادی نقش مهمی ایفا ‌کرد. پس از مرگش موزیسین‌های زیادی همچون جان پتروچی، جو ستریانی و تام مورلو خود را وامدار او اعلام کردند.
 
  • * فیل وودز (Phil Woods)
 آهنگساز و نوازنده‌ی ساکسفن برجسته جز در سن 83 سالگی در 29 سپتامبر درگذشت. او فعالیت خود را از ابتدای دهه‌ی 50 آغاز کرد و در طول دهه‌ها فعالیت علاوه بر انتشار تعداد بسیار زیادی آلبوم انفرادی با موزیسین‌های بسیاری از جمله تلونیوس مونک، کنی برل، بیل ایوانز، دیزی گیلسپی، جیمی اسمیت و بیلی جوئل به‌عنوان نوازنده همکاری داشته است.
 
  • * آلن توسن (Allen Toussaint)
پیانیست و آهنگساز و تهیه‌کننده بزرگ آمریکایی اهل نیواورلئان در سن 77 سالگی، در 10 نوامبر در جریان تور کنسرتی مادرید اسپانیا درگذشت. او در طول 60 سال فعالیت هنری علاوه بر آثار شخصی خود با افراد و گروه‌هایی چون رولینگ استونز، دکتر جان، جان مایال، اتا جیمز، بانی رِیت، پل مک‌کارتنی و ... همکاری داشته است. از در رشد سبک‌های آر اند بیِ نیواورلئان و فانک در دهه‌های 60 و 70 میلادی نقش بسزایی داشت. گروه‌های رولینگ استونز، د هو، وارن زون و بسیاری دیگر آهنگ‌های او را بازخوانی کرده‌اند.
 
  • * اسکات وِیلند (Scott Weiland)
 خواننده‌ی گروه استون تمپل پایلوتس (Stone Temple Pilots) در دهه‌ی 90 میلادی با صدای خود به رشد و شکوفایی سبک گرانچ کمک زیادی کرد. او بعدتر پس از پاشیدن گروه گانز اند روزز به‌عنوان خواننده به سایر اعضای گروه پیوست که نتیجه‌ی آن تشکیل گروه ولوت ریوالورز (Velvet Rewolvers) بود. او در 3 دسامبر در سن 48 سالگی در اتوبوس تور به‌دلیل اوردز درگذشت.
 
  • * لِمی کیلمیستر (Lemmy Kilmister)
 خواننده و بیسیست برجسته و شاخص موسیقی هوی متال که پس از جدا شدن از گروه هاوک‌ویند گروه موتورهد را تاسیس کرد در 28 دسامبر 2015، در سن 70 سالگی، چند روز پس از اینکه سرطان پیش‌رونده‌اش تشخیص داده شده بود درگذشت. شخصیت عاصی، صدای گرفته و ظاهر خاصش از او شخصیتی اسطوره‌ای در موسیقی هوی متال ساخت. همچنین فیل تیلور، که به مدت چهارده سال درامر گروه موتورهد بود نیز در سن 61 سالگی در 11 نوامبر درگذشت.
 
  • * وندل هولمز (Wendell Holmes)
 موزیسین سبک بلوز در سن 71 سالگی بر اثر بیماری درگذشت. او خواننده و نوازنده‌ی پیانو و گیتار بود. او در «برادران هولمز» گروهی که با برادرانش راه انداخته بود کار می‌کرد و همراه با آن‌ها 12 آلبوم منتشر نمود. گروه برادران هولمز در طول حرفه‌شان با هنرمندان سرشناسی همچون ون موریسون، پیتر گبریل و ویلی نلوسن همکاری کردند و برای ترکیب‌های منحصربه فردشان از موسیقی بلوز، سول، گاسپل، کانتری و آر اند بی شهرت کسب کردند.
 
  • * رندی هاوارد (Randy Howard)
خواننده کانتری بود که در 65 سالگی بر اثر تیراندازی کشته شد. او در اثر درگیری با ماموری که در پی غیبت او در دادگاه به منزلش آماده بود کشته شد. هاوارد یکی از اعضای جنبش « Outlaw » (یا جنبش یاغی) بود، جنبشی که در پی اعتراض به موسیقی تر و تمیز نشویل شکل گرفته بود و صدایی نخراشیده‌تر را طلب می‌کرد. او همراه هنرمندان صاحب نام موسیقی کانتری مثل ویلی نلسون، ویلون جنینگز و هانک ویلیامز جونیور روی صحنه رفته بود.
 
  • * اورسیا بارنس کنرلی (Ortheia Barnes-Kennerly)
خواننده ار اند بی و جز بر اثر حمله قلبی درگذشت او در زمان مرگ 70 سال داشت. اورسیا با اینکه خود هنرمند بزرگ و یک ستاره بود بیشتر عمر حرفه‌ای خود را با اجراهای افتتاحیه‌ای برای هنرمندانی مثل استیو واندر، ماروین گی و گلدیس نایت گذراند
 
  • * پرسی اسلج (Percy Sledge)
خواننده‌ی ترانه مشهور «وقتی یک مرد عاشق زنی می‌شود» 14 اپریل بر اثر سرطان ریه در 74 سالگی درگذشت. او یک خواننده سول بود و در سال 2005 به سالن مشاهیر راک اند رول راه پیدا کرد.
 
  • * ای‌سپ یمز (ASAP Yams)
ایده‌پرداز اصلی و بنیانگذار گروه هیپ‌هاپ «ای‌سپ ماب» است که در سن 26 سالگی درگذشت دلیل مرگ او هرگز مشخص نشد.
 
  • * اوریگا (Origa)
خواننده روسی  بیشتر به خاطر ساخت موسیقی انیمه ژاپنی، «مثل روح در صدف» شناخته می‌شد. صدای بی‌نظیر او تبدیل به عنصر مهمی برای این سریال شد. او 17 ژانویه در سن 44 سالگی در توکیو و بر اثر سرطان ریه درگذشت.
 
  • * اندریا کروچ (Andraé Crouch)
خواننده گاسپل در سن 72 سالگی بر اثر حمله قلبی درگشذت. او خواننده‌ی صاحب نام و برنده‌ی گرمی بود که در کنار ستارگانی نظیر مایکل جکسون، کوئینسی جونز، دایانا راس و التون جان خوانده بود.
 
  • * جان گارنر (John Garner)
چهره‌ای نه چندان آشنا اما بسیار تاثیرگذار در موسیقی هوی متال است. او خواننده‌ی اصلی و درامر گروه «سر لرد بالتیمور» (یک گروه راک امریکایی) بود و 5 دسامبر بعد از آنکه چند روزی را در کما سپری کرد درگذشت.
 
  • * رائول رکاو (Raul Rekow)
پرکاشنیست سانتانا بین سال‌های 1976 تا  2013 است او در شانزده آلبوم از سانتانا حضور دارد و سانتانا او را «ضربان قلب گروه» می‌خواند. او در ماه نوامبر در 61 سالگی درگذشت.
 
  • * گیل زاپا  (Gail Zappa)
همسر فرانک زاپا موزیسین فقید امریکایی است که در سال 1967 با او ازدواج کرد و تا مرگ او در سال 1993 کنارش بود. او تا آخر عمر بنیاد خانواده زاپا، نهادی که میراث زاپا را حفظ می‌کرد و اشاعه می‌دهد می‌گرداند. گیل زاپا 7 اکتبر در 70 سالگی بر اثر سرطان ریه درگذشت.
 
  • * لیدی بو (Lady Bo)
نام هنری پگی جونز راکر دهه شصت و هفتاد است که در آن سال‌ها برای گروه «بو دیدلی» گیتار ریتم می‌زد و بعدها به طور مستقل حرفه‌ی خود را ادامه داد. او 16 سپتامبر در 75 سالگی درگذشت
 
  • * گری ریچاردث  (Gary Richrath)
ترانه‌سرا و گیتاریست لید گروه «آرای‌او اسپیدواگن» بود که 13 سپتامبر در سن 65 سالگی درگذشت.
 
  • * جین ریچی  (Jean Ritchie)
نوازنده‌ی دالسیمر آپالاشی، خواننده و ترانه‌سرای امریکایی در سبک موسیقی فولک بود که آثارش نقش مهمی در حفظ آهنگ‌های سنتی امریکایی داشت. بنابراین او در شکل گیری موسیقی مدرن امریکایی و ظهور هنرمندانی نظیر باب دیلن نقش موثری داشته است. ریچی اول جون در 92 سالگی درگذشت
 
  • * گای لبلانک  (Guy LeBlanc)
نوازنده کیبورد و یکی از اعضای گروه کمل بود که 27 اپریل بر اثر سرطان کلیه در 54 سالگی درگذشت. او در سال 2000 به جای تان شرپنزیل به گروه کمل ملحق شد و در آثاری که بین سال‌های 2002 تا 2014 تولید شدند حضور داشت.
 
  • * سید تپر (Sid Tepper)
کسی که در نوشتن بیش از 40 آهنگ برای الویس پریسلی او را همراهی کرد 24 اپریل درگذشت. آثار او همچنین توسط هنرمندانی همچون گروه بیتلز، جرج هریسون و جف بک بازخوانی شده است
 
  • * سینتیا لنون  (Cynthia Lennon)
همسر اول جان لنون و مادر جولین، فرزند او روز اول اپریل بر اثر سرطان در 75 سالگی درگذشت. او لنون را در سال 1957 ملاقات کرد و در سال 1962 با او ازدواج نمود
 
  • * کریس رینبو  (Chris Rainbow)
خواننده‌ی اسکاتلندی راک و موزیسنی که اعتبارش در گرو مشارکت در تولید چند آلبوم مهم با «آلن پارسون پراجکت» و گروه کمل است در 68 سالگی در ماه فوریه درگذشت.
 
  • * تیم دراموند  (Tim Drummond)
 نوازنده بیس که در بیشتر کارهای کلاسیک دهه هفتادی نیل یانگ حضور دارد دهم ژانویه در 74 سالگی درگذشت. او همچنین با هنرمندانی نظیر باب دیلن و  «کراسبی، استیلز، نش و یانگ» همکاری کرده است
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دی 1394 - 16:23

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 دی 1394 - 18:08

من که اکثرشونو نمیشناسمشون ولی حتما در راه پیشرفت موسیقی زیاد زحمت کشیدن،روحشون شاد...

سه شنبه 15 دی 1394 - 18:08

جیمز هورنر آهنگساز محبوبم بود... ?خدا رحمتش کنه ?

سه شنبه 15 دی 1394 - 18:08

R.I.P

سه شنبه 15 دی 1394 - 21:01

Oon vasati b.b.kinge

سه شنبه 15 دی 1394 - 21:01

جیمز هورنر خالق موسیقی متن شجاع دل که واقعا با روح بازی میکنه

سه شنبه 15 دی 1394 - 21:01

بی بی کینگ برای من تاسف بار تر بود به نسبت

سه شنبه 15 دی 1394 - 21:01

دمیس روسس❤❤

چهارشنبه 16 دی 1394 - 12:06

واقعا the thrill is gone ..

یکشنبه 20 دی 1394 - 02:13

واقعا همشون عالی بودن

یکشنبه 17 مرداد 1395 - 09:58

واقعا حیف شدن ! مخصوصاً بی بی کینگ

دوشنبه 18 مرداد 1395 - 09:37

همشون قشنگن

دوشنبه 18 مرداد 1395 - 09:39

خیلی خوب بود

شنبه 13 شهریور 1395 - 13:44

ممنون عالی بود

شنبه 13 شهریور 1395 - 13:45

با سپاس فراوان از شما

شنبه 13 خرداد 1396 - 10:13

این افراد زحمت زیادی برای موسیقی کشیدند مخصوصا بی‌بی کینگ

یکشنبه 31 فروردین 1399 - 14:16

ممنون بابت مطلب
عالی بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از خاموشی بنیانگذارِ فری جَز تا مرگ پادشاه بلوز | موسیقی ما