برنامه یاد بعضی نفرات
 
همزمان با مراسم تشییع شهید حججی؛ مروری بر آثاری که با موضوع «مدافعان حرم» منتشر شده
با هر نفس فریاد سر می‌دیم؛ هرگز حرم تنها نمی‌مونه*
موسیقی ما – امروز چهارشنبه پنجم مهرماه یکی از تاریخی‌ترین روزهای ایران و خصوصاً تهران است. چون هزاران نفر به استقبال سردار بی‌سر اسلام، پاسدار شهید «محسن حججی» g. همان جوانی که تابستان امسال توسط نیروهای تکفیری داعش اسیر و سر بریده شد اما تا همان ثانیه‌های پایانی عمرش، لحظه‌ای ترس به چهره و چشمانش راه نداد. محسن حالا آماده و از رزمندگانی خبر آورده که بخش عمده امنیت این روزهایمان را مدیونشان هستیم و مردم ایران همیشه به یادشان هستند. از جمله هنرمندان عرصه موسیقی که با ساخته‌ها و سروده‌هایشان یاد آن دلاورمردان را در ذهن مخاطبان زنده نگه می‌دارند و به نوعی هم قدردان رشادت‌ها و دلاوری‌های بی‌حد آنها هستند. در گزارشی که اکنون پیش‌ روی شما قرار دارد نگاهی داشته‌ایم به برخی قطعات شاخص با موضوع شهدای مدافع حرم و مبارزات نیروهای اسلام ساخته شده‌ است.


در گزارشی که اکنون پیش‌ روی شما قرار دارد نگاهی به برخی قطعات شاخص با موضوع «مدافعین حرم» داشته‌ایم.
 
  • *حسام‌الدین سراج
حسام‌الدین سراج که این روزها فعالیت‌های گزیده‌ای در بازار موسیقی دارد چندی پیش همکاری خبرسازی با ابوالفضل صادقی‌نژاد داشت که حاصل آن قطعه «آذر عشق» بود. این اثر به شهید محسن حججی و شهدای مدافع حرم تقدیم شده و در آن جمعی از نوازندگان سرشناس هنرنمایی کرده بودند. ترانه این قطعه سروده حسین معلم و آهنگسازی اثر ابوالفضل صادقی‌نژاد و تنظیم هم توسط غلامرضا صادقی انجام شده بود.
 
  • * علیرضا افتخاری
این خواننده پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی سابقه اجرای آثاری با مضامین مختلف از جمله چند کار ملی و مهینی را در کارنامه دارد. اما او برای اولین‌بار بهار سال گذشته به سراغ موضوع مدافعان حرم رفت و اثری را با همین نام و مضمون منتشر کرد. ترانه این اثر توسط «احمد بابایی» سروده شد و آهنگساز کار هم «علیرضا سپهوند» بود. «همایون پشدار» هم این اثر را تنظیم کرد. «علیرضا افتخاری» در حالی قطعه مدافعان حرم را منتشر کرد که این آهنگ با شکستن سکوت او پس از مدت‌ها هم همراه شد و همین مسأله و سوژه اثر جدید او بازخوردهای مثبت زیادی در میان مخاطبان داشت.
 
  • *حاج صادق آهنگران
حاج صادق آهنگران که از مداحان قدیمی ایران است، چندی پیش و همزمان با شهادت شهید «محسن حججی» قطعه مدافعان حرم را به همراه حمید قربانی اجرا کرد. این اثر با شعری از قاسم صرافان و تنظیم امید رهبران منتشر شده بود و برای آن یک موزیک‌ویدئو هم تهیه شده بود. این اثر هنوز هم در برخی شبکه‌های سراسری و استانی کشور پخش می‌شود.
 
  • *فرزاد فرزین
همزمان با ایام تعطیلات نوروز 96 فرزاد فرزین از جدیدترین و متفاوت‌ترین اثر خود در تلویزیون رونمایی کرد. این قطعه «مرز» نام داشت که با ترانه‌ای روزبه بمانی تهیه و به شهدای مدافع حرم و شهدای آتش‌نشان تقدیم شده بود. این اثر با موزیک‌ویدئوی خوش ساختی منتشر شد و بازتاب‌های گسترده‌ای برای فرزاد فرزین داشت. او این قطعه را در همکاری با سازمان فضای مجازی سراج و بسیج سازمان صدا و سیما تهیه کرده بود و به سرعت توانست با نظر مثبت طرفداران این خواننده و مخاطبان موسیقی، به گوش طیف گسترده‌ای از افراد برسد.

  «حامد زمانی» را همه با آثار حماسی و ارزشی‌اش می‌شناسند. کارهایی که نسبت به سایر تولیدات موسیقایی روز متفاوت است و سوژه‌های اجتماعی، دینی و سیاسی را در نظر می‌گیرد. این خواننده جوان تا کنون چند اثر در مقاطع مختلف برای سربازان و شهدای مدافع حرم و نبرد با تکفیری‌ها منتشر کرده که هرکدام به نحوی واکنش‌های گوناگون را به دنبال داشت. «لبیک» با صدای حامد زمانی یکی از آثار شاخص او در این زمینه محسوب می‌شود که موزیک ویدئوی جذابش به کارگردانی برادران «بوشهری» مورد توجه نسل جوان قرار گرفت. این آهنگ توسط «امیر جمالفرد» و با درون مایه موسیقی راک و الکترونیک تنظیم شده بود و همین سبک با ترانه «علی فردوسی» و لحن حماسی حامد زمانی به خوبی همخوانی داشت. موزیک ویدئوی این اثر هم در اولین دوره جشنواره «ققنوس» یکی از جوایز را کسب کرد. حامد زمانی یک مرتبه دیگر با امیر جمالفرد در ساخت قطعاتی با موضوع مدافعان حرم و نبرد با تکفیری‌ها همکاری کرد که حاصل آن تک‌آهنگ «جهاد» شد. ترانه این اثر توسط «قاسم صرافان» سروده شده بود و طرح متفاوت کاور آن جنجال‌های زیادی در فضای مجازی به پا کرد ولی کلاً این اثر هم در زمینه نشر پیام دفاع و جهاد در راه اهل بیت موفق بود.
  «نبض» یک گروه جوان و نوپای موسیقی است که تا کنون حضور گسترده‌ای در رسانه‌ها نداشتند اما آثارشان به دلیل اینکه سوژه‌های جدیدی دارد مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از شاخص‌ترین آثار این گروه، «مدافعان حرم» با ترانه‌ای از «علی ثابت‌قدم» است. این اثر توسط «بابک مافی» و «میلاد بهشتی» تنظیم و میکس و مستر شد. همچنین این گروه یک اثر دیگر به نام «سردار ایرانی» را هم در کارنامه کاری‌اش دارد. آنها این آهنگ را در وصف سردار حاج قاسم سلیمانی خوانده و به ایشان تقدیم کرده‌اند.
  حدوداً یک سال قبل قطعه «راه خدا» با صدای «سالار سپه‌روم» منتشر شد. این خواننده در سومین تجربه انتشار تک‌آهنگ‌هایش و با قطعه «راه خدا» به سراغ برگ دیگری از داستان پرافتخار شهدای مدافع حرم رفت. اما با این تفاوت که او این کار را برای دایی خود که در سوریه به شهادت رسیده بود خواند. سالار سپه‌روم پس از انتشار این قطعه به «موسیقی ما» گفت:« همین قطعه «راه خدا» که چند وقت پیش منتشر کردم اولین تک‌آهنگ من در عرصه موسیقی بود. دایی من دو سال قبل یکی از اولین شهدای کربلا بود و آن اثر را برای دایی‌ام که شهید مدافع حرم بود خواندم. دوست داشتم اولین کاری که می‌خوانم برای دایی عزیزم باشد و این اثر بهمن ماه آماده شده بود. اما آن را نگه داشتم تا همزمان با سالگرد شهادتش منتشر کنم. در حقیقت قطعه «راه خدا» اولین کار من بود که باید بهمن‌ماه منتشر می‌شد ولی به عنوان سومین اثر خودم به مخاطبان ارائه کردم. این قطعه را اول از همه برای دایی خودم و سپس برای تمامی شهدای مدافع حرم خواندم. ایشان فرمانده پدافند هوایی سپاه قدس و جانباز نبردهای سوریه بودند. یک ماه پس از بازگشت از سوریه متوجه شد که داعش به عراق حمله کرده و اصلاً نتوانست تحمل کند. با اینکه مجروح شده بود تصمیم گرفت که به عراق برود. سه روز پیش از عزیمتش به او گفتم که می‌شود نروی؟ که در جواب صحبت زیبایی را مطرح کرد و گفت:اگر من بروم یک نفر از ما کم می‌شود ولی اگر داعش بیاید چه کسی می‌خواهد از نوامیس ما مراقبت کند؟ به خودش هم الهام شده بود که قرار است شهید شود و رفت و دیگر بازنگشت. او یک دختر دوازده ساله و پسر چهار ساله هم دارد و فوق‌لیسانس رشته مطالعات منطقه‌ای بود. من برادر نداشتم ولی او مثل برادر بزرگترم بود و به دلیل همین علاقه‌ای که به او داشتم اولین اثر حرفه‌ای خودم را در وصف ایشان و سایر شهدای مدافع حرم خواندم. قطعه «راه خدا» را برای دل خودم خواندم و تبلیغات و پخش گسترده‌ای روی آن انجام ندادم. فقط دوست داشتم که در سوابق کاری من باشد. به این دلیل هم به عنوان سومین اثر خودم منتشر کردم که بعضی‌ها نگویند به خاطر مجوز چنین کاری را خواندم و فقط دوست داشتم برکت راهی باشد که در آن وارد شده‌ام. حتی در طراحی کاور این اثر هم به سراغ سربند و پرچم ایران و طرح‌های عجیب نرفتم و اسم مدافعان حرم را هم برایش انتخاب نکردم. دلیل من هم این بود که هرکسی که این کار را گوش کردم متوجه مضمون اثر شود و فقط دوست داشتم برای دل خودم یک کار ارزشی بخوانم.»
  موزیک ویدئوی «فاتح خیبر» یکی از پروژه‌های تصویری در این حوزه محسوب می‌شود که روایت و زاویه دید متفاوتی نسبت به سایر کارها داشت. «حسن خانچی» در این اثر به سراغ ترانه‌ای به زبان فارسی و عربی رفت که توسط قاسم صرافان و «مرتضی حیدری آل‌کثیر» سروده شده بود. این اثر تصویری خوش‌ساخت با تنظیم «نیما علامه» و کارگردانی «محسن طهرانی» و تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی هنری «کساء» تولید شد و به حضرت مالک اشتر و سردار قاسم سلیمانی تقدیم شده بود. رونمایی از این موزیک ویدئو، خرداد 95 برگزار شد و حسن خانچی درباره آن گفت:« یش از یک سال درگیر پروژه این ویدئو بودیم که خدا را شکر کار فاخری تولید شده است. یکی از نکات جذاب برای من در این ویدئو برقراری ارتباط تاریخی میان وقایع زمان مالک اشتر و وقایع کنونی پرداخت فاخرانه به سردار «قاسم سلیمانی» بود. در حالی که در عراق و کشورهای دیگر کارهای زیادی برای سردار سلیمانی سروده و تولید می‌شود اما تا کنون در ایران کمتر اثر فاخری درباره ایشان تولید شده است.»
 
  • * محمد یاوری
این خواننده اول اردیبهشت سال گذشته با انتشار قطعه «بانوی دمشق» به سکوت طولانی خود در عرصه موسیقی پایان داد. محمد یاوری خودش ترانه و ملودی قطعه «بانوی دمشق» را سروده و ساخته بود. تنظیم این کار هم اثری از «علیرضا امیری» بود.
 
  • *علیرضا بیرانوند
علیرضا بیرانوند هم که یکی از چهره‌های جوان موسیقی است مرداد امسال قطعه مدافعان وطن و حرم را منتشر و این اثر را به سردار حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرد. عارفه دهقانی ترانه‌سرا و حمیدرضا هادی هم تنظیم‌کننده این قطعه بودند.
  «حامد روزبه» هم با اجرای قطعه «شهید حرم» در مسیر حمایت از این شهدا قدم برداشت. این اثر در سازمان حوزه هنری استان «کهکیلویه و بویراحمد» و با ترانه‌ای از «سجاد صادقی» و تنظیم «محمد پودات» ساخته شد. «فرهاد مرادی» و محمد پودات هم نوازندگان این کار بودند.
  «میثم شیخ‌الاسلامی» از جمله خوانندگانی است که آثار گوناگون مذهبی را تا کنون اجرا کرده و قطعه «مدافعان حرم» با صدای او در آخرین روز ماه خرداد منتشر شد. این اثر با ترانه‌ای از «سید سعید ضیا تبار»، آهنگسازی «امیر انصاری» و تهیه‌کنندگی «هدایت نما» تولید شده بود.
 
  • * محمدجلال محمودی
«محمدجلال محمودی» در همکاری با «علی فردوسی» به عنوان ترانه‌سرا قطعه «راه عاشقی» را با موضوع عزم نبرد با تکفیری‌ها منتشر کرد. «هادی کولیوند» آهنگساز و تنظیم‌کننده این اثر بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1396 - 07:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود با هر نفس فریاد سر می‌دیم؛ هرگز حرم تنها نمی‌مونه* | موسیقی ما