برنامه یاد بعضی نفرات
 
تنها و تنها و تنها باید یاد گرفت
بارتولومی و بیتمن در کرمانشاه نواختند و سخن‌رانی کردند
موسیقی ما - «ماکیاس بارتولومی» و «کلمنز بیتمن» دو نوازنده اتریشی که سال گذشته در ایران به اجرای برنامه پرداخته بودند، شب گذشته در قالبِ شب‌های موسیقی بارانا، در بیستون نواختند و علاوه بر آن صبحِ امروز در دانشگاه علم و فرهنگِ کرمانشاه درباره‌ی ویژگی‌های موسیقی‌ای که می‌نوازند و همچنین شناختشان از موسیقی ایران سخن‌رانی کردند.
 
این دو نوزانده اتریشی در سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر حضور داشتند و طی دوشب در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند. کنسرت این دو هنرمند در ایران با استقبال روبه‌رو شده بود و اجرای آنها برای یک شب دیگر تمدید شده بود. بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی اجرای «ماکیاس بارتولومی» و «کلمنز بیتمن» را یکی از بهترین اجراهای جشنواره سی و یکم موسیقی فجر می‌دانستند. حالا آنها در گفت‌وگو با دانشجویانِ دانشگاه علم و فرهنگ کرمانشاه، درباره‌ی ویژگی‌ آثارِ خود صحب کردند. آنان تلاش کردند با وجودِ ویژگی‌های مشترکی که میانِ موسیقی اتریش و آلمان وجود دارد،‌ مخاطبان را متوجه‌ی تفاوت‌های این دو موسیقی کنند: «اتریش به خاطر هنرمندانی که در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک دارد در دنیا شناخته شده است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور، موسیقی آن است؛ موسیقی ما همان‌اندازه که با موسیقی آلمان اشتراک دارد، دارای تفاوت‌هایی نیز هست؛ درست مثلِ سرزمینِ شما که موسیقی شمال و جنوبش تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند.»
 
این دو نوازنده‌ی ویولون و ویولون سل همچنین به این موضوع اشاره کردند که پنج سال پیش در یک بینال با یکدیگر آشنا شده‌اند و از آن زمان در همکاری‌هایی که با یکدیگر دارند، خود قطعاتی که قرار است اجرا کنند را می‌نوازند. آنها همچنین به این نکته اشاره کردند که سال گذشته برای اولین بار به ایران آمدند و در این ماه‌ها در نقاط مختلف دنیا کنسرت‌های متفاوتی برگزار کرده و قطعاتی از‌ آثار خودشان را اجرا کردند:‌ «موزیکی که ما اجرا می‌کنیم، از دو گذشته‌ی کاملا متفاوت می‌آید. یکی از ما – بارتولومی- از خانواده‌ای کاملا کلاسیک می‌آید که چهار نسلِ آن در ارکسترهای مختلف نوازندگی کرده‌اند و دیگری علاوه بر موسیقی کلاسیک، در دیگر موسیقی‌ها نیز فعالیت کرده است.  یکی از ما مدرن‌تر است و دیگری نگاهی قدیمی‌تر دارد؛ اما حالا موزیکی که ما کار می‌کنیم، اجرا با استفاده از سازهای کلاسیک است که نتیجه‌ی آن، یک موزیک مدرن است. در واقع ما با تمام احترامی که برای موزیک کلاسیک قایل هستیم، موسیقی جدیدی را تولید می‌کنیم. ما در خلقِ موسیقی وسواس بسیار زیادی داریم و از موسیقی‌های مختلف الهام می‌گیرم و از چیزهایی استفاده می‌کنیم که تاکنون کسی از آنها استفاده نکرده است.»
 
این دو هنرمند همچنین درباره‌ی موسیقی ایرانی نیز گفتند: « در اتریش چهره‌های مهمی از موسیقی ایران فعالیت می‌کنند و به همین خاطر ما تا حدودی با موسیقی کشور شما آشنا بودیم، شما به عنوان دانشجویانِ هنر باید متوجه‌ی این ماجرا باشید که اگر واقعا می‌خواهید موسیقی را دنبال کنید، باید تنها و تنها و تنها بخوانید و یاد بگیرید؛ موسیقی شما، بسیار دشوار است و اگر یک شخص اروپایی برای بار اول موسیقی ایرانی گوش دهد، نمی‌تواند نت‌ها را از هم تشخیص بدهد. ضمن آنکه ما بیشتر به هارمونی اعتقاد داریم و شما روی ملودی.»
 
آنها همچنین از مواجهه‌اشان با دانشجویانِ موسیقی نیز مطالبی را بیان کردند. «ماکیاس بارتولومی» چهره‌ موسیقی راک زهی از اتریش هم نوازنده‌ سرشناس ویولن سل و برنده‌ جایزه‌ی نخست رقابت «پریما لا موزیک»، عضو ارکستر بین‌المللی مؤسسه‌ «آترگا» در سال‌های 2002 تا 2004 و همچنین عضو ارکستر وین، اپرای دولتی و فیلارمونیک وین، ارکستر مجلسی اروپا و ارکستر مجلسی مالِر است. در این اجرا، کلمنز بیتمن، نوازنده­ی ویولون و ماندولا، متولد گراتس اتریش او را همراهی می‌کند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1395 - 20:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بارتولومی و بیتمن در کرمانشاه نواختند و سخن‌رانی کردند | موسیقی ما