برنامه یاد بعضی نفرات
 
با نوازندگی پویا سرایی و تنظیم مصباح قمصری
قطعۀ «دشت بی‌خزان» یادمان استاد پرویز مشکاتیان منتشر شد
موسیقی ما - «پویا سرایی» - آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور- قطعه‌ی «خزان» را برای یادمانِ استاد «پرویز مشکاتیان» منتشر کرده است که به نوعی بازآفرینی قطعۀ «خزان» از این آهنگسازِ فقید است. تنظیم این قطعه و نوازندگی بم‌کمانِ آن را «مصباح قمصری» انجام داده است.
 
«خزان» در میانِ آثار استاد مشکاتیان، جایگاه ویژه‌ای دارد. فروریختنِ برگی از درخت، الهام بخش قطعه‌ی خزان استاد مشکاتیان است‌، قطعه‌ای که با نگاهی به یکی از ملودی‌های محلی خراسانی (مقام الله) در دستگاه شور و آواز دشتی ساخته شده است و از معدود قطعات نسبتا بلند موسیقی ایرانی است (بیش از 8 دقیقه) که با ساختاری متفاوت از نگاه متفاوت‌تر مشکاتیان به خزان حکایت می‌کند. قطعه خزان استاد مشکاتیان یکی از مشهورترین قطعات موسیقی ایرانی است که برای نخستین بار در آلبوم «مژده‌ی بهار» در دهه‌ی 60 شمسی همراه با گروه عارف به خوانندگی مرحوم بسطامی انتشار یافت. حال با فرا رسیدن سالروز درگذشت استاد مشکاتیان و با انگیزه ی پاس‌داشت یادمان این آهنگساز فقید، قطعه‌ی خزان توسط پویا سرایی و با تنظیم مصباح قمصری بازآفرینی شده است.
 
پویا سرایی در این باره می‌گوید: «نت خوانی آثار استاد مشکاتیان همواره برای برخی از نوازندگان سنتور با چالش همراه بوده است. قطعه ی خزان نیز با نت نویسی هنرمند گرامی علیرضا جواهری نیز به شکلی است که امکان اجرای آن برای بسیاری از نوازندگان بسیار دشوار و تا حد زیادی غیرممکن است. در این بازآفرینی، سعی کردم به مضراب گذاری همان نت وفادار باشم.علاوه بر این ،تباین جمله‌ها به جهت کششی یا مضرابی بودن آنها نیز در این بازآفرینی نشان داده شده است.»

قطعه «دشت بی خزان» را از «تماشاخانه» یا اپلیکیشن سایت «موسیقی ما» بشنوید و دانلود کنید.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1395 - 17:40

دیدگاه‌ها

سه شنبه 30 شهریور 1395 - 18:15

متاسفانه به شدت از زیبایی و ظرافتهای قطعه کاسته شده است.

جمعه 2 مهر 1395 - 07:04

این گونه اجراها جالب نیستند من نمی دانم هدف دکتر سرایی از انجام این سبک کار ها چیست؟

قطعه خزان استاد مشکاتیان به قدری زیبا و خوش ساخت هست که نیاز به هیچ پارازیت و صدای اضافه ای ندارد

آن هم این زیر صدای بی ربط و بی محتوا ، نه زیباست و نه خوش صدا

جمعه 2 مهر 1395 - 19:07

با سلام . به نظرم بسیار تنظیم بد ، بی هدف و بدون دانشیه . ایکاش آقای سرایی فقط به انتشار قطعه فکر نکنند و یکم هم به محتوا بیاندیشند . دو دیگر هم دقیقا متوجه نمیشم چرا اینقدر آقای سرایی تلاش برای اجرای با متر بالا دارند ؟! بسیار به روح قطعه آسیب می زنه و حتا ساز خود ایشون . در کل به نظرم این بدترین اجرایی بوده که از این قطعه شنیدم و بسیار بدم اومد . ببخشید کمی رک بود .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قطعۀ «دشت بی‌خزان» یادمان استاد پرویز مشکاتیان منتشر شد | موسیقی ما