برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دومین محفل شعر و ترانه «قرار» مطرح شد
علیرضا آذر: شعر گفتن برای شهدای مدافع حرم سعادتی برای من بود
موسیقی ما - دومین جلسه از محفل شعر و ترانه «قرار»با حضور جمعی از شاعران، هنرمندان و علاقمندان این حوزه در باشگاه خبرنگاران تسنیم برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، دومین جلسه محفل از محفل شعر و ترانه «قرار» با حضور قاسم صرافان ، علیرضا آذر،مجید سعدآبادی ،حسین زحمتکش، امیر سادات موسوی و حسین صیامی در محل باشگاه خبرنگاران تسنیم برگزار شد. مجید سعد آبادی در این برنامه با اشاره به فضای حاکم بر شعر سپید امروز گفت: معتقدم در سال های اخیر شعر سپید  آسیب فراوانی خورده است به این جهت که شعر ترجمه از زبان‌های دیگر به زبان ما بسیار پررنگ بوده و چه بسا شعر سپید ما به سمتی رفته که تقریبا فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها ، قومیت‌ها و همه آن المان‌هایی که باید درون خودش داشته باشد را از دست می‌دهد.

سعد آبادی در ادامه افزود: کتاب «کبریت خیس» عباس صفاری که من معتقدم او بسیار شاعر بزرگ و خوبی در زبان فارسی برای کشورمان است اما نگاه من این است که این فرهنگی که عباس صفاری در کتابش شکل می‌دهد فرهنگی است که من با آن زندگی نمی‌کنم چرا یک سری چیزها شامل انسانیت ،اخلاق‌های آدمی می شود که بسیار پررنگ می‌بینم. اما شاید کار شعر تنها این نیست که تصویر و فضاهای انسانی و تاریخی را خلق کند چرا که باید محیط اطراف خودمان جهانی که در آن زندگی می‌کنیم را هم  یک نگاه کنیم این شناخت را باید به مخاطبان انتقال دهیم.

در ادامه مجید سعد آبادی در پاسخ به سؤال قاسم صرافان درباره نقاط قوت شعر سپید را باید در کجا جست و جو کنیم گفت: نکته این است که ما چه نوع شعری، شعر سپید خوبی است و می توانیم بخوانیم و درک کنیم، معتقدم این مسئله به ساعت‌ها بحث نیاز دارد و بحث کارگاهی است اما در کلیت این را بگویم شعریت مشخص است یعنی برای ذهن کلاسیک و ذهن مدرن این مسئله به نظرم نقصی ندارد. بنده به این نتیجه رسیدم که شعر خوب شعریت دارد در هر قالبی که می خواهد باشد مسئله ای که ما چگونه با شعر سپید برخورد کنیم مشخص است.

این شاعر و منتقد در ادامه افزود: این روزها این که من می گویم آسیبی که به شعر زده شده دوستان با توجه به هاله های دور شاعر اثر شاعر را بررسی می کنند مثلا جناب شاملو هم دچار آسیب های بزرگی در شعرشان هستند که خیلی ها توجه نکردند معتقدم اگر مخاطب برخورد کند خصوصا مخاطب شعر کلاسیک به دلیل موسیقی و زبانش چه بسا خیلی جاها شاعرانگی در پشت این پنهان شده و رخ نمایی نمی کند.

سعد آبادی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه شعر خوب چه نوع شعری است گفت: آن شاعری که دردش را واقعا برای ما می نویسد نهایتا شعر خوبی را خلق می کند این اولین نکته است بیاییم نگاه کنیم به شاعران بزرگ در هر قالبی نگاه کنیم شاعران زجرکشیده‌ای بودند و زندگی خودشان را به تصویر و قلم آوردند.

در ادامه این نشست علیرضا آذر شاعر و ترانه سرای کشورمان که مهمان ویژه این نشست بود با اشاره به تولید نماهنگ حریم درباره شهدای مدافع حرم گفت: این شعر با توجه به اینکه دو روز قبل از اینکه کار ساخته شود به بنده سفارش داده شد به هرحال کار را نوشتم و به دوستان تحویل دادم که البته یک مقدار در شعر تغییر داده شد.

آذر ادامه داد: خدارو شکر می کنم که  این توفیق نصیب بنده شد و توانستیم در بضاعت خودمان کاری برای این شهدای مظلوم که در این چندساله جان خود را سر دست گرفتند و از ارزشهای دینی و اسلامی ما دفاع می کنند انجام بدهیم و اینکه این کار با صدای غلام کویتی پور منتشر شد برای بنده سعادتی بود.

علیرضا آذر در ادامه مراسم با اشاره به اینکه هر چه در آستان شعر قدم بزنیم مطالب جدید تری میاموزیم گفت:  تا به امروز دارم در آستان شعر قدم می زنم به یک گونه ای و بالا و پایین می کنم این فضا را تا ببینم گهگاه مراجعه می کنم واقعا در آن حد و اندازه نیستم که بگویم شما این کارو بکنید  اوضاعتان درست می شود ولی نمی توان از یک نکته بگذرم و آن خودنویسی است چیزی که به شعر شما شخصیت می دهد این است که درد دیگری اگر برایت مهم است درد خودت را بازگو کن آنکه برای خودت صاحب ارزش و اهمیت است همان را بیان کنید تا تاثیر بگذارد.

این شاعر ادامه داد: زاویه های مختلفی را در شعر جستجو کردم از شعر انتقادی و انتظار و عاشقانه و.... اما متوجه شدم هیچ کدام از اینها حرف دل من نیست چون من فقط با یک چیز در زندگی خودم درگیر هستم یا همیشه هراسی از من موجودیت داشتم یا یک علاقه بیش از حد  به عشق داشتم این دو در کنار هم می گذارم می بینم دغدغه من سه تا می‌شود شعر ،عشق و مرگ که به هر سه تا می شود از هر زاویه ای نگاه کرد.

آذر افزود: خیلی وقتها ابتدای کار دوست دارید هم شعر بخوانید هم کتاب چاپ کنید هم برگزیده کنگره ها باشید ولی به هر حال دنیا سیر خودش را دارد گاهی وقتها اتفاقی که باید در آن لحظه ای که باید بیفتد نمی افتد یعنی الان زودتر از آن چیزی که باید شعر می خوانیم اگر بخوانیم بهتر است هر چیزی در جای خودش باشد در دعای عرفه می خوانیم که زودتر از آن چیزی که می خواهی کاری را نخواهم.

در این مراسم شاعران جوان به شعر خوانی پرداختند و آثارشان توسط دبیران جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
منبع: 
تسنیم
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1395 - 10:35

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علیرضا آذر: شعر گفتن برای شهدای مدافع حرم سعادتی برای من بود | موسیقی ما