برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم «نوای تنبور» منتشر شد
تکنوازی حیدر کاکی در اثری بر اساس موسیقی کهن تنبور
موسیقی ما - آلبوم موسیقی «نوای تنبور» چهارمین اثر از «حیدرکاکی» که مجموعه قطعاتی از ساخته‌های این موزیسین  بر اساس موسیقی کهن تنبور و در قالب تکنوازی است، منتشر شد. فضای ملودیک این اثر در مایه‌ی «چهارگاه» و برخی مقام‌ها از موسیقی تنبور است که فواصل آنها منطبق بر چهارگاه بوده و در اوزانِ متنوع ارائه شده است.
 
هشت قطعه در این اثر گنجانده شده که عبارتند از «وه‌هار» که فضای ملودیک آن از مقام حقن حقن استخراج و با بهره‌گیری از دستگاه چهارگاه در ریتم پنج ضربی بسط و گسترش یافته است، «مقام شاخوشینی» که در اینجا به صورت سازی و بدون آواز، با ریتم هفت ضربی و از روند ملودیک این مقام منطبق بر فواصل چهارگاه است، به اجرا در آمده است. «پریشان یار» نیز که برداشت آزاد از ضربی لزگی در دستگاه چهارگاه است و با بهره گیری از مقام داوود نه کوره فضای جدیدی از نظر ملودیک و ریتمیک به وجود آورده است، «نوای کهن» که واریاسیون‌هایی از مقام‌های تنه میری، یاران جم نیام و خاس بژنه است و در فواصل چهارگاه و پرده‌های شاخوشین اجرا می‌شود، «نوای تنبور» که دارای وزن ده ضربی است و حالت‌های متعدد از این ریتم توام با بهره‌گیری از مقام هی گیان اجرا می‌شود، «یاد یار» که بر اساس دو آهنگ فولکلوریک کرمانشاهی به نام هی لاوه و چوپان کیش، در اینجا هر دو تغییر مد یافته‌اند و درمد چهارگاه ارائه می شود، «آواز عشق» که این آواز نیز پیوندی بین چهارگاه و شاخوشینی است و در اجرای آن از گوشه‌ی منصوری در چهارگاه و نیز از مقام شاخوشینی استفاده شده و در ادامه با ریتمی به نام نه ضربی لنگ که از ریتم درونی مقام‌ها استخراج شده است ادامه می‌یابد، «وصل یار» -این قطعه نیز در فضای مقام شاخوشینی و چهارگاه و ریتم آن در ابتدا نوعی شش ضربی معروف به شش ضربی سقزی است (رقص مخصوص سقز در این ریتم است) که در نهایت قطعه به اوج خود می‌رسد و با ریتم تند دو ضربی و ریز متوالی به پایان می‌رسد.

حیدر کاکی (۱۳۵۱- گوران)، نوازنده تنبور و سه تار و دارنده ی کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه سوره است. او از محضر اساتیدی بزرگی چون مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی، علی اکبرشکارچی، ساسان فاطمی، داریوش پیر نیاکان، عطا ا…جنگوک، محسن حجاریان، محس الهامیان، وارطان ساهاکیان و کیاوش صاحب نسق بهره مند شده است. از این موسیقیدان، مقالاتی در فصل نامه موسیقی ماهور و مجله هنر و موسیقی و کتابی تحت عنوان زمینه شناخت تنبور چاپ شده و آلبومی بانام ته رز تنبوراز نشر آوای باربد در بازارموجود است.
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1395 - 10:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تکنوازی حیدر کاکی در اثری بر اساس موسیقی کهن تنبور | موسیقی ما