در ماههای باقیمانده تا پایانِ سال چه آثاری در حوزه موسیقی اصیل ایرانی منتشر میشود؟
هوای تازه در موسیقی ایرانی
موسیقی ما – ماههای محرم و صفر سپری شده و دوباره کنسرتها و بار دیگر انتشار آلبومها از سر گرفته میشود. تا اینجایِ سال، سال خوشی برای موسیقی نبوده؛ از همان نوروز گرفته تا حالا که چند تن از اساتید بنام یا بیمار شدند تا دار فانی را وداع گفتند. اثر یا کنسرتِ قابل تامل هم اندک بود. هر چند، تعدادی چهرهی شاخص کنسرت گذاشتند و برنامههایی را اجرا کردند و چند آلبوم خوب هم منتشر شد، اما در ماههای باقیمانده تا پایان سال، گویا قرار است آثاری منتشر شود که هیجان بیشتری را به بازار موسیقی وارد کند. در این میان اسامی شناختهشدهای وجود دارند و البته چند چهرهی جوان. نگاهی به آثاری داریم که قرار است تا پایان سال منتشر شود و امیدواریم که این آثار قابل تامل باشد و بارِ دیگر شعف را در میان اهالی موسیقی و همچنین مخاطبان ایجاد کنند. با نگاهی به این آثار، میتوان به این نتیجه رسید که همکاری میان آهنگسازان مختلف در یک اثر و همچنین خوانندگان کنار هم، به عنوان اتفاق نویی در موسیقی سنتی رو به افزایش است؛ اتفاقی که بدون شک باید آن را به فالِ نیک گرفت.
آماده سازی این آلبوم موسیقی بیش از دو سال بهطول انجامیده است و اکنون درحال طی آخرین مراحل فنی نمونهسازی در خارج از کشور است. این اثر همزمان با مراسم گرامیداشت هزارمین سال تولد ابوسعید ابوالخیر، بهوسیله یونسکو ، طی مراسمی در تهران رونمایی خواهد شد و همزمان بهصورت فیزیکی و دیجیتال در آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان بهوسیلهی نشر پردیس موسیقی معاصر ، به علاقه مندان عرضه خواهد شد.
این خوانندهی موسیقی سنتی ایران که آواز را نزد اساتیدی چون زنده یاد رضوی سروستانی، محسن کرامتی، زندهیاد منوچهر همایونپور و همچنین حسین عمومی آموخته است، به زودی و تا پایانِ سالِ جاری، آلبومِ «صدایی نیست» را با آهنگسازی «نوید توسلی» منتشر خواهد کرد. آلبومی که در آن آواز با همراهی یک سنتور و تنبک اجرا شده است. سنتور را خودِ توسلی نواخته و تنبک را «حمید قنبری». «میرسد باران» توانست توجه مخاطبانِ موسیقی ایرانی را به خود جلب کند و حالا باید منتظر ماند و دید، جدیدترین تجربهی موسیقاییِ «علیشاپور» چه خواهد شد؟ البته «جهانگیری» خودش هم یک اثر جدید در دست دارد. «بیست و چهار، چهار مضراب» از استاد ابوالحسن صبا با تدوین، آوا نویسی و اجرای این آهنگساز و نوازنده برای ساز نی توسط انتشارات ماهور منتشر خواهد شد.
.
پیمان قدیمی- نویسنده، تهیهکننده و کارگردان هنری این اثر- میگوید: «مدتها پیش تصمیم گرفتم تا «غمنومه فریدون» را به صورت کتاب صوتی منتشر کنم و از برخی آثار استاد علیزاده بهعنوان موسیقی متن نیز در کنار گفتارها بهره بگیرم. ازاینرو با ایشان ملاقاتی داشتم و وقتی قصه را برایشان خواندم با پیشنهاد آهنگسازی مستقل روی این پروژه از جانب ایشان مواجه شدم. با این پیشنهاد پروژه «غمنومه فریدون» آغاز شد و در ادامه حبیب رضایی بهعنوان مشاور هنری، نیما دهقانی بهعنوان کارگردان گفتارها و صبا علیزاده بهعنوان دستیار آهنگساز به مجموعه پیوستند.»
زمستانِ امسال قرار است کنسرتهای این اثر برگزار شود و بعد از آن احتمالا در اوایلِ سالِ آینده اثر منتشر خواهد شد؛ اثری که استاد علیزاده دربارهاش گفته است:«غمنومه فریدون، برای من فقط یک پروژه موسیقایی نیست. بلکه این اثر از جنبه نمایشی، سینمایی و ادبی نیز حائزاهمیت است. من با این اثر زندگی کردهام».
اینها را «محمدرضا درویشی» میگوید. نویسنده، آهنگساز و پژوهشگرِ بزرگِ موسیقی ایران که همچنان مشغول کامل کردنِ دایرهالمعارفِ سازهای ایرانی است. او اما تا پایانِ سال جاری یک اثر نیز به انتشار درخواهد آورد با نامِ «موسیقی تربتِ جام» و در آن آثار چهار استادِ موسیقیِ این منطقه را آورده است. هنرمندانی چون غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، عبدالله سرور احمدی و غلامعلی نینواز.
.
«سرود مرد سرگردان» با آهنگسازی «سیاوش ولیپور» بر اساس اشعار شاملو نوشته شده؛ اما ارکستراسیون اثر با سازهای ایرانی انجام شده و میتوان گفت فضای متفاوت و مدرنی دارد و تلاش شده تا ایماژ و تصویرسازی کاملی از اشعار این شاعر بزرگ انجام شود. علاوه بر آن، این خوانندهی موسیقی سنتی که همکاری با بسیاری از بزرگانِ موسیقی را در پروندهی خود دارد، آلبوم «سایه در سایه» را نیز با آهنگسازی «کاوه صالحی» بر اساس اشعار هوشنگ ابتهاج به پایان رسانده است و احتمالا در ماههای باقی مانده از سال منتشر خواهد شد. فضای موسیقایی این اثر، با همراهی یک کوارتت زهی است که در برخی قطعات، سازهای دیگری نیز به آن اضافه میشود.»
او همچنین به بهانهی سالروز تولد استاد «محمدرضا لطفی»، آلبومی با نام «به یاد لطفی» را آمادهی انتشار دارد که با همراهی گروه موسیقی «نهفت» (به سرپرستی «جهانشاه صارمی») در سال آینده منتشر خواهد شد.
اما «وحید تاج» ،خوانندهی نام آشنای موسیقی ایرانی، همراه با گروه موسیقی «گردون»، به سرپرستی «آزاد میرزا پور» قرار است در ایران و نروژ به روی صحنه میرود.
همکاری تازه ی گروه «گردون» با «وحید تاج»، زمستان سال جاری و در «فرهنگسرای نیاوران» در قالب یک کنسرت به روی صحنه میرود که در این اجرا، قطعاتی از «آزاد میرزاپور» و «بهمن فریادرس» تقدیم مخاطبان خواهد شد؛ اما گروه «گردون»، مجموعه ای بیکلام را نیز در کشور نروژ به اجرا در خواهد آورد. گروه موسیقی «گردون» از جمله گروه های فعال موسیقی ایرانی است که تاکنون فعالیت های متعددی را در ایران و کشورهای خارجی داشته است.
«خداوندان اسرار» که توسط انتشارات «ایرانگام» منتشر میشود، شامل دو بخش است. در بخش اول آن «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پردهٔ «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است. در این اثر علاوه بر ساختههای سهراب پورناظری، قطعهای از ساختههای کیخسرو پورناظری با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا سهراب پورناظری با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و همایون شجریان اجرا کرده است. در این آلبوم تصویری آیین مشکاتیان سازهای کوبهای، حسین رضایی نیا دف، همایپن نصیری سازهای کوبه ای، حمید خوانساری بربت و داریوش آذرباس و سهراب پورناظری تنبور نواختهاند. در این اثر همچنین مجتبی میرتهماسب به عنوان مشاور کارگردان و مجری طرح فعالیت کرده است. هایده صفی یاری و سپیده عبدالوهاب تدوین و باران کوثری، طراحی لباس و صحنه را انجام داده است. مدیریت تصویربرداری نیز برعهده علی تبریزی بوده است. پروژهٔ «آیینهها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبومهای صوتی و تصویری خداوندان اسرار، آیینهها و مستندی با نام «آن سوی آیینهها» به کارگردانی رخشان بنیاعتماد به تناوب منتشر خواهد شد. پیش از این، کنسرت موسیقی «آیینهها» در ۵۳ اجرا در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آفریقا اجرا شده است.
حاج قربان سلیمانی نوازنده دوتار، پیمان ناصح پور نوازنده دایره، آزاده امیری نوازنده تار، مهیار طریحی نوازنده سنتور، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، بابک غسالی نوازنده عود، حسین مرشدپور نوازنده تمبک و زنگ، محمد یاراحمدی نوازنده تمبک و ضرب زورخانه، علی جعفری پویان نوازنده ویولن، میثم مروستی نوازنده ویلن، سهراب برهمندی نوازنده ویولا، مجید اسماعیلی نوازنده ویلنسل هنرمندانی هستند که در این اثر موسیقایی به عنوان نوازنده حضور دارند
.
پیمان سلطانی در مورد اثرش توضیح داده است: «وَشتَن رقصی است که در آن، عاشق به پیشواز معشوق می رود. در وَشتَن عاشق از خراسان آغاز می کند به فارس و به آذربایجان می رود و دوباره باز می گردد و سالک، طریق را به مطلوب نهایی می رساند و صورت معشوق را طواف می کند.»
«علی قمصری» چندی قبل در پارلمان اروپا به اجرای برنامه پرداخت. برنامهای که خودش درباره آن میگوید: «این حاصل گفت و گوست نه تلاش براى فتح. هنر راههایى را به روى جهانى شدن باز مىکند که توسط سیاست و جنگ بسته شده است.»
این اپرا با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده که محمد معتمدی، همایون شجریان، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی همکاری داشتند و محمدرضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن بودند.
- شهرام ناظری و رباعیاتِ ابوسعید ابیالخیر
آماده سازی این آلبوم موسیقی بیش از دو سال بهطول انجامیده است و اکنون درحال طی آخرین مراحل فنی نمونهسازی در خارج از کشور است. این اثر همزمان با مراسم گرامیداشت هزارمین سال تولد ابوسعید ابوالخیر، بهوسیله یونسکو ، طی مراسمی در تهران رونمایی خواهد شد و همزمان بهصورت فیزیکی و دیجیتال در آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان بهوسیلهی نشر پردیس موسیقی معاصر ، به علاقه مندان عرضه خواهد شد.
- حسین علیشاپور و یک ساز و آوازِ دیگر
این خوانندهی موسیقی سنتی ایران که آواز را نزد اساتیدی چون زنده یاد رضوی سروستانی، محسن کرامتی، زندهیاد منوچهر همایونپور و همچنین حسین عمومی آموخته است، به زودی و تا پایانِ سالِ جاری، آلبومِ «صدایی نیست» را با آهنگسازی «نوید توسلی» منتشر خواهد کرد. آلبومی که در آن آواز با همراهی یک سنتور و تنبک اجرا شده است. سنتور را خودِ توسلی نواخته و تنبک را «حمید قنبری». «میرسد باران» توانست توجه مخاطبانِ موسیقی ایرانی را به خود جلب کند و حالا باید منتظر ماند و دید، جدیدترین تجربهی موسیقاییِ «علیشاپور» چه خواهد شد؟ البته «جهانگیری» خودش هم یک اثر جدید در دست دارد. «بیست و چهار، چهار مضراب» از استاد ابوالحسن صبا با تدوین، آوا نویسی و اجرای این آهنگساز و نوازنده برای ساز نی توسط انتشارات ماهور منتشر خواهد شد.
- حسین علیزاده و غمنومهای برای فریدون
.
پیمان قدیمی- نویسنده، تهیهکننده و کارگردان هنری این اثر- میگوید: «مدتها پیش تصمیم گرفتم تا «غمنومه فریدون» را به صورت کتاب صوتی منتشر کنم و از برخی آثار استاد علیزاده بهعنوان موسیقی متن نیز در کنار گفتارها بهره بگیرم. ازاینرو با ایشان ملاقاتی داشتم و وقتی قصه را برایشان خواندم با پیشنهاد آهنگسازی مستقل روی این پروژه از جانب ایشان مواجه شدم. با این پیشنهاد پروژه «غمنومه فریدون» آغاز شد و در ادامه حبیب رضایی بهعنوان مشاور هنری، نیما دهقانی بهعنوان کارگردان گفتارها و صبا علیزاده بهعنوان دستیار آهنگساز به مجموعه پیوستند.»
زمستانِ امسال قرار است کنسرتهای این اثر برگزار شود و بعد از آن احتمالا در اوایلِ سالِ آینده اثر منتشر خواهد شد؛ اثری که استاد علیزاده دربارهاش گفته است:«غمنومه فریدون، برای من فقط یک پروژه موسیقایی نیست. بلکه این اثر از جنبه نمایشی، سینمایی و ادبی نیز حائزاهمیت است. من با این اثر زندگی کردهام».
- محمدرضا درویشی و اساتیدِ موسیقی تربتِ جام
اینها را «محمدرضا درویشی» میگوید. نویسنده، آهنگساز و پژوهشگرِ بزرگِ موسیقی ایران که همچنان مشغول کامل کردنِ دایرهالمعارفِ سازهای ایرانی است. او اما تا پایانِ سال جاری یک اثر نیز به انتشار درخواهد آورد با نامِ «موسیقی تربتِ جام» و در آن آثار چهار استادِ موسیقیِ این منطقه را آورده است. هنرمندانی چون غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، عبدالله سرور احمدی و غلامعلی نینواز.
- پوریا اخواص پرکار است
.
«سرود مرد سرگردان» با آهنگسازی «سیاوش ولیپور» بر اساس اشعار شاملو نوشته شده؛ اما ارکستراسیون اثر با سازهای ایرانی انجام شده و میتوان گفت فضای متفاوت و مدرنی دارد و تلاش شده تا ایماژ و تصویرسازی کاملی از اشعار این شاعر بزرگ انجام شود. علاوه بر آن، این خوانندهی موسیقی سنتی که همکاری با بسیاری از بزرگانِ موسیقی را در پروندهی خود دارد، آلبوم «سایه در سایه» را نیز با آهنگسازی «کاوه صالحی» بر اساس اشعار هوشنگ ابتهاج به پایان رسانده است و احتمالا در ماههای باقی مانده از سال منتشر خواهد شد. فضای موسیقایی این اثر، با همراهی یک کوارتت زهی است که در برخی قطعات، سازهای دیگری نیز به آن اضافه میشود.»
او همچنین به بهانهی سالروز تولد استاد «محمدرضا لطفی»، آلبومی با نام «به یاد لطفی» را آمادهی انتشار دارد که با همراهی گروه موسیقی «نهفت» (به سرپرستی «جهانشاه صارمی») در سال آینده منتشر خواهد شد.
- علیرضا قربانی و همکاریِ دیگری با مهیار علیزاده
- خوانندگانِ جوان در یک آلبوم؛ وحید تاج، مجتبی عسگری
اما «وحید تاج» ،خوانندهی نام آشنای موسیقی ایرانی، همراه با گروه موسیقی «گردون»، به سرپرستی «آزاد میرزا پور» قرار است در ایران و نروژ به روی صحنه میرود.
همکاری تازه ی گروه «گردون» با «وحید تاج»، زمستان سال جاری و در «فرهنگسرای نیاوران» در قالب یک کنسرت به روی صحنه میرود که در این اجرا، قطعاتی از «آزاد میرزاپور» و «بهمن فریادرس» تقدیم مخاطبان خواهد شد؛ اما گروه «گردون»، مجموعه ای بیکلام را نیز در کشور نروژ به اجرا در خواهد آورد. گروه موسیقی «گردون» از جمله گروه های فعال موسیقی ایرانی است که تاکنون فعالیت های متعددی را در ایران و کشورهای خارجی داشته است.
- همایون شجریان؛ فردین خلعتبری و مهیار علیزاده
- سهراب پورناظری و یک آلبوم تصویری با خوانندگی همایون شجریان
«خداوندان اسرار» که توسط انتشارات «ایرانگام» منتشر میشود، شامل دو بخش است. در بخش اول آن «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پردهٔ «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است. در این اثر علاوه بر ساختههای سهراب پورناظری، قطعهای از ساختههای کیخسرو پورناظری با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا سهراب پورناظری با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و همایون شجریان اجرا کرده است. در این آلبوم تصویری آیین مشکاتیان سازهای کوبهای، حسین رضایی نیا دف، همایپن نصیری سازهای کوبه ای، حمید خوانساری بربت و داریوش آذرباس و سهراب پورناظری تنبور نواختهاند. در این اثر همچنین مجتبی میرتهماسب به عنوان مشاور کارگردان و مجری طرح فعالیت کرده است. هایده صفی یاری و سپیده عبدالوهاب تدوین و باران کوثری، طراحی لباس و صحنه را انجام داده است. مدیریت تصویربرداری نیز برعهده علی تبریزی بوده است. پروژهٔ «آیینهها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبومهای صوتی و تصویری خداوندان اسرار، آیینهها و مستندی با نام «آن سوی آیینهها» به کارگردانی رخشان بنیاعتماد به تناوب منتشر خواهد شد. پیش از این، کنسرت موسیقی «آیینهها» در ۵۳ اجرا در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آفریقا اجرا شده است.
- محسن کرامتی و علی جهاندار و ردیفهای آوازی استاد شجریان
حاج قربان سلیمانی نوازنده دوتار، پیمان ناصح پور نوازنده دایره، آزاده امیری نوازنده تار، مهیار طریحی نوازنده سنتور، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، بابک غسالی نوازنده عود، حسین مرشدپور نوازنده تمبک و زنگ، محمد یاراحمدی نوازنده تمبک و ضرب زورخانه، علی جعفری پویان نوازنده ویولن، میثم مروستی نوازنده ویلن، سهراب برهمندی نوازنده ویولا، مجید اسماعیلی نوازنده ویلنسل هنرمندانی هستند که در این اثر موسیقایی به عنوان نوازنده حضور دارند
.
پیمان سلطانی در مورد اثرش توضیح داده است: «وَشتَن رقصی است که در آن، عاشق به پیشواز معشوق می رود. در وَشتَن عاشق از خراسان آغاز می کند به فارس و به آذربایجان می رود و دوباره باز می گردد و سالک، طریق را به مطلوب نهایی می رساند و صورت معشوق را طواف می کند.»
- *محمد معتمدی؛ همکاری با دو آهنگساز در یک آلبوم
- علی قمصری و آلبوم «افق عمودیست»
«علی قمصری» چندی قبل در پارلمان اروپا به اجرای برنامه پرداخت. برنامهای که خودش درباره آن میگوید: «این حاصل گفت و گوست نه تلاش براى فتح. هنر راههایى را به روى جهانى شدن باز مىکند که توسط سیاست و جنگ بسته شده است.»
- دیالوگِ موسیقایی معتمدی و شجریان
این اپرا با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده که محمد معتمدی، همایون شجریان، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی همکاری داشتند و محمدرضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن بودند.
- سالار عقیلی و داستان عاشقانهای به روایت مولانا
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1395 - 22:09
دیدگاهها
بی صبرانه منتظر آلبوم همایون شجریان هستم...
خبر بسیار خوبی بود. منتظر کار مشترک خواننده خوش صدا محمد معتمدی و دو آهنگساز برجسته کشورمون مهیارعلیزاده و فردین خلعتبری هستیم.
همه اين صداها تقليدي است از استاد شجريان متاسفانه در نسل نو صداي معتبر موجه و باشخصيت واحد غير تقليدي يافت نميشود
تنها خواننده ای که فیزیک حنجره پرقدرت و توانایی صوتی و اوازی بالایی داره و رنگ های صدایی متنوعی همایونه.همایون تنها خواننده ای که صداش در هر سبکی که خونده جواب داده،هم صدایی نرم و لطیف که عاشقانه هایی چون نسیم وصل و باستاره ها و نه فرشته ام نه شیطان را سر دهد و در اپرای عروسکی مولوی با معتمدی هم اواز شود و هم صدایی باصلابت ، مردانه ، حماسی و بقول باغومیان سرکش که از پس خوانش شاهنامه و البوم سیمرغ و البوم مستورمست براید و با قربانی در البومی مشترک با مهیار علیزاده هماوردی کند و هم نفسی گرم و طولا که از پس خوانش شوق نامه نفس گیر مراغه ای براید.بلحاظ تکنیک های اوازی هم درس پدر را در البوم های شوق دوست و ناشکیبا و ای جان جان بی من مرو بخوبی پس داده و هم تکنیک های اوازی او در البوم های اب نان اواز ، چه اتش ها،ارایش غلیظ،خداوندان اسرار بدیع بوده و مسبوق به سابقه نیست.همایون به دلیل فیزیک حنجره بالارونده و زدن تحریرهای پرقدرت و پرسرعت در گام های بالای اواز شهره هست و همین مسئله او را از اقران متمایز می کند،فکتی که می تونم بیارم ترک اول البوم ارایش غلیظه که یکی از پرقدرت ترین و پرسرعت ترین تحریر های ایرانیست.یکی از عوامل موفقیت و جذابیت اثار همایون رعایت اصل پیش بینی ناپذیری و تنوع و پرهیز از انحصارگرایی و پرهیز از تکرار و گذشته گرایی مفرطه.در اثار او هم می توان پاسداشت سنت پیشینیان را ملاحظه کرد(شوق نامه و شب جدایی) و هم تجربیاتی نو و بدیع و این فلسفه هنر اوست.درسته که همایون بلحاظ ژنتیکی و وراثتی صداش شبیه استاد شجریانه ولی در نسل نو تنها شخصی که به شخصیت مستقل هنری دست یافته و از استاد شجریان تقلید نمی کنه و در عین حال موفقه همایونه و الباقی یا پخته خوار و مقلدند و یا اگر مستقلند نا موفقند.
افزودن یک دیدگاه جدید