برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین نشست مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی رسانه برگزار شد؛
صالحی امیری: تغییری در سیاست اجرای صحنه‌ای موسیقی ایجاد نشده است
موسیقی ما - «سیدرضا صالحی امیری» که چندی است به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را پس از «علی جنتی» آغاز کرده است، صبح امروز نخستین جلسه‌ی مطبوعاتی خود را با اهالی رسانه برگزار کرد و به ابهاماتی که در این زمینه وجود داشت، پاسخ داد. او خود در این جلسه به این مساله اشاره کرد که پس از صد روز از حضورش در این منصب، خواسته تا به گزارشی از سیاست‌ها و عملکردهای این وزارتخانه ارایه دهد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله اشاره کرد که اساس کار دولت در حوزه فرهنگ، مبتنی بر گفتمان خواهد بود و جهت‌گیری و مسیر اصلی در این خصوص، تداوم گفتمان مقام معظم رهبری و مبتنی بر اعتدال فرهنگی است.
 
صالحی امیری در پاسخ به اینکه اگر محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کند، موضع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چیست بیان کرد: «همه ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در این ایام فاطمیه و دعای خیر مومنان ایشان شفای عاجل پیدا کند. آنچه برای ملت مهم است، سلامت ایشان است و ما دعا گو هستیم. مجوز آلبوم ایشان صادر شده و با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ما است.»
 
موسیقی یک نیاز فرهنگی جامعه به خصوص نسل جوان است و مصرف دائمی نسلی است که انگیزه استفاده از این هنر فاخر را دارد و موسیقی در اشکال سنتی، بومی، محلی، پاپ و ... از این جمله است. نمی شود یک جامعه را از یک مصرف فرهنگی نهی کرد جامعه به نشاط نیاز دارد و جامعه ما هم با موسیقی زیست و زندگی می کند. محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیرفرهنگی و برخلاف اهداف فرهنگی نظام است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه البته موسیقی در ایران دارای مرزهای مشخصی است و شامل قانون و شرع می شود، گفت:« ۵۳ درصد تولید و توزیع موسیقی متعلق به صدا و سیما، ۲۵  درصد متعلق به موسسات مجاز، ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه های اجتماعی و تنها یک درصد شامل اجرای زنده و یا صحنه ای است لذا نباید این یک درصد به محل مناقشه تبدیل شود. می توانیم با مذاکره و گفتگو به توسعه موسیقی در کشور برسیم. وزارت ارشاد هیچ تغییری در سیاست اجرای صحنه ای موسیقی در سراسر کشور ندارد اما در مرزهای قانونی و شرعی. آنچه محل مناقشه است حواشی اجراهای صحنه ای است که باید مدیریت شود.»
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به این مساله اشاره کرد که تدوین نظام‌های صنفی برای دو حوزه رسانه و هنر در حال نهایی شدن و ارسال لایحه به مجلس است: «ان‌شاءالله لایحه سازمان نظام هنر را در دستور کار دولت قرار خواهیم داد. خانه سینما، تئاتر و موسیقی اعضای اولیه سازمان برای تدوین پیش‌نویس را آغاز کرده‌اند. هنرمندان در حوزه سلامت و بیمه درمانی با مشکلاتی روبرو هستند، در حوزه نشر نیز بحث مالیات وجود دارد، همچنین بحث تکریم پیشکسوتان را در دستور کار قرار داده‌ایم. توجه به سلامت، امنیت شغلی و معیشت اصحاب فرهنگ و هنر از اولویت‌های ماست.»

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی اقدامات عملی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای تحقق دغدغه‌های رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی اظهار کرد:  «پاسخ من به این پرسش این است که پرداختن به حرف‌ها و مطالب‌ مطرح شده از طریق بنر به نوعی ظلم است. از روز اولی که حضور داشته‌ام، شعار نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی را به طور همزمان مطرح کردیم، چون اندیشه اعتدال مبتنی بر نفی ولنگاری و نفی جزم‌اندیشی است. به همان اندازه که ولنگاری زیان‌آور است، تحجر و جزم‌اندیشی زیان‌آور است. در این راستا گروهی مسئول پیگیری دغدغه‌های رهبری برای شناسایی و تبیین آنها و چگونگی طراحی سیاست برای رفع و تحقق در عمل شده است.»

او همچنین به این مساله اشاره کرد که جشنواره‌هایی که امسال برگزار شده‌اند، در طراز انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ اما به طور طبیعی هیچکس نمی‌تواند منکر کاستی‌ها باشد و انکار آنها جهل است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 15:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صالحی امیری: تغییری در سیاست اجرای صحنه‌ای موسیقی ایجاد نشده است | موسیقی ما