برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگوی «موسیقی ما» با کارگردان «وقت خواب» درباره اجراهای زنده این برنامه و کنسرت‌های نوروزی‌اش
منصور ضابطیان: پربیننده‌ترین کنسرت‌های سی سال اخیر را برگزار کردیم
موسیقی ما – از اوایل زمستان 95 برنامه‌ شبانه‌ای با موضوع آرامش قبل از خواب در حال پخش است که تا کنون بازتاب‌های گوناگونی داشته است. این برنامه «وقت خواب» نام دارد و همان زوج موفق برنامه «رادیو هفت» یعنی «منصور ضابطیان» و «محمد صوفی» در راس تیم تولید این برنامه جدید قرار دارند. برنامه وقت خواب با اجرای چهره‌های سرشناسی نظیر «مهدی پاکدل»، «احسان کرمی»، «فریدون محرابی» و «شاهین شرافتی» و... پخش می‌شود. اما یکی از بخش‌های آن که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اجرای زنده موسیقی یا به قول دست‌اندرکاران وقت خواب، مینی کنسرت است. این اجراهای موسیقی تا کنون با حضور چهره‌هایی نظیر استاد ناصر چشم‌آذر، شهرام شکوهی، مسعود امامی، رستاک حلاج، گرشا رضایی، علی قمصری و گروه دال و... برگزار شده است. یکی از نکات حائز اهمیت برنامه وقت خواب پخش مستمر و برنامه‌ریزی شده آن بود. اتفاقی که معمولاً در برنامه‌های دنباله‌دار اینترنتی مشاهده نمی‌شود و در طول این روند، موسیقی هم پای ثابت وقت خواب بود.

برنامه وقت خواب در طول ایام نوروز هم چند مینی کنسرت داشت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. استاد ایرج، اشوان، گروه لیان، گروه پالت و گروه بمرانی چهره‌هایی بودند که نوروز 96 در این برنامه اجرای زنده داشتند.

منصور ضابطیان در مورد نقش پررنگ اجرای زنده موسیقی در برنامه وقت خواب به خبرنگار سایت «موسیقی ما» گفت:«وقتی که فضای مجازی را انتخاب می‌کنید و از تلویزیون فاصله می‌گیرید باید کاری کنید که شبیه تلویزیون نباشد در غیر اینصورت تکرار برنامه‌های قبلی می‌شود. بزرگترین کمبود بچه‌های موزیسین در تلویزیون این بوده که سازهایشان نشان داده نشده است. سازهای آنها یا پشت گلدان و دیوار بوده یا کلاً در تصویر نبوده است. بیشترین توجه ما در وقت خواب بیشتر از خواننده‌ها معطوف به موزیسین‌ها است چون در بین آنها، با احترام به همه خواننده‌ها، چهره‌های بااستعداد زیادی داریم. حق موزیسین‌ها خیلی ضایع شده و دیده نشده‌اند و یکی از وظایف ما این است که به آنها بپردازیم. بنابراین انتخاب موسیقی خوب برای برنامه یکی از اهداف اصلی ما است. در همین چهل یا چهل و پنج برنامه‌ای که داشتیم هم سعی کردیم به این مانیفست پای‌بند باشیم و انشاالله در آینده هم همینطور خواهد بود.»

او در مورد ملاک‌های انتخاب خواننده‌ها و گروه‌ها برای کنسرت‌های نوروزی برنامه‌اش به این موارد اشاره کرد:«در مورد کنسرت‌های نوروزی وقت خواب باید بگویم که طبیعتاً هر شبکه تلویزیونی یا هر برنامه‌ای در ایام نوروز سعی می‌کند کمی پاپیولارتر باشد و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم. اما سعی کردیم یک پکیج درست کنیم. در یک سوی این پکیج استاد ایرج را داشتیم که محبوب نسل‌های گذشته ایران هستند و در سوی دیگر هم اشوان را داشتیم. او پدیده نسل جدید موسیقی پاپ است و خصوصاً دهه هفتادی‌ها که خیلی دوستش دارند. می‌خواستیم در پکیج نوروزی خودمان دو قطب به این شکل داشته باشیم. تصمیم گرفتیم برای وسط این پکیج به جای خواننده‌ها به گروه‌ها بپردازیم چون همیشه کار تیمی یکی از شعارهای ما بوده است. همچنین معمولاً گروه‌های موسیقی در تلویزیون اجازه حضور و معرفی ندارند.»

این کارگردان و مجری سپس گفت: «در این بین دو گروه مطرح سال 95 یعنی پالت و بمرانی را انتخاب کردیم. گروه لیان هم انتخاب بعدی ما بود که پرطرفدار است و کارهایش جنبه بین‌المللی دارد و همیشه اجراهایش سولداوت شده است. این پکیج خوشبختانه جواب داد و براساس تعداد بازدیدکننده‌های ما در سایت آپارات می‌توانیم ادعا کنیم که طی سی سال اخیر پربیننده‌ترین کنسرت‌ها را برگزار کردیم. چون با پخش این کنسرت‌ها چیزی حدود چهارصد یا پانصد هزار نفر توانستند برنامه‌ها را ببینند و در اجراها شرکت کنند. این باعث خوشحالی ما است و فکر می‌کنم خود خواننده‌ها و گروه‌ها هم خوشحال هستند که توانستند با این تعداد از مخاطبان در ارتباط باشند. فکر می‌کنم این جریانی باشد که انشاالله بتواند در سال 96 پربارتر پیش برود و اینکه ما بتوانیم چنین اجراهایی را ادامه بدهیم و باعث ارتباط مخاطبان سراسر ایران با کنسرت‌های موسیقی باشیم اتفاق مبارکی است. چون خواننده‌ها در برخی شهرها بنا به دلایل مختلف نمی‌توانند حضور پیدا کنند ولی این شرایط باعث می‌شود مخاطبان بتوانند اجراهای زنده موسیقی را در فضایی پاستوریزه‌تر و بهتر تماشا کنند.»

کارگردان وقت خواب یکی دیگر از نکات تمایز اجراهای زنده برنامه‌اش را اینگونه بیان کرد:«فاصله گرفتن از فضای موسیقی پلی‌بک هم یکی دیگر از هدف‌های ما بود. چیزی که در سال‌های اخیر به شکل بد و مبتذلی در تلویزیون تکرار می‌شود و هیچ کسی برای آوردن ساز و ساوندچک و انجام کار آکوستیک تلاش نمی‌کند. خوشبختانه ما این کار را شروع کرده‌ایم و امیدوارم موفق باشیم.»

منصور ضابطیان نهایتاً گفت:«من این فرصت را مغتنم می‌دانم و می‌خواهم از سایت «موسیقی ما» به عنوان سایتی که طی این سال‌ها برای موسیقی بسیار زحمت کشیده و منبع خوبی برای موزیسین‌ها بوده تشکر کنم. از این دوستان هم می‌خواهم به کمک ما بیایند و بتوانیم همدیگر را حمایت کنیم و این جریان را پیش ببریم و خیلی برای ما هم خوشحال‌کننده خواهد بود. چون سایت «موسیقی ما» سایتی است که موجه و تأثیرگذار است و بچه‌های خوش‌فکری در آن کار می‌کنند. امیدوارم این روند در سال 96 هم ادامه پیدا کند و بتوانیم کنسرت‌های بهتری برگزار کنیم و همه بچه‌ها و مخصوصاً استعدادهایی که در شهرستان‌های دور هستند بتوانند خودشان را به ما برسانند. در کنار همه سبک‌های موسیقی یکی از دغدغه‌های ما موسیقی اصیل ایرانی و معرفی سازهای ایرانی و معرفی نوازندگان جوانی است که برای فراموش‌نشدن این نوع موسیقی تلاش می‌کنند.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1396 - 04:18

دیدگاه‌ها

جمعه 11 فروردین 1396 - 21:08

آفرین به جناب ضابطیان توانا و تیم بیظیرشون ❤

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود منصور ضابطیان: پربیننده‌ترین کنسرت‌های سی سال اخیر را برگزار کردیم | موسیقی ما