برنامه یاد بعضی نفرات
 
همزمان با انتشار اختصاصی قطعه و موزیک‌ویدئو فیلم سینمایی «تیک‌آف» در گفت‌وگو با «موسیقی ما» عنوان شد
رضا یزدانی: احتمالاً از این به بعد من را بیشتر در سینما ببینید
موسیقی ما - فیلم «تیک‌آف» جدیدترین تجربه سینمایی «رضا یزدانی» است. اکران این فیلم به کارگردانی احسان عبدی‌پور و بازی مصطفی زمانی و پگاه آهنگرانی از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و مراسم افتتاحیه شلوغی هم برای آن در سینما آزادی برگزار شد. به گفته مخاطبان و منتقدانی که این فیلم را تاکنون دیده‌­اند، رضا یزدانی در «تیک‌آف» حضور متفاوتی نسبت به فیلم‌های گذشته‌اش دارد و ایفای نقش او هم مورد توجه قرار گرفته است. در روز انتشار موسیقی و موزیک ویدئوی «تیک‌آف» با این خواننده گپ زدیم و از او در مورد حضورش در سینما پرسیدیم. یکی دیگر از مباحث گفتگوی ما با رضا یزدانی در مورد آلبوم جدیدش بود. آلبومی که خودش به آن امید زیادی دارد و برای ساخت قطعاتش با چهره‌هایی همکاری کرده که در آلبوم‌های گذشته‌اش حضور نداشته‌اند.
 
  • * این روزها فیلم «تیک‌آف» با بازی شما روی پرده سینما است که فکر می‌کنم استقبال بدی هم از آن نشده باشد. فیدبک‌های آن چطور بود؟
«تیک‌آف» از همه لحاظ فیلم بسیار آبرومندی است. این فیلم برای سینمای مستقل است و مهمتر از آن گروهی پشتش بوده‌اند که با هم خیلی هم‌خون و رفیق بوده‌اند؛ از مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی و سمیرا اعلایی بگیرید تا کارگردان و عوامل پشت دوربین. ما برای فیلمبرداری این فیلم، 40 روز در بوشهر بودیم که هم خیلی خوش گذشت و هم اینکه این روابط و دوستی‌ها باعث شد فیلم خیلی خوبی از آب دربیاید.
 
  • * معمولاً آهنگسازی قطعاتی که برای فیلم‌ها می‌سازی با خودت بوده اما آهنگساز این قطعه محسن شریفیان و بابک شهرکی هستند. دلیل این اتفاق چه بود؟
ملودی وکال این قطعه برای خودم است اما تنظیم و آهنگسازی آن را این دو عزیز انجام داده‌اند. این کار یک موسیقی راک است که با موسیقی بوشهری تلفیق شده و به یک راک بوشهری رسیده است.

درباره آهنگسازی این قطعاتی که می‌گویی هم معمولاً همه جوره بوده است؛ مثلاً آهنگ فیلم «طهران تهران» را کارن همایونفر ساخته بود. «بوی گندم» را خودم ساخته بودم و موسیقی سه فیلم از مسعود کیمیایی را هم خودم ساخته‌ام و یکی از آنها را فرزین قزه‌گزلو ساخته اما همانطور که گفتی بیشتر آنها را خودم ساخته بودم. اما این کار چون موسیقی جنوبی است، می‌بایست تم موسیقی بوشهر با موسیقی خودم تلفیق می‌شد، برای همین از از دوستان دیگری کمک گرفتیم. مضاف بر اینکه تمام بازیگران فیلم هم بوشهری حرف می‌زنند.
 
  • * برای اینکه بتوانی بوشهری حرف بزنی چه تمریناتی داشته‌ای؟ فکر می‌کنی توانسته‌ای از پس آن بربیایی؟
 
بله، من دو هفته زودتر از فیلمبرداری به بوشهر رفتم و در جاهایی مثل قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها، به مکالمات مردم گوش کردم تا بتوانم لهجه درست آن را یاد بگیرم. از لحاظ بازی هم خودم خیلی راضی هستم و کارگردان‌های مطرحی چون مصطفی کیایی، رخشان بنی‌اعتماد و فریدون جیرانی هم که فیلم را دیدند، خیلی به من لطف داشتند و گفتند چقدر خوب بازی کرده‌ام. خداراشکر فکر می‌کنم بازی من در این فیلم کاملاً نتیجه داده و با فیلمی مثل «بوی گندم» خیلی متفاوت است. البته به دلیل هدایت کارگردان و مصطفی زمانی هم بوده که هر دو در این داستان تأثیر زیادی داشته‌اند.
 
  • * فکر می‌کنم به نسبت فیلم‌هایی که تا امروز بازی کرده‌ای و معمولاً در نقش خواننده ظاهر شده‌ای، در این فیلم وجهه بازیگری شما خیلی پررنگ‌تر است.
در این فیلم من اصلاً خواننده نیستم، فقط همین کلیپ که منتشر شده در فیلم وجود دارد و نقشم اصلاً ربطی به خوانندگی ندارد. در واقع کاملاً بازی می‌کنم که البته لحظه‌های درام و خیلی سختی هم داشت که باید از پس آن برمی‌آمدم و خداراشکر این اتفاق افتاد.
 
  • * پس این‌طور که معلوم است، خواسته‌ای که دیگر رسماٌ وارد دنیای بازیگری شوی. قرار است رضا یزدانی بازیگر را از این به بعد بیشتر ببینیم؟
راستش دو، سه پیشنهاد دیگر هم دارم که فعلاً در حال فکر کردن روی آنها هستم و شاید از این به بعد بیشتر من را در این حیطه ببینید. البته قرار نیست بازیگری بیشتر از موسیقی باشد؛ منظورم این است که  من تقریباً هر دو سال یک‌بار یک فیلم داشته‌ام و الان احتمال دارد سالی یک فیلم را قبول کنم.
 
  • * اگر موافقی کمی هم درباره آلبوم جدیدت صحبت کنیم. گویا در این آلبوم با آهنگسازان و ترانه‌سرایان متفاوتی کار کرده‌ای...
بله تیم خیلی متنوعی است و تقریباً هشت گروه در حال کار کردن روی این آلبوم هستند. چهار نفر آنها که بچه‌های خوم هستند و چهار نفر هم از دیگر دوستان که دو نفر از آنها چهره‌های جوان و جدیدی هستند و یکی هم علیرضا افکاری است که دیگر همه می‌شناسند و می‌دانند کارهایش چقدر خوب است. این روزها مشغول جمع کردن این آلبوم هستیم و قرار است به واسطه آن چهره دیگری از رضا یزدانی ببینید.
 
  • * این تفاوت در نوع نگاه شما از کجا نشأت گرفته؟ گاهی انتقادهایی به شما می‌شده مبنی بر اینکه همه کارهایت را خودت انجام می‌دهی و با یک تیم ثابت پیش می‌روی.
بله این انتقادها می‌شد. این را هم بگویم که آن بچه‌هایی که تیم ثابت من بودند مثل بهروز پایگان، میلاد عدل، محمد خرمی‌نژاد یا آرش زمانی هم به این دلیل که ترانه‌ها و ملودی‌ها و طبعاً تنظیم‌ها خیلی متفاوت‌تر شد، در حال انجام کارهای متفاوتی هستند.
 
  • * با توجه به موسیقی شما در فیلم «تیک‌آف» و کارهایی که این روزها در حال انجام آن هستی، به نظر می‌رسد می‌خواهی بیشتر به سمت موسیقی تلفیقی حرکت کنی.
نه به این شکل نخواهد بود. البته در این آلبوم چند کار تلفیقی دارم اما از خط مشی که همیشه داشته‌ام و مهر و امضایی که در این سال‌ها برای خودم دست و پا کرده‌ام، دور نشده‌ام و قطعاً هم آنها را کنار نخواهم گذاشت. درواقع درصد موسیقی راک من کمتر نشده و فقط کارها متفاوت شده‌اند.
 
  • * فکر می‌کنم تعداد زیادی هم ترانه‌سرا در این آلبوم حضور دارند.
بله. این آلبوم حدوداً 9 ترانه‌سرا دارد که چهار نفر آنها جدید هستند. این آلبوم ترانه‌های اجتماعی زیادی دارد، عاشقانه هم دارد اما نسبت به «دوئل در آینه»، ترانه‌های اجتماعی آن خیلی بیشتر است.
 
  • * چرا تصمیم گرفتی تا این اندازه متنوع کار کنی؟
احساس کردم لازم است. من همیشه آلبوم به آلبوم یک تغییر اساسی داشته‌ام که گاهی این تغییرها آنقدر عجیب و غریب بوده که یا مردم اصلاً دوست نداشته‌اند یا دوست داشته‌اند و یک وقت‌هایی هم میانه بوده است. این آلبوم هم شامل همان داستان است. من همیشه در حال تست کردن اتفاقات و تنظیم‌های جدید در آلبوم‌هایم هستم. شاید خیلی‌ها این کار را نکنند و اصلاً شاید هم کار اشتباهی باشد و باعث شود مخاطب خود را از دست بدهی اما من این رویه را دوست دارم و اصلاً کل زندگی‌ام بر اساس همین داستان چیده شده است. اگر غیر از این باشد از زندگی لذت نمی‌برم.
 
  • * این‌طور که به نظر می‌رسد امید زیادی به این آلبوم داری.
خیلی زیاد. اصلاً احساس می‌کنم یک اتفاق است. آلبوم دهم من هم هست و حس بسیار خوب و عجیبی نسبت به آن دارم.
 
  • * یعنی قرار است یک رضا یزدانی جدید به مردم معرفی کند؟
خودم نمی‌خواستم این را بگویم اما قطعاً همینطور خواهد بود و مطمئناً با فضای جدیدی مواجه خواهید شد.
 
  • * کمی هم از برنامه‌ها و کنسرت‌های پیش‌رو بگویید.
اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد در سه شهر کانادا یعنی ونکوور، تورنتو و مونتریال کنسرت خواهم داشت. البته قرار بود سال گذشته اجرا شود منتها به دلیل سردی هوا و اینکه پارسال در سوئد هم اجرا داشتم و در نتیجه این اجراها نزدیک به هم می‌شدند، ترجیح دادم امسال برگزار شود.
 
  • * کنسرت تهران چطور؟
روزهای 21 و 22 اردیبهشت یک کنسرت آنپلاگد دارم که در مجتمع خانه همایش در خیابان الهیه برگزار می‌شود. قبلاً در شیراز و کیش اجرای آنپلاگد داشته‌ام اما این اولین‌بار است که در تهران به این صورت روی صحنه می‌روم. بلیت‌فروشی آن هم احتمالاً از فردا باز می‌شود و قرار است در یک محیط بسیار صمیمی و کوچک با یک دکور خیلی جذاب روی صحنه برویم. تمام سازها آکوستیک هستند و بیست قطعه با تنظیم جدید اجرا می‌کنیم که اجرای خیلی متفاوتی خواهد بود. قبل از اجرا پذیرایی داریم و برای طرفداران گیفت‌هایی در نظر گرفته‌ایم. از دو، سه ویدئو هم قرار است رونمایی کنیم. تیرماه هم یک کنسرت بزرگ خواهیم داشت که اطلاعات آن را هم به زودی اعلام می‌کنیم.
 
  • * و حرف پایانی؟
می‌خواهم از مردم و طرفداران خواهش کنم که حتماً فیلم «تیک‌آف» را ببینند چراکه فیلم بسیار جذابی است و همه چیز از درام تا موسیقی و هیجان و اتفاقات جذابی که شاید کمتر روی پرده سینماهای ایران دیده شده را دارد. فیلمی است که از سینمای مستقل می‌آید و نیاز به حمایت دارد.

قطعه و موزیک ویدئوی «تیک ­آف» با صدای رضا یزدانی را از «تماشاخانه» دانلود کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1396 - 19:00

دیدگاه‌ها

یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 - 10:26

موزیک جنوب خودمونه راکه

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 08:33

رضا جان يزدانى

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رضا یزدانی: احتمالاً از این به بعد من را بیشتر در سینما ببینید | موسیقی ما