برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیست و دومین مراسم «شب آواز ایرانی» برگزار شد
صدیق تعریف: موسیقی در کشور ما بیشتر برای رضایت مخاطبان عام اجرا می‌شود
موسیقی ما - بیست‌ و دومین شب‌ آواز ایرانی روز شنبه ۲۵ شهریورماه با حضور اساتید و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی همچون صدیق تعریف، فریدون شهبازیان، علی‌اصغر شاه‌زیدی، فاضل نظری و مظفر شفیعی در حوزه هنری برگزار شد. در این جلسه «تعریف» به این مساله اشاره کرد که شناسنامه و هویت هر ملتی بستگی به گذشته فرهنگی و هنری‌اش دارد و یکی از شاخص‌ترین ارزش‌های هویتی و ملی ما، موسیقی اصیل و آواز و موسیقی دستگاهی کشورمان است. پوریا اخواص(خواننده) و سینا خشک بیجاری(نوازنده تنبک) نیز در این برنامه به عنوان گروه مهمان ویژه، به اجرای قطعات موسیقایی پرداختند.
 
او همچنین در سخنانی با اشاره به این که اغلب اجراها و آلبوم‌ها و کنسرت‌های حال حاضر کشورمان، تصنیف، قطعات ضربی و قطعات عامه پسند هستند، اظهار کرد: «موسیقی در کشورمان بیشتر برای رضایت مخاطبان عام اجرا می‌شود؛ البته وجود این نوع اجراها هم مشکلی ندارد. به شرطی که از طرق مختلف و رسانه‌ها و برنامه‌های مختلف روشنگری شود که ارزش و اعتبار موسیقی اصیل ایرانی با آواز است. مقصودم این نیست که تصنیف و قطعات ضربی ارزش کمتری نسبت به دیگر موسیقی ها دارند، اما اساسا آواز ایرانی، آواز خاصی است که طی قرون متمادی و تجربه و آزمون و خطا به دست آمده و به هر حال بخشی از شناسنامه ملی موسیقایی ما به حساب می‌آید.»
 
تعریف با بیان این که متاسفانه موسیقی اصیل ایرانی، امروز بسیار کم شده است، عنوان کرد: «در چنین جلساتی که موسیقی برای اهل فن اجرا می‌شود، باید به سمت موسیقی‌های اصیل‌تری برویم که ریشه در موسیقی دستگاهی ما دارند و همه چهارگروهی که امشب به اجرای موسیقی پرداختند، اجراهایشان مبتنی بر اصول موسیقی ایرانی بود. در این گونه جلسات قرار است که دوباره برگردیم به اصالت‌ها و یادآوری کنیم که چه بوده‌ایم و متاسفانه امروز تبدیل شده‌ایم به آوازهایی که در سالن‌های بزرگ اجرا می‌شود و بیشتر از این که به جنبه های موسیقایی توجه شود به جلب رضایت مشتری توجه می‌شود. شناسنامه و هویت هر ملتی بستگی به گذشته فرهنگی و هنری اش دارد و یکی از شاخص‌ترین ارزش‌های هویتی و ملی ما، موسیقی اصیل و آواز ما و موسیقی دستگاهی ما است. آرزو می‌کنم در سازمان‌ها و حوزه‌های دیگر و به ویژه صدا و سیمای کشورمان، که می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، جلسات حداقلی برای موسیقی برگزار شود و مردم را با گذشته و اصالت‌هایشان بیشتر آشنا کنند. متاسفانه روز به روز از اصالت‌ها دور می شویم و نتایج آن را در جامعه می‌بینیم.»
 
علیرضا تاجیک به همراه آنارام زهرایی(نوازنده تار) و ماهور زمانه پور(نوازنده تنبک) یكی از گروه‌‌های شركت كننده در مراسم بودند كه به اجرای برنامه ای در دستگاه شور و آواز ابوعطا با اشعاری از مولانا و رهی معیری پرداختند.
شروین مقیمی نیز به همراه عیسی زارعی (نوازنده تار) به اجرای آوازی در بیات اصفهان با شعری از هوشنگ ابتهاج و تصنیفی از علی اکبر شیدا پرداختند. همچنین حمیدرضا خدادادی به همراه سروش نبوی (نوازنده تار) اجرای آوازی در دستگاه سه گاه با غزلی از حافظ و تصنیفی از استاد حبیب اله بدیعی با شعر نواب صفا را روی صحنه بردند.
 
سید مهدی بهشتی به همراه علیرضا سامانی(نوازنده سه تار) و مرتضی میرباقری(نوازنده کمانچه) آوازی در دستگاه همایون با شعر کمال اسماعیل و تصنیف یادباد از ساخته های استاد فقید پرویز مشکاتیان اجرا کردند. در پایان شروین مقیمی و گروهش از سوی داوران به عنوان گروه برتر بیست ‌و دومین شب‌ آواز ایرانی انتخاب شد. این برنامه، همچون ماه‌های گذشته با اجرای عباس سجادی مجری تلویزیون و کارشناس ادبیات و موسیقی برگزار شد.
 
برنامه شب آواز ایرانی به همت مركز موسیقی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با هدف تجلیل از جایگاه هنر آوازخوانی، كشف و معرفی چهره‌های جدید شكل گرفته است و آخرین شنبه های هر ماه ساعت 18 در تالار «اندیشه» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1396 - 16:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صدیق تعریف: موسیقی در کشور ما بیشتر برای رضایت مخاطبان عام اجرا می‌شود | موسیقی ما