برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور روزبه بمانی، حسن علیشیری و مهدی ایوبی
نشست خبری نخستین جایزه ترانه «افشین یداللهی» برگزار شد
موسیقی ما - نشست خبری «اولین جایزه ترانه‌ی افشین یداللهی» ظهر یکشنبه (12 آذرماه) با حضور روزبه بمانی، دبیر جایزه، حسن علیشیری، قائم‌مقام دبیر جایزه، مهدی ایوبی، دبیر اجرایی جایزه و اصحاب رسانه در سالن سورنا برگزار شد. به گزارش «موسیقی ما»، روزبه بمانی در ابتدای این نشست خبری نشست خبری گفت: در طول سال‌های گذشته، یعنی پیش و پس از انقلاب همیشه نبود یک جایزه یا جشنواره مشخص و مستقل برای ادبیات شفاهی (ترانه) احساس شده است؛ بنابراین چنین جایزه‌ای می‌تواند معیاری برای سنجش ادبیات شفاهی ما باشد.
 
  • * نام افشین یداللهی اعتبار این جایزه است
روزبه بمانی با اشاره به دلایل برگزاری جایزه افشین یداللهی عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته، یعنی پیش و پس از انقلاب همیشه نبود یک جایزه یا جشنواره مشخص و مستقل برای ادبیات شفاهی (ترانه) احساس شده است. بدون شک نام افشین یداللهی در تاریخ ترانه کشور ماندگار خواهد بود اما ما سعی کردیم تا با نامگذاری او، روی نخستین جشنواره ترانه، یاد و خاطره این شاعر ارزشمند را زنده‌ نگه داریم.

این ترانه‌سرا ادامه داد: آوردن نام افشین یداللهی، در اعتبار بخشیدن به این جایزه بسیار تاثیرگذار است و اگر ما بتوانیم به درستی به وظیفه خودمان عمل کنیم، جایزه‌ای خواهیم داشت که معیار و ملاک ادبیات شفاهی ماست. ما در این جایزه بخش‌های مختلفی را آماده کرده‌‌ایم و امیدواریم که بتوانیم به تمام ظرفیت‌های ترانه کشور توجه‌ای ویژه داشته باشیم؛ به‌خصوص بچه‌هایی که در شهرستان‌ها و به‌دور از اساتید در حال فعالیت در این حوزه هستند.

شاعر مجموعه ترانه «دنیای این روزای من» در توضیح فواید برگزاری این جایزه گفت: هدف ما این است که بتوانیم ترانه‌سرایان جوان را به بدنه حرفه‌ای موزیک آشنا کنیم تا بتوانند در کنار این افراد به کار ترانه‌سرایی خود ادامه دهند. بمانی با اشاره به داوری این جایزه گفت: یکی از نکات سخت هر جایزه نحوه بررسی آثار در بخش‌های مختلف است؛ چراکه جایزه‌های ادبی معمولا با حواشی مختلفی همراه هستند. ما مدت‌ها روی این موضوع تمرکز کردیم که چگونه داوری‌ها را انجام دهیم تا حاشیه‌های زیادی به وجود نیاید؛ در همین راستا تمام عوامل اجرایی حق شرکت در جایزه افشین یداللهی را نخواهند داشت و داوری‌ها توسط دیگر اساتید این حوزه انجام خواهد شد.

این شاعر برجسته در توضیح طرح لوگوی جایزه افشین یداللهی عنوان کرد: بعد از فراخوان، افراد بسیار زیادی طرح‌های خود را برای ما ارسال کردند که من از همین‌جا از همه این عزیزان تشکر می‌کنم. در پایان این رقابت با نظر هیات بررسی اثر ابراهیم منتظری به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.
 
  • * مشکل صنف ترانه عدم همکاری و هماهنگی است
دبیر جایزه افشین یداللهی با اشاره به دلایل برگزار نشدن این جایزه تا به امروز گفت: متاسفانه یکی از مسایلی که ما همیشه در صنف خود داریم البته صنفی که هنوز تشکیل نشده است، عدم همکاری ماست و متاسفم که فوت افشین یداللهی باید باعث شود تا همه دور هم جمع شویم و با همدلی به برگزاری این جایزه بپردازیم. در واقع باید بگویم که افشین یداللهی با رفتنش خانواده ترانه را در خانه ترانه دور هم جمع کرد.

بمانی در توضیح آینده این جایزه گفت: ما در جایی زندگی می‌کنیم که هیچ تضمینی برای آینده وجود ندارد و من نمی‌توانم به شما این تضمین را بدهم که این جایزه در دوره‌های بعد برگزار می‌شود یا نه! اما می‌توانم این قول را از طرف خودم و بچه‌های خانه ترانه بدهم که ما با یک اتحاد قلبی تمام تلاش خود را برای استمرار این جایزه انجام خواهیم داد. خانواده زنده‌یاد یداللهی نیز در کنار ما هستند و این امید را به ما می‌دهند که به آینده امیدوار باشیم.

این ترانه‌سرا با اشاره به بخش «یک خاطره از دیروز» و تقدیر از پیشکسوتان گفت:‌ بدون شک در حال حاضر تعداد ترانه‌سرایان پیشکسوت که در کشور زندگی می‌کنند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. با این حال همه این افراد کتاب‌هایشان در ایران منتشر شده است و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند؛ بنابراین فکر نمی‌کنم که مشکلی برای انتخاب این افراد به‌عنوان چهره برگزیده وجود داشته باشد.
 
  • * هنوز تعریف مشخصی برای ترانه وجود ندارد
دبیر جایزه افشین یداللهی با اشاره به معیار انتخاب آثار برگزیده گفت: تفاوتی که در ترانه با سایر هنرها وجود دارد این است که ما درباره هنری صحبت می‌کنیم که هنوز به یک مانیفست مشخص دست پیدا نکرده است و ما نمی‌دانیم چه تعریفی از ترانه وجود دارد. ترانه‌ها بی وزن و قافیه، غزل‌های کلاسیک، شعرهای راک و شعرهای تلفیقی در کنار شعر محاوره شرایطی را به‌وجود آوردند که ما تعریف مشخصی از ترانه نداریم؛ بنابراین در انتخاب آثار علاوه بر توجه به شعریت و موسیقی باید سهم زیادی را برای سلیقه افراد داور نیز قائل باشیم.

بمانی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: سطح امروز ترانه مشخص است و ما آن را در جامعه می‌شنویم بنابراین برگزاری این جایزه، فرصت بسیار خوبی است تا ما ترانه صحیح و سالم را با آنچه در جامعه می‌شنویم مقایسه کنیم.
 
  • * تقدیر از پیشکسوتان ترانه
در ادامه این نشست مهدی ایوبی با اشاره به یاد و خاطره افشین یداللهی گفت: بعد از حدود 15 سال از فعالیت خانه‌ترانه خوشحالم که امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا مژده برگزاری نخستین جشن ترانه کشور را بدهیم. قطعا حقی که افشین یداللهی بر گردن ترانه و موسیقی ما دارد بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین برگزاری این جایزه کوچک‌ترین کاری است که ما برای زنده‌نگه‌داشتن یاد او می‌توانیم انجام دهیم.

این ترانه‌سرا ادامه داد: تشکر می‌کنم از روزبه‌ بمانی که بعد از درگذشت افشین یداللهی با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود داشت مسئولیت خانه‌ ترانه را برعهده گرفت تا چراغ این نشست خاموش نشود. باور کنید کار سختی است که یک فرد مدیر یک جلسه باشد اما به او اجازه ندهد که به دلیل محدودیت‌ها مسئولیت اجرای نشست را برعهده داشته باشد. دبیر اجرایی نخستین جایزه جشنواره ترانه افشین یداللهی در توضیح بخش‌های مختلف این جایزه گفت: این جایزه از سه بخش تشکیل شده است که در بخش «یک خاطره از دیروز» به تقدیر از پیشکسوتان حوزه ترانه خواهیم پرداخت.

در بخش «یک خاطره از امروز» از ترانه‌سرای برتر، ترانه سال، تیتراژ برتر و خواننده برتر تجلیل خواهند شد و در آخرین بخش که «یک خاطره از فردا» نام دارد تمامی ترانه‌سرایان می‌توانند حداکثر سه اثر خود در حوزه ترانه اجتماعی و ترانه عاشقانه را برای ما ارسال کنند تا در جایزه شرکت داده شوند.
 
  • * اهدای 8 تندیس، 12 لوح تقدیر و 6 جایزه مالی
حسن علیشیری که آخرین سخنران این نشست بود در توضیحات این جایزه گفت: بعد از همکاری خانه ترانه با مجله چلچراغ که در سال‌های قبل اتفاق افتاده بود، این نخستین جشنواره ترانه کشور است که به‌صورت مستقل برگزار می‌شود. باید در این نشست از موسسه انتشارات نگاه و علیرضا رئیس‌دانایی بابت حمایت‌های خود از این جایزه تشکر کنم؛ چراکه این انتشارات در کنار ما نقش بسیار مهمی در برگزاری این جایزه داشته و خوشحالیم که یکی از معتبرترین ناشران کشور حامی این جایزه ارزشمند است.

این ترانه‌سرا با اشاره به نحوه داوری بخش «یک خاطره از فردا» عنوان کرد: در بخش «یک خاطره از فردا» هیات داوران متشکل از پنج ترانه‌سرا، سه اثر برتر در حوزه ترانه اجتماعی و سه اثر برتر در بخش ترانه عاشقانه را شناسایی خواهند کرد. علیشیری در توضیح جوایز جایزه افشین یداللهی گفت:‌ نفر اول این جایزه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت خواهد کرد و به نفر دوم و سوم تنها لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا می‌شود. در کل ما در این جایزه 8 تندیس، 12 لوح تقدیر و 6 جایزه مالی خواهیم داشت.

قائم‌مقام دبیر جایزه افشین یداللهی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به مهلت ارسال آثار گفت: 4 آذرماه فراخوان شرکت در این جایزه اعلام شد و علاقه‌مندان تا اول بهمن‌ماه فرصت دارند تا آثار خود را برای شرکت در این جایزه به آدرس اعلام شده ارسال کنند؛ از همین تریبون اعلام می‌کنم که مهلت ارسال آثار به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد؛ زیرا کارهای داوری به سرعت باید آغاز شود و فرصتی برای تمدید نیست.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نشست خبری نخستین جایزه ترانه «افشین یداللهی» برگزار شد | موسیقی ما