برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش اولین روز برگزاری چهارمین جشنواره موسیقی نوای خرم
کودکان داوران را غافلگیر کردند
موسیقی ما - اولین روز از برگزاری چهارمین جشنواره موسیقی نوای خرم در حالی میزبان گروه‌های شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف بود که دو عضو هیأت داوران آن از کیفیت آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره سخن گفتند.
 
پنجشنبه 16 آذر ماه در اولین روز از برگزاری چهارمین دوره  جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم)، بیش از 240 هنرمند در بخش «گروه نوازی»، 30 هنرمند در بخش «تک نوازی» و 8 هنرمند در بخش «دو و سه نوازی» آثار خود را در معرض رقابت هیأت داوران گذاشتند.
 
در بخش «تک نوازی» رایکا عطریان، یکتا صادقی پور، آیسان فتحی، صدرا فلاحی، انوشه کشتکار، آرین امینی، طه عارفی، نجلا سادات علوی، لیلا حسینی عنصرودی، آرتین میرشاهی، پوریا نعمتی، علی صفایی قهنویه، محمد جواد زال آقایی، پرنیا ایمن طلب، یاسمین اشرف گنجویی، هلنا سعیدی، سینا بحرینی، مرتضی اخباری، محمد بذرگری، آرمین رمضانی، امید احمدی پور، جعفر زلفی پور، سهیل میرجلیلی، غزل شکوری دیزجی، رضا ملکی ، ایلیا بازیاری، حافظ کریمی، مهدی آقای جرکانی، عارف فراضی و بابک قلی زاده روی صحنه رفتند.
 
در بخش «دو و سه نوازی» هم مینا کرمی نژاد – روشا رضایی رود میانه، آریا افزون – سینا اسکندری ، پارمیدا عاکفیان – سورملینا عبدالله پور، شکیبا امیری – امیررضا موذن – مانی هاشمی، تبسم احمدی – امیرحسین حقایق به رقابت با یکدیگر پرداختند.
 
ارکستر «گلها» از کرمان به سرپرستی پویا بنی اسدی، گروه آموزشگاه موسیقی «نوای ایران» از کرج به سرپرستی نیکو عسگریان، ارکستر نونهالان «آکادمی موسیقی سرنا» از کرج، گروه «سرایش» از بوشهر به سرپرستی شهرام سلیمانی، ارکستر بزرگ کودکان و نوجوانان «شیدا» از تهران به سرپرستی مادح فقیه و حامد تحصیلی، گروه «دل انگیزان چکاوک» از تهران به سرپرستی محمودرضا حمیدی و گروه «مهرنواز» از نوشهر به سرپرستی آرمان حیدریان نیز در بخش «گروه نوازی» آثار خود را ارائه دادند.
 
پری ملکی یکی از داوران بخش رقابتی این جشنواره درباره آثار اجرا شده روز اول گفت: «اجراهای این دوره حتی با دوره قبل قابل مقایسه نبوده و باید بگویم که شرکت‌کنندگان با آمادگی کامل در آن حضور پیدا کرده‌اند. به هر ترتیب برگزاری جشنواره نوای خرم در سال‌های قبل به شرکت‌کنندگان این حس را منتقل کرده که باید با تمرین فراوان در آن حضور یابند کمااینکه اجراهای سختی که امروز شاهد آنها بودیم، نشان از زحمت بسیاری دارد که هر کدام از آنها با عشق و علاقه فراوان آماده شده است.»
 
این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «وقتی جشنواره‌ای نام کودک و نوجوان را یدک می‌کشد، طبیعی است که نمی‌توان در آن اتفاقات خیلی بزرگی را شاهد بود، اما همین که پدر و مادرها یاد گرفته‌اند که باید به هنر بچه‌ها اهمیت بدهند، به تنهایی می‌تواند باعث پیشرفت چشمگیری در موسیقی کشور باشد.»
 
ملکی در پایان گفت: «از نظرم اصلی‌ترین وظیفه استادان موسیقی این است که ابتدا به شاگردان خود درس انسانیت بدهند. امیدوارم این بچه‌ها علاوه بر آنکه در نوازندگی و موسیقی تبدیل به هنرمندی قابل می‌شوند، در جامعه نیز راه انسانیت را در پیش گیرند.»
 
وارطان ساهاکیان عضو دیگر از داوران بخش رقابتی چهارمین جشنواره همایون خرم نیز در ارزیابی اجراهای روز اول جشنواره توضیح داد: «همه اجراهایی که امروز به صحنه رفتند، از کیفیت بالایی برخوردار بودند؛ اما بیش از همه بچه‌هایی که از شهرستان شرکت کرده بودند، مرا غافلگیر کردند. شرکت‌کنندگان شهرستانی در بخش‌های تک‌نوازی و هم‌نوازی اجراهای چشمگیری داشتند و من  از این همه اجرای خوب شگفت‌زده شدم. این وضعیت و نزدیکی کیفی اجراها به هم، سبب شد تا در انتخاب با مشکل مواجه شویم.»
 
این آهنگساز بیان کرد: «درصد بالایی از بچه‌هایی که امروز اجرای آنها را دیدیم، در آینده می‌توانند بدنه موسیقی کشور را تشکیل دهند و به هنرمندان بزرگ این حرفه تبدیل شوند، اما این وضعیت به حمایت و جدی گرفتن آنها بستگی دارد. چنین رویدادهایی سبب ایجاد انگیزه در کودکان شده و آنها را به تلاش بیشتر سوق می‌دهد. هرچه برنامه‌هایی ازین دست بیشتر صورت گیرد، استعدادهای بیشتری کشف شده و در نتیجه همه چیز به سود موسیقی کشور تمام می‌شود.»
 
چهارمین جشنواره و جایزه همایون خرم ( نوای خرم ) از روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه با حضور هنرمندان شرکت‌کننده گروه سنی کودک و نوجوان در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تهران آغاز شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، هنرمندان شرکت‌کننده، در بخش های تک‌نوازی و تک‌خوانی، اجراهای دو و سه نفره و اجراهای گروهی ساعت  ۱۳ تا ۲۱  روزهای پنجشنبه ۱۶ و جمعه  ۱۷ آذر ماه در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران (فرهنگسرای نیاوران) و روزهای چهارشنبه ۲۲ و پنجشنبه ۲۳ آذر در فرهنگسرای ارسباران تهران آثار خود را ارائه می‌دهند.
 
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) نیز روز جمعه ۲۴ آذر در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

چهارمین جایزه و جشنواره همایون خرّم با هدف حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای نگرش هنری نسل جوان از طریق شناخت آثار اساتید گذشته و تاثیر گرفتن از نمونه‌ها و الگوهای موجود در موسیقی ایرانی به همت مؤسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش»، خانواده استاد همایون خرّم، حمایت موسسه بیمه «سرمد» و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواه نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام استادان روح‌الله خالقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم، حبیب‌الله بدیعی و پرویزیاحقی که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی به رقابت با یکدیگر می پردازند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1396 - 14:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کودکان داوران را غافلگیر کردند | موسیقی ما