برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری کنسرت رامیز قلی‌اف و ارکستر فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد
رامیز قلی‌اف: تبریز را پایتخت فرهنگی ایران می‌دانم
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت رامیز قلی اف و ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر صبح امروز دوشنبه 27 آذر 1396 در تالار وحدت برگزار شد.

به گزاش «موسیقی‌ما»، در این نشست رامیز قلی اف نوازنده تار از کشور آذربایجان، سوسن تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ هنر واحد 46، شهرام توکلی رهبر ارکستر، علی اکبر قربانی رهبر ارکستر و رشید وطن دوست خواننده‌ی ارکستر، حضور داشتند. «رامیز قلی‌اف» در ابتدای این نشست خبری گفت: «بسیار خوشحالم که بار دیگر می‌توانم در تالار وحدت به عنوان یکی از تالارهای بسیار زیبای اجرای موسیقی برنامه ای را اجرا کنم. من در زندگی هنری ام کنسرت های زیادی را در کشورهای مختلف برگزار کردم اما این کنسرت از اهمیت بسیار زیادی برایم برخوردار است. این اجرا به نظرم دربرگیرنده اتفاقات بسیار خوبی است که در آن موسیقی کلاسیک، موسیقی مقامی، موسیقی آذربایجانی و موسیقی ایرانی در کنار هم به مخاطب ارائه خواهد شد.» سوسن تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46: ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر در سال 1393 در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 افتتاح شد. این ارکستر تلفیقی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته موسیقی است. اجراهای موفقی در تالار وحدت داشته ایم. اجرا به دعوت کنسرواتوار چایکفسکی در سالن راخ مارینوف در روسیه را داشته ایم. سمفونی افلاکیان را تهیه و اجرا کردیم که اجراهایمان در سالن موزه دفاع مقدس روی صحنه رفت. اجرای پیش رو را در خدمت استاد رامیز قلی اف هستیم. روز 30 آذر 1396 مصادف با شب یلدا و روز اول دی در دوسانس اجراهایمان روی صحنه می رود. این نکته را هم بگویم که ما رشته های دیگری در دانشگاه واحد 46 داریم و اکنون بیشتر دانشجویان ما در رشته های مختلف به طور حرفه ای مشغول فعالیت هستند.

* اجرا در تولد هفتاد سالگی‌ام

رامیز قلی اف در ادامه افزود: «خوشحالم که در سالن زیبای تالار وحدت قرار است برنامه ای اجرا کنیم. در مملکت های مختلفی برنامه اجرا کرده ام اما این برنامه در تالار وحدت برای من اهمیت بسیار زیادی دارد.در اجرای پیش رو موسیقی کلاسیک، موسیقی آذربایجان و موسیقی مقامی در کنار هم قرار می گیرند که اتفاق های بسیاری خوبی خواهد بود. در این برنامه آثاری هست که برای نخستین بار اجرا می شوند. این اجرا برای من تازگی خاصی دارد. نخستین بار است که در تهران با هنرمندانی خاص روی صحنه می روم. آقای قربانی و توکلی رهبران ارکستر هستند و آقای رشیدوطن دوست هم خواننده برنامه است. مدیریت برنامه هم با خانم تقی پور است.

* ایران وطن دوم من است

رامیز قلی اف خاطر نشان کرد: « امسال 30 دی روز تولدم هست که به هفتاد سالگی میرسم. این سن برای من هم زیاد و هم کم است. از این جهت که علاقه مندان بسیاری برای تار پیدا کردم زیاد است و از این جهت که باز هم دوست دارم کار کنم اجرا داشته باشم؛ اندک است. تا کنون با ارکسترهای زیادی برنامه اجرا کرده ام و در این مدت کره‌ی زمین را دوبار دور زده ام. تا کنون با بیش از هفتاد ارکستر کار کرده ام و این نخستین بار است که با ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر کار می کنم. اعضای این ارکستر بسیار جوان هستند اما در عین جوانی رهبرانی دقیق دارند. رپرتوازی که این برنامه دارد، رپرتواری دقیق و عالی است. آرزوها و حرف های زیادی برای گفتن دارم، این حرف ها را موقع اجرای کنسرت بهتر به شما انتقال می دهم. مردم ایران به موسیقی علاقه دارند. ایران وطن دوم من است و قلبا این کشور را دوست دارم. این عشق به ایران را با تارنوازی برایتان عرضه می کنم.»

* اختلاف بر سر تار و ثبت جهانی آن در یونسکو

رامیز قلی اف درباره برخی از اختلاف هایی که میان هنرمندان ایرانی و آذربایجانی در حوزه ثبت جهانی سازهای مختلف وجود دارد، توضیح داد: «دوستی و برادری میان ایران و آذربایجان به ۵۰ یا ۱۰۰ سال ختم نمی شود. ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم که همیشه تلاش شده در این فضای مشترک با رفت و آمدهای موسیقایی مختلف گام های موثری برداشته شود. به هر حال این همکاری و احترام بین موسیقی ۲ کشور وجود داشته و دارد و هیچ گاه هم خللی در آن وارد نمی شود. از سوی دیگر سازی مانند تار برای ایران و آذربایجان نیست. این ساز متعلق به سرزمین های شرقی است که من نمی دانم از چه تاریخی وارد موسیقی کشور ما شد. البته که برای من هم این سؤال وجود دارد که چرا تار آذری در فهرست یونسکو ثبت شده اما برای تار ایرانی این اتفاق نیفتاده است. در سال ۲۰۱۲ میلادی جلسه بین المللی از طرف یونسکو برگزار شد که در آن انواع سازهای تار مورد ارزیابی قرار گرفت، اتفاقا در این جلسه بود که ایران اعتراض داشت که چرا ساز تار به نام کشور ایران در فهرست جهانی ثبت نشده است کما اینکه برخی از کشورهای دیگر نیز اعتراضی مشابه داشتند . همین موضوع نشان دهنده تنوعی است که ما می توانیم در ساز تار داشته باشیم. من حتی در این مورد و اینکه می دانستم در ایران دوباره این سؤال از من خواهد شد فیلمی را با خودم آوردم که می تواند مقداری این موضوع را باز کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در این بخش «ساز تار آذربایجانی» و «نوازندگی تار آذربایجانی» هم مطرح است که باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.»

* تبریز را پایتخت فرهنگی ایران می‌دانم

رامیز قلی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت «موسیقی ما» درباره دلایل عدم برگزاری کنسرت در تبریز علیرغم دارا بودن طرفداران فراوان نیز گفت: «من با اینکه تهران را به عنوان پایتخت ایران می شناسم اما تبریز را هم به عنوان پایتخت فرهنگی کشور ایران می شناسم. من در این زمینه مدتی پیش هم همراه با پسرم و کمک کیوان ساکت کنسرتی را در این شهر برگزار کردم اما گویا بعد از این برنامه تمایلی برای برگزاری کنسرت شکل نگرفت اما امیدوارم به هر حال روزی فرا برسد که ما بتوانیم برنامه ای را هم در تبریز اجرا کنیم.»

* وطن دوست: خوشحالم که در کنار رامیز قلی اف اجرا می‌کنم

رشید وطن دوست نیز در این نشست خبری گفت: «من متولد تبریز هستم و تخصصم خوانندگی اُپراست. از سال 1348 سولیست اُپرای تهران بودم. پیش تر اجراهایی با ارکسترهای سمفونیک تهران، ارکستر ملی و دیگر ارکسترها داشته ام. در اجرای پیش رو هم برخی از آثار مهمِ موسیقی آذربایجانی را می خوام. خیلی خوشحالم که این آثار را در کنار رامیز قلی اف اجرا می کنم. استاد قلی اف بسیار مهربان و افتاده و در عین حال بسیار چیره دست هستند.» شهرام توکلی رهبر ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر نیز در این نشست توضیح داد: رپرتواری که برای این کنسرت در نظر گرفته شده دربرگیرنده قطعات بسیار زیبایی است که برای من هم جذاب است و امیدوارم اجرا به شکلی باشد که مردم هم از آن راضی باشند. همین که می توانیم که در این کنسرت کنار هنرمندان بزرگی چون رامیز قلی اف و رشید وطن دوست باشیم برای ما موضوع جذابی است که قطعا آن را فراموش نخواهیم کرد. علی اکبر قربانی یکی دیگر از رهبران ارکستر سمفونیک فرهنگ هنر هم در ادامه صحبت های توکلی بیان کرد: موسیقی آذربایجان برای من همیشه موضوع جذابی بوده که از همان دوران کودکی به آن گوش می دادم و امروز بسیار خوشحالم که توانستیم در خدمت استاد رامیز قلی اف باشیم. اگرچه من سابق بر این افتخار همکاری با استاد رامیز قلی اف در ارکستر ملی به رهبری استاد فخرالدینی را داشتم اما این برنامه برای من بسیار ویژه است چرا که رامیز قلی اف به شدت هنرمند خاص و توانمندی هستند که اگر شما با اخلاق ایشان آشنا شوید مهربانی و علاقه ای را مشاهده خواهید کرد که می تواند تجربه ای فراموش نشدنی برای همه ما باشد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1396 - 16:08

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رامیز قلی‌اف: تبریز را پایتخت فرهنگی ایران می‌دانم | موسیقی ما