برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم «گریبان» شب یلدا با صدای علی عمرانی و موسیقی سامان احتشامی منتشر می‌شود
سامان احتشامی: در این آلبوم قابلمه هم نواختم!
موسیقی ما - سامان احتشامی و علی عمرانی بعد از چند سال همکاری در حوزه تئاتر، تصمیم گرفته‌اند نخستین آلبوم مشترکشان به نام «گریبان» را در شکل و شمایلی متفاوت و با دکلمه اشعار کلاسیک، به همت موسسه «آوای باغ مهر» در شب یلدا منتشر کنند.
 
«گریبان» یک مجموعه شعرخوانی به انتخاب و صدای علی عمرانی و همچنین موسیقی متفاوت سامان احتشامی است که در آن از اشعار شاعران کلاسیک ایران همچون سعدی، حافظ، مولانا، عراقی، وحشی بافقی، عطار و سنایی استفاده شده است. سامان احتشامی در این‌باره به «موسیقی ما» می‌گوید: «علی عمرانی این اشعار را روایت کرد و در اختیار من قرار داد تا روی آنها موسیقی بسازم. اصولاً در چنین ترکیب‌هایی، همیشه موسیقی پخش می‌شود و اشعار روی آن دکلمه می‌شوند اما ما خلاف آن عمل کردیم و من بر اساس گویش، حال و هوای صدای علی عمرانی و همچنین محتوای شعر، موسیقی و افکت‌های خاصی ساختم.»
 
علی عمرانی که در خانواه‌ای هنرمند به دنیا آمده و پدرش سید ولی‌الله عُمرانی از پیشکسوتان تئاتر، سینما و تلویزیون و نوازنده سازهای نی و سنتور بوده، از هنرمندان باسابقه تلویزیون و تئاتر است که قریب به سی سال علاوه بر حضور در عرصه سیما، در حوزه رادیو نیز فعالیت داشت و از با تجربه‌‌های عرصه نمایش در رادیو بود اما سال 92 از ادامه فعالیتش در رادیو که آنجا را خانه خود می‌دانست استعفا داد. سامان احتشامی با اشاره به این‌که لحن و نوع خوانش این اشعار به انتخاب خود علی عمرانی بوده می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های علی عمرانی نسبت به دیگران، صدای منحصربه فردش است. او استاد گویش است و تمام این اشعار را با لحن و انتخاب خودش بیان کرده است.»
 
این آهنگساز درباره نحوه شکل‌گیری این همکاری هم می‌گوید: «گریبان از رفاقت بین من و علی عمرانی شکل گرفته است. من و علی شش سال مداوم در تئاتر همکار بودم که این رفاقت و همچنین صدای زیبای علی عمرانی موجب شد تصمیم به انتشار این آلبوم بگیریم. ما حدود شصت هفته، هر پنجشنبه روی این آلبوم کار کردیم که امیدوارم مورد توجه مردم هم قرار گیرد. شب یلدا را پیشاپیش به همه تبریک می‌‌گویم و فکر می‌کنم این آلبوم می‌تواند مناسبِ این شب یلدا باشد. امیدوارم شعر زیبایی که از حافظ برای مردم انتخاب کرده‌ایم هم فال زندگی‌شان باشد.»
 
در آلبوم «گریبان» که برخلاف اکثر این قبیل آلبوم‌ها، سعی در برقراری ارتباطی بسیار صمیمی با مخاطب دارد، از سازهایی نظیر ویولنسل، ویولن، آلتو، پیانو، سه‌تار، پرکاشن، ملودیکا، سینی‌سایزر و همچنین قابلمه به عنوان یک ساز استفاده شده که احتشامی در این‌باره می‌گوید: «همه سازها را خودم نواختم و ضبط و صدابرداری و همچنین میکس کردم. البته از صدای سازهای کریم قربانی (ویولنسل) و بابک شهرکی (ویولن، آلتو) که پیش‌تر در موسیقی‌های من اجرا کرده‌اند هم استفاده کردم. موسیقی این آلبوم بسیار سنت‌شکنانه است و در آن از یک‌سری افکت‌ها و سازهایی استفاده شده که معمولاً برای این اشعار انتخاب نمی‌شوند. من در این مجموعه حتی از قابلمه هم به عنوان یک ساز استفاده کرده‌ام.»
 
بابک چمن‌آرا مدیر مرکز موسیقی بتهون که تولید و توزیع آلبوم «گریبان» را برعهده داشته هم با اشاره به زمان انتشار آن می‌گوید: «انتخاب اشعار و فضای موسیقی به نحوی است که مناسب شب یلدا است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم آن را در این شب منتشر کنیم. «گریبان» از روز چهارشنبه 29 آذر در مرکز موسیقی بتهون در دسترس خواهد بود، البته در تلاشیم در همه فروشگاه‌ها، شهر کتاب‌ها و همچنین سالن‌های تئاتر و سینما هم آن را پخش کنیم. موضوع دیگر این‌که می‌خواستیم برای آن رونمایی هم برگزار کنیم اما به دلیل آلودگی هوا تصمیم گرفتیم ما هم رعایت کرده و از این تصمیم صرف نظر کردیم.»
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1396 - 20:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سامان احتشامی: در این آلبوم قابلمه هم نواختم! | موسیقی ما