برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور معاون هنری وزیر ارشاد گزارش جشنواره های مختلف هنری در شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شد
حمیدرضا نوربخش: سعی کردیم جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را به تعریف‌اش نزدیک‌تر کنیم
موسیقی ما- جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر شنبه دوم دی برگزار شد. در این جلسه که «مجتبی حسینی» -معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- حضور داشت، دبیران جشنواره های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر گزارشی از جشنواره‌ها بیان کردند.

«محمد حسین ایمانی خوشخو» -رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی- در این جلسه گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری این وزارتخانه در همکاری نزدیک می‌توانند از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین نهاد سیاستگذاری فرهنگی و آموزشی برای سیاست‌گذاری مسایل هنر استفاده کنند و کمیسیون هنر و معماری شورا نیز آماده تعامل و همکاری با معاونت هنری است. جشنوراه های فجر پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته‌اند و پیش رفته‌اند و یکی از ویژگی‌های این جشنواره ها ارتباط و اتصال با انقلاب است به شکلی که در فضای پس از انقلاب جشنواره‌ها کمک کردند تا فضا برای فعالیت‌های هنری و ارتباط با هنر فراهم شود. لازم است که در جشنواره های هنری فجر انتظارها متناسب با اهداف جشنواره باشد.»

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت هنر گفت: «متاسفانه هنوز در دستگاه‌های تصمیم‌گیری بین نگرش تامین معیشت مردم و نگرش حمایت از هنر فاصله زیادی وجود دارد و هر چند تامین معیشت مردم ضرورت و اولویت دارد؛ اما به حمایت از هنر نیز که با روح مردم سر و کار دارد باید توجه داشت و نتایج نامناسب بی توجهی به حمایت از هنر، سال ها بعد آشکار می شود. جشنواره ها فضای هنری کشور را توسعه می‌دهند و اعتبار و آبروی کشور در منطقه هستند، وقتی رویدادی چنین تاثیری را  در اعتبار کشور دارد، چرا نباید بودجه جدی‌تری به آنها اختصاص یابد؟ نکته مهم دیگر در این خصوص این است که تثبیت مدیران و دبیران جشنواره‌ها باعث می شود اختلاف سلیقه‌ها در روند جشنواره‌ها کم شود. نکته سوم این است که جشنواره‌های هنری فجر نقطه عطفی در عرصه هنر کشور هستند و موضوع تدوین سند کلی جشنواره‌های هنری فجر نیز مطرح شده است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. جشنوراه‌های فجر پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته‌اند و پیش رفته‌اند و یکی از ویژگی‌های این جشنواره‌ها ارتباط و اتصال با انقلاب است به شکلی که در فضای پس از انقلاب جشنواره ها کمک کردند تا فضا برای فعالیت های هنری و ارتباط با هنر فراهم شود.»

 رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهیه اسناد هنری در این کمیسیون گفت: «ضرورت دارد که در عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری فرهنگی کشور اسنادی برای هنر داشته باشیم. این اسناد بالادستی حیطه و اختیار هر فرد یا نهادی را برای ورود به حوزه هنر مشخص می کند، اما در صورتی که چنین اسناد مصوبی وجود نداشته باشد افراد یا نهادهایی به حوزه مسایل هنر وارد می شوند که توسعه هنر را کند و تضعیف می کند. سند موسیقی و سینما در این کمیسیون تهیه شده و مرحله هماهنگی نهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را طی می کند. در حوزه تئاتر هم که قبلا آیین نامه نظارت حوزه تئاتر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت و در حال حاضر این آیین نامه از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و با نظرات هنرمندان تئاتر بازنگری شده است و در این کمیسیون به عنوان سند تئاتر بررسی و مرور خواهد شد.»

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «سعی می‌کنیم با مشارکت و نقش متخصصان عرصه هنر فضای آرام‌تری در هنر ایجاد شود و از کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و هنرمندان و کارشناسان می خواهیم همکاری و مشارکت کنند تا از التهاب این عرصه کم شود. مسایلی در عرصه اجتماعی وجود دارد که چندان مورد نقد و انتقاد قرار نمی گیرد اما همان مسایل وقتی در فضاهای هنری طرح می شود مدام  مورد انتقاد قرار می گیرد.»

حسینی با اشاره به جشنواره‌های هنری فجر بیان کرد: «جشنواره‌های فجر فارغ از سلایق سیاسی در دوره‌های گوناگون به مرور پخته‌تر و کیفی‌تر شده‌اند؛ پس نیاز است که در جشنواره‌های فجر غایت سنجی و هدفمندی مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور آسیب شناسی دوره های مختلف جشنواره موثر است. در دوره هایی با تغییر دبیران جشنواره ها تغییر جدی در رویکرد و روند جشنواره ها دیده می شود که امیدواریم با تدوین آیین نامه و شیوه نامه، ثبات و پایداری جشنواره ها محقق شود و با تغییر مدیران، ارکان جشنواره دچار خلل نشود. پیش نویس آیین نامه ای با همکاری دفتر موسیقی و خانواده موسیقی برای جشنواره بین المللی موسیقی فجر تهیه شده است که می تواند در حوزه های دیگر نیز آیین نامه ای تدوین شود.»

 او ادامه داد: «ما در حوزه هنر گرچه از نظر سخت افزاری مسایلی داریم اما از نظر نرم افزاری غنی هستیم و هرچند توجه به تامین امکانات سخت افزاری و توسعه فضاها ضرورت دارد اما لازم است که به مزیت های نسبی نیروی انسانی در عرصه هنر و هنرمندان جوان بیشتر توجه شود.»

حمیدرضا نوربخش دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این جلسه گفت: «در ۲ دوره قبل جشنواره رویکرد جدیدی دنبال شد و سعی کردیم جشنواره بین المللی موسیقی فجر را به تعریف جشنواره نزدیک تر کنیم. این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۳۰ دی ماه با حدود ۹۴ اجرا در ۷ سالن برگزار می شود که یکی از سالن ها در موسسه فرهنگی اکو به بخش پژوهش اختصاص دارد و سالن همایش ایرانیان نیز امسال به سالن های جشنواره افزوده شده است. جشنواره در بخش های موسیقی ایرانی، کلاسیک، نواحی، بانوان، بین الملل، تلفیقی برگزار می شود که البته موسیقی تلفیقی ممکن است واژه گویایی نباشد اما نوعی موسیقی تجربه گرا است که امسال سومین دوره است که این موسیقی در برج آزادی اجرا می شود. موسیقی نواحی هم در این دوره جشنواره حضور پررنگی دارد و حدود ۱۳ اجرا از عمده نواحی در قالب گروه هایی که توانسته اند مخاطب جذب کنند، اجرا می شود. اجرای ۶ اقلیم هم که ترکیبی از موسیقی های نواحی است در جشنواره اجرا می شود. بخش بین المللی موسیقی فجر نیز ساز و کار حرفه ای تری پیدا کرده و با عمده جشنواره های معتبر بین المللی و مراکزی که در حوزه تبادل گروه های موسیقی فعالیت دارند، ارتباط برقرار کردیم و ۱۹ اجرا در بخش بین الملل جشنواره خواهیم داشت که گروه ها و چهره های معتبر موسیقی هستند.»‌

وی ادامه داد: «البته در بخش بین الملل تمرکز بر ایران فرهنگی است. در موسیقی ایرانی نیز سعی شده که همه فعالان موسیقی ایرانی حضور داشته باشند که ۱۳ اجرا هم در این بخش داریم. بخش پاپ که بخش پرمخاطب جشنواره است در سالن همایش ایرانیان برگزار می شود. در بخش ارکسترها هم علاوه بر ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران چند ارکستر دیگر در جشنواره حضور دارند.جشنواره های فجر فارغ از سلایق سیاسی در دوره های گوناگون به مرور پخته تر و کیفی تر شده اند پس نیاز است که در جشنواره های فجر غایت سنجی و هدفمندی مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور آسیب شناسی دوره های مختلف جشنواره موثر است.»

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: «جشنواره موسیقی فجر جشنواره جشنواره هاست و منتخبان جشنواره هایی مانند جشنواره نواحی، کلاسیک ایرانی و جوان در جشنواره حضور دارند.»
 
در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درباره جشنواره های هنری فجر و مسایل روز هنری بیان کردند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1396 - 13:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: سعی کردیم جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را به تعریف‌اش نزدیک‌تر کنیم | موسیقی ما