برنامه یاد بعضی نفرات
 
یارکشیِ ترانه‌سراها و شاعران در فضای مجازی
باز هم پای «حمید هیراد» در میان است
موسیقی ما – بهمن بابازاده: حواشی یکی دو ماه گذشته در فضای مجازی در ایام تعطیلی رسانه‌ها خبرساز شد و در حالی که چند تن از ترانه سرایان جوان مدعی استفاده از ترانه‌ها و آثار خود بدون ذکر نامشان در برخی از قطعات «حمید هیراد» شده بودند، گروهی از ترانه‌سراسان و شاعران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این موضوعات واکنش نشان دادند.

به گزارش «موسیقی ما»، در حالی که از ماه‌های گذشته برخی ترانه سرایان در گفتگوهایی مدعی استفاده از آثارشان در قطعات «حمید هیراد» را داشتند، این خواننده با حضور در برنامه دورهمی نسبت به این موضوعات واکنش نشان داد و در برابر سوال «مهران مدیری» در این باره مدعی شد که «وام گرفتن» از آثار هنرمندان و شاعران اتفاقی ست که همواره بوده واتفاق می‌افتد. اظهارات این خواننده بار دیگر خبرساز شد تا بازهم سیل انتقادات به سمت این خواننده روانه شود و او متهم به سرقت ادبی شود. این موضوع با واکنش تند و گاها تمسخرآمیز برخی ترانه سرایان در برنامه‌های تلویزیونی همراه شد و فضای مجازی را به شدت درگیر خود کرد.

دوستداران هیراد با حمله به صفحات برخی ترانه سرایان انتقادهای تندی را مطرح کردند و در این سوی کارزار نیز حدود 50 شاعر و ترانه سرا که اسامی سرشناسی چون: محمدعلی بهمنی، اکبر آزاد، روزبه بمانی، سعید بیابانکی، سیامک عباسی، نیلوفر لاری‌پور، حسین غیاثی، حسن علیشیری، علیرضا بدیع، مهدی ایوبی، میثم یوسفی و... با نتشار بیانیه‌ای تند و تیز خواستار احقاق حقوق‌شان شدند.
 
  • * متن بیانیه
در بخش‌هایی ازان بیانیه آمده:

«در کشور ما، احترام به حق مالکیت اثار هنری امری‌ست فراموش شده و درین میان، شاعران بسیاری نیز قربانی آن شده‌اند. از سویی عدم واکنش صنفی نیز به وخیم تر شدن این ناهنجاری انجامیده است. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد، صیانت از آثار ادبی‌ست. طبیعتا زمانی ‌که این مسئولیت پذیری در قبال آثار کسانی چون مولانا و شهریار تبریزی و سیمین بهبهانی وجود نداشته باشد، شعر و ترانه‌ی امروز نیز از گزند دستبرد نوآمدگان در امان نخواهد ماند. ما جمعی از شاعران و ترانه‌سرایان ضمن ناپسند دانستن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، موارد زیر را که توسط حمید هیراد خواننده صورت گرفته‌است ناشایست دانسته و خواستار رسیدگی مراجع ذیربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته صاحبان آثار هستیم:

1- استفاده اثر بدون کسب مجوز از صاحب اثر
۲. ضایع کردن حقوق مادی_معنوی شاعران و ترانه‌سرایان
۳. جعل نام و دستبرد در متن بدون اطلاع و رضایت صاحب اثر
۴. تلفیق ابیاتی از شعرای مختلف بدون کسب اجازه و ثبت تمامیت این کلاژ به نام حمید هیراد در پوستر و صفحه شخصی وی
۵. هتاکی و طرح داعیه‌ی شکایت از منتقدان و افرادی که در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرده‌اند
۶. اهانت‌های زننده‌ مدیر برنامه‌های حمید هیراد به منتقدان و کاربرد عبارات سگ‌های هار و گرسنه در مورد منتقدان!

در پایان ضمن پای‌فشاری بر مصالح صنفی خویش اعلام‌ می‌داریم که تا احقاق حق یک‌یک شعرایی که به دلیل نداشتن رسانه‌ای رسا، از گفتار وا مانده‌اند، از کار نخواهیم ماند. و اما روی اصلی این پیکان به سمت تهیه‌کنندگان این دست آثار است که بدون توجه به حقوق پایمال‌شده، تنها به فکر تهیه‌ی آثاری سودآور بدون منفعت ملی و ارتقای فرهنگی می‌باشند. بی شک این بنگاه‌های اقتصادی نیز باید پاسخگوی مطالبات برحق صنف شاعران و ترانه‌سرایان باشند و در صورت عدم توجه به مطالبات مذکور، با برخوردهای وسیع‌تر صنفی و دیگر اقدامات قضایی مواجه خواهند شد.»
  • * «یغما گلرویی» و یک واکنش متفاوت
ساعاتی پس از انتشار این بیانیه که به صورت همزمان در صفخات شخصی برخی ترانه سرایان منتشر شد، یغما گلرویی از ترانه سرایان صاحب نام و پرآوازه پاپ در واکنشی متفاوت این کمپین و بیانیه را «قیام نمایشی» خواند و در این باره نوشت: «ایستادن سانسورگران و سانسورشوندگان در کنار هم برای تشکیل یک کمپین و کوبیدن مشت محکم بر دهان آواز خوانی که بدون اجازه از چند بند ترانه سه چهار ترانه سرا در آهنگ هایش استفاده کرده، بیشتر از حماسی بودن، بامزه است! چون چند تن از امضا کنندگان این بیانیه می توانند با چرخاندن قلم جلوی انتشار هر ترانه ای از جمله ترانه های این خواننده را بگیرند و نیازی به کمپین نمایشی راه انداختن و اشک تمساح ریختن برای حق پایمال شده ترانه سرایان ندارند. این تمام قد ایستادن و «ما همه با هم هستیم» گویی قلابی و فقط راهی برای دلسوز نشان دادن خودشان و دلخوری از سرقتی بودن ترانه هایی است که مجوز انتشارشان را خودشان داده اند. کسانی که سالها در شوراهای سانسور دفتر موسیقی حق ترانه سرایان را در انتشار آزادانه آثارشان پایمال کرده اند، حالا در این کمپین بی خطر کنار همان ترانه سرایان ایستاده اند تا خود را تطهیر کنند وگرنه بازخواست به حق ترانه سرا از خواننده ای که شعری را بی اجازه اجرا کرده باشد نیازی به قشون کشیدن و طومار و امضا جمع کردن ندارد و با یک شکایت از طرف آن چند ترانه سرا قابل پیگیری است. این سیرک زمانی تماشایی تر می شود که بخاطر بیاوریم در بزنگاه هایی که ترانه در محاق قرار گرفت و دچار مشکلات اساسی شد و چندین ترانه سرا بازداشت و بازجویی شدند و تا دادگاه و جریمه رفتند از این تمام قد ایستادگان خبری نبود نه کسی بیانیه ای نوشت و نه کمپبنی به راه افتاد.»
 
  • * دو واکنش دیگر علی بحرینی و مونا برزویی
ازدیگر ترانه سراهای کشور نیز در واکنش به این موضوع نکاتی را یاد آور شدند. علی بحرینی در باره نوشت: «ترجیح میدهم اسمم را روی کاور آهنگ های موفق ببینید نه پای نامه ای که محتوایش تحقیر و تمسخر یک خواننده با استعداد است.» مونا برزویی هم در این باره نوشت: «وقتی برای بازی یارکشی میکنند همیشه آروز می کنم نامرئی شوم و کسی اسم من را نگوید. با آدم های حوصله سر بر چکار دارید؟»
 
  • * ادامه بازی و سکوت حمید هیراد
حمید هیراد ومدیران «موسسه آوازی نو» در حالی در سکوت کامل درباره اتفاقات رخ داده قرار دارند که گفته می شود اولین کنسرت این خواننده فروردین ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد. این سکوت در شرایطی‌ست که این خواننده اعلام کرده به زودی قطعه جدیدش را منتشر خواهد کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردین 1397 - 16:08

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود باز هم پای «حمید هیراد» در میان است | موسیقی ما