برنامه یاد بعضی نفرات
 
توسط انتشارات ماهور
دو آلبوم «من همان نای‌ام» و «لیله راست» منتشر شد
موسیقی ما - انتشارات ماهور به تازگی دو آلبوم «من همان نای‌ام» را با آهنگسازی «سیامک جهانگیری» و خوانندگی «مهدی امامی» و همچنین «لیله‌ راست» با آهنگسازی «هیاف یاسین» را منتشر کرده است.  

ساسان فاطمی – پژوهشگر موسیقی - در توضیح «من همان نای‌ام» نوشته است: «این روزها خلق یک اثر شنیدنی در موسیقی ایرانی کار دشواری است؛ نه‏فقط به این علت که ذهن خلاق به‏سختی یافت می‏شود و اغلبِ موسیقیدانان همچنان در پیچ‏وخم‏های گریزناپذیرِ ردیف گرفتارند، بلکه همچنین به این علت که بسیاری از اذهانِ خلاق نیز به پرچم‏داری و پیشقراولیِ بازار و ذوقِ عامه تن داده‏ و پذیرفته‏اند که ــ با تزریق مقادیر معتنابهی از نمایش‏های نوازندگی و خوانندگیِ به‏ظاهر چیره‏دستانه در میزانِ اندکی از ملدی‏پردازی‏های نازل ــ آنچه را که نزد ذوقِ عامه پذیرفتنی است همچون اثری «شنیدنی» به بازار عرضه کنند. در این میان، خلق و عرضه‏ی آنچه که به‏واقع، و با معیارهای هنری و نه با معیارهای بازار، «شنیدنی» است این دشواریِ بزرگ را دارد که پدیدآورنده‏ی آن می‏بایست هم از سدّ سنت‏گراییِ عبوس و سخت‏گیر گذر کند و هم در دامِ عوام‏زدگیِ موسیقیِ بازار نیافتد. برای این کار، فرمول‏ها یا وجود ندارند یا اندک‏اند؛ و آنچه شاید حتی اندک‏تر از فرمول‏ها یافت می‏شود جسارت است.»

این پژوهشگر ادامه داده است: ««آلبوم حاضر، به‏خصوص از موسیقیدانِ شناخته‏شده‏ای که در بوته‏ی هنجارهای کلاسیک‏/ سنتی آزموده شده و همواره نظر مثبتِ استادانِ فن را به خود جلب کرده است، نمونه‏ی درخور توجهی است از این اندک‏آثارِ «شنیدنی» که به بازار پشت می‏کند و در عینِ پشت‏گرمی به بنیان‏های اصیلِ موسیقی کلاسیک ایران، از خلاقیت بازنمی‏ماند. جهانگیری، در این اثر، فنون مختلفِ آهنگسازی را به کار گرفته است تا اثری متفاوت بیافریند. او را، چون بسیاری دیگر در عرصه‏ی نوسازیِ موسیقیِ کهن، علاقه‏مند به چندصدایی‏کردنِ این موسیقی و در این عرصه ــ که از هم‏پوشانی (توییلاژ)، اُستیناتوی ملُدیک و دگرصدایی (هِتِرُفُنی) تا چندصداییِ واقعی را در اثرِ او در بر می‏گیرد و بافتی حجیم، اما غیرمتراکم، فضادار و خوش‏آهنگ، با تنها سازِ ملدیکِ اثر، نی، ایجاد می‏کند ــ بسیار موفق می‏یابیم. همچنین او خود را، در این آلبوم، دلبسته‏ی به‏کارگیریِ فنونِ ریتمیک و/ یا آوازی‏ای در برخی قطعاتِ ضربی نشان می‏دهد که طبیعتاً توجه مرا ــ که میزان دلبستگی‏ام به آنها را نمی‏توانم کتمان کنم ــ بیش از همه جلب می‏کند. دورهای ریتمیک در قطعاتِ دوم و یازدهم و کیفیتِ تحریری (ملیسماتیک) و نوع پیوند شعر و ملُدی در تصنیفِ آخر همان جاذبه‏هایی را ایجاد می‏کنند که از آنها انتظار می‏رود، به‏اضافه‏ی اینکه این فنونْ ذوقِ آهنگساز در خلقِ ملُدی‏های پرتحرک و شیرینی را که به شعرِ بارها شنیده و خوانده‏شده‏ی مولانا طراوتی تازه می‏بخشند به‏خوبی تحریک می‏‌کنند.»‌

به گفته‌ی فاطمی هرچند ایده‏ی تناوبِ مُصرّانه‏ی ضربی‏ـ غیرضربی و یکدستیِ مُدال در طول یک اثرِ 12 قسمتی می‏توانست پرخطر باشد، زیرکیِ آهنگساز در حفظِ طولِ مناسبِ هر قطعه و اجتناب از تطویلِ آنها و نیز به‏کارگیریِ تنوعات ریتمیک از قطعه‏ای به قطعه‏ای دیگر تا حد زیادی خطرات احتمالی را مرتفع کرده است. در این میان، نباید سهمِ مهمِ خواننده، مهدی امامی، را که، با شگردهای خاصِ خود در ایجادِ فراز و فرودهای غافلگیرکننده و بدیع، انرژیِ اثر را در قسمت‏های آوازی حفظ می‏کند نادیده گرفت.

«لیلة راست» را گروه سنّت موسیقی عربی منتشر کرده است. «هیاف یاسین» در این اثر سنتور، مزهر، آواز و سرپرستی گروه را برعهده داشته است و علاوه بر او رهیف الحاج، ایلی شلهوب و فادی سکاف نیز به عنوان خواننده حضور داشته‌اند؛ «روی الاسمر» عود و «ناجی العریضی» رق نواخته‌اند.

درباره‌ی این اثر، به قلم ندا ابومراد می‌خوانیم:«این سی‌دی به‌دنبال دو آلبوم موسیقی هنری عربی (غزل و عشق) و سه آلبوم آموزشی موسیقی منتشر می‌شود و آن را باید آغاز شکل‌گیری یک مجموعه به‌نام «هفته‌ی مقامات» دانست.. سی‌دی حاضر، با عنوان لیلة راست (شب راست)، چنانکه شایسته است، بر مُد منشاء/ بنیادی یا اصیل سنت‌های موسیقایی شرقی استوار شده و ویژگی اصلی آن تبعیت از مفهوم زایا/ خلاق سنت است. یکی از اقدامات آشکارا نوآورانه‌ی این سی‌دی عبارت است از استفاده‌ی نامتداولی که از سنتور کرده است. درست است که آلبوم حاضر دو اثر جالب از خود هیّاف یاسین به‌سبک سنتی دارد، اما باید گفت که سنت‌گرایی خلاقانه‌ای که ویژگی این سی‌دی است در به‌کاربردن قواعد اجرای بداهه‌ی سنت نهفته است.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1397 - 14:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دو آلبوم «من همان نای‌ام» و «لیله راست» منتشر شد | موسیقی ما