برنامه یاد بعضی نفرات
 
در «ساعت 25» با نقد و بررسی تیتراژهای برنامه‌های نوروزی مطرح شد
چرا ابراهیم تاتلیس آری شجریان نه؟
موسیقی ما - برنامه «ساعت 25» این هفته در اولین برنامه خود در سال جدید، با حضور دکتر پیروز ارجمند، (آهنگساز) و علیرضا بدیع (شاعر وترانه‌سرا) روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. آنها در این برنامه به نقد و بررسی تیتراژهای نوروز 97 و تحلیل نقش موسیقی در برنامه‌های تلویزیون پرداختند و سیاست‌های رسانه ملی را مورد انتقاد قرار دادند.
 
  • جای موسیقی سنتی و محلی در سیما خالی است
در آغاز این گفت‌وگو امیرحسین مدرس نظر مهمانان برنامه را درباره نحوه پرداخت سیما به مقوله موسیقی در ایام عید جویا شد که پیروز ارجمند در این‌باره گفت: «در مجموع اتفاقات خوبی در این دو هفته رخ داد و از همه ژانرهای موسیقی و همه طیف‌ها خوانندگان خوبی به سیما دعوت شدند و در مجموع تنوع خوب بود. اما شاهد حضور برخی از هنرپیشگان بودیم که خواننده شده‌اند و این‌که بگوییم آیا خوانندگان خوبی هستند جای پرسش دارد.»
 
  • چرا صداوسیما به موسیقی محلی و سنتی بی‌مهری می‌کند
پیروط ارجمند گفت: «از طرفی خوانندگانی هم دعوت شدند که می‌بینیم در کار خود تکرار می‌شوند مانند حجت اشرف‌زاده که البته کارهای خوبی دارد اما تکراری است. علیرضا عصار کار متفاوتی خواند که جدایی از فواد حجازی قطعاً در این تغییر بی‌اثر نیست. رضایزدانی هم با سبک خاص خود به سیما آمد. اما جای موسیقی محلی و سنتی ما خالی بود و این پرسش پیش می‌آید که چرا صدا و سیما به موسیقی محلی و سنتی ما بی‌مهری می‌کند که همه افتخار و دارایی ما است و فقط به پاپ می‌پردازد؟! این نقطه ضعف سازمان در این ایام بود.»
 
در ادامه صحبت‌های پیروز ارجمند، علیرضا بدیع در این‌باره گفت: «برنامه‌هایی که در سیما پخش می‌شود حاصل سلیقه تهیه‌کنندگان ما است، کلیت آثار بسیار بهتر بود و به لحاظ ترانه، شعر و متن پیشرفت خوبی نسبت به سال پیش داشته‌ایم. در سال گذشته، صرفاً چهار یا پنج کار داشتیم که به نوعی توهین به‌شمار آمدند و سراسر ایرادات دستوری و تلفیق و حتی شاعران نام آشنا آثار بدی از خود بجای گذاشته بودند که به نظر من برنامه ساعت بیست و پنج به لحاظ نقدهای بی‌تعارف و دعوت از کارشناسان تأثیر بسیاری بر بهبود فضای موسیقی داشته است.»
 
  • تا به کی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد؟
 پس از پخش آیتم نظرسنجی از بینندگان درباره توجه رسانه به مقوله موسیقی در ایام نوروز، پیروز ارجمند درخصوص سیاست‌های سازمان صدا و سیما در خصوص موسیقی گفت: «تا به کی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد، آیا با نشان دادن اسلحه مردم اسلحه به دست می‌گیرند و با نشان دادن مواد مخدر مردم معتاد می‌شوند؟ اگر ساز هم نشان دهند، مردم با دیدن ساز ساز به دست نمی‌گیرند. من فکر می‌کنم سازمان باید استراتژی راهبردی درباره موسیقی داشته باشد و بگوید امروز استراتژی ما درباره موسیقی به این صورت است و پنج سال آینده در چه جایگاهی قرار داریم و این میان نظر مردم و خواست آنها چیست؟ آیا مردم با نشان دادن ساز موافق هستند یا مخالفند که به جرأت می‌توانم بگویم 98 درصد موافق هستند. رسانه در دل مردم و برای مردم است و هیچ‌گاه هیچ میری در سازمان نگفته که چرا نشان دادن ساز در سیما منع دارد و به نظر من این مسأله نباید محدودیتی داشته باشد. زیرا ساز میراث معنوی ما است و در یونسکو ثبت شده و ما می‌خواهیم بخشی از میراث فرهنگی خود را نشان دهیم.»
 
  • جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارند!
پیروز ارجمند گفت: «سامان احتشامی در برنامه «دورهمی» ساز نواخت، آیا اتفاقی افتاد؟ نه، مردم نشاط پیدا کردند و کمی از فشارهایی که روی آنها است کاسته شد! یا علیرضا عصار در برنامه نوروز پیانو نواخت آیا اتفاقی افتاد؟ مطمئناً اتفاقی هم اگر بیفتد اتفاق خوب است و نه بد و من معتقدم سازمان باید تکلیف خود را در این‌باره انجام دهد و این منعیت را بردارد. متأسفانه ساز را در سیما نشان می‌دهند و جلوی ساز گلدان می‌گذارند و مسلم است که این توهین به شعور مردم و موسیقی است. از طرفی آواز خواندن هم نوعی پرداختن به موسیقی است پس جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارید!»
 
  • به ما موزیسین‌ها بگویند دلایل نشان ندادن ساز چیست؟!
این آهنگساز در ادامه گفت: «مقام معظم رهبری در خصوص موسیقی نظرات روشنگرانه‌ای دادند و در مورد موسیقی فاخر و ارزشمند نظرات روشنی داشته‌اند. زمانی‌که شهرام ناظری با صدای خود شعر حافظ و مولانا را در کنار نوازنده‌ای که او هم در کمک به ارائه این موسیقی عرفانی می‌نوازد هنرنمایی می‌کند، پس چرا باید نوازندگی او را نشان ندهیم. بنابراین من به عنوان موزیسینی که سی ویک سال است کار حرفه‌ای می‌کنم این تقاضا را دارم که به ما موزیسین‌ها بگویند چرا سازمان ساز را نشان نمی‌دهد و دلایل این کار چیست؟»
 
  • ساز پیشینه فرهنگی ما است
علیرضا بدیع در تکمیل سخنان پیروز ارجمند گفت: «در سال‌های قبل میزگردی این‌چنینی با  حضور دو روحانی و نماینده دفتر موسیقی برپا شد که هیچ نتیجه‌ای نداشت و هر دو طرف بحث دلایل خاص خود را داشتند اما کماکان ما انتظار داریم این اتفاق رخ دهد و بدانیم ساز پیشینه فرهنگی ما است و حال همه را خوب می‌کند. گرچه ممکن است شکلی از موسیقی هم وجود داشته باشد که به اعصاب خوردی و خشونت دامن بزند اما آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد انصافاً سازنده است و وقتی ملودی خوش از همایون خرم می‌شنویم واقعاً دلمان باز می‌شود و حال ما را خوش می‌کند و این حال خوش تنها به این معنی نیست که حرکات موزون از خود نشان دهیم.»
 
او ادامه داد: «این‌که سهم ما از موسیقی ملی چقدر است باید مشخص شود. موسیقی ملی چه نوع موسیقی است؟ آیا نوعی موسیقی است که گروه‌ها یک شبه در آن مد می‌شوند و همه گیر می‌شود و میزان اتمام خرید بلیت در کسری از دقیقه مد نظر است؟ یا موسیقی فاخری که ریشه آن در آثار گذشتگانی نظیر همایون خرم  بود و در حال حاضر عزیزانی نظیر آریا عظیمی‌نژاد آن را راهبری می‌کنند؟ مقصود شکل دوم است اما متأسفانه جای آن در تلوزیون خیلی خالی است. در تیتراژ سریال‌های نوروزی عزیزانی چون سینا سرلک، علیرضا قربانی و سالار عقیلی و سایر خوانندگانی که کار خود را خوب بلد هستند حضور داشتند اما از طرفی این خوبان در خیلی مواقع میان کارها گم می‌شوند.»
 
  • چرا ابراهیم تاتلیس آری شجریان نه؟!
پیروز ارجمند در تکمیل سخنان علیرضا بدیع گفت: «اتفاق جالبی که امسال در یکی از سریال‌ها افتاد این بود که ما صدای خواننده ترک ابراهیم تاتلیس را در یکی از سریال‌ها شنیدیم. خواننده خیلی خوبی است اما فکر کردم که چرا استاد شجریان در سیما نمی‌خواند؟! ابراهیم تاتلیس قابل احترام اما چرا به این طرف توجه نمی‌کنیم؟ چرا به خوانندگان جوان فرصت نمی‌دهیم؟ ما تعداد زیادی خواننده خوب داریم و موسیقی محلی ما موسیقی غنی و سرشاری است و مردم لذت می‌برند. چرا به ظرفیت های موجود کم توجهی می‌کنیم؟ چرا وقتی دور روی خواننده‌ای می‌افتد در همه شبکه‌ها تنها موسیقی او پخش می‌شود؟ به نظر من سازمان باید شورای هماهنگی تشکیل دهد که این شورا طبق یک چارت مشخص کند هر خواننده به چه میزان در برنامه‌ها می‌تواند حضور داشته باشد. ما خوانندگان زیادی در حوزه‌های مختلف داریم و ظرفیت باید بین آن‌ها تقسیم شود تا عدالت اجرا شود.»

پس از صحبت های این هنرمند تیتراژ مجموعه «یک یک» با صدای علیرضا عصار پخش شد و پس از آن پیروز ارجمند در خصوص تیترا‌ژهای برنامه‌های تلویزیونی گفت: «چرا ما در تمام برنامه‌ها تیتراژ با صدای خواننده می‌گذاریم و این شامل همه برنامه‌های تلویزیونی می‌شود در حالی‌که رسانه تلویزیون مناسب این کار نیست؟ کما اینکه در سریال‌های جهانی کدام یک تیتراژ باکلام دارد و این ضعف محسوب می‌شود و آرام آرام تأثیر خود را بر مخاطب کم می‌کند و مردم دیگر آن کار را زمزمه نمی‌کنند.»
 
  • قطعه «مه دخت» به لحاظ ترانه نمره قبولی نمی‌گیرد
پس از صحبت‌های این هنرمند قطعه «مه دخت» از حجت اشرف زاده پخش شد. پیروز ارجمند درخصوص این کار گفت: «حجت اشرف زاده خواننده اخلاق‌مداری است و این کار هم اثر خوبی است و ملودی روانی دارد و همچنین کلیپ خوبی دارد. من به آقای علی ضیا تبریک می‌گویم و در کلیپ‌سازی سازمان قدم‌های خوبی برداشته است.»
 
علیرضا بدیع هم در خصوص ترانه این کار و ملودی آن گفت: «ملودی این کار را دوست دارم ولی راجع به ترانه ابتدایی صحبت است. در اواسط کار به واسطه ملودی جذاب ترانه شنیده نمی‌شود و ایرادات آن گم می‌شود و ایراد در این بیت است که می‌گوید: «بی تو من به گریه می‌رسم نه نگو به تو نمی‌رسم وای من تو را ندارم، عطر تو برای من نفس خانه‌ام بدون تو قفس نه نرو نمی‌گذارم» و همین الگو در بند دیگر تکرار می‌شود و این نشان می‌دهد که اول ملودی نوشته شده بعد کلام و این اشعار پر از ضعف‌های دستوری و حرف‌های تکراری است. ایراداتی از این دست در این ترانه بسیار است و این ترانه متوسط رو به پایین است و نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.»
 
  • تیتراژ «پایتخت» به دلیل اصالت و محلی بودن آن در ذهن مخاطب جا باز کرد
تیتراژ سریال «پایتخت» قطعه دیگری بود که در ادامه این برنامه  با صدای حمید ترکاشوند پخش شد. علیرضا بدیع در خصوص این کار گفت: «این اشعار از ادبیات کلاسیک ما است و برخی از  این اشعار برگرفته از ادبیات شفاهی مازندران است که دستکاری شده و ممکن است با این دستکاری برخی کلمات تغییر نادرست پیدا کند. اما در مجموع کار خوبی بود.»
 
پیروز ارجمند هم در این‌باره گفت: «آریا عظیمی‌نژاد تنظیم‌کننده این اثر است و نمی‌شود گفت آهنگساز این کار بوده است. صدای ترکاشوند را مدتی قبل شنیدم و به نظرم خواننده خوبی است. این کار، کار لطیفی است و دلیل خوب ماندن آن اصالت کار است و جای این موسیقی در صدا و سیما خالی و کم است.»
 
  • ترانه «عید» آشتی سیما با جوانان است
پس از این کار علیرضا بدیع درباره قطعه عید تیتراژ برنامه «اینک بهار» با صدای کامران تفتی و رستاک حلاج گفت: «این کار ترانه موفقی دارد و بهترین ترانه تیتراژ از زبان حسین غیاثی است و دیگر ترانه کار فریدون آسرایی است. حسین غیاثی نوع نگاه خوبی درباب ترانه نوروزی داشته که قابل تحسین است و نوع سوژه‌پردازی عالی است. او به لحاظ فنی هم بسیار موفق است.»
 
پیروز ارجمند هم در این‌باره گفت: «به نظر من این کار جوانانه‌ترین موسیقی عید بود. موسیقی سرزنده و فانتزی است و نوع خوانش آن خاص است و در مجموع اتفاق خوبی است. سازمان در این زمینه موفق عمل کرد که از وزارت ارشاد بهتر بود و این کار آشتی خوبی با نسل جوان برقرار کرد.»
 
  • رضا یزدانی در انتخاب ترانه موفق است
قطعه «فصل بی‌تکرار» از رضا یزدانی کار دیگری بود که مورد نقد مهمانان برنامه قرار گرفت، این کار تیتراژ سریال «تعطیلات رویایی» بود. پیروز ارجمند ضمن تسلیت به رضا یزدانی بابت درگذشت پدر این هنرمند و تبریک به علی اوجی در حمایت از موسیقی، این تیتراژ را از کارهای خوب امسال دانست.
 
علیرضا بدیع هم در این خصوص گفت: «رضا یزدانی معمولاً موفق است و فرم ترانه مدرن را می‌پسندد و ترانه‌سرا طبق نظر او می‌نویسد. این کار هم ترانه خوبی دارد و ایراد خاص و فاحشی ندارد و باید به رضا یزدانی تبریک گفت.»
 
پیروز ارجمند در خصوص حفظ فرهنگ موسیقایی گفت: «برخی از خوانندگان داد می‌زنند یا جیغ می‌زنند در صورتیکه موسیقی باید لطیف باشد و با فرهنگ ما سازگار! خواهش دارم که موسیقی با فرهنگ ایرانی را خراب نکنید.»
 
  • تیتراژ سریال «هیأت مدیره» را اگر خواننده محلی می‌خواند بهتر بود
تیتراژ سریال هیأت مدیره با صدای احسان کرمی قطعه دیگری بود که به معرض نقد مهمانان این برنامه گذاشته شد. علیرضا بدیع در این‌باره گفت: این کار موسیقی فولکور و محلی خراسانی است و بسیار کار زیبایی است و با تنظیم جدیدی احسان کرمی آن را خوانده است. احسان سعی کرد لهجه بیرجندی را تقلید کند که موفق بود و ترانه موفقی دارد.»
 
پیروز ارجمند هم در این خصوص گفت: «کاش احسان کرمی این کار را نخوانده بود زیرا خواندن کار محلی ظرافت خاصی دارد و ظرایفی در این گویش است که کاش خواننده محلی این کار را خوانده بود.»
 
قطعه «آرزو این است» با صدای فریدون آسرایی و ترانه حسین غیاثی قطعه دیگری بود که از نظر مهمانان برنامه کار موفقی بود و به عقیده علیرضا بدیع این ترانه دومین کار موفق در تیتراژهای نوروزی بود و دکتر ارجمند این کار را موفق دانست.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1397 - 14:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چرا ابراهیم تاتلیس آری شجریان نه؟ | موسیقی ما