برنامه یاد بعضی نفرات
 
موسیقی آهنگسازان ایرانی در مسکو طنین‌انداز شد / دومین اجرای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در روسیه
موسیقی ما - تور کنسرت‌های سرود تیم ملی فوتبال برای جام جهانی 2018 با اجرای اعضای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران به رهبری شهرداد روحانی و فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی در حالی در شهر مسکو ادامه پیدا کرد که این اجرا میزبان وزیر ورزش و جوانان کشورمان بود.

این اجرا در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سالن شهر مسکو با عنوان کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی برگزار شد که یکی از مراکز مهم تحصیلات عالی حوزه موسیقی در روسیه است. این سالن در سال 1866 تأسیس شد و گفته می‌شود پس از کنسرواتوار سن پترزبورگ قدیمی‌ترین کنسرواتوار روسیه است.

اعضای منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ضمن اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان روسی، به اجرای چند قطعه از آثار آهنگسازان ایرانی از جمله حشمت سنجری، حسین دهلوی، احمد پژمان و شهرداد روحانی و چهار قطعه با کلام و بی‌کلام ایرانی دیگر با مضمون ملی میهنی و تیم ملی فوتبال کشورمان به آهنگسازی شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان و بابک زرین پرداختند. این در حالی است که سالار عقیلی همچون اولین اجرای این گروه در سن پترزبورگ به‌عنوان خواننده قطعات با کلام حضور داشت.

شهرداد روحانی در این اجرا ضمن ارائه توضیحاتی از روند انعقاد تفاهم‌نامه بنیاد فرهنگی هنری رودکی با کنسرواتوار چایکوفسکی برای اجرای چند برنامه موسیقایی در ایران و روسیه از مراحل تولید چهار قطعه بی‌کلام و با کلام مجموعه ارکسترها به مناسبت همزمانی حضور این گروه در ایام جام جهانی سخن گفت و پس از آن از حضور تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی حاضر در سالن و روس‌ها برای مهمان‌نوازی‌شان قدردانی کرد.

تعدادی از حاضران در سالن برای دیدن اجرای سالار عقیلی به سالن آمده بودند و در تمام مدت اجرای این خواننده با گوشی‌های خود مشغول فیلمبرداری و همخوانی بودند که این مسئله زمان اجرای قطعه "تبریز در مه" به اوج خود رسید.

روس‌ها بعد از اجرای قطعات معروف خودشان به وجد آمده و بی‌وقفه ارکستر را تشویق می‌کردند و در انتها نیز به دنبال دریافت سی دی اجراهای قبلی ارکستر جستجو می‌کردند.

یکی از مخاطبینی که برای دیدن این کنسرت از یک شهر دیگر به مسکو آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره دلیل حضور خود گفت: من عاشق موسیقی کلاسیک هستم و برای آن حاضرم هر کار بکنم. به همین خاطر وقتی متوجه شدم افرادی از ایران برای برگزاری چنین اجرایی آمده‌اند فرصت را غنیمت شمرده و خود را به اینجا رساندم.

او ادامه داد: من پیش از این حتی فکر نمی‌کردم ایران موسیقی داشته باشد ولی امروز به اشتباهم پی برده و واقعاً از حضور در این برنامه خوشحالم و به جرات می‌گویم یکی از بهترین اجراهای کلاسیک را شاهد بودم.

در انتهای این کنسرت به دلیل استقبال مردم قطعه "یازده ستاره" برای بار دیگر توسط سالار عقیلی اجرا شد.

در لابه‌لای برنامه یک مترجم روس هر قطعه‌ای را با عوامل سازنده آن برای حضار به زبان روسی ترجمه می‌کرد.

در انتهای این اجرا کنسرواتوار چایکوفسکی مهمانی مجللی برای ارکستر تدارک تدارک دید و پذیرایی ویژه انجام داد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1397 - 01:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی آهنگسازان ایرانی در مسکو طنین‌انداز شد / دومین اجرای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در روسیه | موسیقی ما