برنامه یاد بعضی نفرات
 
به مناسبت هفتاد و دومین سال‌روزِ آهنگ‌ساز برجسته
اثر جدیدی از «حسین علیزاده» توسط محمدجواد محمدشاهی منتشر می‌شود
موسیقی ما- به مناسبت زادروز حسین علیزاده، قطعه‌ی پیش در آمد دشتی از کتاب ۱۰ قطعه برای تار (جلد پنجم) توسط محمدجواد محمدشاهی تا پایان شهریورماه در پلتفرم‌های موسیقی منتشر خواهد شد. به بهانه‌ی انتشار این اثر و هم‌چنین هفتاد و دومین تولد حسین علیزاده، شهرام صارمی (نوازنده کمانچه) در یادداشتی درباره‌ی این اثر توضیح داده است. 

در این یادداشت آمده است: « به مبارکی یکم شهریور، هفتاد و دومین زادروز استاد «حسین علیزاده» و انتشار پیش درآمد دشتی، یکم شهریور مبارک و خجسته باد. شهریوری که با عشق آغاز شد و ستاره‌ای پر فروغ بر پهنه موسیقی ایران درخشیدن گرفت. شهریوری که خود نمی‌دانست متولد اولین روزش، روزی آنچنان موسیقی ایران را مورد تاثیر و تحول قرار می‌دهد که گویی از این باغ پر گل و نغمه صدها پنجره ناگشوده باز می‌شود.
 
یکم شهریور ۱۳۳۰ فرخنده زادروز حسین علیزاده موسیقیدان جریان‌ساز، نوازنده صاحب سبک تار و سه‌تار و آهنگساز معاصر، هدیه خلقت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایران است. از علیزاده گفتن، لب گشودن از موسیقیدانی چند وجهی، تاثیرگذار و جریان‌ساز سخن به میان آوردن و بسیار مشکل است. سخن گفتن از هنرمندی است که موسیقی ایران با نگاه متفاوت، خلاق و هنرمندانه‌اش رنگ و بویی دیگر یافت. هنرمندی که آثارش دستمایه اجراها و تنظیم‌های متعددی بوده است که هر یک ملاحت و رنگ و بویی خاص داشته است.
 
حضور ارزشمند، پرثمر و دلگرم کننده او را در شرایطی که هر روز با تعرض و هجمه‌ای بر هنر و هنرمندان واقعی این مرز بوم رقم زده می‌شود، قدردان بوده و سلامتی و طول عمرش را آرزومندیم.
 
می‌توان آثار علیزاده را در چهار بخش بداهه نوازی، گروه نوازی، آثار ارکسترال و موسیقی فیلم دسته‌بندی کرد. آثاری که پس از تصنیف و اجرا توسط خود او، بارها و بارها با ترکیبات مختلف سازی و ارکستری اجرا شده است. آثاری که در مقطعی تنها برای یک ساز تصنیف شده و همان اثر، بعدها با سازبندی و تنظیمی متفاوت، بیان جدید و متفاوتی داشته است.
 
تمامی این آثار در تقسیم بندی‌های متفاوت، اشتراکی غیر قابل انکار دارند. این اشتراک شامل نگاه ویژه به موسیقی، درک هنرمندانه و ارائه خلاقانه این آثار با تکیه بر پشتوانه غنی و عمیق از شناخت موسیقی هنری ایران است. آثاری که در آنها ادبیات حسین علیزاده به لحاظ محتوای موسیقی، تکنیک‌های آهنگسازی، ساز بندی، جمله بندی‌های موسیقی و بیان ویژه او به خوبی مشهود است.
 
از دیگر خصوصیات بسیار ویژه و منحصر به فرد این آثار، تنوع ریتم و بهره‌برداری خلاقانه از الگوهای ریتمیک و ملودیک ردیف موسیقی ایران است.
 
در آستانه زادروز استاد حسین علیزاده، قطعه پیش در آمد دشتی از کتاب ۱۰ قطعه برای تار (جلد پنجم)، توسط هنرمند جوان محمدجواد محمد شاهی که برای همنوازی تار و قانون برای رسیدن به یک زبان مشترک و استفاده از امکانات صوتی هر دو ساز در نقش های ملودی و آکومپانیمان تنظیم شده است، تا پایان شهریورماه در پلاتفرم‌های موسیقی تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.
 
بافت قطعه صرفا به صورت ملودی و همراهی ملودی نیست. در بعضی از فرازها، هر دو ساز خط ملودی مستقلی را اجرا می‌کنند که به بافت کنترپوانتیک نزدیک‌تر است. در اجرای این قطعه نوازندگی تار به عهده محمدجواد محمدشاهی و نوازندگی قانون به عهده پریا فرهادی بوده است. این قطعه در استودیو سیا ضبط شده و سیاوش کامکار، میکس و مسترینگ اثر را به عهده داشته است.»
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 12:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اثر جدیدی از «حسین علیزاده» توسط محمدجواد محمدشاهی منتشر می‌شود | موسیقی ما