برنامه یاد بعضی نفرات
 
با طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی مغازه‌ای
دو نماهنگ و یک دکلمه در خانه‌ی ارغوان اجرا شد
موسیقی ما- به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) ۲ قطعه موسیقی در قالب ۲ نماهنگ و یک دکلمه در خانه ارغوان اجرا و پیش روی مخاطبان قرار گرفت. «پاییز» براساس یکی از غزل‌های کتاب «سیاه مشق» به آهنگسازی پویان نظیفی و «شبگیر» بر اساس یکی از غزل‌های کتاب «تاسیان» به آهنگسازی و تنظیم مصطفی خطیب عنوان دو اثری هستند که به طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی مغازه‌ای از پژوهشگران موسیقی کشورمان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته‌اند.

علی مغازه ای درباره جزئیات این پروژه توضیح داد: کاوه کلهرنیا نوازنده‌ عود، محمد اطهری نوازنده کمانچه، فرشید شکری نوازنده تمبک، بندیر و دف، ایمان خاکساری نوازنده سنتور، محمود صالحی خواننده، پویان‌ نظیفی نوازنده تار و بم‌تار آهنگساز تصنیف «پاییز» و مصطفی خطیب نوازنده تار و بم‌تار و آهنگساز قطعه «شبگیر» را تشکیل می دهند.

وی در ارتباط با ویژگی‌ها و چگونگی ساخت و تولید این قطعات گفت: سال گذشته ۲ دوست هنرمندم که متاثر از درگذشت سایه بودند، هر یک جداگانه از عزم خود برای ساختن یک تصنیف روی اشعار سایه با من صحبت کردند. بعد از گپ و گفتی جدی و با تشویق و اصرار من هر دوی این دوستان ساخت و تکمیل و تنظیم کارشان را با جدیت آغاز کردند. پس از اینکه اجرای اولیه ۲ قطعه را از این ۲ دوست عزیزم شنیدم، طرح و ایده‌ای در ذهنم به گردش درآمد. ایده بر این اساس بود که خوب است این ۲ تصنیف یا ۲ قطعه را به مناسبت اولین شب سالگرد سایه اجرا کنیم و این کار را به یک رسم و آیین سالانه بدل کنیم. یعنی بتوانیم هر سال چنین کارهایی را تولید و در کنار مزار سایه یا در نقطه‌ای دیگر به شکل اجراهای زنده به علاقه مندان ارایه کنیم. این گونه شد که با همکاری و همفکری، گروه را تشکیل دادیم. قطعات با دقت توسط آهنگسازان تنظیم شدند و تمرین‌های فشرده و همدلانه و عاشقانه‌ بچه‌های گروه آغاز شد.

این پژوهشگر موسیقی ایرانی ادامه داد: اوایل خرداد بود که با یلدا ابتهاج فرزند مرحوم هوشنگ ابتهاج در ارتباط با چگونگی برگزاری مراسم سالگرد صحبت می‌کردیم، من این طرح را به عنوان یک‌ حرکت هنری و فرهنگی جدی با او در میان گذاشتم و یلدا هم که همیشه شیفته کارهای هنری و به‌ویژه انجام کارهای موسیقی توسط جوانان است، از این‌ طرح و ایده بسیار استقبال کرد. همان اوایل ورودش به ایران در منزل من قراری با دوستان گذاشتیم تا چارچوب اصلی آثار را به اتفاق بشنویم و ببینیم. در همان جلسه او هم از کارها و هم از اصل ایده کاملاً راضی بود طوری که رفته‌رفته گویی خودش هم عضوی از گروه شد. یک‌روز در جاده و در مسیر بازگشت از یک سفر بودیم، بعد از تماسی که با دوستان گروه برای پی‌گیری و اطلاع از پیشرفت تمرین‌ها داشتم، به من گفت که دیدن این شور و شوق تمرین در بچه‌ها من را به یاد دوران فعالیت گروه‌های شیدا و عارف و دوران چاووش می‌اندازد و من هم فوراً برای دلگرم کردن گروه همین حرف را در حین تمرین به بچه‌ها منعکس کردم.
 
وی ضمن ارائه توضیحانی درباره اجرا و تولید این ۲ نماهنگ که با حمایت یک مجموعه صنعتی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، گفت: باورمان این است که اجرا و ضبط این ۲ اثر آن هم با این‌ کیفیت یک اتفاق مهم تاریخی است چرا که خانه‌ای که بیشتر بزرگان موسیقی و ادبیات ایران و فرهنگ و تاریخ ایران در آن آمد و شد داشتند، به مدت چهار دهه هیچ اثری از آن لحظات و دقایق و احوالات را به خود ندیده بود و امروز این گروه موسیقی و این جمع توانست بار دیگر طنین‌انداز موسیقی و شعر و ادبیات در خانه ارغوان سایه شوند. حالتی که یادآور عشق و شور و شوق هنرمندان برجسته موسیقی ایران در آن دوره بود.

مغازه ای در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: امیدوارم بتوانیم این ۲ قطعه را همراه با چند تصنیف و قطعه دیگر روی اشعار استاد ابتهاج در شکل آلبوم تولید و منتشر کنیم و ‌مهمتر اینکه آرزومندم فعالیت این گروه بتواند با نام گروه موسیقی «سایه» ادامه داشته باشد و این هنرمندان‌ بتوانند در کنار هم با در نظر داشتن احوال و نیاز جامعه در سطح حرفه‌ای و با رعایت استانداردها و کیفیت مطلوب زیبایی‌شناسانه موسیقی ایرانی به تولید آثار بیشتری بپردازند. همچنین امیدواریم بتوانیم این حرکت را در سال‌های آینده به یک برنامه‌ فرهنگی- هنری ثابت سالانه تبدیل کنیم تا هر ساله کارهایی از این دست توسط هنرمندان سرتاسر ایران با کیفیت بالا تولید و ارایه شوند چرا که جای خالی چنین برنامه‌هایی در سطح ملی بسیار نمایان است و آشکارا می‌بینیم تولید کارهای هنری مستقل روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و تراز تولید آثار موسیقی بسیار پایین آمده است.

این پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: نکته بسیار پراهمیتی که لازم است گفته شود، یاری و ‌حضور ارزشمند و معنادار یلدا ابتهاج در کنارمان بود. بی‌شک بچه‌های گروه پس از حضور او در برخی جلسات تمرین با انرژی بیشتر و دلگرمی افزون‌تری کار را ادامه دادند و شک ندارم که اگر او در کنار این جمع نبود این کارها با این کیفیت و در این مدت کوتاه به سرانجام نمی‌رسید. در بخش تولید ویدیوهای این اجراها در کنار من، هنرمندانی چون عباس حسین‌زاده به همراه تیم خود فیلمبرداری قطعات و رضا فرهادی صدابرداری زنده و ‌میکس و مسترینگ کارها را برعهده داشتند که کیفیت کارشان محصول سال‌ها رفاقت و نگاه فرهنگی و هنری عمیقشان است و من همیشه قدردانشان هستم.
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 09:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دو نماهنگ و یک دکلمه در خانه‌ی ارغوان اجرا شد | موسیقی ما