برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر سمفونیک سمفونی خلیج فارس را اجرا کرد
اجرای اثری با استانداردهای جهانی؛
ارکستر سمفونیک سمفونی خلیج فارس را اجرا کرد
موسیقی ما - تالار وحدت شب گذشته (یکشنبه) میزبان علاقه‌مندان زیادی به موسیقی بود تا شاهد اجرای آثاری با موضوع خلیج همیشه فارس ایران باشند.

در بخش اول این کنسرت «سمفونی خلیج فارس» ساخته شاهین فرهت اجرا شد. این اثر که سمفونی شماره ۹ فرهت است در ر می‌نور اجرا شد. بخش اول را زهی‌‌ها آغاز کردند که آرامش موج را در ذهن متبادر می‌کردند. در ادامه بخش اول، با ورود بادی و سپس ساز کوبه‌ای، گویی حضور کشتی یا لنجی را از دور نمایان می‌کرد. اضافه شدن بادی‌های برنجی در ادامه قطعه، غرش موج‌ها را تداعی می‌‌کردند.

بخش دوم نیز با ارکسترهای زهی آغاز می‌شود؛ یک‌نواخت و آرام و گذر عمر خلیج‌نشینان را در‌‌ همان سادگی و بی‌آزاری روایت می‌کند. پیتزیکاتوهای محدود در این بخش، شیطنت‌های کودکانه یا دوان دوان کردن‌های کنار ساحل را تصویر می‌کند و با یک کادانس به پایان می‌رسد.

بخش سوم این سمفونی با سازهای بادی آغاز می‌شود؛ نویدگر آغاز فصلی تازه. اما در ادامه، موسیقی بی‌هیاهو، روان و در عین حال با عظمت شنیده می‌شود. در ادامه هم‌چنان که زهی‌ها بی‌وقفه می‌نوازند، کوبه‌ای‌ها و بادی‌ها به ارکس‌تر اضافه می‌شوند و آزادگی و رهایی را خبر می‌دهند.

سمفونی «خلیج فارس» ساخته شاهین فرهت، اثری است با استانداردهای جهانی. بی‌شک می‌توان گفت اگر قرار است ما در عرصه موسیقی، نام بلند خلیج فارس را در عرصه جهانی تحکیم ببخشیم، «خلیج فارس» فرهت یکی از بهترین‌هاست. هر مخاطبی در هر کجای عالم با شنیدن این اثر، به آرامش و رهایی اندیشه خواهد کرد و زمانی که نام خلیج فارس بر روی آن باشد، آنچه که لازمه زمانه ما برای مقابله با بداندیشی‌هاست، به ثمر می‌نشیند.

اما «پوئم سمفونی خلیج همیشگی فارس» در بخش دوم این کنسرت اجرا شد. اثری از امیر بکان آهنگساز جوان. حمید حامی خواننده جوان کشورمان نیز همراه با گروه کر دفتر موسیقی به ارکس‌تر اضافه شدند. این اثر چهار بخش داشت؛ آرامش، هجوم، شکوه و حماسه. بخش اول بسیار کوتاه، عاشقانه و در فضای موسیقی ایرانی و مایه دشتی بود. بخش دوم سازهای بادی به زهی‌ها می‌پیوندند و مولفه‌هایی از هجوم را در ملودی‌های نمایان می‌کنند. بخش سوم که شکوه نام داشت با سای‌درام آغاز می‌شود و نشان‌گر خیزش است. گروه کر نیز آوای رهایی سر می‌دهند. بخش چهارم، یعنی حماسه، باز هم با سای‌درام آغاز می‌شود و تک‌خوانی نیز آغاز می‌شود.

در این کنسرت مصطفی‌کمال پورتراب، شاهین فرهت، حمید شاه‌آبادی، علی ترابی، بابک رضایی و امیر بکان حضور داشتند.
منبع: 
برنا
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

حامی جان تو چرا اینقدر خوب میخونی ؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

بی نظیر بود...

2
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

زنده باد

...
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

اجرای حامی عالی بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

حامی یه دونست به خدا.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

آقای مجید اگر متوجه شدید به ما هم دلیلشو بگید،چون این سوال خیلی هاست :)

عالی بود.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر سمفونیک سمفونی خلیج فارس را اجرا کرد | موسیقی ما