برنامه یاد بعضی نفرات
 
اهتزاز پرچم سپید بر فراز قله جنگ
یادداشت رضا مهدوی بر آلبوم پرچم سفید محسن چاوشی؛
اهتزاز پرچم سپید بر فراز قله جنگ
رضا مهدوی: یکی از زیانهای تولید زیاد، یا به قول سیدعلیرضا میرعلی نقی"فراهم شدن شرایط سهل همگانی برای تولید انبوه، این است که حجم کارهای بی ارزش و آثار متوسط و میانمایه، بالا رود و آثار واجد ارزش های هنری، کارهایی که دانش و ریاضت پشتوانه آن است، و ساخته هایی که نشانی از نبوغ خلاقه داشته باشند، خیلی کمتر می شوند و آن تعداد کم هم اصلاً به چشم نمی آیند و یا توسط عموم شنیده نمی شوند".

درست به نظر می رسد، هیاهوی انبوه اصوات باعث شده که خیلی از کارها اصلا شنیده نشوند و در حافظه جمعی، حک نگردند. هرچند که آثار ملودیک ترانه وار جذّاب از این امر مستثنی هستند و در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه تک تک آدمیان علاقمند می نشیند. مشکل در نبود فراوانی در خلق اینگونه آهنگ ترانه هاست. آنچه هویداست، موسیقی امروز ایران در عرصه سنتی و پاپ، از وضعیت سهل الوصولی برای عامّه، لطمه ها خواهد خورد؛ و تازه سرآغاز مطلب است.

در این آشفته بازار، هیچ مرجع معتمد، کانال معتبر رادیویی و تلویزیونی و حتی نشریه (کاغذی یا الکترونیک) نیست که چنین آثاری را معرفی کند. اولا نویسنده خوب و کاردان در زمینه موسیقی به اندازه کافی نداریم و تقریبا آنها هم از شرایط موجود، از کار و تلاش، دلزده و بی امیدند. کانال های نشر نیز با وجود تعداد زیاد و نوشته های گاه با ارزشی که منتشر می کنند، برای این جریان سازی کافی نیستند. از طرفی، این خود یک کار تمام وقت است.

دستکم چهار نفر نویسنده موسیقی شناس و با تجربه، باید ساعاتی از هفته را وقت صرف کنند. هزینه خرید این همه سی.دی را از بودجه محدودشان، اضافه داشته باشند و گوش، وقت، نیروی اعصاب و تن، و اوقات فراغت خود و خانواده را مصروف کنند تا از بین این همه هیاهو و وزوز و زباله های صوتی و صداهای بد و کلمات تکراری"اثری بدیع"را کشف کند و اگر هم بخواهد نظرش را بنویسد، باید سیل هجوم های دشمن و دوست را تحمل کند.! این است که عطایش را به لقایش می بخشد و از این کار خیر، حداقل به صورت حرفه ای، صرف نظر می کند؛ که ای کاش شرایط چنین نبود و چنان می شد که صاحب نظران طالبند.

بازار تولید موسیقی پاپ ـ راک امروز ایران، از بسیاری شرایط رنج می برد، از نظر فقر خلاقیت در موسیقی و کلام و اجرا و حتی ضبط، از سرهم بندی شدن کارها و کلیشه ای شدن آنها، از فقدان فکر و دقت در ساخت و اجرا، از سطحی نگری و از معطوف شدن همه حواس و احساس به تبلیغات، رسانه ها، فیلم های سینمایی و تلویزیونی، و آرزوی همسنگ شدن با ستارگان سینما و تلویزیون و فوتبال، و در آخر، نتیجه همه اینها، دور شدن از ذات موسیقایی و روح خلاقیت حقیقی آن است. بخش خصوصی، عموماً از سرمایه گذاری خودداری می کند و تأمین هزینه ها بر دوش اسپانسرهای موقتی و یا جیب پدر و مادرهایی است که از ترس افسردگی و یا اعتیاد جوانان برومندشان، با فروش فرش و اتومبیل و گرو گذاشتن منزل، مخارج کلان این آلبومهای ناگیرا و بدون بازگشت را تحمل و تقبل می کنند.

در چنین شرایطی، "پرچم سفید"به بازار می آید، و آن هم با سر و صدایی که در خور آن است، استقبال قابل توجهی نمی شود! البته این آلبوم کامل و یکدستی نیست و همه شیارهایش در یک سطح واحد از ارزش نیستند. اما اینقدر موسیقی ها و کلام‌های خوب دارد که بتوان آن را چندین بار با دقت به عنوان اثری اجتماعی چند فرهنگی داخلی بیشتر شنید. البته در ماشین بنشینی و از ابتدای مبدا تا مقصد در جاده های پر فراز و نشیب، فراز و فرودهای دلنشین و متفاوت 10 آهنگ ترانه را لحظه لحظه حس کنی و لذت ببری. مقصد و مقصود نویسنده هم از نوشتن این یادداشت معرفی آلبوم نیست، بلکه تصویر کردن در شرایطی است که این آلبوم در آن شکل گرفته و ارزش های موجود در آن را ـ و البته ارزش‌های مفقود در آن را نیز ـ با توجه به شرایط مشکل امروز، و موقعیت خاص محسن چاووشی توضیح می دهد.

آلبوم پرچم سفید، یک حرف ندارد. ده ها حرف دارد و همین باعث شد که کلی حرف و حدیث درباره آن در مدت کوتاهی، به راه بیفتد. محسن چاووشی به این حرف ها تا حالا عکس العملی نشان نداده، بیشتر اهل عمل است تا حرف، ولی به هر حال هیچ هنرمندی نمی تواند از پیامدهایی که عکس العمل های دیگران ایجاد می کند، دور بماند. به ویژه هنرمند موسیقی پاپ که اصلاً از مردم است و باید با مردم باشد و هرچه هوش و حواسش جمع تر، موفقیت او بیشتر.

درست است که محسن چاووشی با "سنتوری"شناخته شد، ولی قرار نبود که به همان سنتوری محدود بماند. هنرمند واقعی در هیچ حصاری نمی تواند محدود بماند. همانگونه که اردوان کامکار نوازنده چیره دست و هنرمند هوشمند با مشارکت در پروژه سنتوری به نوعی تولد دوبارۀ خود را بعد از 20 سال دوری از تولید اثر کلید زد. چاووشی از خودش هم فراتر می رود و در حالی که همه از او کپی می گیرند، او از خودش هم کپی نمی کند و این عارضه ای است که گریبان خیلی از هنرمندان ما را گرفته. هنرمندانی که زمانی واقعا خلاق بودند و آثارشان در جامعه طرفداران زیاد داشت، خوشبختانه چاووشی هنوز این طور نشده و برای همین است که از او، غیر منتظره ها و شگفت انگیزها را می بینیم.

از "سنتوری"تا "ژاکت"خیلی فرق است ولی وجود موسیقی پر تنوع محسن چاووشی را می شود در همه آنها شنید. پرچم سفید از همه آنها سری سوا دارد و به نظرم طول می کشد تا درست و حسابی جا بیفتد. پرچم سفید، آلبومی است که به اصطلاح "خوش ـ شنود"(مثل خوشخوان و یا خوش منظره و یا هر خوش دیگری)، ولی این ظاهر قضیه است، و اول قصه است. لایه های نهانی این آلبوم، زمان می خواهد تا فهمیده شود. غیر از زمان، شاید قدری توضیح هم کمک کند.

شروع غافلگیرکننده پرچم سفید با ترانه "مردم آزار"است که با لحن Funk Music گرمی خوانده شده که با فرم موزیکالیته ریتمیک مناسبی همراه است و صداسازی های محسن چاووشی ـ که بخشی از آن حنجرۀ اوست و بخشی دیگر مهارتش در کار با ابزار الکترونیکی صداساز ـ این گرما را بیشتر جلوه گری می کند. تک نوازان، بسیار خوب عمل می کنند و متن کار از تکرارهای خسته کننده و تلاش برای کشدار کردن اثر، عاری است.

"جوابم نکن"در حال و هوای موسیقی استانبولی است، و این مربوط به ارکستر است، ولی لحن چاووشی، ایرانی و بالاخص گرم جنوبی و از نوع بم خس دار خسته گرم کرمانشاهی است! کرمانشاه منطقه غرب ایران همیشه مقاوم و لطمه دیده از جنگ... یک Light Musicعاشقانه و ترکیبی از شیرینی و تلخی است. این اثر به نظرم از تأثیرگذاری منحصری در کل آلبوم برخوردار است تا جایی که طیف وسیعی از شنوندگان را در فضای رمانتیک و حس سالم جوان و پیر ایرانی رهنمون می کند. تک نوازی های گیتار فیروز ویسانلو و مجتبی تقی پور و به ویژه کلارینت بابک یوسفی در آن، قابل توجه و قابل تعریف است. بابک یوسفی در اصل سولونوازی کرده و بخش ترانه ای بی کلام و ملودیک اثر را به خوبی از عهده برآمده و به نفع ساز عمیق درونی کلارینت (قره نی) تصاحب کرده است.

در شیار بعد "خوان هفتصد"، باز هم فضا عوض می شود و این همان چیزی است که گفتیم خیلی از دوستداران چاووشی را خوش نمی آید. موسیقی در فضای Technoاجرا شده و از ساده پسندی های همه گیری که در فضای این موسیقی ها امروز در ایران رایج است، در آن خبری نیست.

در شیار بعدی "با من بمون"، به تبع مضمون کلام، فضای موسیقی، از نوع Soft Lover Music می شود و تا حدی موسیقی پاپ سنگین ایرانی سال های 1350 را به یاد می آورد.

شیار "خواب بعد از ظهر"تقریبا در حال و هوای موسیقی ای است که محسن چاووشی هنوز در حال آزمون و خطای آن است و من هم حرفی برای گفتن ندارم.

شیار"بگو مگو"در فضای موسیقی Trenceاست و اتفاقا ایراد جدی از لحاظ کلام و تلفیق بر آن وارد است. حسین صفا، یار غار قدیمی چاووشی (نمی دانیم چرا مدتی است از هم دور افتاده اند !!!) و یکی از ترانه سرایان اصلی او (در کنار امیر ارجینی) است و در کل، در این آلبوم موفق بوده است. امّا در این جا، هم کلمه نامانوس می شنویم، هم تلفیق نامطلوب و هم حس آمیزی نامطبوعی که از شنیدن این کلام، دست می دهد:

اره رو چون فرو کنی چه در کشی، چه تو کنی

( " تو"به معنی درون، و تو به معنی دوم شخص مفرد مخاطب!)، می شد از این تمثیل "اره"استفاده نکرد و این کلمه "فرو"را که تداعی نامطبوعی دارد، به کار نبرد. از این گذشته، در کدام کلام موسیقی امروز ایران، از ترکیب شاهنامه ایِ "درکشی"(یعنی بیرون بیاوری) استفاده شده؟ آیا کلام این نوع موسیقی ها تا این حد باید درگیر ادبیات زدگی شود و از محاورات مردم فاصله بگیرد؟ به این لحاظ، نمی توان "بگو مگو"را تراک موفقی دانست.

در شیار بعدی "قطار"هم این سستی در کلام ( که با ادبیات بافیِ ظاهری قابل جبران نیست) در گوشه ای از متن چاپ شده، دیده می شود. "تو ذل تابستون"(یعنی در اوج گرما) درست نیست. "تو ظلّ تابستون"درست است. که معنی می دهد از دست گرمای طاقت فرسا به سایه ای پناه بردن. این نشان می دهد که ترانه سرای محترم گذشته از این که به املای صحیح کلماتی که در محاورات عوام به کار می رود آگاه نیست و شاید معنی اصطلاح رایج بین مردم را نیز به درستی نمی داند.

ممکن است بعضی از طبقات مردم، از کلمه "ذل تابستون"برای بیان اوج شدت گرما استفاده می کنند ولی در عرصه شفاهی، مرز بین درست و غلط به اندازه عرضه مکتوب مشخص نیست. اگر متن این ترانه، به صورت نوشتاری در بروشور چاپ نشده بود، شاید این نکته در حد یک غلط مشهور در اصطلاحات عوام باقی می ماند و توجهی را جلب نمی کرد. گو این که اشکال این ترانه، محدود به این نکته نیست، کل این شیار از لحاظ موسیقی و لحن، در حد تراک های قبل و بعد نیست و می شود به راحتی از آن گذشت. در عوض، "پرچم سفید" اثر دلنشین و قابل قبولی است و می شود آن را بیش از چند بار شنید.

از آثار از دل برآمده محسن چاووشی است و کلام سراپا درد و اعتقاد آن پر از تصویرهای تکان دهنده و عاطفی درباره هشت سال جنگ و دفاع مقدس است. به طور کلی بهره گیری آگاهانه از مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با بیان غلیظ هنری از شاخص های محسن در آثاری است که تابحال ارائه داده است. تک نوازی های گیتار شاهرخ پورمیامی در آن مثل یک خواننده بی نیاز از کلام عمل می کند. این شیار، خود می تواند در حکم یک ویدئو کلیپ باشد و محسن چاووشی در خواندن، صداگیری، ایجاد لحن، فاصله گذاری بین آواز و ساز، حس آمیزی و ... سایر عواملی که اثری را هنرمندانه می سازند، بسیار موفق است. خوب می بود که سایر تراک (شیار)های آلبوم نیز همین کیفیت انسانی و هنری را می داشت.

شیار"تقاص" نیز در همان حال و هوای موسیقی شبیه به هارد راک است. ولی هارد راک موفقی نیستو بیشتر شبیه به یک تجربه است. تجربه ای که برازندۀ محسن چاووشی است.در حدی درخشان نیست ولی ایراد بارزی ندارد.

"هر روز پائیزه" که شیار آخر آلبوم است نیز یک تجربه متفاوت را می شنویم. صدای گیتار، ریستورشن و تلاش چاووشی برای خواندن در اکتاوهای بالا، برای بیان بهتر کلام و محتوی آن به کار گرفته شده اند، ولی به نظر می رسد نه محیط ایران امروز و نه فضای موسیقی شخصی محسن چاووشی هنوز شرایط فرهنگی ـ انسانی و هنری تولید و تولد یک هارد راک واقعی را ندارد. هرچند که سوای بحث های تخصصی، این حال و گرمای صدای چاووشی است که عیب های اثر را می پوشاند.

روی هم رفته می شود گفت که پرچم سفید یک هدیه نوروزی با ارزش بود. بهار جوان 1391 با این آلبوم شروع شد. چاووشی پیش می رود، یک جا نمی ایستد و در رهپویی بی انتهایش، یک کاشف همیشگی است. و باز هم اعتقاد دارم بایستی منتظر آلبوم"من خود آن سیزدهم"باشیم، چرا که اثری مؤلف و متفاوت تر را از چاووشی خواهیم شنید در دگرگونی فضای مینی مالیستی پاپ و شبه پاپ ایران با بهره گیری از کلام فاخر و متین شعرای متقدم و کهن به نفع نیاز جوان پر سرعت امروزی .

انشاءالله پس از 5 سال تاخیر انتشار رسمی آلبوم سیزده نکاتی را به وقت مقتضی قلم خواهیم زد.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

محسن بزرگ بوده و هست چه زمان مجاز چه غیر مجاز مترو شعرش ضعیف بود هر چند از هرچی تک اهنگ تو سال 91 بهتره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

امیر حسین:
عزیزم شما با خودت مشکل داری؟؟ شما میگی اونایی که اینجا نظر میدن به اصطلاح طرفدار هستن منم میگم خیلیاشون طرفدارای رسمی هستن و شما به اصطلاح طرفداری
چون اونا طرفداری خودشون رو ثابت کردن ولی شما هنوز نتونستی این کار رو بکنی
دیگه نه ناراحت شدن داره نه این حرفا رو

------------------
مسعود:
تحمل یه نقد کوچیک؟؟ اولا که این یادداشت بود و جناب اقای مهدوی خیلی قبلتر از اینکه این یادداشت رو بنویسه علاقش رو به کار های استاد نشون داده بود
منم خیلی حرفامو بی پرده گفتم و جواب یادداشت ایشون
نقد ایشون رو نقد کردم هنوزم به نظرم اشتباه گفتن سبک های موسیقی از زبان کسی که از زحمت کشای این موسیقی درب و داغونه واقعا بده
هرچند نباید ازش خرده گرفت بالاخره اون بیشتر توی کار سنتی بوده و عجیب نیست با سبکای جدید الورود به ایران اشنایی نداشته باشه اما خوب بود اگه اشنایی نداره اسم نبره

در هر صورت ایشون واقعا قابل احترام هستن چون یکی از معدود زحمت کشای این موسیقی کلیشه ای و تکراری ایران بوده و هست
-------------------
مهدی 007:
واقعا خنده دار بود یعنی چی هرکی صداسازی کنه میگیم راک میخونه
صدا سازی؟؟؟؟
اصلا همچین واژه ای جزء فرهنگ لغت موسیقی نیست
مردم ازار با ریتم تمپو و استفاده از ساز هایی مثل ترومپت یه بلوز استاندارد هست
شما فکر نمیکنم حتی بدونید سبک بلوز چیه
المانی از جاز!!!!!!!!!
تو بیا اول سبک بلوز رو تحلیل کن بعد بگو چاوشی بلوز داره یا نه

کسی که اینقدر ترانه محوره اصلا نظرش بار موسیقایی نمیتونه داشته باشه
در ضمن اقای مهدوی به چاوشی علاقه نداره به استعداد چاوشی به نو اوری هاش به جسور بودنش به تلاش برای فاصله از این موسیقی کلیشه ای به احترامی که به موسیقی میزاره علاقه داره
به تفاوت چاوشی به 99% موزیسین های دیگه علاقه داره
به شخص چاوشی کاری نداره به زحمتی که چاوشی داره برای این موسیقی کلیشه ای میکشه علاقه داره
احترام به موسیقی که توی اکثر موزیسین ها وجود نداره و معدود کسایی هستن که به خود موسیقی احترام میزارن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

بهترین البوم سال 90 بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

محسن چاوشی فراتر از موسیقی ایرانه و فکر نمیکنم تا مدتها مثالش رو ببینیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ببین به چی گیر میده .... حالا ذل یا ظل؟ چه فرقی می کنه حالا ؟ مگه عربی می خواد بخونه که فرق کنه ؟ ؟؟؟ اینم شد انتقاد ؟

یعنی خوشم میاد که از قطار نتوسنتن انتقاد کنن رفتن سراغ املاش :)

موسیقی ما تایید کن لطفا

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

من با اینکه به سایت خوبتون خیلى احترام میذارم اما نمیدونم چرا شما رم انتشار آلبوم هرکس از اون استصدر تعریف میکنن،بعضى وقتا با هاشون مصاحبه میکنین.بله آلبوم پرچم سیفید خوب بود اما اینقدر عالى نبود که اینقدر از تعریف کنین
ما باید خودمونو آماده کنیم تا مصاحبه های محسن یگانه و... رو بخونیم.
باتشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اخه کسی که فرق بین موزیک ترنس و تکنو رو با هوس نمیدونه جه حور یک البوم رو نقد میکنه
متاسفانه موسیقی الکترونیک وسبکشناسی و المانهای اون تو کشور ما و به خصوص به حساب منتقدینه ما مظلوم واقع شده و همین غدم اطلاع از اون باعث شده که این عزیزان این سبک و استایل موزیکها رو سطخی حساب کننن
نمونه بارزش همین تراک کم نظیر و زیبای قطار تو این البوم که الکترونیک بوده و تلفیقی از نیو ایج با چایلوت و حتی رگه هایی از امبینت میباشد ولی کیه که حتی بهش اشاره ای کنه و هنز کوشان و چاووشی رو درک کنه....موسیقی POP ما به این نوع و سبک از موزیکها نیاز مبرم داره ولی افسوس که...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ممنون آقای مهدی

صحبت های شما عالی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ممنون جناب آقای مهدوی

صحبت های شما عالی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ملت چه حسودایی هستن اخه مگه این رو موسیقی ما نوشته؟؟
یا یادداشت رضا مهدوی مدیر سابق حوزه موسیقی هستش

در ضمن خیلی از رسانه ها هم منتشرش کردن فقط موسیقی ما نبوده

لطفا اسم شاگردان محسن رو در کنار استادشون نیارید
با تشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

بی غرض صحبت کردنن...هم تعریف کردن هم انتقاد...

درود بر استاد مسلم....محسن چاووشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

به این می گن یه نقد درست و حسابی و بدون مشکل . نه آلبوم رو کوبید و نه بیش از حد تعریف کرد ازش . واقعا بینظیر بود . ممنون

s
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

rocke mohsen shadidan qavye va ta'sir gozar.....magar in ke yebar harroz paiiz ra gosh koni va tasvir sazy koni dar zehnet...vali rake vaqey hamine dar albume baadaz 13 mibinim ishala

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

بابا اینقد طرفداری متعصبانه نکنید و برای البوم جدیدش تبلیغ نکنید.
مردم بهترین قاضی هستند.همه میدونن که البوم پرچم سفید حتی به اندازه حریص شنیده نشد چه برسه به سنتوری...........
موسیقی ما اگه تایید نکنی یعنی واقعا به نظر مخاطبان احترام نمیزارید!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

پرچم سفید تنها برگ زرین موسیقی 90 بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

چرا از قطار که دنیایی است به این راحتی رد شده?بعضی جاها هم اشتباه کرده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

هوادار یه خواننده دیگن اومدن به اسم هوادار چاوشی کامنت گذاشتن این کارا قدیمی شده دوستای عزیز

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

همین الان سرچ کن توی صفحه ف.یس بوکش هم نوشته ذل. چند ماهه قبل.
بلد نیست دیگه املاش ضعیفه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

در تماس با اقای حسین صفا

متاسفانه آقای عسگری که متن های پک آلبوم رو تایپ کردن “ذل” رو هم که نوشتن اشتباهه و درستش “ظل” هست»

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آخه چرا از هر انتقادی برآشفته می شید شما ها؟

حالا خوبه یادداشت تحسین آمیزه!

اگه این انتقادها رو قبلا خودمون کرده بودیم صفا این بلاها رو سر محسن نمی اورد.

حالا اینکه املای صحیح وازه ها رو بلد نیست بماند، راست میگه دیگه آخه اینم شد ترانه؟

اره رو چون فرو کنی چه در کنی چه تو کنی!

زخم میزنی اما از جذام بیزاری!

و...

بهتر نیست این آقا حداکثر دو سه تا ترانه توی هر آلبوم داشته باشه و بجاش امثال روزبه بمانی هم همکاری کنند با محسن؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اولا که محسن چاوشی تنها خواننده ای که البوماش اینقدر نقد میشن اینو امروز نوشتن یگانه رو قاطی نکن منتظر مصاحبه یگانه ای...اخه مصاحبه گیر دادن به سه یا چهار تا خواننده خوندن داره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

بین آلبوم های محسن این از بقیه زیباییش کمتر بود.

سنتوری... متاسفم.. حریص...

ولی در اینکه بهترین آلبوم سال بود شکی نیست.

و اینکه نمیدونم چرا اینقدر در حق قطعه "پرچم سفید" ظلم شد؟
بدون شک از قطار و هر روز پاییزه هم حتی بهتر بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

یه عده کامنت گذار به اصطلاح طرفدار چاووشی فضای کامنت ها رو خراب می کنند حالا به هر نحوی...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

دوست عزیز منم خودم طرفدار استاد چاوشی ام اما شما واقعا دیگه دارین بیش از حد تعصبی برخورد می کنید!!!! ببینم ما کی می خوایم در فرهنگمون انتقاد پذیری رو یاد بگیریم ؟ آقای مهدوی مسلما بیش تر از شما محسن چاوشی رو می شناسن و اگر هم چیزی میگن برای صلاح محسن چاوشی است . اگر این تعریف و تمجید های بی خودی نبود ما شاهد ترانه ی ضعیفی مثل قطار و بگو مگو نبودیم. خواهش می کنم تمامش کنید دیگر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اولن البومش 5 سال توقیف بوده اون زمان که خوانندت هرشب کنسرت داشت ...دومن اگر خوانندت تونست این شعرای مولانا و باباطاهرو بخونه بعد مقایسشون کن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اما اگه منم بخوام نقد ایشون رو نقد کنم واقعا کاش فقط از بعد ترانه این کار رو نقد میکردن چون دقیقا معلومه از لحاظ موسیقی هیچ تخصصی ندارن
و با اشتباه گفتن سبک کار ها واقعا به این یادداشت لطمه زدن
به هر حال یادداشت خوبی بود هرچند با بعضی جاهاش موافق نیستم
برای مثال در مورد قطار که به ذل تابستونی که روی کاور نوشته شده انتقاد کردن
خود حسین صفا گفته این قضیه اشتباه تایپی طراح کاور بوده و اصل کار همون ظل تابستون بوده بهتر بود کل کار رو بررسی میکردن نه روی یه کلمه زوم کنن

امیدوارم اگر برای شاهکار من خود ان سیزدهم قرار بود نقدی بنویسن جامعتر و کاملتر باشه و بتونن تخصصی تر نقد کنن
امیدواری دیگمم اینه که برای من خود ان سیزدهم هرکی از اون طرف اومد نشه منتقد کسی میتونه نقد کنه که تمام زوایای یه کار رو از ترانه و صدا گرفته تا ملودی و نت نویسی و تنظیم و میکس و مسترینگ و صدا برداری و سبک کار رو نقد و تحلیل و بررسی کنه و بتونه یه نقد فنی بده
حتی اگه قرار شد تخریبم کنه بتونه با دلایل فنی تخریب کنه نه صدا محور و شعر محور حرف بزنه و سلیقه های خودش رو به اسم نقد تحویل مردم بده

اما نکته جالب چند نفری هستن که شدن مثلا منتقد طرفدارای محسن و میخوان نحوه طرفداری کردن رو بهشون یاد بدن
باید خدمتشون عرض بشه کسی رو به اصطلاح طرفدار خطاب میکنن که هیچ رسمیتی نداشته باشه و ما که نگاه میکنیم امثال شماها باید با واژه به اصطلاح طرفدار خطاب بشن چون نه طرفدارای چاوشی شما رو قبول دارن نه رسمیتی دارین
اگرم که طرفدار محسن چاوشی نیستید که کلا وجودتون توی این صفحه اضافیه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

نه دوست عزیز نقد کاملا منصفانست. محض اطلاعتون قای مهدوی دکترایموسیقی دارند. بنا براین حتی تصورش را هم نکنید که شما بیش تر از ایشون بلدید!
ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

این جا پیج چاوشی است . دوست عزیز فرهنگ داشته باشید و در صفحه ی خواننده ی خودتان کامنت بگذارید.
ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای حسین صفا بعد از نقد تقصیرات رو خوب به گردن آقای عسگری انداختند!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

شاید خیلی خیلی زمان احتیاج باشه تا یه بار دیگه قطعه ای مثله قطار تکرار بشه!
چقدر خوبه که یه فنجون چایی بگیریم دستمونو یه بار دیگه قطارو گوش بدیم و سعی کنیم بفهمیم که چی می گه!اینجوری شاید دیگه غلط املایی هم نداشته باشه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

درود بر اقای مهدوی ............و بهترین خواننده محسن چاوشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

به این میگن یه نقد کامل وتخصصی...!
ممنون اقاى مهدوى عالی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

کلا ‏ کارای محسن چاووشی دوست داشتنیه ‏
مخصوصا ‏
قطار ‏


سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

خدایی روتون شد راجع به قطار این حرف و بزنید ... آخه غلط املایی هم شد انتقاد.... محض اطلاع ما تو زبان فارسی فقط صدای/ z / داریم و ذ.. ز... ظ... ض .. همه فرم های عربی هستند که در زبان عربی به شیوه های مختلف تلفظ می شوند ... پس تو فارسی مهم اینه که ما می شنویم zele دیگه با کدوم املا فرقی نداره...

خلاصه انتقاد هم می خواهید بکتید خواهشا منطقی و ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

خداوکیلی پرچم سفید کجا شنیده شد؟کدوم قطعش هیت شد؟به جز طرفدارای اینترنتیش کی ازش دفاع کرد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ممنون اقای مهدوی/
نکته ای جالبی که شاید کسی دقت نکره اینه که محسن عزیز در هشتمین سال فعالیت حرفه ایش در قطعه هشتم از هشتمین البوم مستقلش برای هشت سال دفاع مقدس خونده !!/ موافقم این قطعه مظلوم البوم بود..با این که شاهکار بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ای بابا
بعد چند ساعت دوباره هوس کردم برم آهنگای آلبوم پرچم سفید رو گوش بدم. اینقدر این آلبوم زیباست که وقت نمیکنم آلبوما و آهنگای دیگه رو گوش بدم...
درود بر حسن چاووشی عزیز
نتظر آلبوم من خود آن سیزدهم هستم...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای محمدسلام
من اصلا طرفدار آقای یگانه نیستم و چون کسی دیگه ای رو تو ذهنم گیر نیاوردم که آلبومش نزدیک نام بردم.ببخشید دیگه .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

 ...تحمل حتی یه نقد کوچیک رو ندارن!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

من که از خواننده خاصی حرف نزدم...... من دارم فقط در مورد محسن چاووشی میگم.انقدر بزرگش کردین که میاد قطعه ای مثل مترو رو میده بیرون که واقعا هیچی نداشت!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

دوست عزیز اولا قسم می خورم بنده طرفدار چاوشی هستم و اول خدا بعد چاوشی و بعد س ق . ثانیا امثال ما منتظر قبول داشتن یا نداشتن شما نیستیم ما برامون کیفیت کار های چاوشی مهم است و بس و نمی دونم البته این چه صیغه ایست که میگید رسمی نیستند . آهان رسمیت باید به دست شما رقم بخوره. چاوشی اگه چند تا طرفدار مثل شما داشته باشه همین کافیه که با این فرهنگ نا به جا نابودش کنید. شما می تونید از این به بعد ما رو " به اصطلاح طرفدار چاوشی " خطاب کنید. واقعا براتون متأسفم....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

حالا اگه مهدوی به چاووشی علاقه داره دلیل نمیشه اینقد ازش هواداری کنه بعد از شش ماه تازه یادشون افتاده نقد بنویسن ما جدیدا هرکی یه کم صداسازی کنه میگیم راک میخونه تو تنظیم المانی از جاز باشه میگیم بلوزه شیشوهشت و میگیم هاوس چاووشی به جرات میتونم بگم یه اهنگ بلوز نداره تازه راکشم یه راک استاندارد نیست. تلاشش قابل تحسینه ولی خیلی راه باید بره در مورد 13هم به نظر من ملودیک کردن شعر کلاسیک از بیخ وبن اشتباهه چون ترانه با شعر زمین تا اسمون فرق دارن و اثر میشه یه شعر ریتمیک تا یه قطعه موسیقیایی. واینکه صفا فقط مهندسی کلمه میکنه تا یه ترانه بگه یه نوعی جفت و جورش میکنه .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

خوب این نظر شما درسته که بعذ از 6 ماه یادشون افتاده این آلبوم رو نقد کنن ولی دوست عزیز این در حقیقت یک نقد نیستش بلکه یه تبلیغ و پیش زمینه سازی برای آلبوم جدید چاووشی هست که به صورت بسیار هنرمندانه برنامه ریزی و انجام شده . بالاخره مردم قوه تشخیصشون بالاس و یه نقد بعد از 6 ماه اونم چند روز مونده به آلبوم جدید و با تبلیغ برای آلبوم جدید می تونن تشخیص بدن ...موسیقی ما اگه تایید نکنی یعنی به نظر مخاطبات احترام نمی زاری .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

بابا البوم حباب چرا نمیاد؟؟:-(

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای منتقد عزیز من آدم بی سوادی نیستم ولی محسن با گفتن همون ذل تابستون مفهوم و ارزش کارشو به ما رسوند
فک نمیکنم تا حالا هیچ شنونده ای از شنیدن این تکه از شهر جا خورده باشه بگه این که معنی نمیده.
هیچ طرفداری نمیره فرهنگ لغت نگاه کنه ببینه ذل یا ظل چه مفهومی داره این کلمه توی محاورات مردم عادی استفاده میشه و مفهومی که خواننده میخوادو به مخاطب میرسونه.
به نظر من این این انتقادای بی پایه و اساس رو منتشر نکنید.
خیلی ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقایی که با اسم هوادار چاووشی اومدی .اول اسمتو عوض کن بنویس دشمن چاووشی بعد بیا نظر بده !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

معلومه طرفدار نیستین به اسم طرفدار نظر دادین قطار ضعیفه یه چیزی بگین خندمون نگیره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

به خودمون مربوطه اقای مسعود از مشهد چیه حسودی داره یه کسی که دکترای موسیقی داره چاوشی را از خواننده شما برتر میدونه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

خب معلومه چون محسن چاوشی کار بازاری انجام نمیده موسیقی دوپس دوپس 6/8 نیست تو اگه اونارو دوس داری کسی مجبور نکرده بیای اینجا نظر بدی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

... بهتر از چاوشی تو موسیقی در حال حاظر نیست حسادت در تک تک کلمات مشهوده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اولا که اگه اینطوری که شما میگین خیلی خوننده های درست حسابی غربی کارشون ضعیفه چون بقول تو هیت نمیشن وملت کارشونو تو ماشین نمیذارن گوش بدن صداشو بلند کنن !!!
دوما آهنگ خواب بعد از ظهر تو رادیو فردا بعد شش ماه اوله . صدا و سیما بعد از پرچم سفید همکاری کرد با چاوشی و... اینا به نظرم بهتره از اینه که چهارتا جوون صدا آهنگو ببرن بالا تو ماشین بذارن !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ول کنید محسنو.بابا چشم داشته باشید تروخدا.کسی ام که پیدا میشه به کسی کار نداره هی خودتونو بچسبونید بهش.محسن یکه تازه موسیقیمونه.به امید انتشار13

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

امیدوارم منجى واقعى موزیک وطنى پیدا بشه تا موسیقى ایران تعصب و اختلاف و کینه رو بذاره کنار. وزمانى برسه که به اسم ها بها داده نشه و فقط و فقط ارزشهاى موسیقى رو استعدادها تعیین کنن همین و بس...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ای بابا چقدر خنده داره بعضی از کامنت ها عزیزم اشتباه مربوط به حسین صفا نیست مربوط به عسگری هست که دقت نکرده و روی آلبوم اشتباهات تایپی تو بعضی از ترانه ها دیده میشه !! درضمن دوستی که هوادار استاد چاوشی هستی منظورت از انتقاد رو نفهمیدم ؟؟ کجای این نوشته جناب مهدوی انتقاد فنی داشت میشه به ما هم بگید تا ما هم بدونیم . اما منم موافقم صفا چون ترانه هاش عمیق هست و خیلی ها مثل شما قادر به درک کردن تمام ترانه هاش ندارید پس بهتره تو آلبوم چهار یا پنج تا ترانه بیشتر نداشته باشه و برای طرفدارانی مثل شما هم آهنگی ساخته بشه !!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

دوست عزیز این نقد نیس من نمیدونم چرا همه فک میکنن نقد هست اون بالا هم نوشته یادداشتی بر آلبوم پرچم سفید و چیز خاصی هم نیست با زبان بی زبانی گفته فقط چاوشی داره رو به جلو حرکت میکنه پس زیاد گیر ندین .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

جناب مسعود خان از مشهد میشه دوتا از ایرادهای مترو رو بگید ماهم بدونیم البته به جز ترانه اش چون ترانه اش زیاد جالب نبود منتظر جواب کارشناسانت هستم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

مگه فقط شماها بزرگش کنید.شما نگا کن از البوم یه شاخه نیلوفر حداقل 5 قطعش ترکوند اما ایا این اتفاق برای پرچم سفید افتاد؟
تورو خدا تعصب رو بزارید کنار!اینقدر افراطی نباشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اشکان جان قطعه مترو شعرش ضعیف بود و اسمش باید میشد به تو فکر میکنم و ملودیشم واقعا تکراری نبود ولی جدیدم نبود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اقا محمد میشه اول به من بگی خواننده ما کیه؟ اینم طرز برخورد!اخرش میگین به خودمون مربوطه!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

دشمن چاوشی شمایید
کسی که بگه این البوم کمتر از بقیه آلبوم هاش زیبا بود ولی خوب خیلی خوب و بهترین آلبوم سال
دشمن چاوشیه؟
دشمن چاوشی شمایید که هر صدای انتقادی رو خفه می کنید
حتی اگه یه هوادار باشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

پرچم سفید تنها آلبومیه که تک تک ترکهاش رو دوس دارم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اشکان منم باید بگم فقط با یه شاخه نیلوفر و سنتوری خاطره دارم.از پرچم سفید فقط یکم قطار قشنگ بود.من خودم عاشق حمیدعسکریم اما به شخصه معتقدم البوم کما 3 البوم رو به جلویی نبود و ضعف داشت بخصوص در زمینه شعر!تو هم پس منطقی صحبت کن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

خداروشکر که قبلا یکی از آهنگای 13 منتشر شده و خیلی هم کارش گرفت...آهنگ توبه نامه....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

الان اینجا چه ربطی به حباب داره...؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

قطعه ی قطار که شاهکار بود و هست و خواهد بود.به نظر من و خیلی های دیگه قطار یکی از بهترین اهنگهای محسن چاوشیه و در یک کلام خارق العاده ست.همینطور حسین صفا هم یه ترانه سرای فوق العاده و بزرگه که من دوست دارم تا همیشه با محسن چاوشی عزیز همکاری داشته باشه.هرچند که دلم میخوا محسن عزیز از ترانه های روزبه بمانی و یغما گلرویی و مونا برزویی هم استفاده کنه ولی باید در کنار حسین صفا از این 3 نفر استفاده کنه و بیشترین بار ترانه های محسن رو مثل همیشه باید حسین صفا به دوش بکشه.راستی امیر ارجینی هم یادم رفت بگم چون ارجینی هم فوق العاده ست و از اینکه در پرچم سفید حضور نداشت خیلی تعجب کردم.خیلی مشتاقم که هرچه زودتر البوم 13 بیاد و بتونم اثر جدید نابغه ی موسیقی ایران رو گوش کنم.پس کی این 13 منتشر میشه اخه؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

دوست عزیز مسعود جان شما درست میگی مترو بهترین آهنگ محسن نبود درباره ملودی باهات موافقم بهترین ملودی محسن چاوشی نبود اما بدم نبود تو هم باید در نظر داشته باشی که این آهنگ تو دو روز ساخته شده بود اسم آهنگ هم به نظرم سلیقه ایی هست و زیاد نباید درگیر این چیزا شد شما طوری گفتی که آهنگی مثل مترو داده که من فک کردم بدترین اهنگ جهان رو داده ... در مورد پرچم سفیدم باید بگم به نظر بنده و خیلی ها هم از ژاکت بهتر بود هم از حریص ولی خودم شخصا یا شاخه نیلوفر رو هنوزم بیشتر دوست دارم اما همین پرچم سفید هم چند ترک خیلی خوب داشت مثل قطار ، هر روز پاییزه ، جوابم نکن ، خواب بعد از ظهر ، پرچم سفید من نمیدونم اگه اینا ترک های موفقی نیستند پس کدوم ها موفق اند ؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

جناب مسعود از مشهد قطعه ی هیت تو این 5 سال اصلا موسیقی ایران نداشت محسن راک کار می کنه که به خاطر نوع سبک هیچ وقت هیت نمیشه منتظر قطعه ی هیت از محسن نباش دیگه بازم میگم محسن 6/8 و دوپس دوپس نمیخونه که هیت بشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

اقا محمد مگه یه شاخه نیلوفر قطعات هیت داشت که گرفت.باید قبول کنید محسن سیر نزولی داشته!بعدم قطعات هیت زیادی تو این 5 سال داشتیم مثل نمیدونم خواجه امیری یا سکوت محسن یگانه یا به عشق تو حمیدعسکری یا چراغارو خاموش کن صادقی..........بازم بگم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

مسعودجان حمید عسکری که فقط قطعه به عشق عشق تو زنده ام هیت شد دیگه قطعه هیت نداره تو میای میگی تحمل یه نقد کوچیک نداریم تا حالا به این فکر کردی چرا هیچ خواننده ای به اندازه چاوشی نقد نمیشه چون همه یه حساب ویژه ای روش باز میکنن تو خودتم میگی کما 3 تکراریه اگه محسن اهنگای مثل سنتوری یا یه شاخه نیلوفر میداد میگفتین داره خودشو تکرار میکنه حالا که سبک عوض کرد ما هواداراش راضی هستیم نمیدونم هواداری بقیه خواننده ها چرا موضع گرفتن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

مگه هرکی سبک عوض کرد دیگه بهترین کارو کرده!شادمهرم سبکشو عوض کرد اما ایا البوم طرفدار جز اهنگ انتخابش شنیده شد.........؟شما نگاه کن البوم حمیدعسکری از لحاظ شعر ضعیف بود اما ملودی هاش واقعا بی نظیر بود اما ما قبول داریم ولی شما..............

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

نظر منو پیچوندی درست بخون من گفتم اگه سنتوری بخونه همین خود شماها میاین میگین باز خودشو تکرار میکنه در صورتی که موسیقی حد و مرز نمیشناسه چاوشی واسه طرفداراش میخونه نه شما که طرفدار حمید عسگری هستین اگه بخواد مطابق سلیقه شما بخونه که خود حمید عسگری هست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

سلام. اااه یه روش جدیدشه نمیدونم. امتحان میکنیم برای اینکه کم کم داریم نزدیک میشیم به آلبوم حباب. و همشم تا الآن اگه طول کشیده به خاطر بدقولی منه عذر میخوام ولی کم کم چون داره حاضر میشه فک میکنم که بهتره بدونی تا الآن اگه انتظار کشیدین انتظار چی رو کشیدین. نمونش حالا یکی ... چقد قصه گفتم که دریا بخوابه ... هر چه زود تر آلبوم حاضر بشه و امیدوارم که هیچ کدوم از آهنگ هام اینجوری نباشه که بخواین بزنین بعدی.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

شما میتونی به من بگی چرا محسن یگانه که سبکشو عوض نکرد اینقدر شنیده میشه؟!!!!یعنی هرکی خواست متفاوت بخونه باید به هرقیمتی سبکشو عوض کنه و بعدشم اسمشو بزاره نواوری....!محسن چاوشی الان فقط صداش خاصه نه هیچ چیز دیگش

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

این همه چرخیدی که بگی یگانه.. محسن چاوشی صداش خاصه چون ما خاص دوسش داریم چون سبکش خاصه دیگه نیاز نیست اونو بکوبی این همه دلیل اوردم دیدی نمیتونی جواب بدی رفتی سر بحث دیگه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

جناب اینکه حباب منتشر نمیشه بحثى نیس که اینجا بشه توضیح داد ولى اگر فقط یه خورده درمورد دوندگیهاى موسیقى تو مملکت ما خبر داشتین میفهمیدین که حباب الان حاضره و هیچ ربطى به بدقولى محسن یگانه نداره من نمیدونم چرا موسیقى ما در مورد حباب هیچ مطلبى نمیزنه و هیچى اطلاع رسانى نمیکنه که حباب لنگ مجوز واس یکى از تراک هاست موسیقى ما ممنون میشم یه مطلب در این مورد بنویسین که انقدر این عزیزان تاخیر توى انتشار البوم رو گردن محسن نندازن... واقعا متاسفم که انقدر موسیقى ما جهت گیرى هاى متعصبانه داره... واقعا متاسفم... متاسفم متاسفم متاسفم ... اونقدر متاسف که اگه هزار خط هم بنویسم متاسفم کمه....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

دلیل هات هم فقط به درد خودت میخوره!نمیتونی جواب بدی .......
با اینکه عاشق حمیدعسکریم اما از انجایی که منطق دارم میگم الان نامبر وان موسیقی محسن یگانس!!!!!!!اینقد از چاوشی تعریف بی خود بکنین که بشه یکی مثل شادمهر که دیگه اهنگاش معمولی معمولیه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای مهدوی تک تک تراک های آلبوم رو به زیر نقد کرده، البته که هم نقد + و هم -
درباره ی تراک "بگو مگو" موافقم و به نظرم تنها نقص این آلبومه
ولی درباره ی تراک "قطار" ... من این تراک رو قشنگترین تراک این آلبوم میدونم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

راستی به این میگن نقد نه اونی که جناب آقای علی رضوی ارائه داده بودند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اهتزاز پرچم سپید بر فراز قله جنگ | موسیقی ما