برنامه یاد بعضی نفرات
 
sound
ترانه‌ها ابدی‌اند؛
دربارهٔ ترانه‌های فیلم‌های جیمز باند

موسیقی ما - جواد رهبر: حتی آن‌هایی هم که خیلی اهل دنیای مامور 007 و آثار سینمایی او نیستند، می‌دانند که سری فیلم‌های جیمز باند تیتراژهایی به یاد ماندنی دارد. بخشی از جذابیتِ تیتراژهای جیمز باند به طراحی‌های زبردستانه تیتراژساز بزرگی چون موریس بایندر برمی‌گردد. نکتهٔ جذاب دیگر تیتراژهای مامور 007، ترانه‌های خاطره‌انگیزی است که سرشناس‌ترین خوانندگان روز جهان به صورت اختصاصی به عنوان حاشیهٔ صوتی تیتراژ فیلم می‌سازند و می‌خوانند. از همان اوایل دههٔ شصت تاکنون، اجرای ترانه‌ای برای تیتراژ یکی از فیلم‌های جیمز باند به صورت افتخاری بزرگ در پروندهٔ هنرمندان اسم و رسم داری چون تام جونز، نانسی سیناترا، لوئی آرمسترانگ، پل مک کارتنی و شرلی بسی ثبت شده است؛ بسی البته در این زمینه رکورددار است چون او ترانه افتتاحیهٔ سه تا از فیلم‌‌های جیمز باند را خوانده است.

ترانه‌های فیلم‌های جیمز باند تا چند سال پیش با وجود این‌که در سبک‌های متفاوتی ساخته و خوانده شده بودند، همگی اجرای سولو داشتند تا اینکه بالاخره «ذره‌ای آرامش»، آخرین فیلم از سری جیمز باند، اکران شد که ترانه حاشیهٔ صوتی آن را جک وایت نوشته و تنظیم کرده و به همراه آلیشا کیز خوانده است. حالا باید منتظر ماند و دید ترانه فیلم‌های آتی جیمز باند چه ویژگی‌های جدیدی خواهند داشت. در جدول زیر نگاهی گذرا بر تمامی ترانه‌های افتتاحیه و حاشیهٔ صوتی فیلم‌های جیمز باند خواهیم داشت؛ از روزگار جیمز باندِ شان کانری تا جیمز باندِ عصر خودمان یعنی دانیل کریگ. 

 

خواننده
نام ترانه
سازنده  موسیقی
سال تولید
نام فیلم
جان بری و ارکستر مونتی نورمن
تم جیمز باند، کینگستون کالیپسو
مونتی نورمن
1962
دکتر نو
جان بری
مت مونرو
بازگشت جیمز باند/از روسیه با عشق/ تم جیمز باند
جان بری
1963
از روسیه با عشق
شرلی بسی
گلد فینگر
جان بری
1964
گلد فینگر
تام جونز
تاندربال
جان بری
1965
تاندربال
نانسی سیناترا
فقط دوبار زندگی می‌کنید
جان بری
1967
فقط دوبار زندگی می‌کنید
لوئی آرمسترانگ
تمام زمان دنیا در اختیار ماست
جان بری
1969
در خدمت سرویس مخفی ملکه
شرلی بسی
الماس‌ها ابدی‌اند
جان بری
1971
الماس‌ها ابدی‌اند
پل مک کارتنی و گروه وینگز
بکش و زنده بمان
جرج مارتین
1973
بکش و زنده بمان
لولو
مردی با تپانچهٔ طلایی
جان بری
1974
مردی با تپانچهٔ طلایی
کارلی سیمون
هیچکی بهتر از تو نمی‌شه
ماروین هملیش
1977
جاسوسی که دوستم داشت
شرلی بسی
موج شکن
جان بری
1979
موج شکن
شینا ایستون
فقط به خاطر چشمان تو
بیل کانتی
1981
فقط به خاطر چشمان تو
ریتا کولیج
همیشه در اوج
جان بری
1983
اختاپوس
گروه دورن دورن
منظری به یک قتل
جان بری
1985
منظری به یک قتل
گروه اِی-ها
روشنایی‌های پایدار روز
جان بری
1987
روشنایی‌های پایدار روز
گلدیز نایت
جواز قتل
مایکل کامن
1989
جواز قتل
تینا ترنر
چشم طلایی
اریک سرا
1995
چشم طلایی
شرل کرو
فردا هرگز نمی‌میرد
دیوید آرنولد
1997
فردا هرگز نمی‌میرد
گروه گاربج
جهان کافی نیست
دیوید آرنولد
1999
جهان کافی نیست
مدونا
روز دیگری بمیر
دیوید آرنولد
2002
روز دیگری بمیر
کریس کورنل
نامم را می‌دانی
دیوید آرنولد
2006
کازینو رویال
جک وایت، آلیشا کیز
روش دیگری برای مُردن
دیوید آرنولد
2008
ذره‌ای آرامش

 

حواشی ترانه‌های جیمز باند:

- شرلی بسی با اجرای ترانهٔ «گُلدفینگر» برای اولین بار نام ترانه‌های آثار جیمز باند را حسابی سر زبان‌ها انداخت و بعدها در دو فیلم دیگر از سری فیلم‌های جیمز باند هم ترانه خواند.
- برای فیلم «تاندربال» در ابتدا ترانه‌ای به نام «آقای کیس کیس بنگ بنگ» ساخته بودند. نام ترانه را هم از اسمی که روزنامه‌نگاری ایتالیایی روی مامور 007 گذاشته بود، انتخاب کردند. مشکل هم این بود که عوامل فیلم احساس می‌کردند که نمی‌شود برای عنوان خاص فیلم‌، یعنی همان «تاندربال»، ترانه‌ای ساخت اما دست آخر تام جونز و دوستان این غیرممکن را ممکن ساختند.
- «بکش و زنده بمان» با اجرای پل مک کارتنی اولین ترانه از فیلم‌های جیمز باند بود که نامزد دریافت جایزه بهترین ترانه اریژینال شد.
- «هیچکی بهتر از تو نمی‌شه» اولین ترانه از سری فیلم‌های جیمز باند بود که عنوان آن با نام فیلم جیمزباند (یعنی «جاسوسی که دوستم داشت») یکی نبود. نام فیلم البته در بخشی از شعر ترانه ذکر می‌شود.
- یکی از پرطرفدارترین ترانه‌های آثار جیمز باند را گروه «دورن دورن» ساخته است. داستان ساخت این ترانه هم از شوخی ساده‌ای شروع شده که جان تیلور، گیتاریست گروه، با یکی از تهیه‌کننده‌های فیلم یعنی کابی بروکولی، در یک مهمانی خودمانی کرده بود. جان گفته بود که «چرا خوانندهٔ درست و درمانی برای ساخت ترانه‌های فیلم‌هایتان انتخاب نمی‌کنید؟»
- برای فیلم «روشنایی‌های پایدار روز» قرار بود گروه انگلیسی «پت شاپ بویز» ترانه بسازند اما وقتی متوجه شدند که کار ساخت کُل موسیقی فیلم به آنها محول نخواهد شد از ساخت ترانه هم منصرف شدند و گروه «اِی-ها» کار ساخت ترانه را برعهده گرفت.
- کریس کورنل، خوانندهٔ گروه «اودیو اسلیو» و «ساند گاردن»، بعد از تام جونز (خواننده ترانه «تاندربال») اولین خواننده مردی است که ترانه‌ای سولو برای فیلمی از جیمز باند خوانده است. خود کورنل گفته که برای ساخت این ترانه حسابی از ترانه‌هایی که پل مک کارتنی و تام جونز برای فیلم‌های جیمز باند ساخته‌اند، الهام گرفته است.
- جاش تیرانگیل، منتقد مجلهٔ تایم، فهرستی از بهترین و بدترین ترانه‌های فیلم های جیمز باند را همین تازگی‌ها ارائه داد؛ بدترین‌ها: «همیشه در اوج»، «نامم را می‌دانی»،‌ «تاندربال»، «فردا هرگز نمی‌میرد» و «روشی دیگر برای مُردن». بهترین ها: «هیشکی بهتر از تو نمی‌شه»، «تمام زمان دنیا در اختیار ماست»، «فقط به خاطر چشمان تو»، «گُلدن آی» و «گلدفینگر».

تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردین 1391 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دربارهٔ ترانه‌های فیلم‌های جیمز باند | موسیقی ما