برنامه یاد بعضی نفرات
 
kiani
جشنواره موسیقی فجر جایگاهی برای برگزاری انواع موسیقی های جدی است و موسیقی پاپ که موسیقی عامه پسند به شمار می رود در یک جشنواره جدی و بین المللی حرفی برای گفتن ندارد .
مجید کیانی نوازنده سنتور با بیان این مطلب در خصوص حضور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجربه مهر گفت : وجود یک جشنواره جدی برای برقراری تعادل در جامعه هنری است ولی آنگونه که من اطلاع دارم قوانین برگزاری جشنواره ها در سطح بین الملل در طی چندسال اخیر تا اندازه ای تغییر کرده و انواع موسیقی هایی که جنبه عامه پسندتر دارند وارد جشنواره ها شده است و متاسفانه جشنواره موسیقی فجر هم بی تاثیر از این موضوع نیست .
وی درادامه افزود : جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره ملی با بررسی رویدادهای دوران انقلاب است وحضور موسیقی پاپ در شان موضوعیت این جشنواره نیست البته دریک نگاه کلی آن بخش از موسیقی که با عنوان موسیقی سنتی در جشنواره حضور دارد باز هم به موسیقی مردمی نزدیک تر است که این مقوله چندان مورد انتقاد نیست چراکه موسیقی ردیف دستگاهی هر اندازه که به خواست و سلیقه مردم نزدیک باشد باز هم معنا و مفهوم موسیقی ایرانی را می دهد؛ به عنوان نمونه تصنیف "مرغ سحر" یک نمونه کاملا ایرانی است که در یکی از هفت دستگاه موسیقی ایران ساخته شده است و مورد اقبال مردم نیز هست و این مسئله هیچ اشکالی ندارد ؛ اما موسیقی پاپ موسیقی با مضمون سبک و دربرخی موارد بی مایه است.
این ردیف دان موسیقی ایران در ادامه خاطرنشان کرد : البته درچند سال اخیر بسیاری از گروههای موسیقی سنتی و یا نواحی با نوآوری هایی که انجام داده اند خیلی هم به اصالت های موسیقی ایران پایبند نبوده و نیستند اما درهرصورت از مضمون و مفاهیم والای موسیقی ایرانی دور نمانده اند بنابراین اگر جشنواره ای بتواند براساس فرهنگ ملی خودش جایگاه خوبی برای هر نوع موسیقی طراحی کند وجود گونه های موسیقی بلا مانع است اما مسئله اینجا است که موسیقی پاپ براساس الگوی خاص و درخوری طراحی نشده است.
مجید کیانی در پایان درباره چگونگی حضور بزرگان موسیقی در جشنواره گفت : به نظرمن جشنواره موسیقی فجر تریبونی است که نباید از حضور بزرگان موسیقی در بخش های مختلف خالی بماند چراکه ضرر خالی کردن عرصه در درجه اول به خود هنرمند برمی گردد حود من همیشه سعی کردم به هر شکل ممکن در عرصه باشم.
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1387 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

ابراز تاسف برای دوچیز:یکی اینکه چرا افراد با شعور اینگونه راجع به کلیت موسیقی پاپ نظر می دهند؟کوچک پنداشتن کلیت موسیقی پاپ در واقع ارزشهای خودشان را پایین میاورد.دیگر اینکه چرا باید 80% موسیقی پاپ ایران فاقد ارزش باشد که چنین نظراتی در مورد کلیت پاپ را باعث شود.کاش موسیقی پاپ ما همپای نمونه های خارجی یا حتی میراث دار افرادی چون فرهاد,واروژان,بابک بیات,منفردزادهو... بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

همين است كه موسيقي ما به اين روز افتاده سنتي ها چشم ديدن پاپ ها را ندارند و همين طور پاپ ها چشم ديدن سنتي ها را. واقعا كار به جاهايي باريكي دارد مي رسد. موسيقي سنتي مخاطب ندارد. يكي مي گويد موسيقي پاپ از ياد مي رود. برادر من همه موسيقي ها از ياد مي روند اگه شجريان مرغ سحر را خواند و ماندگار شد شادمهر هم مسافر را خواند و ماندگار شد. الان شجريان مي تونه يه مرغ سحر ديگه رو به مردم معرفي كنه؟! نه! چرا چون دوره زمونه جوريه كه موسيقي اصلاً شرايط ماندگار شدن رو نداره حالا بريم هي خودمونو گول بزنيم كه موسيقي ماندگار توليد كنيم. موسيقي چه كلاسيك ،‌ چه پاپ ، چه سنتي چه هر موسيقي فاخر يا غير فاخر ديگه اي از ياد مي ره. موسيقي پاپ الان خيلي موسيقي پيشرفته اي و از نظر مخاطب قابل قياس با موسيقي سنتي نيست. مرغ سحر شجريان شايد تا 10 سال ديگه موندگار باشه بعدش از يادها ميره. مردم ما الان به كارهاي نو احتياج دارند كه موسيقي پاپ اين كارها رو داره مي كنه ولي موسيقي سنتي تو همون حال و هواش مونده.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

جناب آقاي کیانی ! [...] عزیزان ! این جور افراد چون دارن با این موسیقی تکراریشون روز به روز [...] و ضعیف تر می شن این حرف ها رو می زنن ... چیزی که مشخصه اینه که پاپ خیلی خیلی بیشتر طرفدار داره و این خودش همه چیو نشون می ده ... جناب آقاي کیانی ! [...] نمی تونی جلوی پاپ رو بگیری.[...]  ولی چه فایده که نمی تونی با موسیقیت روی احساس آدما دست بزاری.[...] ... جناب آقاي کیانی ! به زودی موسیقی تو کاملا می میره :))

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی ما | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران