برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه انتشار این اثر به خوانندگی و آهنگسازی «علی پرکار»
از «آغیز یئمیشی» به عنوان اولین آلبوم رسمی راک آذری رونمایی شد
موسیقی ما – مراسم رونمایی از اولین آلبوم رسمی راک آذری برگزار شد. این اثر که «آغیز یئمیشی» نام دارد به آهنگسازی و خوانندگی «علی پرکار» تولید شده و از روز سه شنبه توسط شرکت پخش «جوان» به مدیریت «نیما جوان» در بازار توزیع خواهد شد. «رامین بهنا»، موزیسین با سابقه راک، هم به عنوان مدیر هنری و نوازنده در این مجموعه حضور دارد. شرکت «سرنا» وظیفه میزبانی این مراسم را بر عهده داشت و بر خلاف سایر جلسات رونمایی، این بار موسیقی زنده آغازگر برنامه بود. علی پرکار به همراه اعضای ارکستر خود سه قطعه از آلبوم آغیز یئمیشی را اجرا کرد و سپس نشست خبری با توضیحات عوامل تولید اثر و سوالات خبرنگاران آغاز شد.
 
  • *علی پرکار: این آلبوم در ابتدا برای خودم یک پروژه تحقیقاتی بود
علی پرکار در ابتدا گفت:«می توان گفت این آلبوم در ابتدا برای خودم یک پروژه تحقیقاتی بود. ما در موسیقی آذربایجان دچار رکود شده بودیم و من می خواستم براساس تجربیات خودم یک پل ارتباطی بین فرهنگ آذربایجان و موسیقی جهانی برقرار کنم. به نحوی که قشر جوان ما هم بتوانند با اشعار آذربایجان ارتباط بیشتری برقرار کنند. به یک موسیقی اکتیوتر احتیاج داشتیم و من هم موسیقی راک را انتخاب کردم. ژانر ساختاری کار شاید شبیه به راک کلاسیک باشد. سعی کردیم در آلبوم هم سادگی ها را حفظ کنیم و تا جایی که ممکن است همان استایل اجرای زنده را در آلبوم هم داشته باشیم. سعی هم کردم از آثار شعرای بزرگ آذربایجان یعنی استاد شهریار و استاد «علی آقا واحد» استفاده شود. اشعاری از دکتر «بزرگ امین» و قطعاتی هم از بیاتی های آذربایجان داریم که شاعر نامشخص دارند و به صورت سینه به سینه در بین اجداد ما نقل شده و به ما رسیده اند.»

«رامین بهنا» سخنران بعدی این جلسه بود که صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد:«زمانی که موزیسین روی استیج حاضر می شود صحبت خود را بیان می کند. می دانم که علی با گروه خوبش تمرین کمی داشتند اما اجرا را شنیدید و موزیسین ها بین ما هستند و اجرای بسیار خوبی بود. نظر من این است که امروز موسیقی ایران شرایط جالبی دارد. خانواده موسیقی بزرگ شده و صنعت موسیقی با وجود تمامی سنگ اندازی ها در جریان است. پشت سر این صنعت چیزهای دیگری نظیر اقتصاد هم هست. اقتصاد می شود که موسیقی ها پشت سر هم بیایند و من اسمش را سری دوزی گذاشته ام برای اینکه اقتصاد برقرار باشد. پس از یک موسیقی موفق، آثاری عین آن منتشر می شوند ولی خوشحالی من این است که در تمامی این شرایط برخی هستند که به صورت جدی موسیقی کار می کنند. فکر می کنم بعد از من «همایون مجدزاده» هم هست و جوان ها هم خیلی خوب شده اند. کسری ابراهیمی می گوید که جوان ها سفت موسیقی کار می کنند. علی پرکار هم جزو آن بچه ها است. ولی او استخوان دار است و زمانی که روی استیج می ایستد همه چیز مشخص می شود. اولین مزیت این آلبوم، وجود ملودی های بسیار شیرین است. این ملودی ها باعث می شود که هم کشش در شما ایجاد شود و هم اینکه تاریخ مصرف ندارد. دوم ارادت علی پرکار به زبان مادری او است و انتخاب ایشان از اشعار، مزیت خوبی برای آلبومش به شمار می رود. سوم هم تنظیم بسیار ساده و شیوای کار است. در نوازندگی ها بسیار مرتب و تمیز کار کرده و تکنیک خود را به رخ نکشیده و جملات همگی زیبا هستند. تکنیک راک را به کار می گیرند ولی کاملا ملودی های خودشان است. امیدوارم که از این دست آثار بیشتر بشنویم.»

«نیما جوان»، مدیر پخش جوان، هم در بخشی از صحبت های خود گفت:«موسیقی به طور کلی با هر طبقه بندی خطرناک نیست. موسیقی راک خطرناک نیست. بیان پاره از دغدغه ها نظیر مسائل اجتماعی و فردی نظیر اعتیاد و خیانت است. اتفاقا موسیقی راک با بیان اینگونه مسائل، که بنده به بیان بخشی از دغدغه های این نوع موسیقی اشاره کردم، در راستای چاره جویی برای رفع این مسائل گام بر می دارد. موسیقی راک خطرناک نیست و دغدغه مند است. من با اطمینان می گویم تمام هنرمندان راک از دوستان ما و انسان های شریف و پرمهری هستند. امید که امسال هم دوشان فرهنگی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به این موسیقی نظر کنند و صحبت های فعالان این عرصه را بیشتر بشنوند.»
 
  • *رامین بهنا: در ایران، ادبیات ما پیشرو و حرکت آن جلوتر از موسیقی است
در ادامه نوبت به سوالات خبرنگاران رسید و رامین بهنا در پاسخ به اولین سوال گفت:«من از ابتدا در جریان تولید این آلبوم حضور نداشتم. علی قطعات را ساخته و ضبط کرده بود. من پس از ضبط، کارها را شنیدم و در حقیقت در مراحل میانی وارد کار شدم و پیشنهادات خودم را ارائه می کردم و کارها را پیش بردیم. سابقه دوستی من و علی از گذشته بود و در گروه «بهنا» افتخار همکاری با ایشان داشتم و در سال 91 روی صحنه رفتیم. به خاطر دارم اولین روزی که با گیتار، کارهای خود را برای من اجرا کرد برایم بسیار جذاب بود. من اصولا معیار خاصی ندارم و معیارم، خوش آمدن است زیرا حس شما متر ندارد. در ادامه هم اگر کسی ایرادی بگیرد من می گویم که این اثر را دوست داشتم. فکر هم نمی کنم که اشتباه کرده باشم و این کار باعث افتخارم بوده است.»

او در ادامه پیرامون تلفیقی بودن این اثر افزود:«اصولا در ایران، ادبیات ما پیشرو و حرکت آن جلوتر از موسیقی است. اولین وظیفه برای موزیسین این است که آن کلام را به درستی به گوش مخاطب برساند که علی پرکار در این زمینه موفق بود. فکر می کنم همه با من موافق باشند که او در هنگام خواندن، حس را منتقل می کرد. اگر منظور از تلفیق این است که ادبیات و برخی ملودی های آذری را با تکنیک های راک ارائه دادیم باید بگویم که به نوعی تلفیق و مخلوط کردن این دو مورد است.»
 
  • *علی پرکار: ما می خواهیم حس و حال موسیقی خودمان را با ابزارهای مدرن به مخاطب القا کنیم
سپس علی پرکار به این نکته اشاره کرد:«گاهی اوقات در آهنگسازی از حس و حال خود موسیقی آذربایجان استفاده کرده ایم. در دو قطعه هم از کمانچه استفاده کردیم که دقیقا همان حال و هوای مقامات آذربایجان را انتقال می دهد. به نظر من حتی اگر شعر را حذف و به ملودی ها و فواصل و گام هایی که اجرا می شود دقت کنید، آن فواصل آذربایجانی هم را دارد. تفاوت های فاحشی بین ترکیش راک و این نوع راک که ما کردیم وجود دارد. آنها ملودی های خود را با موسیقی راک ادغام می کنند. یعنی اگر شعر موسیقی استانبولی را حذف کنید، متوجه می شوید که یک جمله از فرهنگ آنها در قالب موسیقی راک بیان می شود. ما ابزارهایی به نام سازهای موسیقی داریم که می توانیم احساس خودمان را روی آنها پیاده کنیم. در طول گذشت زمان، سازها تکامل پیدا کرده اند و می توانیم از آنها استفاده کنیم. در بیان این نوع موسیقی نمی توانیم بگوییم که حتما موسیقی راک آمریکایی را پیاده کرده ایم. ما می خواهیم حس و حال موسیقی خودمان را با ابزارهای مدرن به مخاطب القا کنیم. یک زمانی اگر با دوچرخه مسیری را طی می کردند الان هواپیما جایگزین شده است. از ابزارها استفاده کرده اند در حالی که مفهوم سفر در جای خود ثابت مانده است.»
 
  • *بهنا: بتهوون هم در زمان خودش راک بود
رامین بهنا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مرز بین موسیقی راک و پاپ چطور مشخص می شود گفت:«موزیسینی که راک کار می کند در باطن خودش راکر است. من نمی دانم این مرز کجا است ولی به نظر من موسیقی «محمدرضا لطفی» با اجرای «محمدرضا شجریان» راک است! یعنی ماهیت آن راک است. علی پرکار هرکاری کند، پاپ نمی تواند بسازد. بتهوون هم در زمان خودش راک بود. منظور من این است که آن تعرض و جسارت را آثاری که اشاره کردم دارند که جسور بودن یکی از مشخصه های راکرها است.»

بهنا سپس افزود:«یقینا کلام در ایران برای رواج موسیقی تاثیر به سزایی دارد. موسیقی علی پرکار نمونه بسیار خوبی است. هم نسل های من نظیر «فرشاد رمضانی» یا حتی همایون مجدزاده به ادبیات کهن اعتقاد داریم. من یک مقدار زود می دانم که بخواهیم ادبیات جدید را زیاد وارد داستان کنیم. ما هنوز روی ادبیات گذشته خودمان کم کار کرده ایم و تاثیرش هم بیشتر است. خیلی از هم نسل های شما می گویند که ما حافظ را با «اوهام» شناختیم پس کلام تاثیر زیادی دارد.»

علیرضا ایرانی نژاد، مسئول روابط عمومی برنامه و مدیر برنامه های علی پرکار، درباره اجرای زنده این اثر هم گفت:«زمانی که آلبومی رونمایی می شود، انتظار دست اندرکاران و موافقان و مخالفان آلبوم این است که اجرای آن را ببینند. قطعا اجرای زنده خواهیم داشت ولی ما تا نتوانتیم برای کنسرت اسپانسر داشته باشیم و منابع مالی را هماهنگ کنیم و از همه مهمتر تا زمانی که تمام مجوزهای لازم را اخذ نکرده باشیم، ترجیح می دهم در مورد زمان کنسرت صحبت نکنم.»
 
  • *نیما جوان: تیراژ این آلبوم 2000 نسخه است
نیما جوان درباره تیراژ این آلبوم و روند پخش آن گفت:«این کشور هفتاد میلیون جمعیت دارد و ای کاش هفتاد میلیون تیراژ هم برای هر اثر هنری داشتیم. متاسفانه در کل کشور بیش از صد یا صد و پنجاه مرکز در حوزه عرضه محصولات موسیقی نداشته باشیم. به همین دلیل باید حساب شده عمل کنیم و ما در ابتدا برای این تیراژ آلبوم 2000 نسخه در نظر گرفته ایم. در صورت استقبال مخاطبان، امکان تکثیر و پخش مجدد آلبوم هم وجود دارد. توزیع آلبوم در تهران و شهرستانها از سه شنبه آغاز می شود.»

بخش پایانی برنامه هم به صحبت های «سعید خورزنی»، مدیریت شرکت سرنا، اختصاص داشت که ایشان ابتدا به تشریح فعالیت ها و مسترکلاس های سال 93 سرنا پرداخت. او همچنین اعلام کرد که کلاس های آموزشی این مجموعه در سال 94 هم با حضور موزیسین های مطرح بین المللی برگزار خواهد شد.

«فرشاد رمضانی»، «همایون مجدزاده»، «کیان مقدم»، «کاوه دولت نیا»، «علی یازرلو» (سخنگوی مجمع آذری زبانان ایران) و «رضا کریمی تبار» به عنوان مهمانان ویژه در این برنامه حضور داشتند.

در ادامه می توانید عکس های «علی تاجیک» از مراسم رونمایی آلبوم آغیز یئمیشی را ببینید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 فروردین 1394 - 01:35

دیدگاه‌ها

دوشنبه 24 فروردین 1394 - 16:11

امیدوارم روز بروز شاهد فعالیت هنرمندان در حوزه موسیقی آذری (ترکی) در کشور عزیزمون باشیم.
یاشاسین آذربایجان

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از «آغیز یئمیشی» به عنوان اولین آلبوم رسمی راک آذری رونمایی شد | موسیقی ما