برنامه یاد بعضی نفرات
 
تجليل از اساتيد موسيقي
در اختتاميه جشن خانه موسيقي؛
تجليل از اساتيد موسيقي
موسيقي ما: در نهمين جشن خانه موسيقي كه شب گذشته با حضور محمدرضا شجريان، جلال ذوالفنون، همايون خرم، هوشنگ ظريف، پري زنگنه، بابك رضايي مدير عامل انجمن موسيقي،‌سودابه سالم، داود گنجه‌اي، محمد سرير و تني چند از هنرمندان موسيقي در تالار وحدت برگزار شد، بعد از پخش سرود جمهوري اسلامي و قرائت قرآن كريم ،گروه حركات آييني تربت جام با سرنا و دهل به اجرا پرداختند كه البته بعد از ترك صحنه دوباره به دعوت ژاله صادقي مجري اين جشن براي اجراي رقص چوب به روي سن بازگشتند.

*خانه موسيقي در آستانه دهمين سال فعاليت

پس از اجراي اين گروه محلي داريوش پيرنياكان دبير نهمين جشن خانه موسيقي گفت:جشن نهم را در حالي پشت سر مي‌گذاريم كه تاكنون راهي پرفراز و نشيب را پيموده و راهي همانند قبل را پيش رو داريم.
وي ادامه داد: خانه موسيقي برآمده از موسيقدانان اهل موسيقي است و شايد 9 سال پيش كمتر كسي گمان مي‌برد كه اين خانه روزي بتواند 8 هزار عضو داشته باشد و به عنوان تخصصي‌ترين و صنفي‌ترين پايگاه هنري مطرح شود.
پيرنياكان افزود: هيئت مديره كنوني در كنار هيئت مديره‌هاي ادوار گذشته در جهت بهروزي و بهبودي موسيقي كشور در اين سالها گرد هم آمده‌اند و اين بار 9ساله را به دوش كشيده‌اند. اينك در آستانه دهمين سال، عشق به يكديگر ، احترام متقابل ، شايسته‌سالاري، توجه به فرهنگ پيشينيان و ... بيشتر از هر زمان احساس مي‌شود.
وي با اشاره به چگونگي برگزاري اين دوره بيان داشت:در جشن امسال با حمايت شوراي عالي خانه موسيقي و هيات مديره چگونگي برگزاري جشن نسبت به سالهاي قبل تغييرات چشمگيري داشته كه از آن جمله برگزاري بخش مسابقه ، انتخاب بهترين آثار برگزيده و ارسال فراخوان بوده است.
دبير نهمين جشن خانه موسيقي تصريح كرد:به دنبال اعلام فراخوان 44 اثر به دبيرخانه جشن ارسال شد كه امروز خانه موسيقي ضمن سپاس از تمامي ناشران موسيقي به اطلاع مي‌رساند با توجه به محدوديت آثار رسيده و تعداد انگشت‌شمار برخي آثار امكان بررسي همه جانبه نبوده و اين خانه ضمن ارج نهادن به هنرمنداني كه آثارشان را در اختيار دبيرخانه قرار داده‌اند، تنديس زرين را به هنرمنداني اهدا مي‌كند كه علاوه بر شان و حرمت، پيشكسوت بودنشان نيازي به هيچ توضيحي ندارند.جايگاه اين اساتيد بي‌نياز از هر ارزيابي است بر اين اساس تنديس‌هاي امسال به بزرگان موسيقي اهدا خواهد شد.
پيرنياكان بيان داشت: برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي از ديگر اقدامات چشمگير اين دوره بود كه طي شب‌هاي گذشته شجريان ، فخر‌الديني و كامكارها با برگزاري كنسرت‌هايشان امكانات و توانايي بالاي هنر موسيقي را در خانه موسيقي به نمايش گذاشتند.
دبير جشن نهم خانه موسيقي با بيان اينكه خانه موسيقي محفل با صفا و صدق موسيقدانان است، اظهار داشت: اميدوارم اين خانه هر چه بيشتر سهم خود را در دوستي و نزديكي هنرمندان و پيش برد اهداف موسيقي كشور ادا نمايد.
پيرنياكان در پايان صحبت‌هاي خود ضمن انتقاد از عدم حضور مسئولان هنري در اين جشن گفت:در اين گردهمايي مي‌بايست وزير فرهنگ و ارشاد و معاون ايشان دعوت ما را لبيك مي‌گفتند.موسيقي در اين كشور يكي از هنرهاي اصيل و والاست كه كم احترامي به آن كم احترامي به هنرمندان برجسته اين آب و خاك است.

*پايور،شهناز،استوار ،كسايي و كامكار تقدير شدند

بعد از صحبت‌هاي پيرنياكان به دعوت مجري برنامه اميرخاني و شجريان به روي سن آمدند و به پاس يك عمر آموزش در زمينه موسيقي كلاسيك تنديس زرين خانه موسيقي و لوح تقدير را به هوشنگ استوار اهدا كردند كه به دليل عدم حضور اين پيشكسوت موسيقي مصطفي پورتراب جوايز وي را دريافت كرد.
پس از پخش نماهنگي از زندگي استوار تنديس زرين و لوح تقدير به فرامرز پايور به خاطر يك عمر فعاليت موسيقايي اهدا شد كه متاسفانه اين نوازنده سنتور نيز به دليل بيماري در اين مراسم حضور نداشت و سعيد ثابت به نيابت از وي جوايزش را دريافت كرد.
پس از اهداي اين تنديس نماهنگي از زندگي فرامرز پايور پخش شد و به خاطر نشر آثاري در زمينه موسيقي ملي و نيم قرن فعاليت اثرگذار تنديس زرين و لوح تقدير به جليل شهناز اهدا شد كه باز هم به دليل نبود اين نوازنده اميررضا شهناز نوه ايشان اين جايزه را دريافت كرد.
آخرين تنديس زرين و لوح تقدير خانه موسيقي در اين بخش به حسن كسائي اهدا گرديد كه باز هم ايشان در برنامه حضور نداشتند و ميرجلالي جايزه او را دريافت كرد.همچنين به پاس فعاليت منسجم در موسيقي و راهبري گروه تنديس زرين خانه موسيقي و لوح تقدير به هوشنگ كامكار اهدا شد.

*شجريان:اميدوارم تا سال آينده اركستر زهي از خانواده صراحي تشكيل دهم

در ادامه اين برنامه ژاله صادقي با خواندن شعري از قيصر امين‌پور در آستانه سالگرد اين از دست رفته يادي هم از او كرد. در اين حين ساز بم‌ساز و صراحي از ساخته‌هاي شجريان روي سن قرار گرفت و به دنبال آن محمدرضا شجريان نيز به منظور معرفي اين نوع ساز به روي صحنه آمد و در اين خصوص گفت: ما همه عاشق صدا هستيم و صداي خوش را دوست داريم. اين صداي خوش از كودكي با ما بوده به طوري كه من در جلساتي كه پدرم با شاگردانش داشت از اين صداي خوش لذت مي ‌بردم.البته با توجه به وضعيت پدرم راديو در خانه ما وجود نداشت و من نمي‌توانستم از طريق آن به موسيقي گوش دهم به همين خاطر هر وقت به خانه پدربزرگم مي‌رفتم دزدكي با راديو دايي‌ام به اين هنر گوش مي‌دادم.كم كم از همان خانه پدربزرگم با برنامه گل‌ها آشنا شدم.
وي ادامه داد: در آن زمان محيط من طوري بود كه نه با ساز و نه با موسيقي ارتباط داشتم تا اينكه در سال 39 با رفتنم به عنوان معلم به خارج از شهر با سنتور مشقي كه يكي از دوستانم برايم آورده بود آشنا شدم بعد از آن اتفاق به فكر ساخت سنتور افتادم.
اين خواننده بيان داشت:از سال 40 سنتوري ساختم كه صدايش بد هم نبود و از آنجا تصميم به ساخت اين ساز با صداي بهتري را گرفتم كه به دنبال آن تحقيقات بسياري را از همان زمان آغاز كردم. در طول اين مدت 10- 15 تا ساز ساختم كه البته به هيچ نتيجه مطلوبي هم نرسيدم. از حدود 25سال پيش برخي ماشين‌هاي نجاري در حد ساز سازي خريدم و با ساخت اولين ساز 22 بار پل‌هايش را عوض كردم كه با اين كار به اين نتيجه رسيدم كه با پل‌ها و كاسه‌ مي‌توان صداي يكدستي در سنتور ايجاد كرد.
شجريان اظهار داشت:در همين حين به اين فكر افتادم كه در اركستر سازهاي بم كمتري داريم بر اين اساس تحقيقات در اين زمينه را از سر گرفتم و از سال 90 در آمريكا و كانادا در سازسازي‌ها به دنبال سيم ‌رفتم كه به درد سنتور باس بخورد تا اينكه امسال طرح بم‌ساز را زدم و 20 شماره سيم روي آن قرار دادم.در حالي كه سنتورهاي معمولي تنها 2 سيم زرد و سفيد دارند.
وي با اشاره به نتهاي اين ساز گفت: هنوز نتوانستم نتي كه لازمه اين ساز باشد را در اختيار بگيرم ولي اميدوارم اين ساز بتواند جاي خوبي در بين سازهاي ديگر باز كند.
شجريان در ادامه به معرفي ساز صراحي پرداخت و گفت: 15-16 سال پيش تصميم به ساخت يك ساز زهي كششي گرفتم كه با تحقيقات زياد شهريور امسال طرح صراحي را زدم. فكر كردم ما هم ساز قيژك و هم كمانچه داريم پس سازي بسازم كه رنگش با اين دو فرق كند اما فرهنگ ساز ايراني را داشته باشد. طي تحقيقاتي كه انجام دادم به اين نتيجه رسيدم كه برخلاف تصور همه كه فكر مي‌كنند صداي ساز براي كاسه رزونانس است، تفاوت صدا مربوط به پوستي است كه روي آن كشيده مي‌شود.درواقع پوست‌ در صدادهي ساز بسيار تاثيرگذار است به نظر من اگر سازمان خوش صداست بايد قدر پوست آن را بدانيم.
وي ادامه داد: صراحي بعد از قيژك قرار مي‌گيرد كه البته تيره‌تر از صداي قيژك است. در واقع اين ساز بين ويلون و كمانچه قرار مي‌گيرد.
شجريان در ادامه صحبت‌هاي خود بيان داشت: من مي‌خواستم از صراحي خانواده‌اي چون صراحي آلتو ،سوپرانو و ... داشته باشم بر اين اساس اولين ساز را آلتو ساختم. اميدوارم تا سال آينده با ساخت بيشتري از اين ساز اركستر زهي از صراحي را بسازم و تقديم شما كنم. اميدوارم اين خانواده راهي بين مخاطبان را پيدا كنند و رنگ خاصي را به اركسترهاي ما بدهد.
بعد از صحبت‌هاي شجريان به منظور معرفي اين دو ساز صراحي آلتو توسط سينا جهان‌آبادي و بم‌ساز توسط رامين صفايي نواخته شد.

* تار داريوش طلايي با تنبك فرهنگ‌فر هم‌نوا شد

نهمين جشن خانه موسيقي بعد از آنتراكي كوتاه با تشكر از انتشاراتي چون هرمس، ماهور ، سروش ، آواي ترانه شرق، آواي باربد، انجمن موسيقي در رهگذر هفت اقليم ادامه يافت و سپس داريوش طلايي نوازنده تار به همراه آرش فرهنگ‌فر نوازنده تنبك براي اجراي دونوازي به روي صحنه آمدند كه قبل از اجرا طلايي گفت: در اين مكاني كه هم اكنون قرار دارم از 15 سالگي با اركستر تار و اركستر ملي به رهبري حسين دهلوي كنسرت داده‌ام. اين جمع خيلي صميمي است كه علاوه بر مشكلاتي كه ما در موسيقي داريم باعث دلگرمي شده است.
وي در خصوص اجرايش گفت: موسيقي كه من مي‌نوازم جنبه سمبوليك دارد و اميدوارم بتوانم با موسيقي ارتباطي را برقرار و احساساتم را بيان كنم.موسيقي كه من اجرا خواهم كرد مركب‌نوازي در راست پنجگاه به صورت بداهه ‌است.
نهمين جشن خانه موسيقي شب گذشته با دونوازي طلايي و فرهنگ‌فر در تالار وحدت به كار خود پايان داد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آبان 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تجليل از اساتيد موسيقي | موسیقی ما