درباره آلبوم «آفتابهای همیشه» به آهنگسازی سعید سالارمنش؛
عاشقانههاي هميشگي
موسیقی ما - امیر بهاری: «آفتابهای همیشه» تلاش دو آهنگساز و نوازنده جوان برای خلق فضا و صدایی متفاوت در روزگار جدید موسیقی ایران است. این آلبوم که از صدای آیدا شاملو (سرکیسیان) در دکلمه خوانی بهره می برد در حال و هوای موسیقی راک مدرن تولید شده. از همان سرآغاز قطعه اول آشکار است که «آفتابهای همیشه» رویکرد متفاوتی در قیاس با آلبومهای راک ایرانی سالهای اخیر دارد.
در این آلبوم که حدود یک هفته از انتشار آن می گذرد، آیدا آثاری از همسرش را انتخاب کرده و خود آنها را دکلمه کرده البته سه شعر هم از آندرو مارول، امیلی دیکنسون و آگستو فردریکواشمیت در این آلبوم خوانده شده.
آلبوم با قطعهاشتیاق بر اساس شعر مارول آغاز می شود. شعری که در آن گاه اساطیری به عشق وجود دارد و انتخاب ادوات و فضاهایی نزدیک به موسیقی گوتیک، انتخاب هوشمندانه ای برای این قطعه است. اگر زمان و مکان در اختیار ما بود/ده سال پیش از توفان نوح عاشقت می شدم /.... این بخشی از شعر قطعه اول است که نگاهی اساطیری به عشق دارد. و انتخاب فضاهای تلطیف شده موسیقی گویتک تطبیق جالبی با این شعر دارد.
انتخاب چند شعرها توسط آیدا تعریف دیگری به این آلبوم می دهد، تعریفی فراتراز یک آلبوم موسیقی (خوب یا بد بودنش به کنار) در هنر امروز است. هنری که مرز مدیومهای مختلفش را با هم به حداقل رسانده. در این آلبوم که بخش عمده آن را موسیقی بدون کلام راک شکل می دهد تلاشی برای فضا سازی موسیقایی برای اشعاری است که آیدا به لب می آورد. و البته سعید سالار منش که کارگردانی هنری (جالب است در بروشور سی دی نوشته نشده آهنگساز) این آلبوم را بر عهده داشته هم در چند قطعه آواز می خواند و به نسبت خوب هم این کار را انجام می دهد ولی بهطور کلی این اثر بر خلق فضاهایی آبستره بر مبنای تمی است که توسط اشعار منتقل می شود. ولی نکته جالب در این آثار نوع روایت موسیقایی هر قطعه است.
به رقم اینکهاشعار انتخابی اغلب کوتاهاند و ومایههای تغزلی دارند ولی موسیقی که برای آنها ساخته شده اغلب آغاز، میانه و انتها دارد. یعنی بهطور جالبی در این آلبوم یک منظومه روایی برای اشعاری تغزلی خلق شده است و همین نکته احتمال توفیق این اثر نزد مخاطبان را بسیارافزایش می دهد. چرا که طراحان هنری این آلبوم سعی کرده اند فضاهای بسیار متنوعی و پر تعلیقی را تجربه کنند و مودهای (Mood) مختلفی در این آلبوم شنیده می شود. مثلا در قطعه شماره پنج که عنوان آلبوم از آن گرفته شده موسیقی ته لهجه ای از موسیقی فولکلور بریتانيایی دارد با آکوردهای گیتار باسی که در دهه 1980 میلادی بیشتر استفاده می شد و البته نتیجه، قطعه ای سرخوش برای عاشقانه ای حماسی است آلبوم «آفتابهای همیشه» تجربه ای متفاوت است. و حوصله آیدا برای مشارکت در تولید این آلبوم ستودنی است. آلبوم متفاوتی که ماحصل ایده پر
در این آلبوم که حدود یک هفته از انتشار آن می گذرد، آیدا آثاری از همسرش را انتخاب کرده و خود آنها را دکلمه کرده البته سه شعر هم از آندرو مارول، امیلی دیکنسون و آگستو فردریکواشمیت در این آلبوم خوانده شده.
آلبوم با قطعهاشتیاق بر اساس شعر مارول آغاز می شود. شعری که در آن گاه اساطیری به عشق وجود دارد و انتخاب ادوات و فضاهایی نزدیک به موسیقی گوتیک، انتخاب هوشمندانه ای برای این قطعه است. اگر زمان و مکان در اختیار ما بود/ده سال پیش از توفان نوح عاشقت می شدم /.... این بخشی از شعر قطعه اول است که نگاهی اساطیری به عشق دارد. و انتخاب فضاهای تلطیف شده موسیقی گویتک تطبیق جالبی با این شعر دارد.
انتخاب چند شعرها توسط آیدا تعریف دیگری به این آلبوم می دهد، تعریفی فراتراز یک آلبوم موسیقی (خوب یا بد بودنش به کنار) در هنر امروز است. هنری که مرز مدیومهای مختلفش را با هم به حداقل رسانده. در این آلبوم که بخش عمده آن را موسیقی بدون کلام راک شکل می دهد تلاشی برای فضا سازی موسیقایی برای اشعاری است که آیدا به لب می آورد. و البته سعید سالار منش که کارگردانی هنری (جالب است در بروشور سی دی نوشته نشده آهنگساز) این آلبوم را بر عهده داشته هم در چند قطعه آواز می خواند و به نسبت خوب هم این کار را انجام می دهد ولی بهطور کلی این اثر بر خلق فضاهایی آبستره بر مبنای تمی است که توسط اشعار منتقل می شود. ولی نکته جالب در این آثار نوع روایت موسیقایی هر قطعه است.
به رقم اینکهاشعار انتخابی اغلب کوتاهاند و ومایههای تغزلی دارند ولی موسیقی که برای آنها ساخته شده اغلب آغاز، میانه و انتها دارد. یعنی بهطور جالبی در این آلبوم یک منظومه روایی برای اشعاری تغزلی خلق شده است و همین نکته احتمال توفیق این اثر نزد مخاطبان را بسیارافزایش می دهد. چرا که طراحان هنری این آلبوم سعی کرده اند فضاهای بسیار متنوعی و پر تعلیقی را تجربه کنند و مودهای (Mood) مختلفی در این آلبوم شنیده می شود. مثلا در قطعه شماره پنج که عنوان آلبوم از آن گرفته شده موسیقی ته لهجه ای از موسیقی فولکلور بریتانيایی دارد با آکوردهای گیتار باسی که در دهه 1980 میلادی بیشتر استفاده می شد و البته نتیجه، قطعه ای سرخوش برای عاشقانه ای حماسی است آلبوم «آفتابهای همیشه» تجربه ای متفاوت است. و حوصله آیدا برای مشارکت در تولید این آلبوم ستودنی است. آلبوم متفاوتی که ماحصل ایده پر
منبع:
تهران امروز
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1389 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید