عکس های مافیا وجود دارد
موسیقی ما- لی لا رضایی: شاهرخ شریفی را میتوان به عنوان جوانترین تهیه کننده موسیقی کشور نام برد. چه از زمانی که آلبومهای محسن چاوشی را در استودیوی خود ضبط میکرد و چه حالا که خوانندههای بسیاری را با خود همراه کرده تا آنها را به جامعه موسیقی کشور معرفی کند.
با این تهیه کننده گپی کوتاه زدهایم که در زیر میخوانید:
*شما عنوان جوانترین تهیه کننده موسیقی را با خود یدک میکشید. آلبوم مسعود سعیدی چندمین آلبوم شماست؟
آلبوم مسعود در واقع دومین آلبوم من در جایگاه تهیه کننده است. پیش ازآن تهیه کننده آلبوم «مهره» با صدای هومن سودمند بودم که عنوان پر مهرهترین آلبوم موسیقی سال گذشته را به خود اختصاص داد. در این آلبوم بیشتر آهنگسازهایی که به نوعی کار حرفهای میکنند و کار بلدند، حضور داشته و به ساخت قطعات آن اقدام کرده بودند.
*پیش از این شما در بخش سینما بودید. چطور یکباره سر از موسیقی در آوردید؟
هفت سال پیش، به صورت کاملا اتفاقی فرزاد فرزین به من پیشنهاد داد که یک استودیو تاسیس کنم. بر اساس صحبتهای او من این کار را کردم و بالاخره توانستم موفق شوم و شروع به تهیه آلبومهای موسیقی کنم. کم کم این قضیه برایم شکل جدی به خود گرفت تا اینکه امروزه به عنوان یکی از تهیه کنندگان حوزه موسیقی فعالم.
*اولین آلبومتان با وجودی که به قول خودتان پر مهره بود، اما نتوانست بازار را تسخیر کند. این چه دلیلی میتواند داشته باشد؟
هومن سودمند از اولین قطعهای که ۳ سال پیش برای تلویزیون به نام «امام رضا (ع)» اجرا کرد، در سریال «خانه بیپرنده» بود. از همین طریق با وی آشنا شدم و در ادامه آشنایی توانستیم طی یک همکاری مشترک با هم به تولید آلبوم «مهره» اقدام کنیم. درست است که این آلبوم اولین تجربه کاری من در حوزه تولید موسیقی بود، اما چندان هم بد نفروخت. اگر چنین چیزی را میبینید، به حساب کم تجربگی من بگذارید.
*تولید یک آلبوم در حد آلبومی که مثل «مهره» پر مهره باشد، دست کم چقدر هزینه میبرد؟
اگر بخواهیم حد وسط را برای هزینه یک آلبوم درنظر بگیریم، باید بگویم که از ۳۰ میلیون شروع میشود. یعنی یک آلبوم متوسط را میتوان با ۳۰ میلیون تومان هزینه، ساخت. این مبلغ حداکثر ب۰ ۸-۹۰ میلیون میرسد. البته تمامی این هزینهها بستگی به شرایط خاصی دارد.
*چه شرایطی؟
مثلا بستگی به این دارد که کدام یک از آهنگسازان و تنظیم کنندهها در آلبوم همکاری کنند.
آهنگساز و تنظیم کنندههایی مثل بهروز صفاریان، سیروان خسروی، محسن یگانه، فرزاد فرزین و بنیامین و... هزینه کار را بالا میبرند چون دستمزدشان بالاست. مثلا برای تولید یک قطعه برای یک آلبوم تا دو میلیون هزینه میشود. البته این هزینه فقط برای شعر و ملودی است. برای تنظیم هر کاری که بهروز یا سیروان تنظیم کند، ۶-۷میلیون تومان باید هزینه کرد.
هزینه تولید یک آلبوم فقط صرف ملودی و ترانه و تنظیم نمیشود، بلکه اینها هزینههای اولیه تولید یک آلبوم است. سوای از اینها شما باید دستمزد نوازنده، استودیو، ضبط، میکس و مستر و تولید و انتشار و... را هم اضافه کنید. ضمن اینکه برای انتشار و تبلیغ هم باید هزینهای را در نظر گرفت.
*این مبالغ برای چه مقدار زمانی است؟
زمانی که مورد تعریفهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ۴۰ دقیقه برای ۱۰ دقیقه است. یعنی میانگین زمان برای هر قطعه ۴ دقیقه است. من برای آلبومهایی که کار کردم، خیلی هزینه کردهام و برای چنین مقدار از زمان، هزینه زیادی صرف کردهام. چون همیشه سعی کردهام با بهترینها کار کنم چه از نظر ترانه، چه ملودی و چه در تنظیم و....!
*این هزینهها را از کجا میآورید؟
از یک سری خوانندهها که هنوز اسم و رسم ندارند ولی استعداد و صدای خوبی دارند؟
*با توجه به رکودی که در حال حاضر در موسیقی هست، دچار خسارت نمیشوید؟
خوب البته ما هم شگردهایی برای خودمان داریم. مثلا خوانندههایی که دوست دارند با خوانندههای معروف بخوانند؛ خودشان بخشی از هزینهها را متحمل میشوند. خود خواننده در چنین مواردی بار هزینه را به دوش میکشد. در واقع آنها خودشان به تولید آلبومها کمک کرده و از موسیقی حمایت میکنند.
*چطور با خوانندههایی که غیر مجازند کار میکنید؟
به نظر من خیلیهایی که غیر مجازند لایق این هستند که کارشان در بازار شنیده شود. ولی تهیه کنندههای دیگر چون فکر میکنند هزینهای که بابت این عده میکنند، به دور ریخته میشود. در صورتی که این طور نیست. اینها فکر میکنند که این یک سرمایه سوخته است ولی اشتباه فکر میکنند. مگر محسن چاوشی غیر مجاز نبود؟ مجاز شد و آلبومش هم بیرون آمد. حالا تهیه کنندهاش دارد سودش را میبرد.
از کسانی که مردم آنها را میشناسند، مثل محسن یگانه و فرزاد فرزین و.... تهیه کنندهها همه انرژی خود را برای تولید آلبومشان میگذارند. مثلا شهاب رمضان خواننده خیلی خوبی است ولی کسی به معنای کامل او را کشف نکرده است تا روی او سرمایه گذاری کند. باید این اتفاق میافتاد که نیفتاد. کسی مثل شهاب رمضان تا به الان هر کاری کرده، خودش به تنهایی انجام داده و کسی به او کمک خاصی نکرده است.
*خوب این شرایط برای موسیقی کشور لازمتر است و به نفع موسیقی است که افرادی این چنین با اراده و با تلاش داشته باشد.
تا یادم نرفته چیزی بگویم. در آلبوم «نفس گسر» مسعود سعیدی، با وجودی که مسعود روی پای خودش ایستاده، هزینه تولید آلبوم را من دادم و آلبوم را خریدم و با پدرش شریک شدم. این یک جور حمایت است.
*سودی که از تولید این آلبومها میبرید، با هزینههایی که کردهاید، برابری میکند؟
آلبومها در ایران چون کپی رایت در موردشان رعایت نمیشود، ضرر میکنیم. سود تهیه کنندهها هنگام برگزاری کنسرت خواننده میبرند. تهیه کنندههای این حوزه از هنر (موسیقی) مثل تهیه کنندههای سینما نیستند که بخواهند مقابله کنند. اگر این کار را میکردند، تهیه کنندهها میتوانستند سود خوبی ببرند. تمام کارهای ما کارهای به روز و ریتمیک هستند.
با این تهیه کننده گپی کوتاه زدهایم که در زیر میخوانید:
*شما عنوان جوانترین تهیه کننده موسیقی را با خود یدک میکشید. آلبوم مسعود سعیدی چندمین آلبوم شماست؟
آلبوم مسعود در واقع دومین آلبوم من در جایگاه تهیه کننده است. پیش ازآن تهیه کننده آلبوم «مهره» با صدای هومن سودمند بودم که عنوان پر مهرهترین آلبوم موسیقی سال گذشته را به خود اختصاص داد. در این آلبوم بیشتر آهنگسازهایی که به نوعی کار حرفهای میکنند و کار بلدند، حضور داشته و به ساخت قطعات آن اقدام کرده بودند.
*پیش از این شما در بخش سینما بودید. چطور یکباره سر از موسیقی در آوردید؟
هفت سال پیش، به صورت کاملا اتفاقی فرزاد فرزین به من پیشنهاد داد که یک استودیو تاسیس کنم. بر اساس صحبتهای او من این کار را کردم و بالاخره توانستم موفق شوم و شروع به تهیه آلبومهای موسیقی کنم. کم کم این قضیه برایم شکل جدی به خود گرفت تا اینکه امروزه به عنوان یکی از تهیه کنندگان حوزه موسیقی فعالم.
*اولین آلبومتان با وجودی که به قول خودتان پر مهره بود، اما نتوانست بازار را تسخیر کند. این چه دلیلی میتواند داشته باشد؟
هومن سودمند از اولین قطعهای که ۳ سال پیش برای تلویزیون به نام «امام رضا (ع)» اجرا کرد، در سریال «خانه بیپرنده» بود. از همین طریق با وی آشنا شدم و در ادامه آشنایی توانستیم طی یک همکاری مشترک با هم به تولید آلبوم «مهره» اقدام کنیم. درست است که این آلبوم اولین تجربه کاری من در حوزه تولید موسیقی بود، اما چندان هم بد نفروخت. اگر چنین چیزی را میبینید، به حساب کم تجربگی من بگذارید.
*تولید یک آلبوم در حد آلبومی که مثل «مهره» پر مهره باشد، دست کم چقدر هزینه میبرد؟
اگر بخواهیم حد وسط را برای هزینه یک آلبوم درنظر بگیریم، باید بگویم که از ۳۰ میلیون شروع میشود. یعنی یک آلبوم متوسط را میتوان با ۳۰ میلیون تومان هزینه، ساخت. این مبلغ حداکثر ب۰ ۸-۹۰ میلیون میرسد. البته تمامی این هزینهها بستگی به شرایط خاصی دارد.
*چه شرایطی؟
مثلا بستگی به این دارد که کدام یک از آهنگسازان و تنظیم کنندهها در آلبوم همکاری کنند.
آهنگساز و تنظیم کنندههایی مثل بهروز صفاریان، سیروان خسروی، محسن یگانه، فرزاد فرزین و بنیامین و... هزینه کار را بالا میبرند چون دستمزدشان بالاست. مثلا برای تولید یک قطعه برای یک آلبوم تا دو میلیون هزینه میشود. البته این هزینه فقط برای شعر و ملودی است. برای تنظیم هر کاری که بهروز یا سیروان تنظیم کند، ۶-۷میلیون تومان باید هزینه کرد.
هزینه تولید یک آلبوم فقط صرف ملودی و ترانه و تنظیم نمیشود، بلکه اینها هزینههای اولیه تولید یک آلبوم است. سوای از اینها شما باید دستمزد نوازنده، استودیو، ضبط، میکس و مستر و تولید و انتشار و... را هم اضافه کنید. ضمن اینکه برای انتشار و تبلیغ هم باید هزینهای را در نظر گرفت.
*این مبالغ برای چه مقدار زمانی است؟
زمانی که مورد تعریفهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ۴۰ دقیقه برای ۱۰ دقیقه است. یعنی میانگین زمان برای هر قطعه ۴ دقیقه است. من برای آلبومهایی که کار کردم، خیلی هزینه کردهام و برای چنین مقدار از زمان، هزینه زیادی صرف کردهام. چون همیشه سعی کردهام با بهترینها کار کنم چه از نظر ترانه، چه ملودی و چه در تنظیم و....!
*این هزینهها را از کجا میآورید؟
از یک سری خوانندهها که هنوز اسم و رسم ندارند ولی استعداد و صدای خوبی دارند؟
*با توجه به رکودی که در حال حاضر در موسیقی هست، دچار خسارت نمیشوید؟
خوب البته ما هم شگردهایی برای خودمان داریم. مثلا خوانندههایی که دوست دارند با خوانندههای معروف بخوانند؛ خودشان بخشی از هزینهها را متحمل میشوند. خود خواننده در چنین مواردی بار هزینه را به دوش میکشد. در واقع آنها خودشان به تولید آلبومها کمک کرده و از موسیقی حمایت میکنند.
*چطور با خوانندههایی که غیر مجازند کار میکنید؟
به نظر من خیلیهایی که غیر مجازند لایق این هستند که کارشان در بازار شنیده شود. ولی تهیه کنندههای دیگر چون فکر میکنند هزینهای که بابت این عده میکنند، به دور ریخته میشود. در صورتی که این طور نیست. اینها فکر میکنند که این یک سرمایه سوخته است ولی اشتباه فکر میکنند. مگر محسن چاوشی غیر مجاز نبود؟ مجاز شد و آلبومش هم بیرون آمد. حالا تهیه کنندهاش دارد سودش را میبرد.
از کسانی که مردم آنها را میشناسند، مثل محسن یگانه و فرزاد فرزین و.... تهیه کنندهها همه انرژی خود را برای تولید آلبومشان میگذارند. مثلا شهاب رمضان خواننده خیلی خوبی است ولی کسی به معنای کامل او را کشف نکرده است تا روی او سرمایه گذاری کند. باید این اتفاق میافتاد که نیفتاد. کسی مثل شهاب رمضان تا به الان هر کاری کرده، خودش به تنهایی انجام داده و کسی به او کمک خاصی نکرده است.
*خوب این شرایط برای موسیقی کشور لازمتر است و به نفع موسیقی است که افرادی این چنین با اراده و با تلاش داشته باشد.
تا یادم نرفته چیزی بگویم. در آلبوم «نفس گسر» مسعود سعیدی، با وجودی که مسعود روی پای خودش ایستاده، هزینه تولید آلبوم را من دادم و آلبوم را خریدم و با پدرش شریک شدم. این یک جور حمایت است.
*سودی که از تولید این آلبومها میبرید، با هزینههایی که کردهاید، برابری میکند؟
آلبومها در ایران چون کپی رایت در موردشان رعایت نمیشود، ضرر میکنیم. سود تهیه کنندهها هنگام برگزاری کنسرت خواننده میبرند. تهیه کنندههای این حوزه از هنر (موسیقی) مثل تهیه کنندههای سینما نیستند که بخواهند مقابله کنند. اگر این کار را میکردند، تهیه کنندهها میتوانستند سود خوبی ببرند. تمام کارهای ما کارهای به روز و ریتمیک هستند.
افزودن یک دیدگاه جدید