جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
dave
به مناسبت 6 مارس (1946)؛ سالگرد تولد دیوید گیلمور؛
نوای دهشت‌انگیز گیتار

موسیقی ما - جواد رهبر: سایت «گیتار ورلد» مدتی پیش صد سولوی گیتار برتر تاریخ موسیقی را انتخاب کرد. این‌ها بخش‌هایی از یادداشت‌های کوتاه مربوط به دو سولوی تاریخی دیوید گیلمور، نوازنده و خواننده گروه «پینک فلوید»، است.

رده 4) «به آسودگی کرخت/ Comfortably Numb» (پینک فلوید)

باب ایزرین: «اختلاف نظر بین دیوید گیلمور و راجر واترز بالا گرفته بود؛ وظیفه من این وسط این بود که بین دو شخصیت غالب وساطت کنم. برای وجود مقدمه‌ی ارکستر در آن ترانه خیلی جنگیدم. سر ساخت این ترانه همین موضوع به مسئله مهمی بدل شد. راجر هم با نظر من موافق بود. این طوری شد که ترانه به یک همکاری درست و درمان بدل شد؛ موسیقی دیوید، شعر راجر و ارکستر من.»

دیوید گیلمور: «دیوانه‌وار پنج یا شش سولو زدم. از آن به بعد همان روش همیشگی‌ام را پی گرفتم، یعنی اینکه دوباره به هر سولو گوش می‌دادم و جدولی تهیه می‌کردم تا متوجه شوم کدام قطعه‌ها خوب از کار در آمده‌اند. بعد جدول را دنبال می‌کردم و با بالا بردن یک فیدر (fader) و بعد یکی دیگر، یک سولوی ترکیبی حسابی می‌ساختم و از این عبارت به عبارت بعدی می‌پریدم تا این‌که همه چیز به در کنار هم به جریان بیفتد. سر «به آسودگی کرخت» این طوری کار کردیم.»

رده 21) «زمان/Time» (پینک فلوید)

آلن پارسونز (تنظیم‌ صدا): کار با پینک فلوید برای هر مهندس صدایی مثل یک رویاست، به همین خاطر سعی کردم از این فرصت نهایت استفاده را ببرم. «Dark Side of the Moon» در مقطع حساسی از دوره کاری‌ام به پُستم خورد، که طی آن خیلی باانگیزه بودم. نوای دهشت‌انگیز گیتاری که در این آلبوم شینده می‌شود، فقط و فقط مختص یک مرد است: دیوید گیلمور! او کاملا محدوده‌ی سیستم صدای گیتارش را در چنگ دارد. ما در اتاق کنترل به ندرت به نوای گیتار او اِفکت اضافه می‌کردیم. صدایی که در آلبوم می‌شنوید همان چیزی است که از آمپلی‌فایر او بیرون می‌آمد. تا جایی که یادم می‌آید او از استک (stack) های‌وات، فاز فیس (Fuzz Face) و یک واحد دی‌لِی (delay unit) ساخت ایتالیا به نام بینسون اِکورِک (Binson Echorec) استفاده می‌کرد.»

دیوید گیلمور: «در بیشتر سولوهایم، معمولا از یک فاز باکس (Fuzz box)، یک دی‌لِی و یک اکولایزر ستینگِ برایت (bright eq setting) استفاده می‌کنم. اما اگر قرار باشد که نحوه خواندن این ترانه دوام بالای داشته باشد، واقعا لازم است که با صدای بلند بنوازی – در آستانه فیدبک (feddback) یا نزدیک به آن.»

تاریخ انتشار : شنبه 15 اسفند 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوای دهشت‌انگیز گیتار | موسیقی ما