برنامه یاد بعضی نفرات
 
ipod
نظر دانشمندان این است؛
آی-پاد به گوش جوانان آسیب می‌زند

موسیقی ما - مطالعات جدید نشان می‌دهد یک ساعت استفاده از آی-پاد و یا هر ابزار پخش موسیقی مشابهی می‌تواند آسیب‌هایی جدی به شنوایی جوانان وارد آورد.

دانشمندان طی این تحقیقات نشان داده‌اند استفاده از هدفون‌ها برای گوش دادن به موسیقی برای بیش از یک ساعت منجر به آسیب‌دیدگی سلول‌های خارجی گوش شده و اختلالات موقتی را در شنوایی جوانان به وجود می‌آورد.

بر روی داوطلبانی که در این تحقیق حضور داشته‌اند، ابتدا تست شنوایی انجام گرفت و سپس از آنها خواسته شد تا با استفاده از دو نوع مختلف هدفون و دو سطح متفاوت از بلندی صدا طی 6 جلسه یک ساعته به موسیقی پاپ یا راک گوش فرا دهند.

پس از هر جلسه محققان میزان واکنش گوش 21 مرد و زن داوطلب که در رده‌های سنی 19 تا 28 سال قرار داشتند را در برابر صدایی بسیار کوتاه و دو فرکانس متفاوت صوتی مورد آزمایش قرار می‌دادند تا قدرت شنوایی داوطلبان را بسنجند.

به منظور مقایسه این نتایج گروه شاهدی متشکل از 14 داوطلب نیز در این مطالعات مورد استفاده قرار گرفتند. محققان دانشگاه گنت در بلژیک اعلام کردند این آزمایش‌ها به منظور بررسی تاثیر کوتاه مدت گوش کردن به موسیقی با استفاده از آی-پادها و دیگر سیستم‌های پخش موسیقی بر روی شنوایی جوانان یا نوجوانان انجام گرفته‌اند.

به گفته محققان کاهش حساسیت سیستم شنوایی نسبت به اصوات در اثر قرار گیری در آلودگی صوتی شدید امری شناخته شده است و از این رو افزایش محبوبیت و دسترسی دستگاه‌های قابل حمل پخش موسیقی نگرانی‌هایی را درباره تاثیرات مخرب این دستگاهها بر روی شنوایی جوانان برانگیخته است.

بر اساس گزارش تلگراف، دانشمندان معتقدند قرار گرفتن در معرض صداهای شدید و آلودگی صوتی فراوان می‌تواند تاثیرهای متابولیکی و مکانیکی ایجاد کند که در نهایت منجر به تغییر ساختاری عناصری از اندام کورتی در حلزون گوش درونی شود. بیشترین میزان تخریب چنین تغییری بر روی سلولهای مویی خارجی‌تر خواهد بود که نسبت به سلولهای داخلی‌تر بیشتر در معرض اشباع صوتی قرار دارند.

منبع: مهر

تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 تیر 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آی-پاد به گوش جوانان آسیب می‌زند | موسیقی ما