گفتوگو با فرهاد صفری نوازنده تنبک و مبتکر سازهای ابداعی؛
سازهای ابداعی من شخصیت مستقل خود را دارند
موسیقی ما - لیلا رضایی: فرهاد صفری متولد 1361 تهران، نوازنده ایرانی تنبک و سازهای کوبه ای است. او یادگیری ساز تنبک را نزد اژدر سلطان آبادی و علیرضا مشعوفی آغاز کرد. سپس نزد بهمن رجبی به فراگیری این ساز پرداخت. در سال 1380 گروه ریتم نوین را تشکیل داد و به اجرای کنسرتهای مختلف پرداخت. این گروه بر مبنای ریتمها و پارتیتورهایی که او برای سازهای کوبه ای مینوشت فعالیت میکرد. او با تغییر در ساختمان تنبک توانست سازهای تنبک دو دهانه و کوبانه را در سال 1381 ابداع نمابد و به ثبت برساند. بنابراین ساز جدیدی با نام کوبانه به گروه ریتم نوین اضافه گشت که توسط خود وی نواخته میشد. از جمله اجراهای این گروه میتوان به اجرای تالار فارابی (1383)، اجرای حوزه هنری با نام همبستگی (1383)، فرهنگسرای شفق (1384) اشاره کرد.
- *جرقه ابداع سازها از کی در ذهن شما زده شد؟ خلا سازی احساس کرده بودید یا دلیل دیگری دارد؟
- * پس در واقع به دنبال یک صدای خاص بودید که در ذهنتان نسبت به آن پیش زمینه داشتهاید.
- *اسم اینها چگونه انتخاب میشوند؟
- * ساز دیگری در دست ساخت دارید؟
- * استاندارد این سازها به لحاظ صوتی چگونه مشخص میشود؟
- *منظور از تناسب طلایی چیست؟
- *امکان این بوده که یک ساز را با جنسهای مختلف امتحان کنید و بسازید؟
- * موادی که برای این سازها استفاده میکنید، چگونه موادی است؟
- * از چه نوع ریتمهایی بر روی این سازها استفاده میکنید؟
- * و اما در مورد تکنیک نوازندگی آنها آیا ریشه در ساز تنبک دارند؟
- * نت نویس برای این سازها به چه صورت است؟
- * بسیاری از سازهای ابداعی این روزها جایگزین یک صدای منحصر به یک ساز هستند. به نظر وقتی قرار است صدای تازه ای تولید نشود و سازی بیاید که جایگزین یک ساز دیگر شود به لحاظ بافت صوتی، چه نیازی به این همه زحمت است؟ خوب اصلا چنین کاری نشود بهتر است چون در بهترین شکل ممکن ساز اصلی بهترین صدا را میدهد. در سازهای شما هم همچین اتفاقی میافتد؟ یا میتوان به دنبال یک صدای تازه بود؟
- * نقدی که به سازهای ابداعی وارد میشود این است که اینها نمیتوانند شخصیت مستقل در ارکستر داشته باشند. برای سازهای شما هم چنین اتفاقی میافتد یا اینکه شخصیت مستقلی در همنشینی با دیگر سازها دارند و میتوانند نقشی مستقل در ارکستر ایفا کنند؟
- * این سازها را که میسازید چه تضمینی هست که نمونه آن در کشورهای دیگر وجود نداشته باشند؟ شاید قبل از شما افراد دیگری نسبت به ساخت آنها اقدام کرده باشند و شما از آن بی خبرید.
- *چند نفر در ایران همکار شما هستند و به ابداع ساز مشغولند؟ از آنها و سازهایشان مطلع هستید؟
- * به نظر شما کی میتوان گفت یک ساز جدید موفق بوده یا نه؟
- *تصمیم ندارید گروهی تاسیس کنید که تمامی این سازها آن را تشکیل بدهند؟
- * قصد ندارید برای معرفی بیشتر این سازها یک نمایشگاه برگزار کنید؟
- * تصمیم ندارید اطلاعات مربوط به این سازها را به صورت یک مجموعه کتاب منتشر کنید که مردم آنها را ببینند و بشناسند؟
- * این سازهایی که میسازید و در سایت قرار میدهید، ممکن است کسی بردارد و از روی آنها تقلید کند و بسازدشان. برای اینکه ایده اتان تقلید نشود چه تمهیداتی در نظر گرفتهاید؟
- * تاکنون حمایت مالی شدهاید؟
- * برای آینده این سازها چه تصمیمی دارید؟
- *و اما سخن آخر؟
منبع:
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 - 00:17
افزودن یک دیدگاه جدید