حسین علیزاده در نشست خبری آلبوم ملکه گفت؛
استاد علیزاده: قبلترها با ما توهین آمیز رفتار شد
موسیقی ما - صبح روز گذشته حسین علیزاده در نشستی صمیمی که در انجمن موسیقی ایران، به بهانه انتشار آلبوم جدیدش برگزار شده بود، درباره سخنان اخیر رییسجمهور، موسیقی فیلم دفاع مقدس و... سخن گفت. علیزاده درباه آلبوم جدیدش که با عنوان ملکه از طرف نشر «نقطه تعریف» منتشر میشود، گفت: آلبوم جدید شامل، موسیقی فیلمهایی چون «ملکه»، «آسمان زرد کم عمق» و مستند «ایلین» میشود؛ این مستند مربوط به جنایات دوره صدام در مناطق کردنشین است که از دومین ساختههای ابراهیم سعیدی به شمار میرود و به مشکلات کردها بعد از جنگ ایران و عراق اشاره میکند.
این نوازنده پیشکسوت تار و سهتار در زمینه آثار موسیقاییاش درباره جنگ گفت: من در زمینه جنگ کار زیادی انجام ندادهام و برایم مهم است که فیلم چه نگاهی به مقوله جنگ دارد. فیلم ملکه هم ابعاد دیگری از جنگ را روایت میکند و در این فیلم، انسان مهمتر از جنگ است.
علیزاده که موسیقی فیلم «لاکپشتها پرواز میکنند» را نیز در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» در باب ارکستراسیون مناسب برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس و تغییرات آهنگسازی فیلم در سالهای اخیر گفت: فیلمی که درباره جنگ ساخته میشود بسته به موضوع موسیقیهای متنوعی را میطلبد. بعضی از فیلمها به خود موضوع جنگ میپردازند و حالت حماسی دارند، برای ساخت موسیقی این فیلمها باید از ارکستر بزرگ و سازهای کوبهیی و بادی استفاده شود تا آن صلابت و روحیه حماسی را به خوبی به تصویر کشاند. از طرف دیگر در سالهای اخیر بسیاری از آهنگسازان از امکانات کامپیوتری و سینتی سایزر استفاده میکنند که به نظر من اگر در راستای درست و آگاهانه استفاده شود، مشکلی ندارد. کمااینکه من هم در برخی موارد از این امکانات استفاده کردهام چون معتقدم همانطور که در صنعت فیلمسازی از تکنولوژیهای جدید استفاده میشود، در موسیقی هم ما میتوانیم از این تکنولوژیها بهره بگیریم. اما طبیعی است که استفاده از سازهای آکوستیک حس بهتر و زیباتری دارد باید دوباره ضبط شود چون برای سیدی فیلم وجود ندارد باید حس بهتری داشته باشد. حسین علیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شهروند مبنی براینکه وجه تمایز خود را در آثار موسیقی فیلم و موسیقی دستگاهیاش در چه میداند، گفت: از سینمای ایران ممنونم. سینما را دوست دارم و از اینکه میتوانم خودم را جزو خانواده سینما هم بدانم، خوشحال هستم، البته من برای ریشهدار شدن خودم، موسیقی سنتی کار میکنم، حتی زمانی هم که برای فیلمها موسیقی بسیار مدرن میساختم، این موضوع را مدنظر داشتم. فکر میکنم موسیقی فیلم دست و پای من را باز کرد و من را از گروه متعصبین نجات داد. زمانی که من این کار را شروع کردم بسیاری از آهنگسازها معتقد بودند
موسیقی ایرانی، موسیقی تصویری نیست و ایده استفاده از آن در فیلم غلط است. خیلی از کارگردانان مرا به سمت ساخت موسیقی فیلم سوق دادند، زیرا معتقد بودند موسیقی من تصویری است، من قبل از اینکه موسیقی را بسازم، تصاویر و رنگها در ذهنم شکل میگیرند و این تجربه از دلشدگان شروع شد و ادامه پیدا کرد.
علیزاده در ادامه با اشاره به آهنگسازان موسیقی ایرانی که دست به خلق موسیقی فیلم زدهاند به ساخت موسیقی فیلم «حاجی واشنگتن» توسط محمدرضا لطفی اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای حاتمی کار حاجی واشنگتن را به لطفی پیشنهاد داد، کار اشتباهی کرد، آن زمان هیچ کدام از ما در ساخت موسیقی فیلم تخصص نداشتیم و آن موسیقی هم کار جالبی نشد. آقای لطفی هم چند موسیقی از جای دیگر برداشتند و از دو کار من نیز استفاده کردند که من هم در جریان نبودم. به هر حال من فکر میکنم، ذوق لطفی در مسیر دیگری جریان دارد. حسین علیزاده در ادامه سخنانش به دیدار هنرمندان با رییسجمهور اشاره کرد و گفت: از آمدن آقای روحانی خوشحال شدیم زیرا پس از آن آقای مرادخانی روی کار آمد. این خبر خوب بود اما در حد یک خبر خوب باقی ماند زیرا هنوز اتفاق خوبی برای موسیقی نیفتاده است و صحبتی هم در این راستا نشده بلکه تازه پیروز ارجمند به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی انتخاب شده است. از طرف دیگر با آنکه مدت زمان زیادی از انتخابات میگذرد اتفاقات به کندی پیش میروند و مسوولان مدام میگویند بودجه نداریم. به زعم بنده مسوولان باید سریعتر قدم بردارند. بیش از هر چیز باید به موسیقی و موسیقیدانان احترام گذاشته شود چون حتی اگر بودجههای کلان وجود داشته باشد باز هم باید به این موضوع توجه و نگاه درستی به موسیقی ایجاد شود. قبلترها با ما توهین آمیز رفتار شد.
این نوازنده پیشکسوت تار و سهتار در زمینه آثار موسیقاییاش درباره جنگ گفت: من در زمینه جنگ کار زیادی انجام ندادهام و برایم مهم است که فیلم چه نگاهی به مقوله جنگ دارد. فیلم ملکه هم ابعاد دیگری از جنگ را روایت میکند و در این فیلم، انسان مهمتر از جنگ است.
علیزاده که موسیقی فیلم «لاکپشتها پرواز میکنند» را نیز در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» در باب ارکستراسیون مناسب برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس و تغییرات آهنگسازی فیلم در سالهای اخیر گفت: فیلمی که درباره جنگ ساخته میشود بسته به موضوع موسیقیهای متنوعی را میطلبد. بعضی از فیلمها به خود موضوع جنگ میپردازند و حالت حماسی دارند، برای ساخت موسیقی این فیلمها باید از ارکستر بزرگ و سازهای کوبهیی و بادی استفاده شود تا آن صلابت و روحیه حماسی را به خوبی به تصویر کشاند. از طرف دیگر در سالهای اخیر بسیاری از آهنگسازان از امکانات کامپیوتری و سینتی سایزر استفاده میکنند که به نظر من اگر در راستای درست و آگاهانه استفاده شود، مشکلی ندارد. کمااینکه من هم در برخی موارد از این امکانات استفاده کردهام چون معتقدم همانطور که در صنعت فیلمسازی از تکنولوژیهای جدید استفاده میشود، در موسیقی هم ما میتوانیم از این تکنولوژیها بهره بگیریم. اما طبیعی است که استفاده از سازهای آکوستیک حس بهتر و زیباتری دارد باید دوباره ضبط شود چون برای سیدی فیلم وجود ندارد باید حس بهتری داشته باشد. حسین علیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شهروند مبنی براینکه وجه تمایز خود را در آثار موسیقی فیلم و موسیقی دستگاهیاش در چه میداند، گفت: از سینمای ایران ممنونم. سینما را دوست دارم و از اینکه میتوانم خودم را جزو خانواده سینما هم بدانم، خوشحال هستم، البته من برای ریشهدار شدن خودم، موسیقی سنتی کار میکنم، حتی زمانی هم که برای فیلمها موسیقی بسیار مدرن میساختم، این موضوع را مدنظر داشتم. فکر میکنم موسیقی فیلم دست و پای من را باز کرد و من را از گروه متعصبین نجات داد. زمانی که من این کار را شروع کردم بسیاری از آهنگسازها معتقد بودند
موسیقی ایرانی، موسیقی تصویری نیست و ایده استفاده از آن در فیلم غلط است. خیلی از کارگردانان مرا به سمت ساخت موسیقی فیلم سوق دادند، زیرا معتقد بودند موسیقی من تصویری است، من قبل از اینکه موسیقی را بسازم، تصاویر و رنگها در ذهنم شکل میگیرند و این تجربه از دلشدگان شروع شد و ادامه پیدا کرد.
علیزاده در ادامه با اشاره به آهنگسازان موسیقی ایرانی که دست به خلق موسیقی فیلم زدهاند به ساخت موسیقی فیلم «حاجی واشنگتن» توسط محمدرضا لطفی اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای حاتمی کار حاجی واشنگتن را به لطفی پیشنهاد داد، کار اشتباهی کرد، آن زمان هیچ کدام از ما در ساخت موسیقی فیلم تخصص نداشتیم و آن موسیقی هم کار جالبی نشد. آقای لطفی هم چند موسیقی از جای دیگر برداشتند و از دو کار من نیز استفاده کردند که من هم در جریان نبودم. به هر حال من فکر میکنم، ذوق لطفی در مسیر دیگری جریان دارد. حسین علیزاده در ادامه سخنانش به دیدار هنرمندان با رییسجمهور اشاره کرد و گفت: از آمدن آقای روحانی خوشحال شدیم زیرا پس از آن آقای مرادخانی روی کار آمد. این خبر خوب بود اما در حد یک خبر خوب باقی ماند زیرا هنوز اتفاق خوبی برای موسیقی نیفتاده است و صحبتی هم در این راستا نشده بلکه تازه پیروز ارجمند به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی انتخاب شده است. از طرف دیگر با آنکه مدت زمان زیادی از انتخابات میگذرد اتفاقات به کندی پیش میروند و مسوولان مدام میگویند بودجه نداریم. به زعم بنده مسوولان باید سریعتر قدم بردارند. بیش از هر چیز باید به موسیقی و موسیقیدانان احترام گذاشته شود چون حتی اگر بودجههای کلان وجود داشته باشد باز هم باید به این موضوع توجه و نگاه درستی به موسیقی ایجاد شود. قبلترها با ما توهین آمیز رفتار شد.
منبع:
اعتماد - عکسها: اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 دی 1392 - 00:50
افزودن یک دیدگاه جدید