برنامه یاد بعضی نفرات
 
نزدیکتر از دور
type: 
بی کلام
امتیاز: 
3.666665

امتیاز : 73.3/100
تعداد رأی: 3
( امتیاز : 73.3/100 - 3 رأی)
(3 رأی)

خواننده: 
بی کلام (اثری از: مهرزاد اعظمی‌کیا و شروین مهاجر)
آهنگساز: 
مهرزاد اعظمی کیا
تنظیم کننده: 
مهرزاد اعظمی کیا
نوازنده ها: 
کمانچه٬ آلتو: مهرزاد اعظمی‌کیا / کمانچه: شروین مهاجر / تمبک٬ دایره: محمدجعفر قاضی‌عسگر / تمبک، دهل٬ دایره: حسین قربانی / دف٬ دهل٬ دایره: نبیل یوسف شریداوی
ضبط: 

مهدی خدابخش

میکس و مسترینگ: 

مهدی خدابخش

تهیه کننده: 
مهرزاد اعظمی کیا
انتشارات: 
کارگاه موسیقی (ماهور)
عکس: 
فرح کریمی
طراح جلد: 

سیاوش یعقوبی

تعداد قطعات: 
9
فصل انتشار: 
زمستان
ماه انتشار: 
بهمن
سال انتشار: 
1392
توضیحات: 

گاهی آنچه را در دوردست‌ها می‌جویی در همین نزدیکی است. نزدیک‌تر از دور یک ادعا نیست. دغدغه‌ی من در مورد کمانچه است. بیان احساسات، نیازها و تمایلات در قالب خاصی رخ می‌دهند و برای هر انسانی با دیگری تفاوت دارد؛ یکی در نثر؛ دیگری در نظم، مجسمه‌سازی، موسیقی و... موسیقی در قالب زمان معنا می‌یابد؛ پدیده‌ای منظم، دارای تکرار و پایان؛ شامل عناصری چون دینامیک، ملودی، هارمونی، بافت و... که در قالب فرم معرفی می‌شوند.
مفهوم مدولاسیون در غرب درحقیقت تغییر و دگرگونی برای حرکت و تنوع صوتی در یک آهنگ است و انواع ثابت و موقت دارد که از بسیاری جهات شباهت‌هایی با سیستم راه‌گردانی در شرق دارد. در حقیقت، آهنگساز، خواننده و نوازنده با اتکا به مدولاسیون، با توجه به قوانینی ثابت، گاه یکی از این سه پارامتر را تغییر می‌دهد: ۱. تغییر تُنالیته و مُدالیته ۲. تغییر مُدالیته و ثابت ماندن تُنالیته ۳. تغییر تُنالیته و ثابت ماندن مُدالیته. به عبارت دیگر، نوازنده گاهی در طول یک اثر مُدگردی، و گاهی تُن‌گَردی می‌کند و البته در مقاطعی می‌تواند هر دو را با هم در اثرش دخیل کند.
در نزدیک‌تر از دور کوشش نوازنده در راستای مخدوش‌نشدن تکنیک‌های کمانچه و همچنین حفظ اصالت جمله‌ها و ملودی‌های مرتبط با موسیقی دستگاهی ایران بوده است و برای دستیابی به گستره‌ی وسیع‌تر از ملودی‌های ناب و اصیل از هر سه‌ی این پارامترها استفاده شده است. با انتخاب گامی از دستگاه شور به آواز افشاری و آواز اصفهان مُدگردی می‌شود و این مُدگردی پیرامون نت رِ صورت می‌گیرد و در فرصت‌های مناسب با اتکا به گردش ملودی و زمینه‌سازی تُن‌گردی نیز می‌کند. به صورت طبیعی خاتمه‌ی اثر نمودی از مد و تُنِ آغازین است، یعنی رجعت به شور رِ.
نگاه من به این ساز تک‌بعدی نبوده است زیرا معتقدم هیچ‌یک از سازهای ایرانی چه در تکنوازی و گروه‌نوازی و چه در به‌کارگیری فرم‌های مختلفِ موسیقایی محدود نیستند. هدف من از این مجموعه نشان دادن توانایی‌های ساز کمانچه در ارائه‌ی فرم‌های مختلف موسیقایی است: از فرم‌های آوازی و ضربیِ مرسوم موسیقی سنتیِ ایران گرفته تا فرم‌های غیرایرانی.
در این راه استاد مهربانم، شروین مهاجر، مرا بسیار یاری کردند که از این ایشان کمال تشکر را دارم.
مهرزاد اعظمی‌کیا
پاییز ۱۳۹۲

 

مهرزاد اعظمی‌کیا
فراگیری مراحل مقدماتی کمانچه را نزد حمیدرضا آزادفر در اصفهان آغاز کرد. پس از آن در سال ۱۳۸۴ در محضر استاد اردشیر کامکار به مدت یک سال از تعالیم ایشان بهره برد. در سال ۱۳۸۸ به خدمت هنرمند چیره‌دستِ کمانچه، شروین مهاجر، رسید که خود از بالندگان مکتب سازیِ استاد اردشیر کامکار است. بهرمندی از خدمت این معلمِ دلسوز نقطه‌ی عطفی در شکل‌گیری شخصیت نوازندگی او شد.
فعالیت‌ها
• همکاری با آهنگساز و نوازنده‌ی جوان علی قمصری از سال ۱۳۹۰.
• کنسرت در کنار استاد اردشیر کامکار در سال ۱۳۹۲.
• کنسرت با گروه کاروان در فستیوال وُرْد میوزیک، به سرپرستی مجید درخشانی در سال ۲۰۱۳.
• همکاری در آلبوم‌های «خوشا سرو» و «هم‌آواز با پرستوهای آه»، به عنوان نوازنده.
لیست قطعات:
1.سایه
2.اصالت
3.بیان
4.برداشت
5.پویش
6.روشن
7.همهمه
8.روان
9. آغاز
مظالب مرتبط : 

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 0 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود نزدیکتر از دور | موسیقی ما