یک حماسه معنوی و راههای عشق الهی
type:
بی کلام
امتیاز:
خواننده:
بی کلام (اثری از: نورعلی الهی)
نوازنده ها:
نورعلی الهی
ژانر:
انتشارات:
ماهور
تعداد قطعات:
9
فصل انتشار:
تابستان
ماه انتشار:
تير
سال انتشار:
1392
توضیحات:
تکنوازی تنبور استاد نورعلی الهی ۴
«یک حماسهی معنوی» و «راههای عشق الهی» عناوین مجموعهی چهارم از سری تکنوازیهای تنبور استاد نورعلی الهی است. در دفترچهی سیدی میخوانیم: «هرچند استاد بهطور معمول بیش از بیست دقیقه نمینواخت اما قطعات این سیدی حالت یک اجرای طولانی را متبادر میکند که در آن هر قطعه به طبیعیترین وضع ممکن به دنبال دیگری میآید. اولین قطعه، قطعهای کُند است. سپس قطعهای سنگین و بعد از آن قطعاتی شکوهمند یا حزنآور (با آکوردهای بم پنجم) و سرانجام رِنگ رقص میآید و با شعف و خلسه پایان میگیرد. گرچه این قطعات از اجراهای مختلف او برداشته شدهاند، دو قطعهی اول به دلیل شباهت مقامهای آنها به ترتیبی منطقی پشت هم میآیند.
مبنای اصلی انتخاب این قطعات روایت است اما نه روایت رویدادها بلکه بیان مراحل جوهری روح: حالاتی چون خُسران، غم غربت، فراق، و سپس وصل و بازگشت. حماسهی روح با ورود دردناکش به ابعاد زمان و مکان آغاز میشود. روح، که از زمانی قبل از این زمان و مکانی بیرون از این مکان، دائم غم دوری دارد.»
قطعات «یک حماسهی معنوی»: ۱. سوییت «طرز یاری» ۲. سوییت «ساروخوانی» ۳. تنامیری ۴. سوییت «پاکُتَکی».
قطعات «راههای عشق الهی»: ۱. فرنگی ۲. سوییت «هفت خان رستم» و سوییت «طرز» ۳. آواز ۴. سوییت «شاهحسینی» (بخش دوم) ۵. حلپَرکَه.
قطعات در منزل استاد الهی در سال ۱۳۴۳ ضبط شدهاند. متن دفترچهی سیدی نوشتهی ژان دورینگ و شاهرخ الهی است
«یک حماسهی معنوی» و «راههای عشق الهی» عناوین مجموعهی چهارم از سری تکنوازیهای تنبور استاد نورعلی الهی است. در دفترچهی سیدی میخوانیم: «هرچند استاد بهطور معمول بیش از بیست دقیقه نمینواخت اما قطعات این سیدی حالت یک اجرای طولانی را متبادر میکند که در آن هر قطعه به طبیعیترین وضع ممکن به دنبال دیگری میآید. اولین قطعه، قطعهای کُند است. سپس قطعهای سنگین و بعد از آن قطعاتی شکوهمند یا حزنآور (با آکوردهای بم پنجم) و سرانجام رِنگ رقص میآید و با شعف و خلسه پایان میگیرد. گرچه این قطعات از اجراهای مختلف او برداشته شدهاند، دو قطعهی اول به دلیل شباهت مقامهای آنها به ترتیبی منطقی پشت هم میآیند.
مبنای اصلی انتخاب این قطعات روایت است اما نه روایت رویدادها بلکه بیان مراحل جوهری روح: حالاتی چون خُسران، غم غربت، فراق، و سپس وصل و بازگشت. حماسهی روح با ورود دردناکش به ابعاد زمان و مکان آغاز میشود. روح، که از زمانی قبل از این زمان و مکانی بیرون از این مکان، دائم غم دوری دارد.»
قطعات «یک حماسهی معنوی»: ۱. سوییت «طرز یاری» ۲. سوییت «ساروخوانی» ۳. تنامیری ۴. سوییت «پاکُتَکی».
قطعات «راههای عشق الهی»: ۱. فرنگی ۲. سوییت «هفت خان رستم» و سوییت «طرز» ۳. آواز ۴. سوییت «شاهحسینی» (بخش دوم) ۵. حلپَرکَه.
قطعات در منزل استاد الهی در سال ۱۳۴۳ ضبط شدهاند. متن دفترچهی سیدی نوشتهی ژان دورینگ و شاهرخ الهی است
افزودن یک دیدگاه جدید