احمد علی راغب در گفتوگو با موسیقی ما:
موسیقی نیازمند حمایت است
موسیقی ما - احمدعلی راغب گفت: موسیقی نیازمند به فرهنگ و ایجاد بستری مناسب برای فرهنگسازی است، در غیر این صورت کاری بیهوده است. احمد علی راغب؛ نوازنده چیره دست تار در گفتوگو با موسیقی ما گفت: موسیقی نیازمندبه فرهنگ و فرهنگسازی دارد تا بتواند رشد و ارتقا داشته باشد. باید فرهنگ جامعه را ارتقا داد تا موسیقی نیز در کنار آن به رشد موسیقی اقدام کرد. باید قفرهنگ ارتقا در جامعه وجود داشته باشد تا موسیقی بتواند خودش را ارائه دهد.
این خواننده سرودهای انقلابی و آهنگساز در ادامه افزود: هم اکنون امکان چنین چیزی در جامعه فراهم نیست و بعید میدانم به این زودیها بتوانیم جایگاهی برای چنین موضوعی فراهم کنیم تا به واسطه آن موسیقی را جدی بگیرند.
وی همچنین گفت: بستری که لازم است باید نیاز جامعه و ارتقا فرهنگ جامعه را مدنظر داشته باشد، این دواصل و حمایت مسولان و مدیران در کنارشان باید باشد تا بشود به موسیقی و آیندهای که درپی دارد، خوشبین بود. در غیر این صورت مدام باید در زمینه موسیقی در جا بزنیم.
راغب در پاسخ به اینکه کسانی همچون شما چگونه میتوانند در این زمینه کمک ساز باشند، گفت: کسانی مثل من کارشان را بلد هستند و میدانند باید چه کار کنند ولی این امکان داده نمیشود. خیلی چیزها سد راه است و همینها برخ از ذهنیت را به ذیل هنری میبرند. اتفاقاتی میافتد که هنرمند را درگیر میکند و هیچ ارتباطی هم با آنها ندارد. این درحالی است که هنرمند و موسیقیدان باید فقط و فقط به هنر معطوف باشد و متوجه هنرش باشد.
وی افزود: در چنین حالتی منجربه آگاهی میشود و اتفاقا میتوان نیازها را شناخت و در جهت رفع اقدام کنند. امید است که به زودی چنین اتفاقی به زودی بیافتد تا به زودی شاهد ارتقا سطح موسیقی کشور باشیم.
احمدعلی راغب نوازندگى تار را در جوانى نزد مرحوم یحیى نیکنواز فراگرفت و همزمان وارد ارکستر رادیو شد و هفتهاى یک تصنیف همراه با شعر براى خوانندگان رادیو گیلان آماده مىکرد. ماهى دو بار به تهران مىآمد و نزد مرحوم علىاکبر سرخوش به فراگیرى تار مىپرداخت. سپس به تهران آمد و ازمحضر اساتیدى چون جلیل شهناز، جوادمعروفى، علىاکبر سرخوش، مصطفى کسروى، فریدون ناصرى، فرهاد فخرالدینى، مرتضى حنانه، هوشنگ ظریف و فرهنگ شریف کسب بهرهمند شد.
از وی تاکنون سرودهایی همچون «مطهرى» «نواب صفوى»، «نغمه اتحاد»، «نعمه توحید»، «مارش حرکت»، «پاسداران»، «سرودبسیج»، «خدایا خدایا»، «باز آى»، «آمریکا آمریکا» و دهها سرود دیگررا شنیدهایم. احمدعلی راغب هم اکنون داور جشنواره تولیدات مراکز است.
این خواننده سرودهای انقلابی و آهنگساز در ادامه افزود: هم اکنون امکان چنین چیزی در جامعه فراهم نیست و بعید میدانم به این زودیها بتوانیم جایگاهی برای چنین موضوعی فراهم کنیم تا به واسطه آن موسیقی را جدی بگیرند.
وی همچنین گفت: بستری که لازم است باید نیاز جامعه و ارتقا فرهنگ جامعه را مدنظر داشته باشد، این دواصل و حمایت مسولان و مدیران در کنارشان باید باشد تا بشود به موسیقی و آیندهای که درپی دارد، خوشبین بود. در غیر این صورت مدام باید در زمینه موسیقی در جا بزنیم.
راغب در پاسخ به اینکه کسانی همچون شما چگونه میتوانند در این زمینه کمک ساز باشند، گفت: کسانی مثل من کارشان را بلد هستند و میدانند باید چه کار کنند ولی این امکان داده نمیشود. خیلی چیزها سد راه است و همینها برخ از ذهنیت را به ذیل هنری میبرند. اتفاقاتی میافتد که هنرمند را درگیر میکند و هیچ ارتباطی هم با آنها ندارد. این درحالی است که هنرمند و موسیقیدان باید فقط و فقط به هنر معطوف باشد و متوجه هنرش باشد.
وی افزود: در چنین حالتی منجربه آگاهی میشود و اتفاقا میتوان نیازها را شناخت و در جهت رفع اقدام کنند. امید است که به زودی چنین اتفاقی به زودی بیافتد تا به زودی شاهد ارتقا سطح موسیقی کشور باشیم.
احمدعلی راغب نوازندگى تار را در جوانى نزد مرحوم یحیى نیکنواز فراگرفت و همزمان وارد ارکستر رادیو شد و هفتهاى یک تصنیف همراه با شعر براى خوانندگان رادیو گیلان آماده مىکرد. ماهى دو بار به تهران مىآمد و نزد مرحوم علىاکبر سرخوش به فراگیرى تار مىپرداخت. سپس به تهران آمد و ازمحضر اساتیدى چون جلیل شهناز، جوادمعروفى، علىاکبر سرخوش، مصطفى کسروى، فریدون ناصرى، فرهاد فخرالدینى، مرتضى حنانه، هوشنگ ظریف و فرهنگ شریف کسب بهرهمند شد.
از وی تاکنون سرودهایی همچون «مطهرى» «نواب صفوى»، «نغمه اتحاد»، «نعمه توحید»، «مارش حرکت»، «پاسداران»، «سرودبسیج»، «خدایا خدایا»، «باز آى»، «آمریکا آمریکا» و دهها سرود دیگررا شنیدهایم. احمدعلی راغب هم اکنون داور جشنواره تولیدات مراکز است.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 - 05:11
افزودن یک دیدگاه جدید