گفت و گو با لیلا رمضان به بهانه اولین فستیوال خصوصی نوازندگی پیانو، جایزه بین المللی پیانوی باربد
ساز زدن به تنهایی کافی نیست
موسیقی ما- «لیلا رمضان»، پیانیست و مدرس پیانو، از معدود موزیسینهای این رشته است که توانسته در این سالها نگاه اهالی فن را به خود معطوف کرده و از جایگاه خوبی در نظر آنان برخوردار شود. بعد از برگزاری چندین رسیتال پیانو در تهران و شیراز توسط این پیانسیت ساکن فرانسه و داوری در جشنواره جوان، حالا به همت او و جمعی از موزیسین های شیراز فستیوالی خصوصی برای ساز پیانو به نام «جایزه بین المللی پیانوی باربد» ایجاد شده و اکنون در مرحله ثبت نام شرکت کنندگان است. برندگان دورههای مسترکلاس را به عنوان جایزه در فرانسه طی خواهند کرد. اسپانسری این فستیوال خصوصی برای ساز پیانو، را یک کمپانی سازنده پیانو در ایران با رویکرد ارتقای سطح موسیقی کلاسیک بر عهده دارد که همین وجه آن را بارز کرده و ادامه کار و بقای آتی آن را تضمین میکند. برگزاری هر فستیوال رقابتی در حوزه نوازندگی یک چراغ امید برای هر نوزاندهای است چرا که فرصتی است تا در معرض تست و آزمایش و محک جدی قرار بگیرند و از ایرادها مطلع شده در جهت بهبود و ارتقا بکوشند و این حرکت جدی با همراهی صاحبان فن و متخصصان شکوفایی آینده را رقم خواهد زد. با «لیلا رمضان»، داور جایزه بین المللی پیانوی باربد درباره چند و چون کار و نحوه داوری آثار گپی زده ایم تا علاقهمندان از آن بیشتر مطلع شوند:
در مورد ضرورت وجود این فستیوال میتوانم بگویم، هرچند تعداد هنرجویان پیانو در ایران به نسبت بسیار زیاد است (و بسیار خوب هم هست که اینطور است!) بههرحال نوازندگی یک ساز کلاسیک بهطورکلی جزو فرهنگ کشور ما نبوده است و سابقه تاریخی طولانی ندارد؛ بنابراین خیلی لازم است که از این نظر، اطلاعات فعالان و هنرجویان در این زمینه بهطور مرتب بهروز شود. چهبسا خود من که تدریس جزوی از فعالیتهایم است هرسال به مدت چند روز از طرف کنسرواتوار به همراه همکارانم دورههایی را در این زمینه میگذرانیم تا اطلاعات و متد کاریمان درزمینهٔ تدریس بهروز شود. این فستیوال درعینحال که کیفیت استفاده از دانستههای یک استاد فرانسوی که در کنسرواتوار به نام پاریس تدریس میکند را به هنرآموزان تقدیم میکند هم چنان زمینهای است برای شناساندن استعدادهای کشورمان به محیط تحصیلی اروپا. جایزه پیانوی باربد به مدت ده روز در محیطی باکیفیت هنری بالا در فرانسه، مسترکلاسهای روزانه و همچنین استفاده از کنسرتهای باکیفیتهای استثنایی که توسط نوازندگان به نام اروپا اجرا میشود و همینطور در ارتباط بودن و شرکت کردن در ردههای دیگر هنرجویان همسالانشان از کشورهای دیگر را به پیانیستهای برگزیده کشورمان تقدیم میکند. مجموعه فعالیتهایی که این فستیوال ارائه میدهد به هنرجویانمان این امکان را میدهد تا در کنار برخورداری از دانستهها و تجربیات بینظیر و زحمتهای بیدریغ اساتید گرانمایه کشورمان که خود من هم مهرومومها از دانستههای ارزشمند این اساتید بهره بردهام و همیشه توشه راهم در این حرفه پرفرازونشیب بوده است، هرساله مدت کوتاهی هم از دانستههای استادان اروپایی بهره برند و بهنوعی در ارتباط مستقیم با محیطهای هنری درزمینهٔ نوازندگی پیانو در خارج از ایران قرار گیرند و از این طریق موقعیت فعلی نوازندگی خود را با نوازندگان دیگری که در کنسروارتوارهای کشورهای دیگر ادامه میدهند مقایسه کرده و انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیتهای جدی درزمینهٔ نوازندگی را داشته باشند. دیده شدن و یا مورد آزمایش قرار گرفتن تاثیر مهمی در ارتقای کیفیت کار اجرایی هر نوازنده میگذارد که قطعا برای رقابت کنندگان این جایزه انگیزهبخش نیز هست.
رپرتوار امسال این فستیوال یک تا سه قطعه به انتخاب شرکتکننده است و هریک از قطعات باید از دوره و سبک متفاوتی باشند و مدتزمان کل این رپرتوار از ۱۵ دقیقه نباید تجاوز کند. در حقیقت مسترکلاسهایی که هر هنرجو با آقای کریستف بوکودجیان میگذراند و نهایتاً اجرای نهایی این شرکتکنندگان در مرحله نهایی، این امکان را به ایشان میدهد تا بتواند دو نفر برگزیده را برای دریافت جایزه پیانوی باربد انتخاب نماید.
نکته دیگر اینکه همانطور که گفتم این فستیوال یک جنبه تبادل فرهنگی هم دارد. همانطور که یک استاد فرانسوی به ایران میآید و به هنرجویان کشورمان درس میدهد و تا حدودی بافرهنگ و همینطور با فضای موسیقی کلاسیک در کشورمان و نوازندگان ایرانی آشنایی پیدا میکند، هنرجویان برگزیده کشورمان هم به همچنین این امکان را خواهند داشت تا با اقامت هرچند کوتاه ولی پربارشان در فرانسه و در تماس بودن با نوازندگان کشورهای دیگر و شرکت در کنسرتهای باکیفیت بالا در یک دوره فشرده و پربار با فضای موسیقی اروپا هم تا آنجایی که امکانش هست آشنایی پیدا کنند و نهایتاً این میتواند باعث افزایش انگیزه و تشویق این عزیزان در فعالیتهای هنریشان باشد.
- *به عنوان یک پیانیست حرفهای که در این سالها توانستهاید، چندین رسیتال پیانو برگزار کنید و بهخوبی از سطح توانایی و آموزش پیانو در ایران اطلاع دارید، چگونه بهعنوان مدیرهنری در فستیوال پیانوی باربد حاضر شدید و چه انگیزهای باعث شد چنین فستیوالی شکل بگیرد؟ آیا این ایده را قبلاً درجاهای دیگر مثل وزارت ارشاد یا انجمن موسیقی پیگیر شدید که به آن بهایی بدهند؟
- به نظر میرسد همکاری با اینگونه جاها چرا ممکن نمی شود و این ارگانهای دولتی از استعدادیابی و بها دادن به موسیقی در جوانان استقبالی نمی کنند.
- *چرا یک جایزه یا فستیوال خاصِ را لازم دانستید که برای پیانو برگزار شود؟ آیا حضور یک فستیوال خصوصی میتواند در فضای بیرغبت موسیقی امروز ما تأثیری در جهت تغییر فضا داشته باشد؟
در مورد ضرورت وجود این فستیوال میتوانم بگویم، هرچند تعداد هنرجویان پیانو در ایران به نسبت بسیار زیاد است (و بسیار خوب هم هست که اینطور است!) بههرحال نوازندگی یک ساز کلاسیک بهطورکلی جزو فرهنگ کشور ما نبوده است و سابقه تاریخی طولانی ندارد؛ بنابراین خیلی لازم است که از این نظر، اطلاعات فعالان و هنرجویان در این زمینه بهطور مرتب بهروز شود. چهبسا خود من که تدریس جزوی از فعالیتهایم است هرسال به مدت چند روز از طرف کنسرواتوار به همراه همکارانم دورههایی را در این زمینه میگذرانیم تا اطلاعات و متد کاریمان درزمینهٔ تدریس بهروز شود. این فستیوال درعینحال که کیفیت استفاده از دانستههای یک استاد فرانسوی که در کنسرواتوار به نام پاریس تدریس میکند را به هنرآموزان تقدیم میکند هم چنان زمینهای است برای شناساندن استعدادهای کشورمان به محیط تحصیلی اروپا. جایزه پیانوی باربد به مدت ده روز در محیطی باکیفیت هنری بالا در فرانسه، مسترکلاسهای روزانه و همچنین استفاده از کنسرتهای باکیفیتهای استثنایی که توسط نوازندگان به نام اروپا اجرا میشود و همینطور در ارتباط بودن و شرکت کردن در ردههای دیگر هنرجویان همسالانشان از کشورهای دیگر را به پیانیستهای برگزیده کشورمان تقدیم میکند. مجموعه فعالیتهایی که این فستیوال ارائه میدهد به هنرجویانمان این امکان را میدهد تا در کنار برخورداری از دانستهها و تجربیات بینظیر و زحمتهای بیدریغ اساتید گرانمایه کشورمان که خود من هم مهرومومها از دانستههای ارزشمند این اساتید بهره بردهام و همیشه توشه راهم در این حرفه پرفرازونشیب بوده است، هرساله مدت کوتاهی هم از دانستههای استادان اروپایی بهره برند و بهنوعی در ارتباط مستقیم با محیطهای هنری درزمینهٔ نوازندگی پیانو در خارج از ایران قرار گیرند و از این طریق موقعیت فعلی نوازندگی خود را با نوازندگان دیگری که در کنسروارتوارهای کشورهای دیگر ادامه میدهند مقایسه کرده و انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیتهای جدی درزمینهٔ نوازندگی را داشته باشند. دیده شدن و یا مورد آزمایش قرار گرفتن تاثیر مهمی در ارتقای کیفیت کار اجرایی هر نوازنده میگذارد که قطعا برای رقابت کنندگان این جایزه انگیزهبخش نیز هست.
- *بهعنوان مدیرهنری این جایزه، چه پیشبینی از میزان استقبال جوانان از آن را داشتید که برای آن چنین روند و زمانبندیای را تعیین کردید؟
- *چرا جایزه پیانوی بارید را با یک اسپانسر خصوصی که اتفاقاً درزمینه تولید ساز پیانو فعال است راه انداختید؟ یعنی نمیشد اسپانسر شما یک برند ورزشی یا لوازمخانگی باشد؟ و یا وزارت ارشاد نیز در این کار سهیم باشد. بههرحال حفظ موسیقی جدی بخشی از وظایف وزارت ارشاد در حوزه موسیقی است؟
- *آیا محصولات پیانو این برند که در ایران تولید میشود ازنظر فنی و تکنیکی جوابگوی میزان نیاز هنرجو یا پیانیست علاقهمند و حتی حرفهای این ساز هست؟ یعنی خود شما که با برندهای مطرح پیانو نوازندگی کرده و میکنید، تهیه و تولید این پیانو را درون ایران چطور ارزیابی میکنید؟
- *برای بخش نهایی مسابقه، هرکدام از پیانیستها میبایست چند دقیقه نوازندگی و چه قطعهای را بنوازند؟ و معیارهای داوری این جشنواره چیست؟ (آیا قطعات مسابقه در مرحله نهایی از پیش تعیینشده هستند و یا هر کس میتواند بهدلخواه چیزی را بنوازد؟)
رپرتوار امسال این فستیوال یک تا سه قطعه به انتخاب شرکتکننده است و هریک از قطعات باید از دوره و سبک متفاوتی باشند و مدتزمان کل این رپرتوار از ۱۵ دقیقه نباید تجاوز کند. در حقیقت مسترکلاسهایی که هر هنرجو با آقای کریستف بوکودجیان میگذراند و نهایتاً اجرای نهایی این شرکتکنندگان در مرحله نهایی، این امکان را به ایشان میدهد تا بتواند دو نفر برگزیده را برای دریافت جایزه پیانوی باربد انتخاب نماید.
- *جشنواره از زمان بسته شدن ثبتنام تا روز اختتامیه فرصت آنچنان زیادی برای انتخاب نهایی ندارد، آیا ارزیابی و دعوت از علاقهمندان دچار کمبود وقت نخواهد شد که احیاناً روی داوریها و دعوت از شرکتکنندگان برای مرحله فینال تأثیر بگذارد؟و یا خود شما از انجاییکه در اینجا زندگی نمی کنید آیا برای مرحله داوریها زمان کافی خواهید داشت؟
- *نحوه داوری آثار ارسالی از پایان ثبتنام تا دعوت به مرحله نهایی چگونه خواهد بود؟
- *چرا برندگان را به خارج از کشور برای دیدن دوره مسترکلاسها میفرستید؟ آیا امکان برگزاری مستر کلاس در یک آموزشگاه و آوردن استاد خارجی به ایران حرفهایتر نبود؟ و یا دلیل دیگری دارید؟
نکته دیگر اینکه همانطور که گفتم این فستیوال یک جنبه تبادل فرهنگی هم دارد. همانطور که یک استاد فرانسوی به ایران میآید و به هنرجویان کشورمان درس میدهد و تا حدودی بافرهنگ و همینطور با فضای موسیقی کلاسیک در کشورمان و نوازندگان ایرانی آشنایی پیدا میکند، هنرجویان برگزیده کشورمان هم به همچنین این امکان را خواهند داشت تا با اقامت هرچند کوتاه ولی پربارشان در فرانسه و در تماس بودن با نوازندگان کشورهای دیگر و شرکت در کنسرتهای باکیفیت بالا در یک دوره فشرده و پربار با فضای موسیقی اروپا هم تا آنجایی که امکانش هست آشنایی پیدا کنند و نهایتاً این میتواند باعث افزایش انگیزه و تشویق این عزیزان در فعالیتهای هنریشان باشد.
- *آیا برای توسعه این فستیوال و آینده آن نیز اندیشهاید؟
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1395 - 11:54
افزودن یک دیدگاه جدید