گفتوگوی «موسیقی ما» با بنیانگذار و مجری مسابقهای که در آستانه 4 سالگی است
آرش نصیری: هیچوقت از خوانندههای «هزارصدا» پول نگرفتم
موسیقی ما – اگر پیگیر اخبار موسیقی یا حتی مخاطب حوزه پاپ و سنتی باشید قطعاً نام برنامه «هزارصدا» را شنیدهاید. برنامهای که در آخرین روز تابستان سال 92 کار خود را شروع کرد و الان پس از گذشت 4 سال جایگاه خود را میان فعالان و مخاطبان موسیقی پیدا کرده است. آنها که از بیرون به هزارصدا نگاه میکنند به نظرشان این برنامه صرفاً یک رقابت استعدادیابی همانند مسابقات دیگر از این دست است. اما این برنامه تفاوتهای مهمی با مسابقات مرسوم استعدادیابی دارد. مهمترین نکته این است که در هزارصدا هیچکسی حق کاورکردن یک آهنگ دیگر را ندارد و خوانندهها باید قطعاتی که متعلق به خودشان است را بخوانند. همین موضوع باعث شده تا مقوله شکلگیری کاراکتر مستقل و عدم تقلید بیشتر به چشم بیاید.
در آستانه تولد 4 سالگی هزارصدا به سراغ «آرش نصیری»، بنیانگذار و ایدهپرداز و مجری این برنامه، رفتیم. این چهره که از ترانهسراها و روزنامهنگاران باسابقه عرصه موسیقی است جزئیات هزارصدا را برای ما تشریح کرد. همچنین آرش نصیری به برخی ابهامات درباره برنامهاش پاسخ داد و دیدگاههای خود نسبت به مسابقات استعدادیابی دیگر بیان کرد. این گفتگو را در ادامه میخوانید:
همین جا میخواهم از مدیر جوان آن زمان فرهنگسرا، دوست شاعر و نویسنده و صاحبدلم مرتضی توکلی تشکر کنم که اگر او در آن مقطع مدیر ارسباران نبود شاید این اتفاق نمیافتاد. البته در این مسئله و تایید این برنامه، نظر مساعد و لطف هنرمند و مدیر گرامی شهرام صارمی عزیز هم نقش اساسی داشت و دارد. آقای توکلی همان سال یا سال بعد از فرهنگسرا رفت و این همزمان شده بود با تغییرات مدیریتی در سازمان فرهنگی هنری و مدیری به فرهنگسرای ارسباران آمد که با موسیقی پاپ موافق نبود. بنابر این از اواسط سال 1393 تا اواسط 1394، با مساعدت دوست عزیز و شاعرم سیدعباس سجادی این برنامه به فرهنگسرای نیاوران منتقل شد. بعداً و از ابتدای سال 1395 با پیگیریهای بنده و شهرام صارمی عزیز و نگاه مثبت مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری و آقای سلیمانی مدیر فرهنگسرای ارسباران، برنامه مجدد به این فرهنگسرا برگشت و هم اکنون هم در حال برگزاری ست.
از ابتدا هدف اصلی برنامه هزارصدا این بود که کل پکیج یک آهنگ با هم بررسی شود. مانیفستی هم نوشته بودم و در ابتدای برنامه اول خواندم. در آن مانیفست گفتم که این برنامه فرزند و ادامه جلسات ترانه است. در اولین برنامه، یعنی همان برنامه 31 اردیبهشت 1392آقایان مانی رهنما، مهردادنصرتی، عبدالجبار کاکایی و ابراهیم اسماعیلی داوران برنامه بودند و رستاک حلاج عزیز هم به عنوان خواننده مهمان حضور داشت و آنقدر شلوغ شد که روی زمین و کنار دیوارها و محوطه پر از تماشاگر بود. همین جا از این دوستان عزیز هم تشکر میکنم به خصوص از رستاک عزیز که آن موقع مطرح شده بود و اجازه داد اولین بار علاقهمندانش از طریق این برنامه از نزدیک اجرایش را ببینند.
یکی از نکات مهم برنامه هزارصدا این است که در هر قسمت، از متولدین و درگذشتگان آن ماه یاد میکنیم و مناسبتها را در نظر داریم و هر برنامه به یک چهره شاخص آن ماه تقدیم میشود. مثلاً برنامه ای مصادف با درگذشت و تولد استاد علی اصغر بهاری و استاد منوچهر همایونپور بود و این برنامه به آن عزیزان تقدیم شد. در برنامههای پاپ هم از بزرگانی نظیر مازیار، فرهاد و بابک بیات به این شکل یاد کردهایم و آهنگشان به عنوان تیتراژ برنامه انتخاب شده است.
نکته مهمی که در هزارصدا اتفاق افتاد این است که آهنگسازان و ترانهسراها و خوانندههای زیادی در هزارصدا همدیگر را پیدا کردند و گروههای خوبی را شکل دادند.
در موسیقی پاپ تاکنون برنامههایی برای بررسی صدای خواننده داشتیم که میشود به برنامههای شبکههای ماهوارهای اشاره کرد. آنها اساساً صدا را بررسی میکردند اما به هر حال میشود گفت برنامههایی در حوزه موسیقی پاپ بودند اما برای موسیقی سنتی اصلا چنین برنامهای قبل و بعد از انقلاب نبود.
ما در بخش سنتی، سال اول نوازنده و خواننده برتر را انتخاب میکردیم اما از سال دوم گروه برتر انتخاب میشد.
فراموش نکن که من بیش از هفده هجده سال است که به عنوان یک روزنامهنگار، خدمتگزار موسیقی و اهالی موسیقی هستم. اغلب بزرگان من را در جاهای مختلف دیدهاند و من با بعضی از آنها بارها مصاحبه کردهام و خبرها و گزارشهای برنامههایشان را نوشتهام و هنوز هم یک روزنامهنگار موسیقی هستم و این از نظر لطف آنها پنهان نیست. پیشینه و فعالیتهای من مشخص است و من فلان آدم پولدار نیستم که خواسته باشم با سرمایه و برای سرمایهگذاری وارد این کار شوم. از همه این دوستان و بزرگواران که در این راه حمایتم کردهاند سپاسگزاری میکنم.
در مورد بخش دوم سوالت هم باید بگویم که اگر از شرکتکنندهها اشخاصی با ویژگیهای خاص باشند معمولاً مورد توجه تهیهکنندهها یا آهنگسازان حاضر در برنامه قرار میگیرند. همچنین فیلمهای اجراهای هر برنامه در کانال هزارصدا به اشتراک گذاشته میشود و من فیلم اجرای هر شرکتکننده را به او میدهم تا در صفحات خودش منتشر کند. از سوی دیگر اگر یک استعداد واقعی در این برنامه شرکت کند هرگز او را فراموش نمیکنم. من به عنوان یک روزنامهنگار قدیمی در جاهای زیادی ارتباط دارم و به این شکل افراد زیادی را معرفی کردهام. سال گذشته مسئول یک برنامه تلویزیونی در شبکه جامجم بودم که برخی گروههای خوب سنتی را برای اجرا در آن برنامه دعوت کردم. همچنین در همین دو هفته اخیر، دو تن از خوانندگان خوب برنامه را به برنامه فرمول یک آقای علی ضیاء معرفی کردم که آنجا خوش درخشیدند و دارد اتفاقات خوبی برایشان رخ میدهد. باید از علی ضیاء عزیز و همکارانش از جمله خانم اصلانپور هم تشکر کنم.
معمولاً برای برنامه های استعدادیابی که حتی در مقیاس تلویزیون پخش میشوند هم اتفاق خاصی رخ نمیدهد که این موضوع دلایل زیادی دارد و هزارصدا هم قاعدتاً از این قاعده کلی مستثنی نیست، ولی در هزارصدا حداقل ویژگیهایی وجود دارد که از سایر مسابقات متمایز میشود. به هرحال الان دورهای است که هر خواننده باید برای تبلیغات، خودش هم اقدام کند. هرکسی به هزارصدا بیاید و برنده شود سوپراستار نمیشود اما اتفاقات خوبی برایشان رخ میدهد. مثلاً امید طهماسبی برنده هزارصدای پاپ سال گذشته بود و قرار است محسن رجبپور روی کارش سرمایهگذاری کند. یا مثلاً گروه نوای خیال به عنوان گروه برگزیده سنتی انتخاب شد و در یک برنامه دیگر، مهیار علیزاده که یک پرودیوسر است به آنها پیشنهاد همکاری داد. این اتفاقات بهتر است تا اینکه بیدلیل یک نفر را بزرگ کنیم و به او شهرت کاذب بدهیم و بعداً آن طرف فراموش شود.
البته خوب است که این اتفاق بیافتد و خیلی به رشد برنامه کمک خواهد کرد اما اگر هم این اتفاق رخ ندهد من با همین روال ادامه خواهم داد چون تأثیر این برنامه کاملا مشخص است. من به عنوان یک روزنامهنگار و فعال در این زمینه میدانم که یک برنامه نقد مستمر در زمینه موسیقی چه تاثیرات مثبتی میتواند داشته باشد.
در آستانه تولد 4 سالگی هزارصدا به سراغ «آرش نصیری»، بنیانگذار و ایدهپرداز و مجری این برنامه، رفتیم. این چهره که از ترانهسراها و روزنامهنگاران باسابقه عرصه موسیقی است جزئیات هزارصدا را برای ما تشریح کرد. همچنین آرش نصیری به برخی ابهامات درباره برنامهاش پاسخ داد و دیدگاههای خود نسبت به مسابقات استعدادیابی دیگر بیان کرد. این گفتگو را در ادامه میخوانید:
- *ایده هزارصدا برای چه زمانی است و چه شد که به فکر استعدادیابی افتادید؟
همین جا میخواهم از مدیر جوان آن زمان فرهنگسرا، دوست شاعر و نویسنده و صاحبدلم مرتضی توکلی تشکر کنم که اگر او در آن مقطع مدیر ارسباران نبود شاید این اتفاق نمیافتاد. البته در این مسئله و تایید این برنامه، نظر مساعد و لطف هنرمند و مدیر گرامی شهرام صارمی عزیز هم نقش اساسی داشت و دارد. آقای توکلی همان سال یا سال بعد از فرهنگسرا رفت و این همزمان شده بود با تغییرات مدیریتی در سازمان فرهنگی هنری و مدیری به فرهنگسرای ارسباران آمد که با موسیقی پاپ موافق نبود. بنابر این از اواسط سال 1393 تا اواسط 1394، با مساعدت دوست عزیز و شاعرم سیدعباس سجادی این برنامه به فرهنگسرای نیاوران منتقل شد. بعداً و از ابتدای سال 1395 با پیگیریهای بنده و شهرام صارمی عزیز و نگاه مثبت مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری و آقای سلیمانی مدیر فرهنگسرای ارسباران، برنامه مجدد به این فرهنگسرا برگشت و هم اکنون هم در حال برگزاری ست.
از ابتدا هدف اصلی برنامه هزارصدا این بود که کل پکیج یک آهنگ با هم بررسی شود. مانیفستی هم نوشته بودم و در ابتدای برنامه اول خواندم. در آن مانیفست گفتم که این برنامه فرزند و ادامه جلسات ترانه است. در اولین برنامه، یعنی همان برنامه 31 اردیبهشت 1392آقایان مانی رهنما، مهردادنصرتی، عبدالجبار کاکایی و ابراهیم اسماعیلی داوران برنامه بودند و رستاک حلاج عزیز هم به عنوان خواننده مهمان حضور داشت و آنقدر شلوغ شد که روی زمین و کنار دیوارها و محوطه پر از تماشاگر بود. همین جا از این دوستان عزیز هم تشکر میکنم به خصوص از رستاک عزیز که آن موقع مطرح شده بود و اجازه داد اولین بار علاقهمندانش از طریق این برنامه از نزدیک اجرایش را ببینند.
یکی از نکات مهم برنامه هزارصدا این است که در هر قسمت، از متولدین و درگذشتگان آن ماه یاد میکنیم و مناسبتها را در نظر داریم و هر برنامه به یک چهره شاخص آن ماه تقدیم میشود. مثلاً برنامه ای مصادف با درگذشت و تولد استاد علی اصغر بهاری و استاد منوچهر همایونپور بود و این برنامه به آن عزیزان تقدیم شد. در برنامههای پاپ هم از بزرگانی نظیر مازیار، فرهاد و بابک بیات به این شکل یاد کردهایم و آهنگشان به عنوان تیتراژ برنامه انتخاب شده است.
- *از روزی که هزارصدا راه افتاد همه نگاه استعدادیابی به آن داشتند و با مسابقاتی از این دست مقایسه میشد اما بُعد ترانه چندان مطرح نبود.
- *پس تمام کسانی که در هزارصدا شرکت میکنند، ترانه و ملودی آن کار برای خودشان است؟
- *فکر میکنم اگر این قانون را نداشتید و اجازه میدادید که کارهای کاور هم اجرا شود این برنامه رونق بیشتری میگرفت.
نکته مهمی که در هزارصدا اتفاق افتاد این است که آهنگسازان و ترانهسراها و خوانندههای زیادی در هزارصدا همدیگر را پیدا کردند و گروههای خوبی را شکل دادند.
- *چرا به سمت موسیقی سنتی رفتید؟
در موسیقی پاپ تاکنون برنامههایی برای بررسی صدای خواننده داشتیم که میشود به برنامههای شبکههای ماهوارهای اشاره کرد. آنها اساساً صدا را بررسی میکردند اما به هر حال میشود گفت برنامههایی در حوزه موسیقی پاپ بودند اما برای موسیقی سنتی اصلا چنین برنامهای قبل و بعد از انقلاب نبود.
ما در بخش سنتی، سال اول نوازنده و خواننده برتر را انتخاب میکردیم اما از سال دوم گروه برتر انتخاب میشد.
- *قوانین و شرایط افراد برای اجرا چیست؟
- *در معرفی آدمها از سوی دوستان شما، به غیر از استاندارد روابط هم برای انتخاب شرکتکنندهها دخیل است؟
- *در مرحلهای که علاقهمندان آثار خود را ارسال میکنند و سپس برای شرکت در برنامه دعوت میشوند هم از نظر کارشناسان استفاده میکنید؟
- *انتخاب داورها به صورت تصادفی است یا براساس محتوای هر برنامه در هزارصدای پاپ یا سنتی انتخاب میکنید؟
- *در بخش انتخاب داوران یک مورد وجود دارد آن هم اینکه ممکن است مثلاً فلان داور به اندازه حامی یا نیما مسیحا سختگیری نداشته باشد و این باعث میشود برخی شرکتکنندهها شانس بیشتری برای صعود به مراحل بالاتر داشته باشند.
- *در بحث اخذ پول از شرکتکنندهها واقعاً از هیچکسی پول نمیگیرید؟
- *به هرحال این برنامه هم دخل و خرج دارد!
- *برای داورها هم همین شرایط برقرار است؟
فراموش نکن که من بیش از هفده هجده سال است که به عنوان یک روزنامهنگار، خدمتگزار موسیقی و اهالی موسیقی هستم. اغلب بزرگان من را در جاهای مختلف دیدهاند و من با بعضی از آنها بارها مصاحبه کردهام و خبرها و گزارشهای برنامههایشان را نوشتهام و هنوز هم یک روزنامهنگار موسیقی هستم و این از نظر لطف آنها پنهان نیست. پیشینه و فعالیتهای من مشخص است و من فلان آدم پولدار نیستم که خواسته باشم با سرمایه و برای سرمایهگذاری وارد این کار شوم. از همه این دوستان و بزرگواران که در این راه حمایتم کردهاند سپاسگزاری میکنم.
- *کلاً برای انتخاب داورها چه ملاکهایی دارید؟ چون در برخی برنامهها به نظرم انتخاب داورها براساس شهرت و پاپیولاریته آنها بوده است.
- *تا کنون بحث و تنش میان داوران و شرکتکنندهها داشته اید؟
- *خوانندههای مهمان هم پول نمی گیرند؟
- *به نظر من همین عدم گردش مالی خاص در هزارصدا یک نقطه ضعف برایش محسوب میشود. چون اگر حمایت مالی از این برنامه صورت گیرد و درآمد داشته باشد میتواند روی تبلیغات خودش بیشتر کار کند و طیف گستردهتری از مردم با هزارصدا آشنا شوند.
- *سال گذشته گزارشی در سایت «موسیقی ما» منتشر شد با موضوع اینکه مسابقات استعدادیابی ایرانی هیچ وقت خروجی شاخصی ندارند و نفرات برگزیدهاش به جایی نمیرسند. در هزارصدا برای نفرات برگزیده اتفاق خاصی رخ می دهد؟
در مورد بخش دوم سوالت هم باید بگویم که اگر از شرکتکنندهها اشخاصی با ویژگیهای خاص باشند معمولاً مورد توجه تهیهکنندهها یا آهنگسازان حاضر در برنامه قرار میگیرند. همچنین فیلمهای اجراهای هر برنامه در کانال هزارصدا به اشتراک گذاشته میشود و من فیلم اجرای هر شرکتکننده را به او میدهم تا در صفحات خودش منتشر کند. از سوی دیگر اگر یک استعداد واقعی در این برنامه شرکت کند هرگز او را فراموش نمیکنم. من به عنوان یک روزنامهنگار قدیمی در جاهای زیادی ارتباط دارم و به این شکل افراد زیادی را معرفی کردهام. سال گذشته مسئول یک برنامه تلویزیونی در شبکه جامجم بودم که برخی گروههای خوب سنتی را برای اجرا در آن برنامه دعوت کردم. همچنین در همین دو هفته اخیر، دو تن از خوانندگان خوب برنامه را به برنامه فرمول یک آقای علی ضیاء معرفی کردم که آنجا خوش درخشیدند و دارد اتفاقات خوبی برایشان رخ میدهد. باید از علی ضیاء عزیز و همکارانش از جمله خانم اصلانپور هم تشکر کنم.
معمولاً برای برنامه های استعدادیابی که حتی در مقیاس تلویزیون پخش میشوند هم اتفاق خاصی رخ نمیدهد که این موضوع دلایل زیادی دارد و هزارصدا هم قاعدتاً از این قاعده کلی مستثنی نیست، ولی در هزارصدا حداقل ویژگیهایی وجود دارد که از سایر مسابقات متمایز میشود. به هرحال الان دورهای است که هر خواننده باید برای تبلیغات، خودش هم اقدام کند. هرکسی به هزارصدا بیاید و برنده شود سوپراستار نمیشود اما اتفاقات خوبی برایشان رخ میدهد. مثلاً امید طهماسبی برنده هزارصدای پاپ سال گذشته بود و قرار است محسن رجبپور روی کارش سرمایهگذاری کند. یا مثلاً گروه نوای خیال به عنوان گروه برگزیده سنتی انتخاب شد و در یک برنامه دیگر، مهیار علیزاده که یک پرودیوسر است به آنها پیشنهاد همکاری داد. این اتفاقات بهتر است تا اینکه بیدلیل یک نفر را بزرگ کنیم و به او شهرت کاذب بدهیم و بعداً آن طرف فراموش شود.
- *درباره مسابقات استعدادیابی تلویزیون و خصوصاً «شب کوک» چه نظری دارید؟
- *چه آیندهای برای هزارصدا متصور هستید و ایدهآلترین شکل این برنامه چیست؟
البته خوب است که این اتفاق بیافتد و خیلی به رشد برنامه کمک خواهد کرد اما اگر هم این اتفاق رخ ندهد من با همین روال ادامه خواهم داد چون تأثیر این برنامه کاملا مشخص است. من به عنوان یک روزنامهنگار و فعال در این زمینه میدانم که یک برنامه نقد مستمر در زمینه موسیقی چه تاثیرات مثبتی میتواند داشته باشد.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1396 - 12:10
افزودن یک دیدگاه جدید