در سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان مطرح شد
مجید کیانی: جشنواره جوان نخبهها را به جامعه معرفی میکند
موسیقی ما - در سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان، نوازندگان ساز سنتور در سه رده سنی روی صحنه رفتند و در حضور هیئت داوران متشکل از مجید کیانی، مینا افتاده و رضا شفیعیان به رقابت با یکدیگر پرداختند.
رپرتوار انتخابی در سومین روز جشنواره برای ساز سنتور، برای رده سنی «الف» آوازهای ابوعطا و بیات ترک، رده سنی «ب» آواز افشاری و دستگاه نوا و رده سنی «ج» دستگاه سهگاه و تمامی آوازهای متعلق به دستگاه شور بود.
«مجید کیانی» نوازنده سنتور و عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: «خوشبختانه شاهد اجراهای خوبی بودیم و شرکتکنندگان توانستند با اجراهای فوقالعادهشان سطح توقع ما را بالا بیاورند، گرچه هنوز مقداری در مبحث آموزش و مِتُد دچار مشکل هستیم اما در کل خوب بودند. پیشتر هم عنوان شده که بهخاطر تنوع و یکدست نبودن مِتُدهای آموزشی، بچهها کمی دچار مشکل میشوند و تفاوتهای سطح آموزشی کمی کار را خراب کرده است. به نظرم هنرجوها باید بیشتر به سمت موسیقیهای اصیل و باهویت بروند و همچنین به ردیفها در نوازندگیشان دقت کنند و تمرینات مداوم داشته باشند تا شاهد موفقیت روز افزونشان باشیم.»
«کیانی» در مورد تأثیر برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: «جشنواره ملی موسیقی جوان سهم بسزایی در پیشرفت بچهها دارد و هرساله موفقتر ظاهر میشود. این جشنواره استعدادها و نخبهها را به جامعه موسیقی معرفی میکند و به اصالتها توجه دارد.»
«مینا افتاده» نوازنده و مدرس سنتور و دیگر عضو هیئت داوران بخش سنتورِ یازدهمین جشنواره موسیقی جوان درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: «برخلاف آنچه در سالهای گذشته با آن مواجه بودیم، امسال هنرجوهای شهرستانها رشد بیشتری داشته و گویی از آموزش صحیح برخوردارند. اکثر بچهها توانستند خود را بیشتر به راه درست آموزش نزدیک کنند، اما نیاز به تمرین مداوم دارند. به دلیل وجود تعداد بالایی از هنرجوها در این ساز، سختگیریهایی وجود دارد تا بتوانیم بهترین خروجی را از آن داشته باشیم. جشنواره ملی موسیقی جوان راه را برای بچهها و حتی خانوادهها باز کرده است و به آنها کمک کرده وارد مسیر درست شوند. ایده بسیار خوبی است و اگر به همین ترتیب پیش برود اتفاقات خوبی در موسیقی خواهد افتاد، چرا که یک رویداد آیندهساز است.»
«رضا شفیعیان» نوازنده سنتور و دیگر عضو هیئت داوران پس از اجراهای سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: «شرکتکنندگان بخش سنتور جشنواره در دو مکتب مختلفِ سنتورنوازی یعنی مکتب صبا و مکتب میرزاعبدالله نوازندگی کردند. آنها مطالبی که نزد اساتید خود آموخته بودند را در مدت زمانی که بر عهدهشان گذاشته شده بود به خوبی اجرا کردند و از پس کارشان بر آمدند. در میان اجراهای سه رده سنی الف، ب و ج، اجراهای رده سنی «ب» که جوانان بین 18 تا 23 سال هستند، کیفیت بهتری داشت. برای آینده این گروه سنی باید برنامهریزی بهتری صورت بگیرد. از طرفی انتظار از شرکتکنندگان بالای 23 سال بیشتر است چون قاعدتاً آنها باید از گروه سنی «ب» بهتر میبودند اما اینطور نبود.»
شفیعیان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا شرکتکنندگان اصالت سنتورنوازی را حفظ کردند یا نه، توضیح داد: «اصالت اجراها به همان کلاسها و مکاتبی که این جوانان دارند برمیگردد. من کمتر دیدم که جوانان از مکاتب خارج شوند و به حاشیه بروند. اگر قرار بر حفظ موسیقی سنتی باشد، این رویه بهتری است. ممکن است برنامههای خاصی وجود داشته باشد که در آنها خارج از قاعده و قانون نیز بتوان نوازندگی کرد اما در این جشنواره طی چند سال اخیر جوانان شرکتکننده جنبههای سنتی و ردیفی را حفظ کردهاند. این جوانها با تمام سعی و کوششی که کردهاند، توانستهاند خودشان را به این جا برسانند و در حضور استادان نوازندگی کنند و امتیازی کسب کنند. حال این وظیفه نهادهای دیگر است که فکری برای برگزیدگان جشنواره کنند. باید برای برگزیدههای این جشنواره برنامهریزی شود تا بتوانند اجراهای تکنوازی و همنوازی داشته باشند و کارشان را ادامه بدهند، وگرنه به فراموشی سپرده میشوند. متأسفانه من ندیدهام که برگزیدگان گروههای سنی دوره گذشته در جایی مورد استفاده قرار گرفته باشند. مگر اینکه به طور خصوصی گروهی داشته باشند و با آن گروه کار کنند. لازم است که این جوانان یک پشتوانهای داشته باشند تا همیشه در جریان موسیقی قرار بگیرند. اینکه نوازندهای بخواهد راکد بماند و کار نکند، همیشه نتیجه سوء دارد. جشنواره ملی موسیقی جوان برای گرد هم آوردن این جوانان تلاش و هزینه زیادی کرده و حیف است که در پایان این تلاشها، نوازندگان برگزیده به موسیقی حرفهای کشور ورود نکنند.»
رپرتوار انتخابی در سومین روز جشنواره برای ساز سنتور، برای رده سنی «الف» آوازهای ابوعطا و بیات ترک، رده سنی «ب» آواز افشاری و دستگاه نوا و رده سنی «ج» دستگاه سهگاه و تمامی آوازهای متعلق به دستگاه شور بود.
«مجید کیانی» نوازنده سنتور و عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: «خوشبختانه شاهد اجراهای خوبی بودیم و شرکتکنندگان توانستند با اجراهای فوقالعادهشان سطح توقع ما را بالا بیاورند، گرچه هنوز مقداری در مبحث آموزش و مِتُد دچار مشکل هستیم اما در کل خوب بودند. پیشتر هم عنوان شده که بهخاطر تنوع و یکدست نبودن مِتُدهای آموزشی، بچهها کمی دچار مشکل میشوند و تفاوتهای سطح آموزشی کمی کار را خراب کرده است. به نظرم هنرجوها باید بیشتر به سمت موسیقیهای اصیل و باهویت بروند و همچنین به ردیفها در نوازندگیشان دقت کنند و تمرینات مداوم داشته باشند تا شاهد موفقیت روز افزونشان باشیم.»
«کیانی» در مورد تأثیر برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: «جشنواره ملی موسیقی جوان سهم بسزایی در پیشرفت بچهها دارد و هرساله موفقتر ظاهر میشود. این جشنواره استعدادها و نخبهها را به جامعه موسیقی معرفی میکند و به اصالتها توجه دارد.»
«مینا افتاده» نوازنده و مدرس سنتور و دیگر عضو هیئت داوران بخش سنتورِ یازدهمین جشنواره موسیقی جوان درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: «برخلاف آنچه در سالهای گذشته با آن مواجه بودیم، امسال هنرجوهای شهرستانها رشد بیشتری داشته و گویی از آموزش صحیح برخوردارند. اکثر بچهها توانستند خود را بیشتر به راه درست آموزش نزدیک کنند، اما نیاز به تمرین مداوم دارند. به دلیل وجود تعداد بالایی از هنرجوها در این ساز، سختگیریهایی وجود دارد تا بتوانیم بهترین خروجی را از آن داشته باشیم. جشنواره ملی موسیقی جوان راه را برای بچهها و حتی خانوادهها باز کرده است و به آنها کمک کرده وارد مسیر درست شوند. ایده بسیار خوبی است و اگر به همین ترتیب پیش برود اتفاقات خوبی در موسیقی خواهد افتاد، چرا که یک رویداد آیندهساز است.»
«رضا شفیعیان» نوازنده سنتور و دیگر عضو هیئت داوران پس از اجراهای سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: «شرکتکنندگان بخش سنتور جشنواره در دو مکتب مختلفِ سنتورنوازی یعنی مکتب صبا و مکتب میرزاعبدالله نوازندگی کردند. آنها مطالبی که نزد اساتید خود آموخته بودند را در مدت زمانی که بر عهدهشان گذاشته شده بود به خوبی اجرا کردند و از پس کارشان بر آمدند. در میان اجراهای سه رده سنی الف، ب و ج، اجراهای رده سنی «ب» که جوانان بین 18 تا 23 سال هستند، کیفیت بهتری داشت. برای آینده این گروه سنی باید برنامهریزی بهتری صورت بگیرد. از طرفی انتظار از شرکتکنندگان بالای 23 سال بیشتر است چون قاعدتاً آنها باید از گروه سنی «ب» بهتر میبودند اما اینطور نبود.»
شفیعیان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا شرکتکنندگان اصالت سنتورنوازی را حفظ کردند یا نه، توضیح داد: «اصالت اجراها به همان کلاسها و مکاتبی که این جوانان دارند برمیگردد. من کمتر دیدم که جوانان از مکاتب خارج شوند و به حاشیه بروند. اگر قرار بر حفظ موسیقی سنتی باشد، این رویه بهتری است. ممکن است برنامههای خاصی وجود داشته باشد که در آنها خارج از قاعده و قانون نیز بتوان نوازندگی کرد اما در این جشنواره طی چند سال اخیر جوانان شرکتکننده جنبههای سنتی و ردیفی را حفظ کردهاند. این جوانها با تمام سعی و کوششی که کردهاند، توانستهاند خودشان را به این جا برسانند و در حضور استادان نوازندگی کنند و امتیازی کسب کنند. حال این وظیفه نهادهای دیگر است که فکری برای برگزیدگان جشنواره کنند. باید برای برگزیدههای این جشنواره برنامهریزی شود تا بتوانند اجراهای تکنوازی و همنوازی داشته باشند و کارشان را ادامه بدهند، وگرنه به فراموشی سپرده میشوند. متأسفانه من ندیدهام که برگزیدگان گروههای سنی دوره گذشته در جایی مورد استفاده قرار گرفته باشند. مگر اینکه به طور خصوصی گروهی داشته باشند و با آن گروه کار کنند. لازم است که این جوانان یک پشتوانهای داشته باشند تا همیشه در جریان موسیقی قرار بگیرند. اینکه نوازندهای بخواهد راکد بماند و کار نکند، همیشه نتیجه سوء دارد. جشنواره ملی موسیقی جوان برای گرد هم آوردن این جوانان تلاش و هزینه زیادی کرده و حیف است که در پایان این تلاشها، نوازندگان برگزیده به موسیقی حرفهای کشور ورود نکنند.»
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1396 - 15:15
افزودن یک دیدگاه جدید