گفتوگو با کارگردان مستند بزم رزم
سید وحید حسینی: راغب و علیزاده هر دو برای ایران کار کردند؛ هر کدام با نگاهِ خودشان
موسیقی ما - این روزها مستندِ «بزم رزم» در سینمای هنر و تجربه روی اکران است. اثری دربارهی موسیقی در دورانِ انقلاب و جنگ. به قولِ کارگردانِ اثر، «بزم رزم» سرگذشت پرفراز و نشیب موسیقی ما در سالهای جنگ است. روایت همزمان دو داستان: داستان جوانانی که برای حفظ میهن از جان گذشتند و داستان اهل موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راه وطن وارد میدان شدند و از سویی دیگر برای حفظ موسیقی ایرانی کوشیدند و پیروز این هر دو میدان ایران است و موسیقی ایران. این اثر با استقبالِ خوب مخاطبان روبهرو شده است؛ به این بهانه با «سید وحید حسینی» کارگردان و پژوهشگرِ آن گفتوگو کردهایم:
یا مستند «رژیسورعقب مخاطب میگردد» دربارهی پدیدهی فیلمفارسی درسینمای ایران بود. و حالا «بزم رزم» تاریخ معاصر ایران را به روایت موسیقی بیان میکند. این طرح سالها در ذهنِ من بود؛ تاکنون تلویزیون به شکل جسته و گریخته؛ فعالیتهایی را در این زمینه انجام داده بود؛ اما کار جامع و جدیای نشده بود تا اینکه من سرباز شدم و با توجه به اینکه فوق لیسانس سینما داشتم؛ روایت فتح من را پذیرفت. به مسئول آنجا پیشنهاد ساختِ فیلم را دادم و از آنجا که سوژهی «بزم رزم» موسیقی دههی 60 و همچنین موسیقی دوران جنگ بود با این طرح موافقت شد.
برای من این مساله مهم بود که اهالی موسیقیای که در این فیلم حضور دارند بعد از پایان فیلم متوجهی این مساله بشوند که این اثرِ من است نه یک اثر سفارشی. اما نکتهای که میخواهم به آن اشاره کنم، این است که برخی از اهالی موسیقی از گفتوگو در این اثر اجتناب کردند؛ در حالی که من در عین حال که قدرت انتخاب برای این موزیسینهای بزرگ قایل هستم؛ اما به نظر میرسد نوعی غرور در آنان وجود داشت که مانع از این مساله میشد. استاد علیزاده زمانی که ایدهی فیلم را شنیدند، همکاری بسیار زیادی با من کردند. استاد علیزاده با سعهی صدر بسیار زیادی یک روز تمام وقت گذاشتند و با ما گفتوگو داشتند. استاد کامکار نیز به همین ترتیب.
برای مثال استاد کیانینژاد که من خودشان و آثارشان را بسیار دوست دارم، بسیار صادقانه و صریح به من گفتند که 20 سال از موسیقی دور هستم و در این سالها فقط برای دلِ خودم ساز زدهام و به همین خاطر نمیخواهم حضوری داشته باشم. خیلی دلم میخواست استاد احمد پژمان هم در این اثر باشد که متاسفانه این امکان به وجود نیامد. برای من کسی مثل «همایون رحیمیان» هنرمند بسیار عزیزی است و کارهای بسیار درخشانی را اجرا کردهاند، متاسفانه آثار ایشان مثل مارش درخشانی که برای جنگ ساخته است؛ چندان شنیده نشده است.
- از ایدهی شکلگیری «بزم رزم» میگویید؟
- سازی را هم به شکل تخصصی نواختهاید؟
یا مستند «رژیسورعقب مخاطب میگردد» دربارهی پدیدهی فیلمفارسی درسینمای ایران بود. و حالا «بزم رزم» تاریخ معاصر ایران را به روایت موسیقی بیان میکند. این طرح سالها در ذهنِ من بود؛ تاکنون تلویزیون به شکل جسته و گریخته؛ فعالیتهایی را در این زمینه انجام داده بود؛ اما کار جامع و جدیای نشده بود تا اینکه من سرباز شدم و با توجه به اینکه فوق لیسانس سینما داشتم؛ روایت فتح من را پذیرفت. به مسئول آنجا پیشنهاد ساختِ فیلم را دادم و از آنجا که سوژهی «بزم رزم» موسیقی دههی 60 و همچنین موسیقی دوران جنگ بود با این طرح موافقت شد.
- که کاری کاملا متفاوت از آثارِ دیگر روایت فتح است.
- چه مدت روی این اثر پژوهش کردید؟
- چه جشنواره هایی حضور داشتید؟
- فیلم دوبخش است؛ موسیقی جنگ و موسیقی انقلاب.
- اما بخشی که دربارهی موسیقی انقلاب است، کمتر پرداخت شده است.
- اما در آن سالها اتفاقات مهمی در حوزهی موسیقی رخ داده است.
- هیچ بخشی از اثر مشمولِ سانسور – چه از طرفِ خودتان و چه نهادهای رسمی نشد؟
- چطور این اتفاق افتاد؟
- مدت زمان فیلم – 2 ساعت و سه دقیقه- زیاد نبود؟
- که نقش بسیار مهمی داشتند.
- چطور به این ترکیب از اهالی موسیقی رسیدید و از آن مهمتر چطور توانستید اعتمادِ آنان را جذب کنید؟
برای من این مساله مهم بود که اهالی موسیقیای که در این فیلم حضور دارند بعد از پایان فیلم متوجهی این مساله بشوند که این اثرِ من است نه یک اثر سفارشی. اما نکتهای که میخواهم به آن اشاره کنم، این است که برخی از اهالی موسیقی از گفتوگو در این اثر اجتناب کردند؛ در حالی که من در عین حال که قدرت انتخاب برای این موزیسینهای بزرگ قایل هستم؛ اما به نظر میرسد نوعی غرور در آنان وجود داشت که مانع از این مساله میشد. استاد علیزاده زمانی که ایدهی فیلم را شنیدند، همکاری بسیار زیادی با من کردند. استاد علیزاده با سعهی صدر بسیار زیادی یک روز تمام وقت گذاشتند و با ما گفتوگو داشتند. استاد کامکار نیز به همین ترتیب.
- اما جای تعدادی هم خالی است.
برای مثال استاد کیانینژاد که من خودشان و آثارشان را بسیار دوست دارم، بسیار صادقانه و صریح به من گفتند که 20 سال از موسیقی دور هستم و در این سالها فقط برای دلِ خودم ساز زدهام و به همین خاطر نمیخواهم حضوری داشته باشم. خیلی دلم میخواست استاد احمد پژمان هم در این اثر باشد که متاسفانه این امکان به وجود نیامد. برای من کسی مثل «همایون رحیمیان» هنرمند بسیار عزیزی است و کارهای بسیار درخشانی را اجرا کردهاند، متاسفانه آثار ایشان مثل مارش درخشانی که برای جنگ ساخته است؛ چندان شنیده نشده است.
- بار اصلی فیلم روی دوش استاد علیزاده است و به نظر میرسد که قهرمانِ فیلم ایشان است.
- و قصهی درخشانی هم برای سوگ تعریف میکند.
- مستند را هم به ایشان تقدیم کردید.
- آقای کامکار هم حضور پررنگی دارند و به نظر میرسد که ایشان هم قهرمانِ دیگر اثر هستند.
- حضور آقای درخشانی با توجه به اینکه قطعهای در آن دوران نساختهاند به چه دلیل شکل گرفت؟
- در عوض حضور آقای شکارچی و سراج که نقش مهمی دارند، کمرنگ است.
- اما یکی از نکاتِ مهم حضور پراهمیت آقای شاهنگیان و جسارتی است که ایشان در بیان یک سری از مسایل دارند.
- توالی گفتوگوها در مستند مهم است؛ این گفتوگوها در چه فاصلهی زمانی انجام شد؟
- هیچ واکنش مردم عادی را دیدهاید؟
- از کسانی که در فیلم حضور دارند، کسی آن را دیده است؟
- ساخت مستند دربارهی موسیقی ادامه پیدا میکند؟
- تصاویری هم که در این فیلم دیده میشد؛ بسیار بدیع بود. این تصاویر برای کدام آرشیو است؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1396 - 08:47
دیدگاهها
سلام، من به دنبال راهی برای ارتباط برقرار کردن با آقای حسینی میگردم. هدف من کسب اجازه و البته کمک گرفتن از ایشان برای نمایش فیلم در یک دانشگاه خارج از کشور است. آیا شما میتوانید کمکی کنید؟
افزودن یک دیدگاه جدید