گفتوگو با خواننده و آهنگساز آلبوم «در آتش آوازها»
حمیدرضا نوربخش: هیچوقت از راه موسیقی زندگی نکردهام
موسیقی ما - «دعوت به شنیدنِ یک موسیقی محترم». این شاید بهترین تعریف برای آلبومی باشد که این روزها با صدای «حمیدرضا نوربخش» و آهنگسازی «نوید دهقان» منتشر شده است. اثری که میتوان در آن تصانیفی دلنشین شنید و از آن مهمتر به آوازهایی گوش کرد که این روزها کمتر در آثارِ تولید شده، دیده میشود. خالقانِ این اثر – از آهنگساز گرفته تا خواننده- و البته تکنوازی چون «بهداد بابایی» بیتوجه به هیاهوی بازار، اثری شریف را عرضه کردهاند که میتوان بارها و بارها گوش داد و لذت برد و هنوز دل خوش کرد به اینکه کسانی هستند که دغدغهی انتشارِ اثری دارند که برای مخاطب، اثری اصیل را ارایه دهد. خوانندهی اثر – حمیدرضا نوربخش- خوانندهی بزرگی است؛ خوانندهای حرفهای که با بسیاری از بزرگانِ این سرزمین همکاری داشته است؛ اما پا به پای نوازندگانِ جوانِ اثر و «نوید دهقان» - آهنگساز- ماهها و ماهها برای به ثمر رساندنِ اثر تمرین کرده است و خوانده و بازخوانده است. «در آتش آوازها» را باید شنید. نه به خاطر اینکه آلبوم خوبی است – که هست- بلکه به این خاطر که شنیدنش وظیفهای است برای مخاطبانی که دل در گروی فرهنگِ این سرزمین دارند. باید این اثر را شنید تا نشان داد که این آثار هنوز خواهان دارد.
نوربخش: به فاصلهی نیم ساعت بعد از انتشار برای دانلود میآید.
دهقان: اگر به این روند پیش برود، شرایط سختتر هم میشود. برای مثال یک هنرمند شاخص اثری ضبط کرده که خوانندهی شناخته شدهای آن را نخوانده؛ برای این کار70 میلیون هزینه شده است، اما ناشر آن را20 میلیون میخرد. طبیعی است که او دیگر نمیتواند اثری تولید کند. این مساله یک بحث بسیار مفصلی است؛ به خصوص اینکه این روزها اختلالاتِ دیگری نیز در روندن انتشار رخ داده است؛ برای مثال یک خوانندهای پولی به آهنگساز میدهد و اثر تولید میکند؛ به شرکت هم پول میدهد که آن را منتشر کند؛ امتیاز اثر را هم به شرکت میدهد. برای یک کار حدود صد میلیون تومان هزینه میکند تا فقط منتشر شود. خب این چرخهی تولید را با مشکل مواجه میکند؛ ضمن آنکه این روزها همه آثارشان را با وسایلِ ضبط خانگی تولید و در فضای مجازی منتشر میکنند.
دهقان: برای سینما این کار انجام شد.
نوربخش: دربارهی موسیقی این کار را نمیکنند؛ چون خودشان یکی از ناقضان بزرگ هستند.
دهقان: هنرمند یک اثر را تولید میکند و پولِ آن در جیب شرکتهای مخابراتی و اینرنتی میرود.
نوربخش: بله؛ چون شما برای حجم اینترنتی پول میدهی و برای اثر پول نمیدهی. اپراتورها هم الان موزیسینها را استمرار میکنند. شرکتهای دانلود قانونی 5 درصد از مبلغِ خرید را دریافت میکنند و در این میان سهمِ بسیار اندکی به موزیسین میرسد، در حالی که اگر همین بحث دانلود موسیقی در تلگرام اصلاح شود، پولی که در این چرخه خواهد آمد دنیای موسیقی را متحول میکند و سود بزرگی به تمام هنرمندان میرسد؛ اما حالا همه چیز به سمتی پیش میرود که همه انگیزههایشان را از دست میدهند و به کنج عزلت میروند. الان نسل میانسالِ ما هیچ کاری نمیکند. ادامهی این وضعیت به نابودی موسیقی منجر میشود.
نوربخش: خوب بود یا بد؟
دهقان: نمیدانم عجیب بود. شاید دیگر هیچ زمانی آن را تجربه نکنم. هنوز وقتی گوش میکنم این واژهها و شعرها انگار اتفاقی را ترسیم میکند که برای خودم افتاده است.
- این آلبوم، فرمِ متفاوتی در اجرا داشته است. تمریناتِ مستمر طی چند سال برای انتشارِ یک اثر، این روزها دیگر در فضای حرفهای موسیقی امری متداول نیست.
- آقای نوربخش چرا پیشنهاداتِ قبلی را نپذیرفته بودید؟
- با این وجود چرا آثارِ قبلی ایشان را نخواندید؟
- بله، این حقِ یک خواننده و حتی آهنگساز است.
- ایدهی «در آواز آتشها» چه زمانی شکل گرفت؟
- منظورتان از این تعامل چیست؟
- به مسالهی سرعت اشاره کردید؛ در این آلبوم به نظر میرسد «سرعت» عنصرِ کنترلشدهای است. چیزی که در کمتر اثری در این روزها میتوان شنید.
- با این وجود نگاهتانبه آثارِ گذشتهتان چگونه است؟
- آقای نوربخش شما همواره با اساتیدِ بزرگی همکاری کردید؛ این اصرار به فعالیت با اساتید مانعی برای فعالیتهایتان نشده است؟ دلیلِ کمکاریتان.
- چرا؟
- حتی تدریس؟
- و بر اساسِ همین استدلال این همکاری شکل گرفت؟
- به نظر میرسد آهنگسازانِ اندکی این خصوصیت را دارند؛ مثلِ آقای مشکاتیان.
- و نگاه آقای دهقان به این مقوله چگونه بود؟
- حالا در این مدت اثری خواندهاید که از اجرایش پشیمان شده باشید؟
- «در آتش آوازها» ساز و آواز نقش مهمی دارد؛ سه قطعهی آوازی در یک آلبوم؛ آن هم در شرایطی که این روزها قطعات آوازی تنها برای پرکردنِ زمانِ آلبوم یا رفع تکلیف انجام میشود.
- که در شرایط کنونی نمیتوان از آنها چنین توقعی داشت؟
- آخر اصلا آواز خوب چقدر ساخته شده است؟
- این اهمیتی که برای آواز قایل بودید؛ شما را از بخش تصنیفها دور نکرد؟
- به استقبال مخاطب فکر نکردید؟
- اما به هر حال برای هر هنرمندی میزان استقبالِ مخاطب مهم است.
- آوازها هم آهنگسازی شد؟
- آقای نوربخش چگونه به این شکلِ آواز رسیدید؟
- چقدر از آوازها بداهه شکل گرفت؟
- یعنی اینکه در چه دستگاهی خوانده شود؛ مشخص نبود؟
- آخر در کنسرت همه چیز متفاوت از استودیو هست. نفس مخاطب خودش میگوید که چه کاری باید انجام شود؟
- که به نظر میرسد شما حالتان با آقای بابایی خیلی خوب است.
- و چقدر حیف که هنرمندانی مثلِ ایشان این همه کمکارند. این دریغ برای موسیقی نیست؟
- برای شخصِ شما انجام کارهای اجرایی مانعی برای فعالیتهای هنری نشده است؟
- کمی؟
- دلیل استفاده از شعرِ سیمین بهبهانی در یکی از آوازها چه بود؟
- ساز و آواز روی شعر شاعران معاصر کمتر اتفاق افتاده است؟
- این قطعهی آوازی یکی از موفقترین قطعاتی بود که منتشر شد.
- آقای دهقان 5 سال زمان زیادی برای انتشار یک آلبوم نیست؟
نوربخش: به فاصلهی نیم ساعت بعد از انتشار برای دانلود میآید.
دهقان: اگر به این روند پیش برود، شرایط سختتر هم میشود. برای مثال یک هنرمند شاخص اثری ضبط کرده که خوانندهی شناخته شدهای آن را نخوانده؛ برای این کار70 میلیون هزینه شده است، اما ناشر آن را20 میلیون میخرد. طبیعی است که او دیگر نمیتواند اثری تولید کند. این مساله یک بحث بسیار مفصلی است؛ به خصوص اینکه این روزها اختلالاتِ دیگری نیز در روندن انتشار رخ داده است؛ برای مثال یک خوانندهای پولی به آهنگساز میدهد و اثر تولید میکند؛ به شرکت هم پول میدهد که آن را منتشر کند؛ امتیاز اثر را هم به شرکت میدهد. برای یک کار حدود صد میلیون تومان هزینه میکند تا فقط منتشر شود. خب این چرخهی تولید را با مشکل مواجه میکند؛ ضمن آنکه این روزها همه آثارشان را با وسایلِ ضبط خانگی تولید و در فضای مجازی منتشر میکنند.
- آقای نوربخش فکر میکنید صنعت نشر دچار تحول بزرگی شود؟
دهقان: برای سینما این کار انجام شد.
نوربخش: دربارهی موسیقی این کار را نمیکنند؛ چون خودشان یکی از ناقضان بزرگ هستند.
دهقان: هنرمند یک اثر را تولید میکند و پولِ آن در جیب شرکتهای مخابراتی و اینرنتی میرود.
نوربخش: بله؛ چون شما برای حجم اینترنتی پول میدهی و برای اثر پول نمیدهی. اپراتورها هم الان موزیسینها را استمرار میکنند. شرکتهای دانلود قانونی 5 درصد از مبلغِ خرید را دریافت میکنند و در این میان سهمِ بسیار اندکی به موزیسین میرسد، در حالی که اگر همین بحث دانلود موسیقی در تلگرام اصلاح شود، پولی که در این چرخه خواهد آمد دنیای موسیقی را متحول میکند و سود بزرگی به تمام هنرمندان میرسد؛ اما حالا همه چیز به سمتی پیش میرود که همه انگیزههایشان را از دست میدهند و به کنج عزلت میروند. الان نسل میانسالِ ما هیچ کاری نمیکند. ادامهی این وضعیت به نابودی موسیقی منجر میشود.
- دربارهی آلبوم نکتهی ناگفتهای مانده است؟
نوربخش: خوب بود یا بد؟
دهقان: نمیدانم عجیب بود. شاید دیگر هیچ زمانی آن را تجربه نکنم. هنوز وقتی گوش میکنم این واژهها و شعرها انگار اتفاقی را ترسیم میکند که برای خودم افتاده است.
- و شما آقای نوربخش؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1396 - 10:39
افزودن یک دیدگاه جدید