گفتوگو با عضو شورای فنی ارکستر ملی ایران و ارکستر مهرنوازان دربارهی کتابِ «ارکستراسیون به زبان ساده»
علیاکبر قربانی: انتقاد کردن آسان است؛ کار کردن دشوار
موسیقی ما - «آقای قربانی باوجودِ آنکه میداند تالیف کتاب سود مالی چندانی نداشته و با تیراژ پایینی در دسترس علاقهمندان قرار می گیرد؛ اما به راه خود در موسیقی ادامه داده و کار مورد نظرش را به نتیجه می رساند. بیان مطالب علمی و فنی به زبان ساده کار دشواری است؛ اما آقای قربانی با تکیه بر فعالیت های دانشگاهی و حضور مستمرش در ارکسترها به ویژه ارکستر موسیقی ملی توانست این کار را به بهترین شکل انجام دهد. سازهای زهی که تصویرشان بر روی جلد کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» آمده است، قلب ارکستر هستند. بعد نوبت سازهای چوبی، بادی و برنجی و ضربی است. اگر شناختی از موسیقی ایرانی هم داشته باشید، در نهایت به صدادهی های متفاوتی می رسید.»
اینها را «فرهاد فخرالدینی» دربارهی کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» گفت که شاگردش علی اکبر قربانی آن را نگاشته است. کتابی که مورد تایید بسیاری از بزرگانِ موسیقی از جمله فرهاد فخرالدینی، احمد پژمان و نادر مشایخی قرار گرفته است. این کتاب، جلد اول از مجموعه کتاب های «ارکستراسیون به زبان ساده» است و هدف از تالیف آن، رسیدن به یک متد آموزشی در زمینه ارکستراسیون است تا علاقمندان رشته آهنگسازی بتوانند با استفاده از فرمول ها و راهکارهای ارائه شده، به یک ارکستراسیون منطقی و زیبا دست پیدا کنند. این کتاب در 7 فصل با پرداختن به موضوع های مختلف و ارائه مثال هایی از بزرگان موسیقی به همراه نمونه های صوتی، هنرجویان این رشته را برای دست یافتن به راهکارهای مرسوم که توسط استادان موسیقی نیز به کار گرفته می شوند، یاری می دهد.
علی اکبر قربانی، سالها در کنارِ «فرهاد فخرالدینی» عضو شورای فنی ارکستر ملی ایران و ارکستر مهرنوازان، بوده است. او موسیقی را از کودکی با نوازندگی تنبک، سه تار، سنتور و پیانو آغاز و دروس آهنگسازی را نزد فرهاد فخرالدینی فرا می گیرد. ایشان در کنار همکاری با بزرگان موسیقی، ساخت موسیقی فیلم و سریالهایی همچون «کلانتری غیر انتفاعی»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «همه خانواده من»، «روباه»، «فرزندان آفتاب» و انیمیشن «عاشورائیان» را نیز بر عهده داشته است.
اینها را «فرهاد فخرالدینی» دربارهی کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» گفت که شاگردش علی اکبر قربانی آن را نگاشته است. کتابی که مورد تایید بسیاری از بزرگانِ موسیقی از جمله فرهاد فخرالدینی، احمد پژمان و نادر مشایخی قرار گرفته است. این کتاب، جلد اول از مجموعه کتاب های «ارکستراسیون به زبان ساده» است و هدف از تالیف آن، رسیدن به یک متد آموزشی در زمینه ارکستراسیون است تا علاقمندان رشته آهنگسازی بتوانند با استفاده از فرمول ها و راهکارهای ارائه شده، به یک ارکستراسیون منطقی و زیبا دست پیدا کنند. این کتاب در 7 فصل با پرداختن به موضوع های مختلف و ارائه مثال هایی از بزرگان موسیقی به همراه نمونه های صوتی، هنرجویان این رشته را برای دست یافتن به راهکارهای مرسوم که توسط استادان موسیقی نیز به کار گرفته می شوند، یاری می دهد.
علی اکبر قربانی، سالها در کنارِ «فرهاد فخرالدینی» عضو شورای فنی ارکستر ملی ایران و ارکستر مهرنوازان، بوده است. او موسیقی را از کودکی با نوازندگی تنبک، سه تار، سنتور و پیانو آغاز و دروس آهنگسازی را نزد فرهاد فخرالدینی فرا می گیرد. ایشان در کنار همکاری با بزرگان موسیقی، ساخت موسیقی فیلم و سریالهایی همچون «کلانتری غیر انتفاعی»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «همه خانواده من»، «روباه»، «فرزندان آفتاب» و انیمیشن «عاشورائیان» را نیز بر عهده داشته است.
- دربارهی کتاب ارکستراسیون به زبان ساده توضیح میدهید؟
- یعنی دیگر فقط بر اساسِ نظریاتِ «کورساکف» نبود؟
- شما بیشتر همراه با ارکستر ملی کار کردید و کورساکف در زمینهی موسیقی ارکسترال غربی؛ چطور این دو با یکدیگر تلفیق شد؟
- این کتاب این مشکل را برطرف کرده است؟
- تا پیش از اثرِ شما، چه آثاری در این زمینه وجود داشت؟
- یعنی هیچ آهنگسازِ ایرانی اثری در این زمینه انجام نداده است؟
- چرا موسیقیدانان ایرانی تا این اندازه در زمینهی تالیفِ کتاب کم کار هستند؟
- اما ما در زمینهی اصول موسیقی ایرانی هم کتابهای چندانی نداریم. شیوههای آموزشی وجود دارد؛ اما مباحث تئوریک کمتر نوشته شده است.
- آیا ذایقهی مخاطب واقعا بالا رفته است؟
- چقدر وقت صرفِ نگارش این کتاب شد؟
- کسی هم در این زمینه با شما همکاری داشت؟
- صفحهآرایی را نیز خودتان انجام دادید؟
- به نظر شما چه چیزی در این اثر وجود دارد که استادان بزرگی مثل پژمان، فخرالدینی، مشایخی و ... به دفاع تمام قد از آن پرداختند؟
- نقش آقای فخرالدینی در این کتاب چه بود؟
- گذشته از این کتاب، شما سالهاست به عنوان آهنگساز هم فعالیت میکنید؛ اما هنوز یک آلبوم مستقل منتشر نکردهاید. چرا؟
- ایشان با ارکستر ملی هم همکاری کردید؟
- این آلبوم چه زمانی منتشر خواهد شد؟
- آثاری از شما که توسط ارکستر ملی اجرا شد، در این اثر شنیده خواهد شد؟
- ارکستر ملی سالها اجرا داشت و این کنسرتها خودش یک گنجینهی بزرگ است که هیچکدام منتشر نشد.
- آقای فخرالدینی هیچوقت به شکل صریح در این باره صحبت نکرد که چه اتفاقی باعثِ استعفای ایشان از ارکستر شد.
- حالا معوقات پرداخت شده است؟
- یکی از انتقادات اجرای آثار تکراری توسط ارکستر موسیقی ملی بود.
- اما خوانندههای جدید به اندازهی آقای قربانی یا عقیلی ستاره نشدند.
- یکی دیگر از انتقادات به ارکستر ملی عدم استفاده از رهبران مهمان بود.
- در حال حاضر برنامههای ارکستر ملی را چگونه ارزیابی میکنید؟
- فکر نمیکنید آهنگسازان ما در این سالها کار خیلی شاخصی انجام ندادهاند؛ آنطور که در دورانی آثار درخشانی از تجویدی، خرم و غیره میشنیدیم.
- چقدر قطعهی جدید در این مدت ساخته شد؟
- که بیشتر شما و آقای توکلی کارِ تنظیم آثار را برعهده داشتید؟
- این خصوصیت در آثارِ آقای فخرالدینی، پژمان، دهلوی و حنانه دیده میشود.
- شما چند سال از محضرِ آقای فخرالدینی استفاده کردید؟
- دربارهی شیوهی آموزشی ایشان توضیح میدهید؟
- اما حضور شما فقط به کلاسها محدود نشد.
- برای همین تمام فعالیتهایتان به همراه ایشان است.
- این را در قطعاتی مثل شورآفرین یا سوئیتهایتان یا خاکِ مهرآیین، گلگشت میتوان مشاهده کرد؟
- ساز تخصصی شما چه بود؟
- استادانِ سهتارتان که بود؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 - 11:39
افزودن یک دیدگاه جدید