برنامه «ساعت 25» با حضور ترانهسرای نامی کشور و نقد «امیر بیگزند» روی آنتن شبکه پنج رفت
عبدالجبار کاکایی: موسیقی امروز جرأت پاسخگویی ندارد، همانطور که جامعه قدرت پرسش ندارد!
موسیقی ما - برنامه ساعت بیست و پنج این هفته با حضور عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه سرای نامی کشور روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. در ابتدای برنامه گزیدهای از آثار موسیقی انقلابی پخش شد و پس از آن شاهد بخش نقد آلبوم موسیقی بودیم.
او در ادامه گفت: «آثار محسن چاوشی در تعامل و همفکری ساخته و تولید میشود. ما جامعه بزرگی در موسیقی هستیم و نیاز به برنامههای بیشتری در عرصه موسیقی داریم و همانقدر که در حوزههای دیگر به هنرمندان حقی داده میشود از رئیس صدا و سیما هم خواستارم که تایم و زمان مناسبی برای برنامههای موسیقی قرار بدهند.»
این هنرمند با اشاره به ساعت بد در نظر گرفته شده برای برنامه تخصصی موسیقی ساعت 25 اعلام کرد کمپینی در جهت حمایت از تغییر ساعت این برنامه با همراهی اهالی موسیقی برپا خواهد کرد تا این مشکل برطرف شود.
کاکایی تصریح کرد: «ترانه فقط انتقال پیام و اندیشه نیست نیازمند انتقال احساسات و عواطف هم هست پس این کلام جدای آن آراستگی باید به زیوری توام باشد که امروز به آرایههای ادبی معروف است. این آرایهها تولید موسیقی به دو شکل میکنند موسیقی درونی و بیرونی. شاعرانی که با فنون موسیقی آشنا تر هستند طبیعتاً بهتر وارد عرصه موسیقی میشوند که اغلب موسیقیدانان ما شاعر بودهاند. بنابراین این هنرها باید روی کلام اتفاق بیفتد تا ما شاهد ترانه خوب باشیم.»
کاکایی در پاسخ به این پرسش گفت: «به نظر میآید که امروزه کلام دنبالهرو موسیقی شده و به نوعی موسیقی کلام را به خدمت گرفته است و کلام هویت مستقل خود را رفته به رفته از دست میدهد. موسیقی با حالت ریتمیک شدن ایجاد خلصه میکند و کلام سعی میکند مزاحمتی ایجاد نکند زیرا بنا است حس موسیقی منتقل شود و شنونده دچار اختلال نشود و کلمه نقش نت بازی میکند و ما از آواز به تصنیف رسیدهایم. معمولاً در آواز حق کلام ادا میشود و امروز با توجه به کاهش سن شنونده های موسیقی و بازاری شدن موسیقی، رفتهرفته به سمت موسیقی ریتمیک رفته و شنونده تنها میل دارد چند کلمه بشنوند و در زمانه ما کلام متأسفانه تابعی از موسیقی شده و هویت خود را از دست داده است.
او ادامه داد: «امروز کلام واگویه مطالبات اجتماعی است و محرک آگاهی نیست وقتی روح پرسشگر جامعه را سرکوب میکنید وقتی اجازه تجارب اندیشه نمیدهید ما شاهد دو نوع موسیقی میشویم یک موسیقی رسمی و رسانهای که در خدمت ماموریتهای اداری است و جایگاه آن رسانه ملی است و دیگری موسیقی عامهپسند که کم خطر باشد و پرسشگر نباشد و در دست کارتل های اقتصادی رها باشد تا خوانندهای را شش ماهه تربیت کنند و چند بار برج میلاد را پر و خالی کند و بعد هم او را رها کرده به سراغ خواننده دیگری بروند این اتفاقی است که در موسیقی ما افتاده و در اصلی بسته شده است و این پلهها به سمت صعود نیست و به سمت سقوط و پایین رفتن است. اینکه بعد از ساعت 24 به سراغ موسیقی میرویم و برنامه موسیقی ما در این ساعت پخش میشود نشان از بیاهمیتی رسانه ملی به موسیقی دارد.»
امیرحسین مدرس در تکمیل این سخنان گفت به چه علت بحث سلیقه مردم در موسیقی مطرح میشود و آیا تنها باید بر موج سلیقه مردم سوار شویم؟
عبدالجبار کاکایی گفت: «در عصر مغول اخلاق و انسانیت سقوط کرد و در شرایط اینچنینی ادبیات صوفیانه مطرح شد و مردم توان مقابله نداشتند و رو به قضا و قدر آوردند و خیلی از افراد شاخص نظیر سعدی در این دوران ظهور کرد و این ادبیات به ما ضربه زد و اگر کسی مثل علامه اقبال نبود که بگوید دست از صوفیگری بردارید و جامعه خود را بسازید شاید کشورهای بلاد اسلامی تا سالها درگیر این افکار بودند و این نشان میدهد جامعه گاه به این سمتها میرود؛ جامعهای که دهانش را میبندید و جامعهای که اجازه اظهار نظر ندارد و مقلدوار بار میآورید سلیقه اینچنینی پیدا میکند که شرکتهای هلدینگ با هم مسابقه میدهند تا برای این معتاد کنار خیابان مواد مخدر تولید کنند. این خیلی دردناک است.»
در این بخش برنامه اخبار موسیقی به سمع و نظر بینندگان رسید و پس از آن عبدالحبار کاکایی عنوان کرد: «اگر قابلیت رعایت موازین بلاغت ادبی وجود داشته باشد مخصوصاً در زبانآوری، چه بهتر که موزیسین بتوانند کلام مناسب با احساسات خود را بگویند که معمولا اینطور نبوده و افرادی موفق بودهاند که شعر میگفتند و شنونده موسیقی بودند. زیرا قرار دادن جملات شعر روی موسیقی با هوشیاری صورت میگیرد و شاعر باید تابع موسیقی باشد. منطق موسیقی با شعر فرق دارد. اگر خواننده این تبحر را داشته باشد که خوب است اما معمولاً اینگونه نیست.»
- نقد آلبوم «امیر بی گزند»
او در ادامه گفت: «آثار محسن چاوشی در تعامل و همفکری ساخته و تولید میشود. ما جامعه بزرگی در موسیقی هستیم و نیاز به برنامههای بیشتری در عرصه موسیقی داریم و همانقدر که در حوزههای دیگر به هنرمندان حقی داده میشود از رئیس صدا و سیما هم خواستارم که تایم و زمان مناسبی برای برنامههای موسیقی قرار بدهند.»
این هنرمند با اشاره به ساعت بد در نظر گرفته شده برای برنامه تخصصی موسیقی ساعت 25 اعلام کرد کمپینی در جهت حمایت از تغییر ساعت این برنامه با همراهی اهالی موسیقی برپا خواهد کرد تا این مشکل برطرف شود.
- عبدالجبار کاکایی: آلبوم «امیر بی گزند» چاووشی را میپسندم
- ویژگیهای یک ترانه خوب
- نقش آرایههای ادبی در خلق ترانه خوب
کاکایی تصریح کرد: «ترانه فقط انتقال پیام و اندیشه نیست نیازمند انتقال احساسات و عواطف هم هست پس این کلام جدای آن آراستگی باید به زیوری توام باشد که امروز به آرایههای ادبی معروف است. این آرایهها تولید موسیقی به دو شکل میکنند موسیقی درونی و بیرونی. شاعرانی که با فنون موسیقی آشنا تر هستند طبیعتاً بهتر وارد عرصه موسیقی میشوند که اغلب موسیقیدانان ما شاعر بودهاند. بنابراین این هنرها باید روی کلام اتفاق بیفتد تا ما شاهد ترانه خوب باشیم.»
- امروزه کلام دنباله رو موسیقی شده است
کاکایی در پاسخ به این پرسش گفت: «به نظر میآید که امروزه کلام دنبالهرو موسیقی شده و به نوعی موسیقی کلام را به خدمت گرفته است و کلام هویت مستقل خود را رفته به رفته از دست میدهد. موسیقی با حالت ریتمیک شدن ایجاد خلصه میکند و کلام سعی میکند مزاحمتی ایجاد نکند زیرا بنا است حس موسیقی منتقل شود و شنونده دچار اختلال نشود و کلمه نقش نت بازی میکند و ما از آواز به تصنیف رسیدهایم. معمولاً در آواز حق کلام ادا میشود و امروز با توجه به کاهش سن شنونده های موسیقی و بازاری شدن موسیقی، رفتهرفته به سمت موسیقی ریتمیک رفته و شنونده تنها میل دارد چند کلمه بشنوند و در زمانه ما کلام متأسفانه تابعی از موسیقی شده و هویت خود را از دست داده است.
- پلههای موسیقی صعودی نیست
او ادامه داد: «امروز کلام واگویه مطالبات اجتماعی است و محرک آگاهی نیست وقتی روح پرسشگر جامعه را سرکوب میکنید وقتی اجازه تجارب اندیشه نمیدهید ما شاهد دو نوع موسیقی میشویم یک موسیقی رسمی و رسانهای که در خدمت ماموریتهای اداری است و جایگاه آن رسانه ملی است و دیگری موسیقی عامهپسند که کم خطر باشد و پرسشگر نباشد و در دست کارتل های اقتصادی رها باشد تا خوانندهای را شش ماهه تربیت کنند و چند بار برج میلاد را پر و خالی کند و بعد هم او را رها کرده به سراغ خواننده دیگری بروند این اتفاقی است که در موسیقی ما افتاده و در اصلی بسته شده است و این پلهها به سمت صعود نیست و به سمت سقوط و پایین رفتن است. اینکه بعد از ساعت 24 به سراغ موسیقی میرویم و برنامه موسیقی ما در این ساعت پخش میشود نشان از بیاهمیتی رسانه ملی به موسیقی دارد.»
- دست ترانهسرا در سرودن شعر میلرزد
- جامعهای که مقلدوار تربیت میشود
امیرحسین مدرس در تکمیل این سخنان گفت به چه علت بحث سلیقه مردم در موسیقی مطرح میشود و آیا تنها باید بر موج سلیقه مردم سوار شویم؟
عبدالجبار کاکایی گفت: «در عصر مغول اخلاق و انسانیت سقوط کرد و در شرایط اینچنینی ادبیات صوفیانه مطرح شد و مردم توان مقابله نداشتند و رو به قضا و قدر آوردند و خیلی از افراد شاخص نظیر سعدی در این دوران ظهور کرد و این ادبیات به ما ضربه زد و اگر کسی مثل علامه اقبال نبود که بگوید دست از صوفیگری بردارید و جامعه خود را بسازید شاید کشورهای بلاد اسلامی تا سالها درگیر این افکار بودند و این نشان میدهد جامعه گاه به این سمتها میرود؛ جامعهای که دهانش را میبندید و جامعهای که اجازه اظهار نظر ندارد و مقلدوار بار میآورید سلیقه اینچنینی پیدا میکند که شرکتهای هلدینگ با هم مسابقه میدهند تا برای این معتاد کنار خیابان مواد مخدر تولید کنند. این خیلی دردناک است.»
- ورود فرهنگ صوفیگری در موسیقی پاپ
در این بخش برنامه اخبار موسیقی به سمع و نظر بینندگان رسید و پس از آن عبدالحبار کاکایی عنوان کرد: «اگر قابلیت رعایت موازین بلاغت ادبی وجود داشته باشد مخصوصاً در زبانآوری، چه بهتر که موزیسین بتوانند کلام مناسب با احساسات خود را بگویند که معمولا اینطور نبوده و افرادی موفق بودهاند که شعر میگفتند و شنونده موسیقی بودند. زیرا قرار دادن جملات شعر روی موسیقی با هوشیاری صورت میگیرد و شاعر باید تابع موسیقی باشد. منطق موسیقی با شعر فرق دارد. اگر خواننده این تبحر را داشته باشد که خوب است اما معمولاً اینگونه نیست.»
- آهنگسازی هویت خود را از دست داده است
- کارگاههای شعر کنترل نمیشوند
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1396 - 08:54
افزودن یک دیدگاه جدید